Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 14:13

Tyckte det vore praktiskt med en tråd enbart inriktat på detta, så att man lätt kan få reda på om det är fel på Panther eller ens konfiguration.

Jag börjar:
Om jag på skrivbordet har valt "Förhandsvisa symboler" så kraschar hela Finder (och startas om) när jag försöker flytta på ett antal objekt samtidigt. Ge mig feedback eller kom med egna erfarenheter av buggar.

Senast redigerat 2003-10-26 14:25
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-26 14:18

Exposé verkar bara funka på den primära bildskärmen.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-26 14:19

Visa IR i menyraden kraschar menyraden (!) dvs ikonerna vid klockan försvinner och radas upp igen, försvinner och radas upp igen tills jag stänger av att IR-ikonen skall visas.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-26 14:54

Lösenord kan inte sparas i nyckeringen om man ansluter till en filserver via finder-browsern. Nätverksskivor monteras inte på skrivbordet om man inte skriver in adressen manuellt via Gå->Anslut till server. Det går inte att lägga till servrar som favoriter via browsing, utan bara genom att skriva in adressen.

Dåligt implementerat...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-26 16:22

Grafikkortet nVidia Geforce 4MX med 32 MB VRAM fungerar inte på tidigare modeller av PM G4 före MDD.

Bugg eller feature?

En fråga från en som inte har Panther.

I Jaguaren när jag laddar min PowerBook G4 med ett PC-Card (CompacFlash) för att ladda in bilder till iPhoto så dyker inte den alltid den upp på skrivbordet.
När jag då vill få ut kortet för att prova igen dör hela systemet. Händer varje gång! (grymt dåligt!)

Är detta fixat i Panther?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 17:33

Finder och FTP
Ansluta till FTP via Findern är grymt mkt bätttre (snabbare, mer responsivt).

Dock går det inte att ladda upp filer (värdelöst!) sen går finder:n ner på knäna när man kopierar från en FTP till HD:n lokalt.

Findern och SMB
Funkar mycket bättre för mig vad gäller hastighet och reponsivitet. Dock ballar den ut och säger att XP-servern plötsligt försvunnit från nätverket. Ett par minuter senare kan den återkommer. Konstigt. Vet inte om felet ligger på PC:n, Macen (antar Macen) eller om vi har en risig switch...

Jag kan inte spela upp filmer från PC till Macen heller. VLC klagar på dropped frames "to slow machine or connection?" och MPlayer spelar allting men pendlar i hastighet från 100% till 10% typ... Buggigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 17:37

Finder side-panel
Inte en bugg i och för sen mig en stor avsaknad feature: Möjlighet att ställa in typsnittstorlek och icon storlek i finderns sido-panel.

Sedan funkar det nu mycket sämre att installera saker. Man får ner en discimage som blir ett "gamlt" OS9-fönster (typ). Tidigare drog jag bara in denna i APPLICATION-mappen som ALLTID låg överst i alla rutor - nu måste jag fälla ut hela sidopanelen och greja. Dåligt, men man installerar inte så mkt grejer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Jag kan inte spela upp filmer från PC till Macen heller. VLC klagar på dropped frames "to slow machine or connection?" och MPlayer spelar allting men pendlar i hastighet från 100% till 10% typ... Buggigt.

VLC klagar på alla filer, men spelar upp dem normalt efter några sekunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 18:00

VLC klagar på alla filer, men spelar upp dem normalt efter några sekunder.

Nej, det gör den inte. Kopierar jag över filerna från PCn till macen går det bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 19:35

Den tuffa 3d-effekten vid fast user switching verkar inte funka på min PB12" 867 när extern skärm används (testat olika upplösningar) funkar dock fint på den inbyggda skärmen.

Om någon har en lösning vore det fint så jag gärna vill ha tuffa effekter även på min externa skärm som jag använder mest

/Jonas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-26 22:00

Mail programmet har den egenheten att ibland blir raderna dubbla och ibland blir mellanrummen mellan raderna ihopdragna när man hissar upp och ner.

Sen finns gamla buggen/featuren kvar som gör att det inte går att hissa upp och ner i mailet med pil-knapparna, man blir tvungen att använda hissen (ja den där "scroll bar" som man har till höger med den blå avlånga blobben). Det verkar vara helt slumpmässigt i vilka mail man kan använda pil-knapparna, men oftast känns det som om mail med grafik inte går att köra med knappar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 22:11

Fast-user-switch syns bara på huvud-displayen, inte på "andra-hands-skärmar" så att säga.

Markerings-buggen när man byter filändelse på något i Finder är kvar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Finder side-panel
Inte en bugg i och för sen mig en stor avsaknad feature: Möjlighet att ställa in typsnittstorlek och icon storlek i finderns sido-panel.

Sedan funkar det nu mycket sämre att installera saker. Man får ner en discimage som blir ett "gamlt" OS9-fönster (typ). Tidigare drog jag bara in denna i APPLICATION-mappen som ALLTID låg överst i alla rutor - nu måste jag fälla ut hela sidopanelen och greja. Dåligt, men man installerar inte så mkt grejer.

sitter på nt-station, så jag kan inte bekräfta det här, men; jag har för mig att man kan dra och släppa kanten till höger om ikonerna i sidopanelen, då ändras storleken på ikonerna och typsnitten.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-27 10:06

Bugg 1: SMS-tjänsten i Adressboken har en massa dolda skräptecken.
Konstig grej: Söktjänsten, den söker direkt man skriver en bokstav vilket är jobbigt.

Det gick inte att skriva ut efter installation.

Fick installera om alla skrivare, och det var inte lätt för "lägg till"-dialogen var slumpmässig, än rendezvous, än appletalk, än...

