Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill vi se i Mac OS X 10.4 Tiger?

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om vi listar konstruktiva, sakliga förslag på vad som bör komma/förbättras i 10.4 så kan vi samla dessa förslagen på ett ställe, översätta dem till engelska och sedan skicka till Apple via ADC eller feedback-sidan.

6000 Mac-användare som vill samma sak borde väl ha lite tyngd?

Kom ihåg, en saklig beskrivning krävs, inte bara "bättre docka", det hjälper ingen...

1. Findern:
- Services ska kunna nås från kontextmenyn, som en "send to"-funktion a la windows
- Möjligheten att markera en img/dmg/iso-fil och bränna med högerklick.
- Flera skrivbord som i Linux
- Locations a la Mac OS 9 tillbaka! En för jobbet, en för hemmet osv. Nätverksinställningar, docka, desktop, strömsparandet osv ska kunna ställa in i olika set.
- Live-update i bakgrunden när filer ändrar storlek, plats osv. Numera måsta man aktivera Findern för att ansikten ska uppdateras.
- Möjligheten att ställa in var "._DS_store ska raderas (SMB-volymer, CD:s)
- Minimize-in-place (från jaguar-betan)

2. Nätverksinställningarna
- Detaljerade inställningar för VPN. Jag saknar f.a detaljinställningar för IPSEC. Vill inte använda tredjepartsprogram.
- SMB. Fortfarande inte bra. Ansatsen var bra men Apple nådde inte ända fram. Bara att fila vidare.
- Förbättrat (förenklat) AD-stöd.

3. iApps
- Jag vill ha ett iProject a la Entourage 2004. Mail ska kunna tilldelas ett projekt, gruppper, organisationer och personer ska kunna länkas till detta projekt.
-To-Do i Cal - ska kunna koppla möten och uppgifter till projekt, personer, mail osv. Dokument (Office, bilder, pdf) ska kunna länkas till projekten.
- Mixbord med två spellistor i iTunes. Möjligheten att ansluta två iPods och mixa emellan. Alla DJ:s kommer att skaffa sig en Mac då!

4. Övrigt.
- Detaljerad installerare a la Linux. Om jag inte vill ha iMovie, AppleTalk och Chess installerat så vill jag kunna avmarkera dem vid installationen.
- Avinstallerare för program, inkl. preferences, application support mm
- Grafiska inställningsprogram (som extratillbehör på CD3 eller så) för Unix-inställningar (Apache, mysql, Cron mm)
- Databasbaserat filsystem.
- Fler funktioner för hårddiskkontroll/-reparation

Fler förslag?

Senast redigerat 2004-05-07 11:07
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-07 10:08

Ett riktigt fungerande Virtual Desktops som i Unix och Linux. CodeTeks är för buggig.
Expose är bra men ingen ersättare till det.
Nätver: visa korrekta filstorlekar på en SMB-volume inte 8MB för alla filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-07 10:08

Tycker du fick med det mesta!
Kan bara trycka på viken av en avinstallerar (ett modernt os bör ha en installerare/avinstallerare) samt möjligheten att välja vilka saker som ska installeras (gick ju i OS9 och äldre).

Annars håller jag med Marcus H

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-07 10:09

Jag kan säga att det skall bli otroligt kul att se vad dom hittar på. kommer med nästan all säkerhet att åka till WWDC... Var otroligt kul förra året och dom överraskade en rätt rejält. Tror nog dom kommer lyckas i år igen..

/glemme

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-07 10:26

Får man komma med som handbagage? Kan hålla i din läsk så kan du pilla på Macarna

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-07 12:54

Att kunna mounta filevault över nätverk.
Ännu snabbare OS.

  • Medlem
  • 2004-05-07 13:01

Att kunna ha dockan som kontextmeny. Irriterade när man gömmer dockan att den dyker upp oavsett var i kanten av skärmen musen placeras. det borde vara möjligt att få fram dockan genom att föra musn till nåt hörn, eller genom tangentkommando, eller bara ha den som en meny, kanske i alla högerklicksmenyer globalt.

edit: Jag bara spånar här, men nåt åt det hållet.

Jag vill se det som pratats om tidigare, nämligen möjligheten att spara ned alla inställningar i sin Home katalog och flytta den till en annan dator. Har för mig det hette iPodHome eller något sånt.

/CX

Håller med Marcus Holmer om många punkter. Själv skulle jag ha mest nytta av de som listat under punkterna 1 och 4.

Jag skulle vilja att man kunde dra någonting från en websida eller ett annat dokument, exempelvis markerad text eller en bild, till lämpligt program i Dock, och få upp ett nytt dokument med innehållet - exempelvis en bit text i Word eller Textredigerare, eller en bild i bildredigeringsprogram.

En sak som akut borde rättas till är badbollen som snurrar i evigheter när man markerar vissa .avi-filer i kolumnvy.

iPodHome vore grymt.

Avinstallerarem visst, men då snyggt. Dra ett program till papperskorgen, som vanligt, men i bakgrunden så försvinner även övriga filer tillhörande programmet. Vore snyggt och mac-igt.

Bättre lösningar för att kunna dela på musik- foto och filmfiler mellan användare på samma dator. Borde gå att lösa snyggt och bra.

Kommer nog på mera....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-07 16:05
Ursprungligen av Leftrustle:

iPodHome vore grymt.

