Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar iPhone 5

Tråden skapades och har fått 288 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-12 22:55

På mitt sommarställe är det bara Telias nya mast som fungerar bra. De har valt 2G och 4G och helt skippat 3G.
Det blir till att surfa vidare i 2G. STOR BESVIKELSE OCH INGEN NY LUR HÄR

Ursprungligen av per s:

På mitt sommarställe är det bara Telias nya mast som fungerar bra. De har valt 2G och 4G och helt skippat 3G.
Det blir till att surfa vidare i 2G. STOR BESVIKELSE OCH INGEN NY LUR HÄR

Ta det lugnt nu, all information är inte tillgänglig än. Som jag läser ut det kommer du med stor sannolikhet kunna köra 4G på Telia, eftersom Telia använder band 3 och 7. Den "internationella" GSM-versionen av iPhone stödjer band 3. Vi får säkert definitivt svar inom kort.

För mig är inte LTE någon stor grej - jag surfar sällan med luren och använder den inte som modem och för IP-radio och IP-TV funkar det utmärkt med t.o.m. 3G. Jag skulle dock vilja ha LTE på min New iPad.
Om två år när jag köper nästa iPhone så är LTE hyfsat på banan även i Europa och då har luren ett radiochip som fixar alla band och frekvenser. Det blir bra tajming för mig.
Har dessutom lovat bort min iPhone4 så för mig finns inga alternativ - bara att shoppa loss i oktober :-D. Att den är större är det som lockar mig - och att det ju är en piggare dator helt enkelt. Jag hoppas att kameran också är okej - den i 4an är i det närmaste oanvändbar.

Zimmerman! Nu tar du väl ändå i att kameran är närmast oanvändbar! Så kass är den väl inte?

Ursprungligen av Zimmerman:

För mig är inte LTE någon stor grej - jag surfar sällan med luren och använder den inte som modem och för IP-radio och IP-TV funkar det utmärkt med t.o.m. 3G. Jag skulle dock vilja ha LTE på min New iPad.
Om två år när jag köper nästa iPhone så är LTE hyfsat på banan även i Europa och då har luren ett radiochip som fixar alla band och frekvenser. Det blir bra tajming för mig.
Har dessutom lovat bort min iPhone4 så för mig finns inga alternativ - bara att shoppa loss i oktober :-D. Att den är större är det som lockar mig - och att det ju är en piggare dator helt enkelt. Jag hoppas att kameran också är okej - den i 4an är i det närmaste oanvändbar.

För er som undrar över om det går att ändra frekvensband och dyl så går det inte under några omständigheter.
GSM, 3G och även 4G(LTE) ligger på olika frekvenser i olika länder och går inte att ändra på !
Telefonerna måste stödja alla frekvenser annars fungerar de inte i respektive land och går inte heller det
att ändra i mobilen på något sätt.

Nä gigabit nät kommer först med LTE-Advanced så det tar ett tag till

Får in en nästa vecka på jobb så hoppas jag kan känna o klämma lite då Kanske kan ge lite feedback med ..

Som jag förstår det kommer LTE stödjas i iPhone 5 fr o m 1 januari 2013. Det är i alla fall datumet då följande två frekvensband ska börja rulla LTE enligt de nya tillstånd PTS förmedlat:
1805–1840 MHz Telia
1840–1875 MHz Tele2/Telenor

Frekvenser inom dessa band används för GSM idag (upphör 31 december 2012).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-13 15:32
Ursprungligen av glaskross:

Som jag förstår det kommer LTE stödjas i iPhone 5 fr o m 1 januari 2013. Det är i alla fall datumet då följande två frekvensband ska börja rulla LTE enligt de nya tillstånd PTS förmedlat:
1805–1840 MHz Telia
1840–1875 MHz Tele2/Telenor

Frekvenser inom dessa band används för GSM idag (upphör 31 december 2012).

Svar från Telia: "Vad gäller 1800-bandet så har vi möjligheten och planerar utbyggnad av vårt 4G-nät på det frekvensbandet under nästa år. Men man kan inte dra några slutsatser om iPhone 5 och 4G-stöd i Sverige baserat på våra planer för 1800-bandet. Detta eftersom Apple inte meddelat oss om vilka frekvensband de kommer stödja på vår marknad."

  • Medlem
  • 2012-09-13 15:43
Ursprungligen av joakimo:

Svar från Telia: "Vad gäller 1800-bandet så har vi möjligheten och planerar utbyggnad av vårt 4G-nät på det frekvensbandet under nästa år. Men man kan inte dra några slutsatser om iPhone 5 och 4G-stöd i Sverige baserat på våra planer för 1800-bandet. Detta eftersom Apple inte meddelat oss om vilka frekvensband de kommer stödja på vår marknad."

Så det är inte exakt samma hårdvara som gäller över hela världen?
Skeppas iPhone med annan elektronik till Sverige än till andra länder?

Den slutsatsen drar jag då verkligen inte ur texten.

Ursprungligen av Zepto:

Så det är inte exakt samma hårdvara som gäller över hela världen?
Skeppas iPhone med annan elektronik till Sverige än till andra länder?

  • Medlem
  • 2012-09-13 15:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Den slutsatsen drar jag då verkligen inte ur texten.

Tänkte särskilt på "Detta eftersom Apple inte meddelat oss om vilka frekvensband de kommer stödja på vår marknad."
Hårdvaran stödjer väl samma frekvensband, oavsett var den säljs. Eller missar jag något?

Ursprungligen av Zepto:

Tänkte särskilt på "Detta eftersom Apple inte meddelat oss om vilka frekvensband de kommer stödja på vår marknad."
Hårdvaran stödjer väl samma frekvensband, oavsett var den säljs. Eller missar jag något?

