Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar iPhone 5

Tråden skapades och har fått 288 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-13 21:55
Ursprungligen av Capeman:

Jag är som tidigare nämnts inte så värst imponerad, men dina förslag ovan hade ju gjort telefonen sämre. "Svängt till baksidan"? Så den inte ligger plant och stabilt, platt i fickan, utan buktar ut istället? Och gör att den lättare glider av underlaget? Nej tack. Formen är det inget fel på. Och en bredare skärm hade inte varit någon bra idé, den är bred nog att hålla i som det är. Man vill ju inte att en iPhone ska bli som en bredhöftad Samsung som man knappt kan nå att använda med en hand.

Nej, besvikelsen ligger nog mer i "Var det verkligen allt...?".

Lätt att kritisera andras åsikter, men utveckla gärna din fras "Var det verkligen allt", konkret
vad skulle Apple ha skickat med design och hårdvarumässigt, en bättre kamera har du ju tidigare nämt, var det din dröm ?

Så du tycker att designen är klockren i nuläget och för all framtid så telefonen ligger platt i fickan ?

Jag tänkte i mitt resonemang på att bukta inåt i mittens baksida, det är en trend känsla som jag känner med det.

Men visst spelar väl avsaknaden av "distansering" från gamla iPhone 4, en stor roll i ditt och mångas val att inte uppgradera eller köpa nya iPhone 5, men visst det kan vara svårt att erkänna på studs

Vänta tills du ser den i verkligheten - håller den. För mig signalerar allt jag sett hittils att detta är planetens absolut vackraste telefon (den svarta alltså). Den går inte göra vackrare. Detta är klockrent och jag är helt och hållet på Ive's våglängd och 100% inne i hans landskap - vilket inte är unikt då stora delar av jordens befolkning som bryr sig o estetik och industridesign är helt sålda på allt från Apple när det gäller hårdvara - och denna lur är sanslöst vacker...jag är mållös...dämpat svart och diamantslipade faser som reflekterar ljuset...fasett...linje...jisses...tre-ytan bak ger balans då en-yta (iPhone4/4s) skulle inte funka nu när kroppen är längre...

Jag är en omätbart begåvad man och kan formge nästan vadsomhelst till gudomliga nivåer...men jag skulle inte kunna göra jobbet dom gjort med iPhone5 bättre. Jag är så lättat över att Apple är det tunga seriösa estetiska företaget som vet när man ska ge fan i att kladda på redan utsökt design.

Jag tror att många förstår designen - ett slags katharsis - när dom håller luren första gången...det är musiken mellan form, material och vikt som måste lira ihop. I handen uppstår den. Apple är på absolut högsta nivå och har nått fulländning...detta gäller också t.ex. ATV'n och Mini'n - det finns ingen som helst anledning att ändra designen - det går inte att göra bättre - det är färdigt. bara storlek och ev. material kan ändras. iMacen är också fulländad, men där finns ett eller två alternativ om man vill peta i nästkommande modeller - bara för att ha skoj i designlabbet i Cupertino.

Det är insidan som är stora utmaningen för Apple nuförtiden - att rymma allt och förminska, göra lättare, design för processerna (=robottillverkning) nu sedan dom nått en slags slutdestination. Det och material. OM dom markant ändrar designen på t.ex. en iPhone i framtiden så beror det bara på att dom är uttråkade eller att personen efter Ive (om han slutar) måste visa att han är sin egen (nu finns ju inte Jobs kvar som regulator) - det beror inte på att det skulle finnas en estetisk anledning att ändra på en iPhone. Den är klar. Hemma. Den kommer att vara snygg om 50 år också. 100 år. Absolut tidlös.

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag är fortfarande besviken att inte Apple vågade ta ut svängarna mer gällande designen, dom har haft tid på sig, men dom körde sitt gamla beprövade koncept Iphone 4 (fyrkantig) även om iPhone 5 är lite tunnare, Apple har ju tidigare satt trender men vågade inte i det här fallet, förståeligt på ett vis, men beklagligt på ett annat vis.

Man kunde ha svängt till baksidan lite smooth och futureistiskt, behöver ju inte vara helt plan och platt.

Lite bredare skärm hade ju inte skadat heller typ 4.3 tums, då hade den haft en bredare grund att stå på och lite mer distans till iPhone4.

Det saknade jag verkligen med iPhone5, distanseringen från iPhone 4s kantighet och småklumpighet, en helt ny modell på sätt och vis.

