Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med tanke på hur mkt du klagat tidigare är det definitivt det

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Vet inte om detta har tagits upp tidigare i tråden, eller om det ens kvalificeras som en bugg i Panther..

Safari 1.1 fick helt plötsligt för sig att återställa alla mina inställningar, tabs försvann, startsida byttes till default osv. Har läst att återställningar i Panther kan ha att göra med File Vault, som jag har igång. En annan gång så försvann alla mina bookmarks från Safari, tur nog hade jag en backup.

Tycker att Apple borde har senarelagt releasen ett par månader och buggtestat systemet mer.

Det är säkert FileVaults funktion för att återta diskutrymme som spökar. Den är buggig. (Eller så har du bara fått full hårddisk, det ger ungefär samma problem och inte bara i Panther.)

Min 10.3 är i princip buggfri faktiskt. FileVault valde jag att vänta med, det kändes säkrast eftersom det är en helt ny grej och eftersom det känns som om en sån övergripande funktion går fel så kan det gå riktigt fel. Bättre att vänta ut problemen först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 14:50

tillomed såpass bra att jag för första gången överväger att använda OS X på heltid...

Vad har du kört tidigare? Windows? OS9 kan jag inte tänka mig som ett alternativ till OSX asså... Känns verkligen gammlt det, får rysningar varje gång jag måste göra något på en OS9-maskin på jobbet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
tillomed såpass bra att jag för första gången överväger att använda OS X på heltid...

Vad har du kört tidigare? Windows? OS9 kan jag inte tänka mig som ett alternativ till OSX asså... Känns verkligen gammlt det, får rysningar varje gång jag måste göra något på en OS9-maskin på jobbet.

Jodå...
OS 9 kör jag som primärt system...
och win CP i min PC...
och till skillnad från OS X så funkar allt jag vill i OS 9 och win XP...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 15:02

Haha!

Okej, men vad är det med OSX som INTE funkar? Kul att höra pros/cons.

På äldra maskiner kan jag förtså att man väljer OS9. Detta är typ G4 under 500Mhz och utan QE och G3 under 500 Mhz. Även här skulle jag välja OSX, men det beror nog lite på vad man gör...

musik...
det är vad jag gör...

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Med tanke på hur mkt du klagat tidigare är det definitivt det

japp. otroligt men sant...
höll på att missa ditt inlägg...

men å andra sidan så är det forfarande lite segt om man jämför med andra system, så det behövs tredjeparts apps såsom shadowkiller för att klara systemet på ett 16 Mb grafik-kort, och det är ju inte riktigt grejen med ett OS...
vad säger att man måste ha en snabbare dator bara för att kunna köra sitt system på den liksom ?
speciellt när man inte kan fimpa effekterna i OS X direkt, utan måste plocka hem en massa tredjepart grejer för att överhuvudtaget kunna stänga av allt glitter o glam...
nae, gillar inte riktigt den biten fortfarande...
i win XP så kan man ju stänga av de bitarna själv, utan att ladda hem progg för det...

men men...
på det hela så verkar apple ha sänkt sin hårdvarukrav ordentligt, eftersom det flyter på ganska okej på ett 16 Mb graffakort...
och det är ju alltid en början...

Jag har 16MB på min PB och det flyter ungefär lika fort som på OS 9. Nu när jag slängt i 768 MB RAm så försvinner fönstren när jag väljer visa skrivbord med expose bort så snabbt att jag knappt hinner se dem

jo, mera ram gör underverk...
men jag har ju 900 Mb i min G4a nu...
men det är liksom inte lika snabbt ändå...

men du känner inte till något haxie för att klämma fram minde storlek i griden på desktopen ?
det hade verkligen varit underbart med en sådan haxie...

M

Nope, dessvärre inte - försöker, med mindre lyckat resultat, undvika att spara saker på desktoppen - inget känns bättre än bara hårddiskarna där...

Men som sagt, jag lyckas mindre bra...

jag vet precis vad du menar...
och ifrån spara dialogen och då är det smidigt att snabbtangent´a fram CMD+D för desktop, sen klicka på repsektive mapp som ligger där istället för att man ska in på HD o böka runt med att leta efter rätt mapp.
så jag vehöver lite fler ikoner på min desktop...
det bästa är att man kan lägga dom under docken så dom inte syns så värst mycket på desktopen...

eller något sånt...

M

hhhmmm...

vet inte om det är en bug, men det är inte som jag vill ha det...
om man har ett program aktivt, men lagt det i bakgrunden (dolt eller hidden) så syns det inte i Exposé...
alltså om man har programmet aktivt, håller ner alt-knappen o klickar på desktop för att på så sätt dölja programmet, och sen klickar på F9 tangenten...

Visst, det står att det gäller bara öppna fönster, men det borde man ju kunna ordna liksom...
man vill ju se dolda program i Exposé också...

M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 12:26

Jag brukar, som säkert en del andra härinne, mounta mappar och diskar från en PC i nätverk. Men när jag vill mata ut dom med utmatningssymbolen försvinner hela finder-fönstret. Är det en bugg eller ngn. inställning som kan fixa till det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 15:55

Nej, OSX kräver lite mer av datorn. Det är sant. Du *måste* ha en G4 eller snabb G3 samt 32MB kort för att det skall funka riktigt bra.

