Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 11 public beta är ute

Tråden skapades och har fått 252 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fungerar att swisha på ipaden med ios 11, men inte på iphonen? Märkligt...

En sak som känns lite konstig är att när man numera drar ner notiscentret så finns det ingen Spolight sökruta direkt utan man måste swipa höger för att komma till widgetskärmen och sedan söka. Med tangentbord på paddan krävs förstås endast Cmd+Space för att få upp Spotlight så då är det lugnt men när man är i en app utan externt tangetbord är sökning längre bort än den tidigare var med iOS 10. Märkligt att de gjort så.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

En sak som känns lite konstig är att när man numera drar ner notiscentret så finns det ingen Spolight sökruta direkt utan man måste swipa höger för att komma till widgetskärmen och sedan söka. Med tangentbord på paddan krävs förstås endast Cmd+Space för att få upp Spotlight så då är det lugnt men när man är i en app utan externt tangetbord är sökning längre bort än den tidigare var med iOS 10. Märkligt att de gjort så.

Svep inte ner notiserna. Du sveper istället på hemsidan - inte från överkanten av hemsidan utan i själva hemsidan.

Men det är en bug på iPad som gör att själva inmatningsrutan inte syns men det går att skriva text. Jag tror i alla fall att det är en bug och har rapporterat den.

Senast redigerat 2017-07-02 00:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Svep inte ner notiserna. Du sveper istället på hemsidan - inte från överkanten av hemsidan utan i själva hemsidan.

Men det är en bug på iPad som gör att själva inmatningsrutan inte syns men det går att skriva text. Jag tror i alla fall att det är en bug och har rapporterat den.

Jag förstår faktiskt inte riktigt exakt hur du menar... När man är på hemskärmen kan man ju svepa neråt vart som helst på skärmen och få upp Spotlight men när jag är i en app, t.ex. Safari så måste jag ju svepa från längst upp på skärmen för att få upp notiscentret och där finns ingen sökruta? Ingen osynlig heller vad jag lyckas hitta. Sveper jag mitt på skärmen i Safari scrollar jag ju endast på sidan jag är på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-02 22:43

Som sagt, telia play+, svt play och plex fungerar ej att streama med. Man kan väl gissa att det har att göra med det nya videoformatet? Däremot fungerar ju netflix fint. Sedan var det lite trist att Xcom:EW inte fungearar på ios11 (32-bitar app)

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag förstår faktiskt inte riktigt exakt hur du menar... När man är på hemskärmen kan man ju svepa neråt vart som helst på skärmen och få upp Spotlight men när jag är i en app, t.ex. Safari så måste jag ju svepa från längst upp på skärmen för att få upp notiscentret och där finns ingen sökruta? Ingen osynlig heller vad jag lyckas hitta. Sveper jag mitt på skärmen i Safari scrollar jag ju endast på sidan jag är på.

Jag hade glömt hur det fungerade från insidan av appar i IOS10 - sorry

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2017-07-03 22:56

Jag laddade in iOS 11, men har ett udda problem. Varken App Store, iTunes eller Apple Music får någon kontakt med respektive tjänst.

Annars funkar det helt okej för att vara en beta!
Diggar nya kontrollcenter och enhandstangentbordet

Ursprungligen av Addek:

Jag laddade in iOS 11, men har ett udda problem. Varken App Store, iTunes eller Apple Music får någon kontakt med respektive tjänst.

Annars funkar det helt okej för att vara en beta!
Diggar nya kontrollcenter och enhandstangentbordet

Jag har samma problem då och då. Ibland så är det ok, ibland inte. Främst med App Store eftersom jag sällan använder de andra två. Har dock sett samma problem även i ios10 så jag har kopplat det till någon form av problem med mIn ISP

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2017-07-04 21:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har samma problem då och då. Ibland så är det ok, ibland inte. Främst med App Store eftersom jag sällan använder de andra två. Har dock sett samma problem även i ios10 så jag har kopplat det till någon form av problem med mIn ISP

Nä, så enkelt är det inte för mig. Testade att logga ur iCloud och allt, men ingen skillnad där heller. Nåväl

Hur man nedgraderar till iOS10.3.3

Ursprungligen av Rlafh:

Bara så ni vet fungerar inte swish och Swedbank ifall ni är beroende av dom.

