Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppesittarkväll med 99mac

Tråden skapades och har fått 438 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sen behöver de ju inte avtal med bankerna för Amex.
Vilket jag använder till typ 80 % av mina inköp.

Ursprungligen av Dalle:

Det var precis det jag sa. Logiskt eftersom nästan ingen vill ha 16GB, alltså köper folk 64GB istället och Apple tjänar mer kosing. Men det kan väl anses som snålt iallafall?

Vi har ju totalt motsatt åsikt om marknadspotentialen för en 16 GB-modell. Så jag förstår inte riktigt formuleringen: "det var precis det jag sa".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-10 14:01
Ursprungligen av keptang:

Bankerna måste ha ett avtal med Apple. Sverige ligger nog väldigt långt ner på den listan, om man ens finns med.

Kanske har nämnts tidigare någonstans, men varför skulle bankerna behöva ha avtal?
Det är väl Visa/Mastercard som behöver det?

Ursprungligen av Json_81:

Kanske har nämnts tidigare någonstans, men varför skulle bankerna behöva ha avtal?
Det är väl Visa/Mastercard som behöver det?

Det är banker som ger ut Visa/Mastercard och som står för risken, inte Visa/Mastercard.

Apple Pay är en lösning primärt för USA-marknaden som sitter fast i osäkra magnetremsor. Väldigt få banker har kort med chip där, eller ställen där du kan betala med chip. Jämfört med i europa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 14:06
Ursprungligen av keptang:

Med SEQR-appen.
Du får en faktura, möjligt att det finns andra sätt att bli debiterad, har inte kollat upp det.

Kollade upp kring detta, se länken -> https://www.seqr.com/se/kundservice/kan-mina-...

Epic fail. Upplägget är att man kan använda SEQR-appen för att betala via NFC men man kan inte bli debiterad direkt mot sitt konto utan man får en faktura hem som man sedan måste gå in och betala, därmed ytterligare en sak man måste göra innan transaktionen är helt klar. Då är det tusen gånger smidigare att direkt betala med sitt VISA-konto och så är transaktionen klar.

Tyvärr, SEQR är värdelöst.

Ursprungligen av zinned:

Kollade upp kring detta, se länken -> https://www.seqr.com/se/kundservice/kan-mina-...

Epic fail. Upplägget är att man kan använda SEQR-appen för att betala via NFC men man kan inte bli debiterad direkt mot sitt konto utan man får en faktura hem som man sedan måste gå in och betala, därmed ytterligare en sak man måste göra innan transaktionen är helt klar. Då är det tusen gånger smidigare att direkt betala med sitt VISA-konto och så är transaktionen klar.

Tyvärr, SEQR är värdelöst.

Jag håller med.
Men det går.

Jag fortsätter med mina plastkort + pin, funkar även när telefonens batteri tagit slut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 14:11
Ursprungligen av keptang:

Jag håller med.
Men det går.

Jag fortsätter med mina plastkort + pin, funkar även när telefonens batteri tagit slut.

Det är just detta scenariot som många inte fattar när de säger "Amen, NFC har ju funnits på Android-lurar länge. Inget nytt". Pay är en suverän lösning som saknas idag. Ingen har brytt sig om att skapa något vettigt på denna fronten förrän nu.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-09-10 15:06

Och varför tror du ingen skapat tjänsten innan? Kanske för att bankerna är väldigt nöjda med att sköta sådant själva? Sen har vi också BABS och gänget som tjänar stålar på betalningar. Att konkurrera ut dessa aktörer sådär i en handvändning är inget man gör, även om man heter Apple.
Här har du en lösning som inte kräver annat än att du har en hand, trots det är det endast 15 ställen i Lund som har det:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/all...
Att tro att en lösning som kräver anpassning till en viss leverantörs mobiler av årsmodell sent 2014 eller senare för att fungera skulle få någon större spridning är verkligen att leva i "reality distorsion field".
Visst, om Apple gratis licensierar tekniken till vilken yahoo som helst och samtidigt lovar att inte ta något betalt för tjänsten så kanske det skulle kunna få en hygglig spridning, men annars… Hur hare det gått med Passbook till exempel? Det fungerar väl ner till iPhone 4, men jag kan inte säga att jag ser det på så värst många ställen? Och då talar vi bara en elektronisk biljett, inte ett helt ekosystem för betalningar.