Det finns tre olika varianter av Iphone och två varianter av GSM-modellen.

Citat:
  • GSM model A1428*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE (Bands 4 and 17)

  • CDMA model A1429*: CDMA EV-DO Rev. A and Rev. B (800, 1900, 2100 MHz); UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE (Bands 1, 3, 5, 13, 25)

  • GSM model A1429*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE (Bands 1, 3, 5)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 16:19
Ursprungligen av Zepto:

Så det är inte exakt samma hårdvara som gäller över hela världen?

Tror inte det. Enligt Apples sida så verkar de ha tre olika modell-nummer på iPhone 5.

Apple - iPhone 5 - View countries with supported LTE networks.

Update: Sen som vanligt

Det låter ju helt grymt! Det måste kollas upp mer helt klart!

Ursprungligen av joakimo:

Någon på DN borde läsa denna artikel igen: Nya Iphone heter... Iphone 5 - DN.SE

Nu begriper jag inte riktigt, eller har de ändrat den nu?

Ursprungligen av BlackSmp:

Nu begriper jag inte riktigt, eller har de ändrat den nu?

De har ändrat den. 99mac har postat en bild på Facebook hur artikeln såg ut innan.

Ursprungligen av glaskross:

Som jag förstår det kommer LTE stödjas i iPhone 5 fr o m 1 januari 2013. Det är i alla fall datumet då följande två frekvensband ska börja rulla LTE enligt de nya tillstånd PTS förmedlat:
1805–1840 MHz Telia
1840–1875 MHz Tele2/Telenor

Frekvenser inom dessa band används för GSM idag (upphör 31 december 2012).

Om jag fattade korrekt så innebär detta inte att de kommer att stödja LTE med automatik utan att de behöver inte bara använda GSM för dessa band (som de måste göra idag)

Är det någon som vet vad operatörerna har tänkt att göra?

Citat:

From 1 January 2013; to be assigned 2X10 MHz of contiguous bandwidth. Expiry by
31 December 2027. The GSM‐only restriction to be lifted so that the licensee may deploy mobile technologies that can co‐exist with GSM (within the boundary of legally binding technical harmonisation instruments of the EU).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 09:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Om jag fattade korrekt så innebär detta inte att de kommer att stödja LTE med automatik utan att de behöver inte bara använda GSM för dessa band (som de måste göra idag)

Är det någon som vet vad operatörerna har tänkt att göra?

Om man tittar på RF Exposure - iPhone 5 så stödjer iPhonen det så det borde inte vara några problem.

Ursprungligen av zappee:

Om man tittar på RF Exposure - iPhone 5 så stödjer iPhonen det så det borde inte vara några problem.

Att det går är jag övertygad om - men kommer operatörerna göra det; dvs, köra LTE på 1800? Och hur ser deras utbyggnadsplaner ut för detta.

Låter intressant, sen tror jag Apple har varit försiktiga med att skriva ut VAR LTE stöds efter förra gångens fiasko där man tidigt gick ut och sa att deras mobil stödde olika band men i efterhand vissades inte göra så. Så listan på vart det stödjer LTE kommer garanterat växa

"iPhone 5 släpps i Sverige den 28:e september och de kan förbeställas redan den 14:e september."

Gäller förbeställningen Sverige med? Och med det menas från apple.se?

Ursprungligen av jonas.larsson:

"iPhone 5 släpps i Sverige den 28:e september och de kan förbeställas redan den 14:e september."

Gäller förbeställningen Sverige med? Och med det menas från apple.se?

förmodligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 08:11
Ursprungligen av jonas.larsson:

"iPhone 5 släpps i Sverige den 28:e september och de kan förbeställas redan den 14:e september."

Gäller förbeställningen Sverige med? Och med det menas från apple.se?

Nej..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 07:53

Vi/ni som har 4S, kommer ni skaffa iPhone 5? För första gången känner jag mig tveksam till att köpa nya iPhonen, vore intressant att höra från er som tänker gå från 4S till 5 vad det är som lockar.

Ursprungligen av stile:

Vi/ni som har 4S, kommer ni skaffa iPhone 5? För första gången känner jag mig tveksam till att köpa nya iPhonen, vore intressant att höra från er som tänker gå från 4S till 5 vad det är som lockar.

Jag har 4, och är tveksam till att köpa 5....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 08:20
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har 4, och är tveksam till att köpa 5....

Samma här. 4 är tillräckligt bra för mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-13 09:35
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har 4, och är tveksam till att köpa 5....

Håller med, jag tycker det är slöseri att uppdatera till varje generation iPhone bara för att det går. Kör vidare på min iPhone4 så länge den håller eller tills det kommer ett bra erbjudande.

Ursprungligen av joakimo:

Håller med, jag tycker det är slöseri att uppdatera till varje generation iPhone bara för att det går. Kör vidare på min iPhone4 så länge den håller eller tills det kommer ett bra erbjudande.

kan hålla med om vi hade pratat om 4 - > 4 S .. men har man en 4 idag så har 5:an tillräkligt många saker som gör den mycket intressant .

För mig privat är det

A6 Processor
5 Ghz Wifi
42 Mbit 3G+
Bättra FaceTime Kamera
Bättre iSight (än iPhone 4)
Större skärmen
Unibody
EarPods

som för mig som privat person får mig att köpa .. Ur yrkesroll så är det ett köp oavset eftersom jag måste anpassa de iOS Appar jag jobbar med plus att A6 processorn kommer öppna nya möjligheter .. där räcker inte simulatorn för att testa

Bevaka tråden