Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Tråden skapades och har fått 371 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CekariYH:

Vi får väl ändå vara lite realistiska här, ca 1 månad och en sjundedel ung vad Spotify har totalt efter sju år!?!?
Allt funkar inte perfekt, men för mig är det en ren njutning att prova på och upptäcka för mig nya artister och låtar, och tror att att det blir himla bra efter några uppdateringar.

Jag skulle säga hälften eftersom Spotify anger 75.000.000 aktiva användare men bara 20.000.000 av dessa är Premiumanvändare (allt enligt Spotify själva).

Själv så upptäcker jag inte så många nya artister som jag återupptäcker mina gamla artister...

Ursprungligen av BlackSmp:

En månad är för kort tid för att tvärsäkert uttala sig om vare sig flipp eller flopp. Att det är en gratisperiod är nog inte tillräckligt för att få massan att ändra sitt beteende eller att ohejdat prova på nyheter.

Men om vi tittar på jämförelsematerialet så har Spotify har 20 miljoner betalande prenumeranter (källa: Spotify). Det är den siffran vi bör jämföra mot eftersom Apple Music är en betaltjänst och att 11 miljoner provar på denna betaltjänst under 3 frimånader kan jag inte se som katastrofalt dåligt.

Så Apple har redan en potentiell bas som motsvarar 50% av Spotifys betalande kunder. Den kommer sannolikt att minska efter provperioden men jag tycker att det ser rätt bra ut för tillfället och tycker att talat om flopp är ett omotiverat uttalande i detta skede eller ett tecken på att man bär kontaktlinser av ett viss annat märke... (om vi ska använda dina egna termer)

Jag är en trogen Apple användare. Många skulle nog kalla mig en fanatiker i vissa fall. ))

Det är självklart för tidigt att säga tvärsäkert - det kan jag hålla med om, men jag trodde faktiskt på flera pröva på prenumeranter. Vi pratar ändå om att det enbart är 2.2% som har prövat på.

Och då pratar vi om att både Ryssland och Kina får detta - som INTE har Spotify. Visst - de måste lära sig att ändra sitt beteende.

Nåväl - oavsett antalet Apple music användare kan jag åtminstone konstatera att Spotify är ett betydligt bättre alternativ än Apple music.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag skulle säga hälften eftersom Spotify anger 75.000.000 aktiva användare men bara 20.000.000 av dessa är Premiumanvändare (allt enligt Spotify själva).

Själv så upptäcker jag inte så många nya artister som jag återupptäcker mina gamla artister...

Använde hela Spotifys kundbas då AM är prova på just nu

Ja, det också, man dras till dom gamla, för en annan, välkända artisterna liksom

Ursprungligen av draags:

Jag är en trogen Apple användare. Många skulle nog kalla mig en fanatiker i vissa fall. ))

Det är självklart för tidigt att säga tvärsäkert - det kan jag hålla med om, men jag trodde faktiskt på flera pröva på prenumeranter. Vi pratar ändå om att det enbart är 2.2% som har prövat på.

Och då pratar vi om att både Ryssland och Kina får detta - som INTE har Spotify. Visst - de måste lära sig att ändra sitt beteende.

Nåväl - oavsett antalet Apple music användare kan jag åtminstone konstatera att Spotify är ett betydligt bättre alternativ än Apple music.

Du är helt klart inte ensam om den åsikten och jag kan inte uttala mig om Spotify då jag aldrig använt det så det kan ju vara en anledning till att jag kommer överens med AM och helt klart tänker använda AM efter provperioden.

Ursprungligen av draags:

Nåväl - oavsett antalet Apple music användare kan jag åtminstone konstatera att Spotify är ett betydligt bättre alternativ än Apple music.

Om du hade skrivit din personliga åsikt istället för att generalisera hade jag hållit med dig.
För mig är AM ett mycket bättre val eftersom jag använde iTunes Match sen tidigare och vill fortsätta synka min egna musik i molnet.
Kan Spotify det?