USA har ju ännu inte kortbetalningen utbyggd som vi och stora delar av världen - vi pyntar i affären sedan år hur snabbt och smidigt som helst. Så - denna grej från Apple är stor i USA kanske, men för oss är det ingen revolution - det förenkler ännu ett snäpp och det går ett par sekunder snabbare - men det är ju ingen principiell skillnad...inget paradigmskifte. USA som inte har ett vettigt kortbetalningssystem utan fortfarande drar magnetband och signerar slippar med kuspetspenna - för dom is this big och kanske Apple har tänkt hinna före systemet vi har och som är på gång i USA (dom ska få smartcards!!! chip i plastbiten!!! senast 2015-2016!!! USA - landet där många fortfarande hämtar ut lönen som en check i företagets lönekontor varje vecka )
För mig är det en gäspning, men jag kommer ju att använda det när köpställena hakar på. Så klart

Slippa ha med börsen!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-09-10 15:43

Vilken är tyngst? Din iPhone eller ditt kreditkort? För inte släpar du väl på kontanter 2014?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 15:48
Ursprungligen av bollman:

Vilken är tyngst? Din iPhone eller ditt kreditkort? För inte släpar du väl på kontanter 2014?

Har alltid kontanter med mig. Inget konstigt med det.

  • Medlem
  • Boston
  • 2014-09-10 15:55
Ursprungligen av Demiurgen:

USA har ju ännu inte kortbetalningen utbyggd som vi och stora delar av världen - vi pyntar i affären sedan år hur snabbt och smidigt som helst. Så - denna grej från Apple är stor i USA kanske, men för oss är det ingen revolution - det förenkler ännu ett snäpp och det går ett par sekunder snabbare - men det är ju ingen principiell skillnad...inget paradigmskifte. USA som inte har ett vettigt kortbetalningssystem utan fortfarande drar magnetband och signerar slippar med kuspetspenna - för dom is this big och kanske Apple har tänkt hinna före systemet vi har och som är på gång i USA (dom ska få smartcards!!! chip i plastbiten!!! senast 2015-2016!!! USA - landet där många fortfarande hämtar ut lönen som en check i företagets lönekontor varje vecka )
För mig är det en gäspning, men jag kommer ju att använda det när köpställena hakar på. Så klart

Du har helt rätt i att USA är lite av ett u-land när det gäller både kontant- och kreditkortshantering och steget från dagens system till ApplePay är större än i Europa. Men det som är intressant för alla är ju säkerhetsaspekten, i Europa har vi chip och PIN på våra kreditkort men också fortfarande magnetremsan och tryckta kortnummer och CVS-koder som gör säkerheten väldigt låg ändå. Lägg till ett väldigt säkert onlineköp också och jag skulle vara ytterligt förvånad om ApplePay inte kommer till Europa, och det snabbt. Infrastrukturen är redan bättre (existerande NFC-terminaler) så det är enklare än i USA dessutom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 15:55

Tyvärr tror jag vi får vänta lika länge på Apple Pay här som vi fått göra på Siri på svenska,..

Jo, så länge min dealare på Plattan vägrar ta kort så har jag ju alltid pappers-hundringar med sig.

Ursprungligen av lappen71:

Har alltid kontanter med mig. Inget konstigt med det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 15:57
Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, så länge min dealare på Plattan vägrar ta kort så har jag ju alltid pappers-hundringar med sig.

Tråkigt att du är en pundare men det finns hjälp för dig.

Ps. Du svarade inte på varför du tidigare blivit avstängd?

Ja, och det beror också på att behovet inte är akut eller omfattande - som det är i USA - och det finns ingen nisch ledig för snabb och effektiv etablering. Vi har redan ett system som funkar finemang.
Men det kommer så småningom som ett komplement till vårt befintliga utmärkta system, men många säljställen hoppar nog inte på eftersom dom redan har ett system som ALLA kan använda.
Jag diggar dock systemet. Dom har tänkt till igen (och utvecklar sin biotop ännu mera - var det inte frivilligt så skulle man bli skraj )

Ursprungligen av kladda:

Tyvärr tror jag vi får vänta lika länge på Apple Pay här som vi fått göra på Siri på svenska,..

Ursprungligen av Demiurgen:

Ja, och det beror också på att behovet inte är akut eller omfattande - som det är i USA - och det finns ingen nisch ledig för snabb och effektiv etablering. Vi har redan ett system som funkar finemang.
Men det kommer så småningom som ett komplement till vårt befintliga utmärkta system, men många säljställen hoppar nog inte på eftersom dom redan har ett system som ALLA kan använda.
Jag diggar dock systemet. Dom har tänkt till igen (och utvecklar sin biotop ännu mera - var det inte frivilligt så skulle man bli skraj )

Vad är detta utmärkta system som du nämner?

Fick jag bestämma skulle staten skynda på sånt här och på sikt ta bort alla fysiska pengar. Typ 2025 kontantlöst samhälle.

