Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar iPhone 5

Tråden skapades och har fått 288 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-12 22:53
Ursprungligen av maca:

Telia skriver på sin blogg följande:

"Vi kan tyvärr inte styra de frekvensband vi använder då de tilldelas av PTS (Post och Telestyrelsen). /Martina, Telia Kundservice"

Telia har dock 1800 som iPhonen stödjer.

Ang. Apples LTE-sida.

"This information is for the first round of launches taking place on September 21, and Apple will presumably be updating this page with additional entries for later markets that are also rolling out LTE on frequencies compatible with these devices."

Så det är inte kört än!

Vilken soppa det verkar vara med dom här banden. Man blir galen!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-12 22:14

Någon på DN borde läsa denna artikel igen: Nya Iphone heter... Iphone 5 - DN.SE

Ursprungligen av joakimo:

Någon på DN borde läsa denna artikel igen: Nya Iphone heter... Iphone 5 - DN.SE

Den var episkt rolig.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-09-12 23:04
Ursprungligen av joakimo:

Någon på DN borde läsa denna artikel igen: Nya Iphone heter... Iphone 5 - DN.SE

Personen bakom artikeln har hjärnkoll och vem tror denne att läsarna är, ungdomar i tidiga tonåren?! Var tvungen att skriva ut artikeln, med stor sannolikhet står det inte samma saker imorgon!

oj oj oj . . . efter 15 år med endast Apple produkter svider det att erkänna att Samsung kan sno mig som kund. Kommer säkert älska den nya iPhonen men hur i hela fridens namn kan man INTE ha med internationellt LTE stöd.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-12 22:19
Ursprungligen av visualbasic:

oj oj oj . . . efter 15 år med endast Apple produkter svider det att erkänna att Samsung kan sno mig som kund. Kommer säkert älska den nya iPhonen men hur i hela fridens namn kan man INTE ha med internationellt LTE stöd.

Det har den ... faktiskt.

Jag vet ju att det diskuterades fram och tillbaka, men fastslogs någonsin detta av era kunniga människor?:

http://www.99mac.se/iphone-ipad/270397-fraga-telia-20.html#post2104531

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-21 23:00
Ursprungligen av theplague:

Jag vet ju att det diskuterades fram och tillbaka, men fastslogs någonsin detta av era kunniga människor?:

http://www.99mac.se/iphone-ipad/270397-fraga-telia-20.html#post2104531

Beror på vilket abonnemang du väljer, verkar vara mellan 10 och 20 mbit/s.

----

Ajdå Samsung
iPhone 5 vs Samsung Galaxy S3 Drop Test - YouTube

Ursprungligen av zappee:

Beror på vilket abonnemang du väljer, verkar vara mellan 10 och 20 mbit/s.

Men 20 mbit/s via 3G? Eftersom 4G inte fungerar med iPhone,

Ursprungligen av theplague:

Men 20 mbit/s via 3G? Eftersom 4G inte fungerar med iPhone,

Jodå, det finns lösningar som skrämmer upp datahastigheten för UMTS/3G också

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-12 22:30

Alltså, jag hittar inte riktigt information angående våra LTE-band. Jag hittar bara frekvenser men de har ju på hemsidan två GSM-modeller som stödjer LTE-banden 1,3,4,5 och 17. Dock hittar jag inga sådana uppgifter hos någon av våra svenska operatörer?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-12 22:39
Ursprungligen av CEk:

Alltså, jag hittar inte riktigt information angående våra LTE-band. Jag hittar bara frekvenser men de har ju på hemsidan två GSM-modeller som stödjer LTE-banden 1,3,4,5 och 17. Dock hittar jag inga sådana uppgifter hos någon av våra svenska operatörer?

LTE frequency band

I Sverige har vi 3, 7 (eller 38), 8 och 20.

Så vilka hastigheter kommer man kunna komma upp i Sverige med den nya iPhone 5, dc hsdpa? Är det olika mellan dom svenska operatörerna?

Informationen om LTE finns på Apple - iPhone 5 - View countries with supported LTE networks. titta sedan på denna bild från engadget iPhone 5 Wireless Connectivity - Engadget Galleries där syns tydligt att det för större delen av europa är aktuellt med HSDPA och inte LTE

Rent krasst kan man nog skita i om det kommer fungera med LTE eller HSDPA i Sverige. Tror inte att någon av oss kommer märka någon större skillnad i vilket fall, men man kan tycka det konstigt att inte släppa med riktigt stöd för hela EU.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-12 22:46
Ursprungligen av visualbasic:

Rent krasst kan man nog skita i om det kommer fungera med LTE eller HSDPA i Sverige. Tror inte att någon av oss kommer märka någon större skillnad i vilket fall, men man kan tycka det konstigt att inte släppa med riktigt stöd för hela EU.