Apple vad hände har ni gjort ett avsteg från Jobs sista önskningar, ritningar , det är frågan ?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag är en omätbart begåvad man och kan formge nästan vadsomhelst till gudomliga nivåer...men jag skulle inte kunna göra jobbet dom gjort med iPhone5 bättre.

Hahaha, första meningen kan nog vara det bästa som skrivits på 99 någonsin.

Ursprungligen av mendezzz:

Hahaha, första meningen kan nog vara det bästa som skrivits på 99 någonsin.

Det fick mig att osökt tänka på narcissism Jag hoppas att han skämtar, annars blir jag rädd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 23:20

Först det viktigaste. Snabbheten. Någon som vet eller kan länka till en sida där man ser vilka band Telia har. Jag tänker inte på lte utan 3G och/eller Turbo 3G. lte anser jag vara bra i framtiden. Jag är nöjd om jag kan få mer fart via 5:an i de nät som ligger "under" 4G.

Sedan det mindre, men ack så, viktiga. Design. Min första reaktion var att den ser ju snygg ut. Men varför göra den tunnare istället för att behålla tjocklek och sätta in ett kraftigare batteri? Jag tycker bristande batterikapacitet och hastighet vid mobilsurf är de största hindren för att fullt ut kunna använda den som jag vill, inte minst i jobbsammanhang.

Men nu när jag sett bilder på den så börjar jag svikta. Zimmerman är inne på något viktigt. Detta kan vara den vackraste telefonen ever. Den svarta alltså. Och här blir jag förvånad över mig själv. Iofs gillar jag design. Men normalt skulle jag alla dagar i veckan gå för ett större batteri. Men, jag svajar. Kanske är den så vacker att jag är nöjd med en liten, liten förbättring på batterisidan så som spec säger.

Senast redigerat 2012-09-14 14:12

Saxat från Telias sida om iPhone 5:

Kommer iPhone 5 ha stöd för 4G/LTE?

Nya iPhone 5 har stöd för 4G/LTE, vi väntar på mer information från Apple om den har stöd för de frekvensband vi på Telia använder i vårt svenska 4G-nät

Detta är verkligen en repris på New iPad :-D. Sa inte Telia exakt samma sak då? Minns jag fel?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Saxat från Telias sida om iPhone 5:

Kommer iPhone 5 ha stöd för 4G/LTE?

Nya iPhone 5 har stöd för 4G/LTE, vi väntar på mer information från Apple om den har stöd för de frekvensband vi på Telia använder i vårt svenska 4G-nät

När är det mögligt att förbeställa den i SV? - artiklen skrivar i dag, men det står bara "Comming soon" på sitet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 12:09
Ursprungligen av pixelworks:

När är det mögligt att förbeställa den i SV? - artiklen skrivar i dag, men det står bara "Comming soon" på sitet

Trodde också att det skulle gå att förbeställa på Apple store från idag men det är nog inte förens nästa fredag(?) det går.

Kommer faktiskt inte ihåg vad Telia skrev då. Kan mycket väl stämma, man kan ju tycka att de borde veta redan nu.

Att den inte har stöd för de frekvensband som Telia använder idag är väl helt uppenbart. Ingen annan än Telia är osäker på detta. Frågan är om den kommer att lira på den band som Telia har nästa år.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att den inte har stöd för de frekvensband som Telia använder idag är väl helt uppenbart. Ingen annan än Telia är osäker på detta. Frågan är om den kommer att lira på den band som Telia har nästa år.

Men nästa år kommer iPhone 5S/6 och den har stöd för alla band som alla har idag.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att den inte har stöd för de frekvensband som Telia använder idag är väl helt uppenbart. Ingen annan än Telia är osäker på detta. Frågan är om den kommer att lira på den band som Telia har nästa år.

Operatörernas chans: Tända nytt nät - MacWorld

Kommer iPhone 5 fungera i Tele2s 4G nät?
SVAR: Varken Tele2 eller någon annan operatör kommer stödja 4G (LTE) för iPhone 5 vid lanseringen den 28 september. Vi håller på att planera ytterligare utbyggnad av vårt 4G nät så det i framtiden även ska täcka den frekvens iPhone 5 använder. Detta arbeta är under planering och vi kommer fortlöpande informera hur det fortskrider. iPhone 5 kommer självklart fungera mycket bra i vårt 3G nät.

Tele2 bekräftar ju att dom SKA stöda iPhone 5 s LTE å jag tvekar inte en sekund att detta kommer vara en - bli först- få mest nya kunder ... efter det kommer det handla om bästa nätet ...