Ursprungligen av CekariYH:

Du är helt klart inte ensam om den åsikten och jag kan inte uttala mig om Spotify då jag aldrig använt det så det kan ju vara en anledning till att jag kommer överens med AM och helt klart tänker använda AM efter provperioden.

Då så.

Men en fråga. Hur kommer det sig att du valt att inte köra något liknande tidigare?

Och hur tänker du kring att välja att köra AM istället för något som kanske kan vara bättre?

Är bara nyfiken.

Ursprungligen av Megolon:

Om du hade skrivit din personliga åsikt istället för att generalisera hade jag hållit med dig.
För mig är AM ett mycket bättre val eftersom jag använde iTunes Match sen tidigare och vill fortsätta synka min egna musik i molnet.
Kan Spotify det?

Om du läst mina tidigare meddelanden så kan du se mina personliga och konkreta åsikter.

Är iTunes match en anledning så varsågod. Om det är så att du äger musik som inte existerar i Spotify så kan jag förstå dig.

Ursprungligen av draags:

Då så.

Men en fråga. Hur kommer det sig att du valt att inte köra något liknande tidigare?

Och hur tänker du kring att välja att köra AM istället för något som kanske kan vara bättre?

Är bara nyfiken.

Vet ej, kanske för att jag alltid köpt den musik jag gillar, vinyl, kassett eller elektroniskt och tyckt att iTunes är jäkligt bra att samla sin musik på

För att efter "sju svåra år och åtta bedrövelser" så funkar AM väldigt bra för mig och mitt sätt att ha och hantera musik.
Tex så gilla jag skarpt att lyssna på en av mina låtar som jag gillar och skapa "ny station från låt" vilket har hittat massor med nya och återupptäckta låtar som jag laddar ner och varav en hel del nog köps in vartefter.

Ursprungligen av CekariYH:

Vet ej, kanske för att jag alltid köpt den musik jag gillar, vinyl, kassett eller elektroniskt och tyckt att iTunes är jäkligt bra att samla sin musik på

För att efter "sju svåra år och åtta bedrövelser" så funkar AM väldigt bra för mig och mitt sätt att ha och hantera musik.
Tex så gilla jag skarpt att lyssna på en av mina låtar som jag gillar och skapa "ny station från låt" vilket har hittat massor med nya och återupptäckta låtar som jag laddar ner och varav en hel del nog köps in vartefter.

Tack.

Det man jag hålla med om.

Därför var jag dock trots allt väldigt besviken över AM.

Förhoppningsvis kommer Apple att skärpa sig.

Ursprungligen av CekariYH:

Vet ej, kanske för att jag alltid köpt den musik jag gillar, vinyl, kassett eller elektroniskt och tyckt att iTunes är jäkligt bra att samla sin musik på

För att efter "sju svåra år och åtta bedrövelser" så funkar AM väldigt bra för mig och mitt sätt att ha och hantera musik.
Tex så gilla jag skarpt att lyssna på en av mina låtar som jag gillar och skapa "ny station från låt" vilket har hittat massor med nya och återupptäckta låtar som jag laddar ner och varav en hel del nog köps in vartefter.

Exakt att utgå från en egen låt och skapa en radiokanal är ett säkert sätt att hitta ny bra musik.

Ursprungligen av draags:

Tack.

Det man jag hålla med om.

Därför var jag dock trots allt väldigt besviken över AM.

Förhoppningsvis kommer Apple att skärpa sig.

Jag tror att det som ställde till det mest när man aktiverade AM var nog för min del att jag hade iTunes Match och hade lite bråttom med att prova allt. Nu efter en månad ca så har det slutat med att fippla med spellistor/DRM och vet inte allt och det mesta funkar kalas för mina behov.
Jag är ju nybörjare på strömmad musik och aldrig använt Spotify så självklart ser jag ju inte fördelar/nackdelar på samma sätt som ni erfarna Spotifyare

Nu finns det en sida där man dela med sig och spela andras spellistor.
Fungerar bara med iTunes.

https://www.playlisthunt.com/#!/

Edit: Nej det fungerar på telefonen också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-11 21:31
Ursprungligen av draags:

Nåväl - oavsett antalet Apple music användare kan jag åtminstone konstatera att Spotify är ett betydligt bättre alternativ än Apple music.