Hmm?
Efter en del letande efter U2's platta så kunde jag ladda ner den till min iPad.
Men jag hittar det inte i min iPhone? Konstigt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 16:30
Ursprungligen av Demiurgen:

Ja, och det beror också på att behovet inte är akut eller omfattande - som det är i USA - och det finns ingen nisch ledig för snabb och effektiv etablering.

W00t?
Skulle säga att Sverige ligger ganska bra till för en smidig roll out av Apple Pay. Bankerna lär va sugna på det, vi har redan väldigt mycket NFC-terminaler på plats och svenska folket är generellt tekniskt kunniga och har bra mobila och fasta uppkopplingar.
Gör inte saken sämre att vi är ett litet land också.. vilket kanske både kan ses som gott och ont.

Sen tror jag personligen inte Apple skapade Apple Pay för att hjälpa USA med det akuta behovet av säkrare betalningar. Dom tjänar cash.

Har inte hunnit se hela keynoten i efterhand, men sades det något om hur Apple löste varm/kall kameralampa till iPhone 6 med en rund lampa?

Jo, klart Apple är ute bara för stålar (det är i princip lag i USA/bolagslagen) - jag menar bara att dom har större chans att tjäna pengar om dom får bred uppslutning och det är lättare i USA som inte redan har ett fungerande alternativ.
Du kan ha rätt om Sverige och detta - kanske vi hoppar på snabbt när/om det släpps här - men incitamentet är inte lika starkt. Och smartcard/pinkod-försvinner inte - det blir kvar.

Ursprungligen av kladda:

W00t?
Skulle säga att Sverige ligger ganska bra till för en smidig roll out av Apple Pay. Bankerna lär va sugna på det, vi har redan väldigt mycket NFC-terminaler på plats och svenska folket är generellt tekniskt kunniga och har bra mobila och fasta uppkopplingar.
Gör inte saken sämre att vi är ett litet land också.. vilket kanske både kan ses som gott och ont.

Sen tror jag personligen inte Apple skapade Apple Pay för att hjälpa USA med det akuta behovet av säkrare betalningar. Dom tjänar cash.

Ursprungligen av koffas:

Har inte hunnit se hela keynoten i efterhand, men sades det något om hur Apple löste varm/kall kameralampa till iPhone 6 med en rund lampa?

Det är inte en rund lampa, bara som det ser ut på håll. Det är dual led flash.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 16:48
Ursprungligen av koffas:

Har inte hunnit se hela keynoten i efterhand, men sades det något om hur Apple löste varm/kall kameralampa till iPhone 6 med en rund lampa?

Fortfarande två lampor

Riktigt snyggt, tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 18:09
Ursprungligen av keptang:

Jag fortsätter med mina plastkort + pin, funkar även när telefonens batteri tagit slut.

Precis huvudet på spiken där keptang plastkorten är här för att stanna en stund till säger jag, tänk er när nya iphone 6 nallen ska hooka upp med klockan och hålla kontakt jisses vad den ska sörpla batteri det talas det tyst om i dagsläget, hemska tanke ännu en batterieslukare i högre skalan

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 18:15
Ursprungligen av cubeis:

Precis huvudet på spiken där keptang plastkorten är här för att stanna en stund till säger jag, tänk er när nya iphone 6 nallen ska hooka upp med klockan och hålla kontakt jisses vad den ska sörpla batteri det talas det tyst om i dagsläget, hemska tanke ännu en batterieslukare i högre skalan

Gud vad du svamlar. Du mår verkligen gott nu när det äntligen finns lite Apple nyheter att dissa.
BT 4.0 low energy drar absolut ingen större mängd så sluta sprida falsk information.

Ursprungligen av cubeis:

Precis huvudet på spiken där keptang plastkorten är här för att stanna en stund till säger jag, tänk er när nya iphone 6 nallen ska hooka upp med klockan och hålla kontakt jisses vad den ska sörpla batteri det talas det tyst om i dagsläget, hemska tanke ännu en batterieslukare i högre skalan

Skitsnack, jag kör min pebble inkopplad till min iPhone 5 dygnet runt och det är ingen större skillnad jämfört med om jag kopplar ifrån pebblen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 18:27
Ursprungligen av lappen71:

BT 4.0 low energy drar absolut ingen större mängd så sluta sprida falsk information.

Det vet du förstås med säkerhet, återstår väl att se när man har klockan på armen, faktum kvarstår väl att en batteritid på max en dag gäller om man använder sin nalle aktivt så då är väl inte plastkortet så dumt att ha i fickan, alla går väl inte omkring med kontanter i fickan år 2014 som du lappen och 40-talisterna

Bevaka tråden