Det tror jag iofs, 4G är ju ett helt nytt nät.

Om man vänder på det så kan man teorestiskt komma upp i 42 mbit, ligger man runt 20 så är det mycket bättre än vad jag har haft i min gamla iPhone 4..

Ja det är ett nytt nät men det är inte så att det är guld och gröna skogar i 4G men mörkt och hemsk i HSDPA (3,5G).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-12 22:49
Ursprungligen av visualbasic:

Ja det är ett nytt nät men det är inte så att det är guld och gröna skogar i 4G men mörkt och hemsk i HSDPA (3,5G).

Nej, men på vissa ställen där det saknas 3G finns det istället 4G t.ex.

Så här stor det på Tele2 hemsida angående svarstider:

Med 4G surfar du vanligtvis i 20-40 Mbit/s, men bli inte förvånad om du kommer upp i hela 80 Mbit/s. Med hastigheter som nästan är jämförbara med fiber öppnar sig helt nya möjligheter. Även svarstiden (latency) är mycket kortare med 4G vilket gör att webbsidor laddar mycket snabbare. Du kommer även att märka mycket stor skillnad om du laddar ner tyngre filer

Ursprungligen av visualbasic:

Sant ! Men ställena där det finns €g och inte 3G torde vara fåräknade. Men förstår vad du menar.

Sant det med, 80Mbit/s kommer du nog upp i fall du sitter med masten i ditt knä och är själv Men visst, det är en snabbare teknik och så ping påverkas, men det är inte det som är den stora "grejen" med LTE.

"Med hastigheter som nästan är jämförbara med fiber"... Som fiber!!! Herregud :-D. Vilken planet bor dom på? Med fiber snackar vi GIGAbit. Tele2...Stenbeck-trash-company...klart det är dom stolpskotten som svamlar på så här.

Ursprungligen av westerlu77:

Så här stor det på Tele2 hemsida angående svarstider:

Med 4G surfar du vanligtvis i 20-40 Mbit/s, men bli inte förvånad om du kommer upp i hela 80 Mbit/s. Med hastigheter som nästan är jämförbara med fiber öppnar sig helt nya möjligheter. Även svarstiden (latency) är mycket kortare med 4G vilket gör att webbsidor laddar mycket snabbare. Du kommer även att märka mycket stor skillnad om du laddar ner tyngre filer

Det är faktiskt inte jättemånga som kan surfa med gigabit nät. Jag skulle nog säga att kan man få 100 mbit hemma så får man vara glad. Klart om du bor inne i centrala Sthlm så visst men om du snittar så mer 100 än 1000 helt klart.

Ursprungligen av Zimmerman:

"Med hastigheter som nästan är jämförbara med fiber"... Som fiber!!! Herregud :-D. Vilken planet bor dom på? Med fiber snackar vi GIGAbit. Tele2...Stenbeck-trash-company...klart det är dom stolpskotten som svamlar på så här.

Jag trodde det handlade om standarder - i detta fall LTE (radio) och fiber. Dessa två tekniker spelar inte i samma division.

Ursprungligen av westerlu77:

Det är faktiskt inte jättemånga som kan surfa med gigabit nät. Jag skulle nog säga att kan man få 100 mbit hemma så får man vara glad. Klart om du bor inne i centrala Sthlm så visst men om du snittar så mer 100 än 1000 helt klart.

Du pratade ju om att dom svamlade på Tele2:s hemsida.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag trodde det handlade om standarder - i detta fall LTE (radio) och fiber. Dessa två tekniker spelar inte i samma division.

Ja, när man säger att LTE är i närheten av fiber så svamlar man.

Ursprungligen av westerlu77:

Du pratade ju om att dom svamlade på Tele2:s hemsida.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ja, när man säger att LTE är i närheten av fiber så svamlar man.

Om fibern matar basstationen så är fibern nära LTE. Rent geografiskt alltså.

Ursprungligen av zappee:

Nej, men på vissa ställen där det saknas 3G finns det istället 4G t.ex.

Kanske sant, men ställen med 4G täckning och ingen 3G täckning borde vara fåräknade. Men see you point ...

Det är dessutom inte 4G, om vi nu ska vara jävligt petiga 4G kommer inte innan LTE-Advanced släpps .

Bevaka tråden