Behörigheterna i cups-katalogen är skumma, men de går, enligt uppgifter i apples användarforum, inte att ändra utan att åter hamna i läget att det inte går att skriva ut.

PDF-skrivaren försvann. (Acrobat 6.0 Standard.)

Kan inte lägga till Adobe PPD för att skapa PS-filer.

/Magnus

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-27 10:29

Toast 5 verkar inte funka med Panther.
Sen om det beror på Toast eller Panther vet jag inte.
Vissa program jag har tagit hem med Fink, tex irssi, vill inte heller lira.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Exposé verkar bara funka på den primära bildskärmen.

Fungerar simultant på både min tiBooks tft-skärm och den Studio Display jag har kopplad till tiBooken (som andraskärm, ej spegling).

  • Medlem
  • 2003-10-27 10:32

Jag har "fortsatta" problem dvs inte fixat sen tidigare versioner, men att om man under Finder inställningar väljer att visa filändelser så ändras typ Program till Applications mm, dessutom verkar det inte vara konsekvent, dvs Bibliotek på första nivå men typ Library i hemkatalog, då har jag provat att slänga .localized filerna.

Micke

  • Medlem
  • 2003-10-27 10:40

Safari kraschar någon gång i timmen. Inte så lustigt.

Panther är ju faktiskt buggigare än 10.2 när den kom (vill jag minnas). Värt att veta är att Pantherutveckligen givetvis inte stått still sen 7B85 utan att nya uppdateringar är på väg. Ska vi gissa datum när 10.3.1 kommer?

  • Medlem
  • 2003-10-27 10:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Panther är ju faktiskt buggigare än 10.2 när den kom...

Understatement of the year. Panther har, förutom inköpskostnaderna kostat mig cirkus 10 000:- plus moms i inkomstbortfall. Alltså, jag har mekat med skit relaterat till uppgraderingen som jag inte kan få betalt för, och jag har varit på håret att missa en deadline. Mina jobb har tagit tre gånger så lång tid som normalt.

Jag satt uppe till efter fem igår, tills OS 9 räddade mig ur knipan. Inte roligt.

(Då installerade jag iofs GM-betan, så jag får väl skylla mig själv också för mer utdraget lidande)

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Understatement of the year. Panther har, förutom inköpskostnaderna kostat mig cirkus 10 000:- plus moms i inkomstbortfall. Alltså, jag har mekat med skit relaterat till uppgraderingen som jag inte kan få betalt för, och jag har varit på håret att missa en deadline. Mina jobb har tagit tre gånger så lång tid som normalt.

Jag satt uppe till efter fem igår, tills OS 9 räddade mig ur knipan. Inte roligt.

(Då installerade jag iofs GM-betan, så jag får väl skylla mig själv också för mer utdraget lidande)

Ett tips är att inte uppgradera en sådan kritiskt funktion som operativsystemet i en arbetsdator om man är nära deadline.

Jag har installerat Panther på drygt 10 maskiner och inte haft ett enda problem över huvud taget. Det enda jag har fått lägga ner extra arbete på är att lägga till skrivare igen, men annars har det fungerat klockrent även i min studiodator.

  • Medlem
  • 2003-10-27 11:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Ett tips är att inte uppgradera en sådan kritiskt funktion som operativsystemet i en arbetsdator om man är nära deadline.

Det skriver jag under på, men jag blev tvungen att jobba med min iBook, som jag har lite mer som hemdator. Jag skyller inte någon annan än mig själv på just den biten, men jag har haft en hel del problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 12:03

Jag trodde aldrig att jag skulle bli en kattmänniska, med min allergi och allt, men Panther är super,,, datorn är snabbare än någonsin!

Buggar jag har:
-Safari funkar inte längre.....
-Iconerna i finder menyn ser lite skumma ut ibland...

Det går inte att slå på "Ident" i Panther.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
[B]Toast 5 verkar inte funka med Panther.
Sen om det beror på Toast eller Panther vet jag inte./B]

Jag testade att starta Toast 5.2.1 och det gick bra. Vad är det för problem du har?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Understatement of the year. Panther har, förutom inköpskostnaderna kostat mig cirkus 10 000:- plus moms i inkomstbortfall. Alltså, jag har mekat med skit relaterat till uppgraderingen som jag inte kan få betalt för, och jag har varit på håret att missa en deadline. Mina jobb har tagit tre gånger så lång tid som normalt.

Jag satt uppe till efter fem igår, tills OS 9 räddade mig ur knipan. Inte roligt.

Jag kan bara hålla med Martin, uppdatera inte om du har en fungerande dator som är viktig för ditt arbete (även om det är din hemdator som i ditt fall). Om du kastar dig över en stor uppgradering av ett OS precis när det är nysläppt så får du faktiskt skylla dig själv. Visst skulle man önska att allting nytt som släpptes fungerade smärtfritt och helt utan buggar, men har man varit med ett tag så vet man att det *aldrig* är så bra. Att vänta en eller två veckor brukar räcka för att låta andra upptäcka de värsta bristerna. De som är riktigt paranoida använder aldrig en .0-version av program.

Med det sagt så har jag inte haft några nämnvärda problem med de installationer jag sett och gjort av Panther. Då har jag gjort rena installationer och inte slängt in hack och annat utan att ha kollat om de är uppdaterade för OS X.

  • Medlem
  • 2003-10-27 13:21

Adrian:

Jag är glad för din skull att du inte har problem.

Jag har väl inte lagt skulden på någon annan än mig själv? Jag återger bara fakta: Apples nya operativsystem är inte bara mumma. Jag erbjuder ju en form av input, som andra kan granska och dra slutsatser av. Är inte det OK? Jag kanske ska tiga, och hoppas att det blir bättre av sig självt? Jag förstår inte ditt inlägg alls.

Bevaka tråden