Det är samma nät som Telia - men eftersom inte kunder vet det så kanske Tele2's bud lockar kunder

Ursprungligen av gotfredsen:

Operatörernas chans: Tända nytt nät - MacWorld

Kommer iPhone 5 fungera i Tele2s 4G nät?
SVAR: Varken Tele2 eller någon annan operatör kommer stödja 4G (LTE) för iPhone 5 vid lanseringen den 28 september. Vi håller på att planera ytterligare utbyggnad av vårt 4G nät så det i framtiden även ska täcka den frekvens iPhone 5 använder. Detta arbeta är under planering och vi kommer fortlöpande informera hur det fortskrider. iPhone 5 kommer självklart fungera mycket bra i vårt 3G nät.

Tele2 bekräftar ju att dom SKA stöda iPhone 5 s LTE å jag tvekar inte en sekund att detta kommer vara en - bli först- få mest nya kunder ... efter det kommer det handla om bästa nätet ...

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är samma nät som Telia - men eftersom inte kunder vet det så kanske Tele2's bud lockar kunder

Nej det är det inte! Tele2 och Telenor bygger LTE tillsammans. Däremot bygger Tele2 3G med Telia.

För övrigt så kan ni sluta hoppas LTE 1800 MHz. Det kommer ändå inte att vara mycket att hänga i granen eftersom det bara kommer att byggas i större tätorter. Mindre orter och landsbygden kommer fortfarande att använda 800/900 MHz

Lev utan LTE eller köp något annat. Iphone 5 kommer aldrig att kunna användas vettigt med LTE i Sverige.

Jag och ett antal miljoner svenskar bor i dessa tätorter. Du menar alltså egentligen: "För övrigt så kan ni som bor på landsbygden sluta hoppas LTE 1800 MHz."

Ursprungligen av Massabrassan:

För övrigt så kan ni sluta hoppas LTE 1800 MHz. Det kommer ändå inte att vara mycket att hänga i granen eftersom det bara kommer att byggas i större tätorter.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag och ett antal miljoner svenskar bor i dessa tätorter. Du menar alltså egentligen: "För övrigt så kan ni som bor på landsbygden sluta hoppas LTE 1800 MHz."

Den största fördelen med LTE är som jag ser det att vi får ett rikstäckande mobil datauppkoppling värd namnet. Idag är man hänvisad till EDGE så fort man kommer utanför tättbebyggt område i princip. Med LTE 800/900 kan operatörerna på ett kostnadseffektivt sätt täcka stora ytor med en bra uppkoppling(Täckningen är redan bättre än 3G-täckningen på många ställen).

Denna fördel försvinner om man bara kan använda 1800-bandet. På platser där det ev. kommer att byggas finns redan heltäckande och välfungerande 3G-nät. Visst kan man uppnå lite högre hastigheter och bättre svarstider jämfört med 3G, men det blir extremt begränsat.

Vill man ha bästa möjliga datauppkoppling ska man byta till 3 om man inte redan har dem. Kör man Telia/Tele2 så kommer det att göra astronomiskt mycket större skillnad än att vänta på ett eventuellt dåligt utbyggt LTE 1800-nät som kanske kommer någon gång i framtiden.

Aha. My bad. Visste inte detta. Trodde att det i praktiken var masterna man delade.

Ursprungligen av Massabrassan:

Nej det är det inte! Tele2 och Telenor bygger LTE tillsammans. Däremot bygger Tele2 3G med Telia.

Haha, det här kan vara det som tippar över mig till ett definitiv köp :-):

Apple's iPhone 5 praised as 'a Rolex among a sea of Timexes'

Ursprungligen av theplague:

Haha, det här kan vara det som tippar över mig till ett definitiv köp :-):

Apple's iPhone 5 praised as 'a Rolex among a sea of Timexes'

Ja, det är en masterpiece i design. Det gjorde avgörandet för mig.

Det är ju det jag försöker säga :-). Man måste ju vara blind om man inte redan av bara bilderna ser att detta är sanslöst vackert och precisionen/materialet är i en helt egen division. Att den säljs för samma pris som plastiga och fula konkurenter är fantastiskt - luren är ju för fn ett fynd. :-D. Det är som att Mercedes skulle säljas för samma pris som Skoda.

Ursprungligen av theplague:

Haha, det här kan vara det som tippar över mig till ett definitiv köp :-):

Apple's iPhone 5 praised as 'a Rolex among a sea of Timexes'

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 16:42

Jag talade precis med Telia gällande möjlighet att nyttja DC-HSDPA i deras UMTS-nät och de kunde inte riktigt svara på det.

MEN...