Personligen ser jag AM som mycket bättre, skulle aldrig gå tillbaka till Spotify. Hittar fler artister på AM som inte fanns på Spotify, hittar också mer ny musik. AM funkar kanon för mig, inte för alla tydligen. Dock kommer AM bara att bli bättre och bättre medan Spotify har stagnerat.

En annorlunda men rolig sak är att AM har givit mig rekommendationer på musik jag gillar men glömt av och som jag inte har i mitt eget bibliotek.

Ursprungligen av Megolon:

En annorlunda men rolig sak är att AM har givit mig rekommendationer på musik jag gillar men glömt av och som jag inte har i mitt eget bibliotek.

Hmm, kan inte gilla längre??? Jag håller med, verkligen kul

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-08-13 22:02

Hoppas iOS 8.4.1 fixar buggarna nu...

"Folk har redan tröttnat på Apple Music" - MacWorld - via http://aapl.se
http://feeds.idg.se/~r/idg/FPjt/~3/jqWtZpHTZl...

Det börjar lukta som jag tidigare sagt en rejäl flopp.

Jag har de senaste veckorna verkligen velat tycka om Apple music.

I mobilen tycker jag trots allt att det funkar.
Men på datorn i iTunes.

Nej ett sämre och mer förvirrat program får man leta efter. Är man musikälskare så kan jag inte förstå varför man väljer detta. Apple music spelar ju inte ens i samma division som Spotify.

Oerhört besviken. Hade gärna velat köra Apple music.

Ursprungligen av draags:

"Folk har redan tröttnat på Apple Music" - MacWorld - via http://aapl.se
http://feeds.idg.se/~r/idg/FPjt/~3/jqWtZpHTZl...

Det börjar lukta som jag tidigare sagt en rejäl flopp.
Jag har de senaste veckorna verkligen velat tycka om Apple music.

I mobilen tycker jag trots allt att det funkar.
Men på datorn i iTunes.

Nej sämre mer förvirrat program får man leta efter. Är man musikälskare så kan jag inte förstå varför man väljer detta. Apple music spelar ju inte ens i samma division.

Oerhört besviken. Hade gärna velat köra Apple music.

Jag tror att om en 2-3 år kommer nog det vara en hit eller tidigare, att tala om en flopp efter några månader då det är en "prova på" tycker inte jag är så talande eller rättvist. Jag som alltid trott att jag inte skulle gå på det där med strömmande är helnöjd trots vissa barnsjukdomar

Ursprungligen av CekariYH:

Jag tror att om en 2-3 år kommer nog det vara en hit eller tidigare, att tala om en flopp efter några månader då det är en "prova på" tycker inte jag är så talande eller rättvist. Jag som alltid trott att jag inte skulle gå på det där med strömmande är helnöjd trots vissa barnsjukdomar

Ja jo. Om två tre år tror jag också det kommer vända men självklart kan man se det som en flopp om detta stämmer, oavsett om det kommer vända om två-tre år.

Vi pratar här om att över 50% av alla som testat troligt gått tillbaka till Spotify. Jag kan inte se det annat än en flopp.

Vad som händer om två-tre år vet ingen därför är detta inget argument.

Jag blir också väldigt nyfiken på varför man envetet använder ett sämre alternativ bara för att man är Apple anhängare.

Ursprungligen av zinned:

Personligen ser jag AM som mycket bättre, skulle aldrig gå tillbaka till Spotify. Hittar fler artister på AM som inte fanns på Spotify, hittar också mer ny musik. AM funkar kanon för mig, inte för alla tydligen. Dock kommer AM bara att bli bättre och bättre medan Spotify har stagnerat.