Quartz Extreme gör mycket för att lätta av för CPU:n. Panther använder mer QE-effekter än Jaguar.

Men men, på lite äldre burkar förstår jag dig. Men XP är inte så jättekul på en PII/450 heller så (min morsa har en sådan). Tar 2-3 minuter att starta ex

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Nej, OSX kräver lite mer av datorn. Det är sant. Du *måste* ha en G4 eller snabb G3 samt 32MB kort för att det skall funka riktigt bra.

Quartz Extreme gör mycket för att lätta av för CPU:n. Panther använder mer QE-effekter än Jaguar.

Men men, på lite äldre burkar förstår jag dig. Men XP är inte så jättekul på en PII/450 heller så (min morsa har en sådan). Tar 2-3 minuter att starta ex

är det inte 16 Mb vram krav på panther ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
är det inte 16 Mb vram krav på panther ?

Jo, i alla fall om man läser längst nere på den här sidan:

Supported video cards: NVIDIA GeForce2 MX, GeForce3, GeForce4 MX, or GeForce4 Ti; any ATI AGP RADEON card. A minimum of 16MB VRAM required.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 22:47

Kravet är inte antal MB - kravet är typen av grafikprocessor du har. Denna måste stödjas av QE, först och främst, sedan måste hårdvaran stödja texturer som inte är jämna kvadrater.

Det enda 16MB-kortet på Macen som stöder detta är ett RADEON kort för PowerBook G4 och ev. en rev. iBöcker (tror dock de hoppade till 32MB, men jag kan ha fel).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Kravet är inte antal MB

Varför skriver Apple då "A minimum of 16MB VRAM required."?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 23:15

För att i praktiken innebär det så. Det finns inga Radeon eller GeForce2MX kort med mindre än 16 MB VRAM samt att för att QE ska fungera vettigt som krävs MINST det. Helst mer...

Ja, det blir lättare för kunder också

"HUmmm... Man, does my graphics card support non-square textures in OpenGL space?"

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 11:17

Är det fler än jag som har en rejäl fördröjning i Volym-tangenterna på tangentbordet under OSX 10.3.1 ?

Jag vill inte minnas att det betedde sig såhär tidigare. Om jag håller ned tangenten en kort stund (1.5-2 sek) så börjar volymen vandra nedåt men stannar ej förens den är i botten trots att jag släppte upp tangenten efter 1.5-2 sek. Enda sättet att ej volymen till något läge som ej innebär max eller min är att trycka snabbt som attans på volym-tangenten. Då hoppar den 1 steg upp eller ner. Trycker jag ner en kortis så åker den i botten eller till max.

(Vissa gånger stannar den kanske 2 pluppar ifrån max/min också)

Hoppas någon förstod.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-11 11:25

I Panther kan man inte markera objekt som ligger som lista genom att dra musen över objekten om man börjar dra utanför en rad. Funkar däremot om man ställer sig PÅ en rad och börjar dra.

Ganska irriterande faktiskt.

/Bauer

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 12:57

TJa, det är väl ingen egentlig bugg. Apple har ju gjort om listhanteringen helt. Det gamla sättet med en markerings-kvadrat, även när man stod i en lista, kändes mer logiskt. Å andra sidan tycker jag att det nya sättet är mer lätthanterligt nu när man väl vant sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 13:13

Jag hoppas att ingen nämnt den här buggen tidigare.

Ibland när jag försöker stänga fönster i safari genom att klicka på den runda bubblan med krysset uppe i högra hörnet, då stängs inte fönstret.

Jag kan sitta och klicka på den där bubblan hur mycket som helst, fönstret stängs ej. Men om jag flyttar fönstret lite grann på skärmen och sedan trycker på bubblan igen, då stängs det.

Problemet uppkommer tex. om jag har 3st safari fönster liggandes ovanpå varandra. Så vill jag stänga alla tre med musen. De två första stängs men inte det tredje tex. Då måste man flytta lite på det eller köra "cmd-w".

Riktigt störigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 14:46

iSight funkar inte mellan Jaguar och Panther.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
iSight funkar inte mellan Jaguar och Panther.

Hur menar du? Kan inte en som sitter med Jaguar + isight komunicera med en som sitter med Panther + isight?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 16:04

Jag kommunicerar med en kompis som inte har uppgraderat från Jaguar ännu. På min sida är allt som det ska, men på hans sida blir det stillbild. Eller svartruta. Detta är än så länge bara testat på två stationer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
iSight funkar inte mellan Jaguar och Panther.

iSight är väl kameran, eller hur? Menar du inte programmet iChat?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 18:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
iSight är väl kameran, eller hur? Menar du inte programmet iChat?

Visste att någon måste kommentera det. Så jag valde att avstå.

Fast rätt ska ju vara rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 22:38

Kameran iSight funkar inte i iChat mellan Jaguar och Panther.

Högerklick i Finder = Finder kraschar..

Men jag var lat och orkade inte göra clean install..

Bevaka tråden