Jag ställde om frågan och undrade vilken som är den högsta hastigheten de kan leverera i deras UMTS-nät, oavsett mobilabonnemang och tilläggstjänst. Döm om min förvåning när de svarar - 10 Mbit/s. Inte på något sätt kan man få tillgång till mer, that's it.

Så alla Telia-kunder, glöm detta med höghastighetsanvändning i mobilen om man inte kan nyttja LTE. Det klarar inte Telia av att leverera.

Nejdå, du snackade med någon som hade nattmössan på sig; deras högsta teoretiska hastighet är 20 mbps. Tjugo.

Ursprungligen av zinned:

Jag talade precis med Telia gällande möjlighet att nyttja DC-HSDPA i deras UMTS-nät och de kunde inte riktigt svara på det.

MEN...

Jag ställde om frågan och undrade vilken som är den högsta hastigheten de kan leverera i deras UMTS-nät, oavsett mobilabonnemang och tilläggstjänst. Döm om min förvåning när de svarar - 10 Mbit/s. Inte på något sätt kan man få tillgång till mer, that's it.

Så alla Telia-kunder, glöm detta med höghastighetsanvändning i mobilen om man inte kan nyttja LTE. Det klarar inte Telia av att leverera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 18:53
Ursprungligen av Zimmerman:

Nejdå, du snackade med någon som hade nattmössan på sig; deras högsta teoretiska hastighet är 20 mbps. Tjugo.

Fine.

Dock kan jag inte sluta att reta mig på det faktum att man tar sig tiden att knappa sig fram genom deras IVR för att komma till just "teknisk support" och väl där mötas av :

- UMTS-nät? Där vet jag inte riktigt vad du menar. Du kanske menar hastighet i vårat 4G-nät?

*suck*

Men ok, 20 Mbit/s. Är det en bandbredd som nyttjas genom DC-HSDPA eller annat protokoll? Det måste vara något annat. Då är frågan, har Telia ens implementerat DC-HSDPA i sitt nät? Om inte, kommer de ens att bry sig om det?

Frågan kvarstår.

Jag kommer upp i ca 20 Mbit med min iPad 3 och mobilt bredband från Telia. Kanske är telefon-abonnemangen strypta i hastighet?

Pratat med kollegorna på jobbet idag som är insatta:
Tre - never ever. Saknar rättigheter att använda bandet.
Telia - Förmodligen nästa år. Måste bara sparka bort GSM-trafik från bandet. "BÖR GÅ. Man vet ju inte vad de sitter för chip i telefonen"
Tele2/Telenor - Har rättigheter, men oklart om de har något i pipeline.

Tre är givetvis otroligt besvikna på Apple!

Ursprungligen av PeeMaN:

Pratat med kollegorna på jobbet idag som är insatta:
Tre - never ever. Saknar rättigheter att använda bandet.
Telia - Förmodligen nästa år. Måste bara sparka bort GSM-trafik från bandet. "BÖR GÅ. Man vet ju inte vad de sitter för chip i telefonen"
Tele2/Telenor - Har rättigheter, men oklart om de har något i pipeline.

Tre är givetvis otroligt besvikna på Apple!

Det är rätt ont om frekvenser i 1800-bandet. Många samtal går fortfarande via GSM så jag tror knappast att kapaciteten kommer att räcka om man släcker det helt. Däremot finns planer på att flytta om frekvenserna hos nuvarande GSM-nät på 1800-bandet så att det blir ett sammanhängande utrymme tillräckligt stort för att köra LTE på.

Frågan är väl bara varför operatörerna skulle göra det i närtid. Frekvensutrymmet i 2600 MHz-bandet är mycket större så där kan man uppnå högre hastigheter och kapacitet. För att täcka stora ytor finns redan 800/900-banden.

1800-bandet hamnar mellan dessa och är inte bra till något. Det ger varken kapacitet eller täckning såvida man inte kan sparka ut GSM-näten helt därifrån. Men då måste den kretskopplade trafiken minska radikalt först.

Det som händer från årsskiftet är att operatörerna har möjlighet att använda 1800-bandet för annat än GSM. Att de köpt licenser betyder inte att de kommer att sätta igång LTE där 1:a januari 2013. Om de inte hade köpt licenser hade de varit tvugna att stänga sina GSM 1800-nät vid årsskiftet och det förstår man ju att de inte vill.

Känner mig som en glädjedödare just nu, men jag tror inte ni ska några som helst förhoppningar på LTE i Iphone 5. Om ni vill ha det så gör ni bäst i att köpa en annan nalle.

Bevaka tråden