Japp! Ingen Swish och mitt gamla Solitaire slutade funka, båda mycket viktiga för mej. Så jag beslutade mig för att återgå till en gammal backup med med iOS 10.3.2. Googlade och fick fram ett vad jag trodde bra recept på MacWorld.co.uk (http://www.macworld.co.uk/how-to/iosapps/how-...).

OBS! Detta recept funkar inte - gör man så som beskrivet blir man hängande i "Recovery Mode" utan att kunna ta sig därifrån.
Jag satt i MÅNGA timmar och trodde till slut att min rosa iPhone 7+ 256GB var totalt körd för jag trodde inte MacWorld kunde publicera nåt som helt enkelt är totalt fel! Till slut tog jag en sista chans och surfade in på Apple Support och sökte. Bingo!:

Restore Shipping Software (https://beta.apple.com/sp/betaprogram/restore...)

Apple förklarar här också felet i MacWorlds metod: Har man installerat en beta (iOS 11 beta t.ex.) kan man bara nedgradera till en beta, alltså iOS 10.3.3 beta i det här fallet. Med automatisk restore över nätet med t.ex iTunes (restore eller update i iTunes) får man bara tag i en icke beta version (officiella iOS 10.3.2 just nu). Därför måste man ladda ner en iOS 10.3.3 bet image-fil (iPhone_7Plus_10.3.3_14G5053a_Restore) och välja den i iTunes genom att Option-klicka på RESTORE och välja den nedladdade filen.

Det tog bara ca 12 tim att återfå min iPhone i ursprungligt skick (men med iOS 10.3.3) - så nu Swishar jag och spelar mitt älskade gamla bakno Solitair igen. Tack Apple support !!! (Fy MacWorld!)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-06 07:08

Ja, det går att återställa till en ordinarie version av iOS. Man behöver inte landa på en äldre beta efter att ha lämnat iOS 11 beta. Jag har läst apples support-sida och ser en möjlighet till att tolka det som ett problem.

Ursprungligen av frazze:

Ja, det går att återställa till en ordinarie version av iOS. Man behöver inte landa på en äldre beta efter att ha lämnat iOS 11 beta. Jag har läst apples support-sida och ser en möjlighet till att tolka det som ett problem.

Jag tror att du svarade på mitt inlägg som jag tog bort eftersom jag läste följande på sidan som det länkades till:

If you are currently running iOS 11 beta: For devices that currently have iOS 11 beta installed, you must restore 10.3.3 beta. Download the iOS 10.3.3 beta software restore image for your device from the download page.

Men jag kanske tolkade detta fel. Det är kanske möjligt att göra samma sak med en officiell release. Dvs: ladda ner en officiell restorefil till din dator och välja den precis som tidigare.

Fast jag tänker inte prova

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2017-07-07 13:35

Vilken tabbe att installera iOS 11 för mig alltså. Fuckade upp allt ordentligt, och som grädde på moset hade jag glömt lösenordet till backupen, alternativt lyckats skriva fel 2ggr på raken. Nåväl, bilderna är ju kvar så det är lugnt. Skönt med en nystart, men aktivitetsdatan från Apple watchen hade ju varit kul att ha kvar.

Riktigt buggig för att vara en publik beta kan jag tycka

Ursprungligen av disktant:

Riktigt buggig för att vara en publik beta kan jag tycka

Det är en beta. Nog sagt.