Spotify har stagnerat. Tillåt mig att skratta. AM kommer bli bättre. Ja det får vi hoppas eftersom dom idag har en bra bit att gå för att åtminstone kunna göra det som den "stagnerade" Spotify kan.

Ursprungligen av draags:

Ja jo. Om två tre år tror jag också det kommer vända men självklart kan man se det som en flopp om detta stämmer, oavsett om det kommer vända om två-tre år.

Vi pratar här om att över 50% av alla som testat troligt gått tillbaka till Spotify. Jag kan inte se det annat än en flopp.

Vad som händer om två-tre år vet ingen därför är detta inget argument.

Jag blir också väldigt nyfiken på varför man envetet använder ett sämre alternativ bara för att man är Apple anhängare.

Eller tidigare

Nja, tror det krångla lite mycket till en början med iTunes match etc och alla konstiga inställnings-val som man inte är riktigt säker på hur och varför.

Men efter 2-3 månader är det ett argument på något som andra haft i en 5-7 år och längre?

Sämre för en inbiten Spotify anhängare kanske, kan inte uttala mig om de andra, men som sagt jag är helnöjd på det sättet jag använder tjänsten på.

Att kalla Apple Music en flopp innan betaltjänsten ens dragit igång känns en aning sensationslystet (som vanligt när det gäller 90% av all press). Det finns lika många åsikter om Apple Music som användare, en del gillar det - andra inte.

Från att tidigare inte ha rört iTunes med en lång pinne har jag gått över till att använda det varje dag. Dom rekommenderade spellistorna och albumen under "For You" har varit väldigt träffsäkra. Att dessutom ha tillgång till all min egen musik från samma program på olika datorer och från mobil/padda är en trevlig bonus.

Jag är väldigt nöjd och kommer att skifta över till Apple Music från Spotify som jag betalt för tidigare. Att det blir 100:- billigare per månad (familj på fyra kostar 250:- på Spotify och 150:- på Apple Music) är en ren bonus.

Ursprungligen av draags:

Ja jo. Om två tre år tror jag också det kommer vända men självklart kan man se det som en flopp om detta stämmer, oavsett om det kommer vända om två-tre år.

Vi pratar här om att över 50% av alla som testat troligt gått tillbaka till Spotify. Jag kan inte se det annat än en flopp.

Vad som händer om två-tre år vet ingen därför är detta inget argument.

Jag blir också väldigt nyfiken på varför man envetet använder ett sämre alternativ bara för att man är Apple anhängare.

Nej det är du som gissar/antar en massa och sen så är denna "undersökning" lika trovärdig som en rubrik på Aftonbladet.

Kan du tala om för mig varför AM är sämre än Spotify för mig personligen?

Ursprungligen av Megolon:

Nej det är du som gissar/antar en massa och sen så är denna "undersökning" lika trovärdig som en rubrik på Aftonbladet.

Kan du tala om för mig varför AM är sämre än Spotify för mig personligen?

Gissar/ antar. Okej. Vi får se senare i höst.

Här är några saker.

Kunna dela listor.
Enkelt kunna köra offline
Musik väljs till hastighet på springande.
Topplistor från olika länder.
Relevanta automatiska generade listor
Människor genererande listor
Kontrollera desktop versionen från mobilen.

Man kan också läsa denna artikel.

http://m.fastcompany.com/3049231/tech-forecas...

Ursprungligen av morberg:

Att kalla Apple Music en flopp innan betaltjänsten ens dragit igång känns en aning sensationslystet (som vanligt när det gäller 90% av all press). Det finns lika många åsikter om Apple Music som användare, en del gillar det - andra inte.

Från att tidigare inte ha rört iTunes med en lång pinne har jag gått över till att använda det varje dag. Dom rekommenderade spellistorna och albumen under "For You" har varit väldigt träffsäkra. Att dessutom ha tillgång till all min egen musik från samma program på olika datorer och från mobil/padda är en trevlig bonus.

Jag är väldigt nöjd och kommer att skifta över till Apple Music från Spotify som jag betalt för tidigare. Att det blir 100:- billigare per månad (familj på fyra kostar 250:- på Spotify och 150:- på Apple Music) är en ren bonus.