Själv funkar min ypperligt! Vad har du hittat för buggar(och rapporterat)

Mvh

Ursprungligen av _empty:

Det är en beta. Nog sagt.
Själv funkar min ypperligt! Vad har du hittat för buggar(och rapporterat)

Mvh

klart det är en Beta, men jag tycker dom i stort sett varit felfria tidigare

men div småsaker som att appar kraschar, speciellt Mail
går inte att scrolla så man ser headern i mail
bakgrundbilden vrider sig och fastnar på högkant
kameran tar svarta bilder
Vissa funktioner låter även fast man har ljudlöst

säkert mer som jag inte kommer åt nu

Ursprungligen av disktant:

1. appar kraschar, speciellt Mail
2. går inte att scrolla så man ser headern i mail
3. bakgrundbilden vrider sig och fastnar på högkant
4. kameran tar svarta bilder
5. Vissa funktioner låter även fast man har ljudlöst

1. Finns många andra appar som inte funkar, t.ex. Swedbank, men Apples egna appar funkar bra.
2. Har inte haft några problem med Mail.
3. Har inte upplevt det.
4. Har inte tagit några bilder. Får testa det.
5. Kör alltid ljudlöst, och har inte upplevt något som låter ändå.

På vilken enhet kör du iOS 11? Jag kör på iPad Pro 12,9 (1:a gen.)

Ursprungligen av disktant:

klart det är en Beta, men jag tycker dom i stort sett varit felfria tidigare

men div småsaker som att appar kraschar, speciellt Mail
går inte att scrolla så man ser headern i mail
bakgrundbilden vrider sig och fastnar på högkant
kameran tar svarta bilder
Vissa funktioner låter även fast man har ljudlöst

säkert mer som jag inte kommer åt nu

Felfria tidigare? Nja... I alla fall inte om vi talar om årsreleaserna (8, 9, 10, 11 etc)

Upplever inte de problem som du beskriver men det bevisar ingenting mer än att det är svårt att förutspå vilka problem man kan drabbas av

Kör på ipjone7 och iPad Pro 10.5

Ominstallation fixar

Ursprungligen av Rlafh:

Bara så ni vet fungerar inte swish och Swedbank ifall ni är beroende av dom.

Om man installerar om dem så börjar de funka igen.

Manlig siri finns nu i beta 3. Bättre flyt i snacket också hos båda varianterna (kvinnlig och manlig).

Ursprungligen av Phazeet:

Om man installerar om dem så börjar de funka igen.

Inte för mig

Ursprungligen av BlackSmp:

Inte för mig

Sorry - Utvecklarbetan. Kommer säkert i publika när som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-12 00:55
Ursprungligen av kafferast:

Manlig siri finns nu i beta 3. Bättre flyt i snacket också hos båda varianterna (kvinnlig och manlig).

Har du kollat om Swish funkar i Beta 3?

Ursprungligen av kafferast:

Sorry - Utvecklarbetan. Kommer säkert i publika när som.

Jag har utvecklarbetan. dvs: 15A5318g.

Senast redigerat 2017-07-12 10:32

Såg att OS X Server har lagts till i Files, utvecklarbeta 3 (#nyhetstips):

Ursprungligen av barbapappa_86:

Såg att OS X Server har lagts till i Files, utvecklarbeta 3 (#nyhetstips):

Jo, men det verkar inte riktigt fungera än. Kraschar bara för mig.

Däremot så är det ett klart steg mot att kunna frigöra sig från datorn. När det fungerar så kan jag nog klara mig från att använda min MBP...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, men det verkar inte riktigt fungera än. Kraschar bara för mig.

Däremot så är det ett klart steg mot att kunna frigöra sig från datorn. När det fungerar så kan jag nog klara mig från att använda min MBP...

Är det samba stöd dom menar med osx server? Hade varit nice kunna skapa en share från min imac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-12 11:20

Ni som kör beta3.. någon som testat svtplay, plex eller telia play+?

  • Medlem
  • 2017-07-12 11:48
Ursprungligen av Jaw_B:

Ni som kör beta3.. någon som testat svtplay, plex eller telia play+?

svtplay fungerar med iOS11 beta3

Någon som kan bekräfta att Swish fungerar i beta 3, om man installerar om appen?

Bevaka tråden