Jag pratar om att det lutar åt flopp. Självklart kan det ändras. Men om fler än 50% av alla som testar inte väljer att vara kvar så kan jag tycka det lutar åt en flopp även i detta tidiga skede.

Man kan åtminstone säga att det inte är någon succé.

Ursprungligen av draags:

Gissar/ antar. Okej. Vi får se senare i höst.

Här är några saker.

Kunna dela listor.
Enkelt kunna köra offline
Musik väljs till hastighet på springande.
Topplistor från olika länder.
Relevanta automatiska generade listor
Människor genererande listor
Kontrollera desktop versionen från mobilen.

Nu svarade du inte på min fråga vad det är som gör AM till en sämre tjänst än Spotify för MIG personligen.
Du ställde frågan

Citat:

Jag blir också väldigt nyfiken på varför man envetet använder ett sämre alternativ bara för att man är Apple anhängare.

Så hur kan du veta vad andra vad andra har för krav på en tjänst?

Det är bara en av dom sakerna som du räknar som inte finns i AM och ingen av dom är något skäl att välja Spotify istället för mig.
Ett skäl som Spotify ALDRIG kommer kunna erbjuda mig som är det största kravet och som gjort att jag aldrig valde Spotify.
Och det är att integrera min musik i samma spelare med den streamade musiken.

Ursprungligen av draags:

Jag pratar om att det lutar åt flopp. Självklart kan det ändras. Men om fler än 50% av alla som testar inte väljer att vara kvar så kan jag tycka det lutar åt en flopp även i detta tidiga skede.

Man kan åtminstone säga att det inte är någon succé.

Så med andra ord var Spotify en SUPDERDUPER flopp när dom lanserades eftersom dom inte hade över 10 miljoner användare efter en månad.
Hör du hur korkat du resonerar?

Ursprungligen av Megolon:

Så med andra ord var Spotify en SUPDERDUPER flopp när dom lanserades eftersom dom inte hade över 10 miljoner användare efter en månad.
Hör du hur korkat du resonerar?

Det är inte riktigt samma sak.

Men jag kan sluta använda ordet flopp om det retar gallfeber på dig.

Men jag kan inte se att Apple skulle vara nöjda med resultatet om det nu stämmer.

Och huruvida du tycker resonemanget är korkat eller ej är inte speciellt relevant.

Ursprungligen av Megolon:

Ja för hur ska du kunna bortförklara dina uttalanden om flopp när Apple går om Spotify
För den dagen kommer garanterat.

Du verkar inte ha läst mina kommentarer.

Jag är medveten om att Apple music kommer äta upp Spotify med tiden.

Men oavsett vad man än tycker om AM så kan jag ändå tycka att gensvaret är rätt dåligt med tanke på att Apple har en halv miljard användare från start att pusha sin mjukvara till. Vilket INTE Spotify hade.

Ursprungligen av draags:

Du verkar inte ha läst mina kommentarer.

Jag är medveten om att Apple music kommer äta upp Spotify med tiden.

Men oavsett vad man än tycker om AM så kan jag ändå tycka att gensvaret är rätt dåligt med tanke på att Apple har en halv miljard användare från start att pusha sin mjukvara till. Vilket INTE Spotify hade.

Nej jag lägger inte så mycket vikt i dom med tanke på att dina argument för hur dåligt AM är stämmer inte.
Den lista du räknade upp är det bara en sak som AM inte kan göra och det är ett sådant liten obetydlig att det är inget skäl att gå tillbaka till Spotify för.

Nu är det inte så att AM pushas ut till någon automatiskt utan man måste öppna musikspelaren själv.
Använder man sedan tidigt Spotify eller annan streamingtjänst såsom Tidal,Rdio har användare troligtvis gömt undan Musik-appen i en mapp. Så då är det lätt att AM går användare förbi och enda kontakten dom har med den är genom reklam eller att någon talar om för dom att det finns.

Bevaka tråden