Avinstallerarem visst, men då snyggt. Dra ett program till papperskorgen, som vanligt, men i bakgrunden så försvinner även övriga filer tillhörande programmet. Vore snyggt och mac-igt.

Bättre lösningar för att kunna dela på musik- foto och filmfiler mellan användare på samma dator. Borde gå att lösa snyggt och bra.

Kommer nog på mera....

Huh, hur avinstallerar man program nu? Om man vill få bort allt.

  • Medlem
  • 2004-05-07 16:26
Ursprungligen av nikce:

Huh, hur avinstallerar man program nu? Om man vill få bort allt.

Man söker på programnamnet och slänger (med viss urskiljning) allt man hittar. Lika snabbt och enkelt som en avinstallerare. Jag vill inte ha ett installationssystem. Jag tycker att det är helt värdelöst i Windows och vill inte ha något liknande. Avinstalleraren i Windows tar inte alls bort alla spår av ett program men det talar den inte om, så folk tror det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-07 16:30
Ursprungligen av nikce:

Huh, hur avinstallerar man program nu? Om man vill få bort allt.

Man kastar programmet och sen kastar man alla filer som tillhör det i ~/Bibliotek/Preferences och ~/Bibliotek/Application Support om man vill. Dessa filer kan annars vara kvar utan att störa.
Ingen avinstallerare behövs!
----------
Jag skulle vilja ha en mer logisk kolumnvy. Jag vill inte att man ska se hela sökvägen till en mapp som man öppnar i kolumnvy. Det ska alltid funkar som det gör när man öppnar en mapp som finns i sidebar (eller vad den kallas), dvs att mappen man dubbelklickade på ligger längst bak och inte att "Dator" gör det.

Jag gillar även förslaget om att det skulle finnas en "hylla" att lägga filer i som mellanlagring när man ska flytta dem.

  • Medlem
  • 2004-05-08 11:39
Ursprungligen av Rajje:

Jag skulle vilja ha en mer logisk kolumnvy. Jag vill inte att man ska se hela sökvägen till en mapp som man öppnar i kolumnvy. Det ska alltid funkar som det gör när man öppnar en mapp som finns i sidebar (eller vad den kallas), dvs att mappen man dubbelklickade på ligger längst bak och inte att "Dator" gör det.

Jag gillar även förslaget om att det skulle finnas en "hylla" att lägga filer i som mellanlagring när man ska flytta dem.

Jo, fast just det verkar ju vara ett ratat förslag. Jag hoppas dock att Apple isf återkommer med något långt bättre.

Instämmer i att kolumnvyn behöver professionell hjälp. Exempelvis: I gamla Finder kunde jag skriva första bokstaven på dit jag ville (rätt smidigt), nu vet jag inte ens var jag är. I bilden nedan, om jag slår ett "B", vad är det som säger att jag vill till 'Bilder blandat' istf 'Boostdaniela.doc'?

Är det förresten någon som tar på sig att sammanställa och skicka in detta till ADC eller nåt så småningom? Så att det blir bättre, och vi inte bara gnäller

  • Medlem
  • 2004-05-08 21:28
Ursprungligen av Enar:

I gamla Finder kunde jag skriva första bokstaven på dit jag ville (rätt smidigt), nu vet jag inte ens var jag är. I bilden nedan, om jag slår ett "B", vad är det som säger att jag vill till 'Bilder blandat' istf 'Boostdaniela.doc'?

Det är den ruta där du har den blåa balken som påverkas. pil höger och du hamnar på Boostdaniela.doc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 12:53
Ursprungligen av Baron:

Det är den ruta där du har den blåa balken som påverkas. pil höger och du hamnar på Boostdaniela.doc.

Nej, det är inte riktigt så enkelt faktiskt:

Precis så fungerade det i 10.0-10.2, men i 10.3 så "är man" i den mapp som är markerad. Så i detta fall kommer BoostDaniela.doc markeras om man trycker på B.
Dock tror jag inte att detta gäller om man har markerat arkitekt-mapen genom att trycka A, utan endast om man har klickat på mappen.

Ett annat undantag är alla spara/öppna-dialogrutor. I dessa fungerar det på samma sätt som i tidigare OS X, alltså som Baron säger.

Och ett tredje undantag är mapparna i sidofältet. de kan man bara komma till genom att använda musen och inte genom att stega tillbaka. Dessa mappar kan man inte på något sätt markera genom att trycka på en bokstav, utan när man har valg en mapp där så är man i den markerade mappen.s

Så det finns alltså ca fyra olika sätt som markeringen kan uppföra sig på. Det är ju logiskt... :rolleyes: :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 18:48
Ursprungligen av Enar:

Är det förresten någon som tar på sig att sammanställa och skicka in detta till ADC eller nåt så småningom? Så att det blir bättre, och vi inte bara gnäller

Är det buggar så skall dom helst in på http://bugreport.apple.com/ då apple kommer ta ställning till om det är en bug eller ny feature. Dom är väldigt bra på att läsa där och ta till sig men det kan dröja innan svar kommer tyvärr.

Bättre att fler anmäler samma bugg än att en person anmäler den. Detta då dom kollar om det finns fler av en bugg eller om buggen är väldigt ovanlig. Vanliga buggar löses först.

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 23:50
Ursprungligen av glemme:

Är det buggar så skall dom helst in på http://bugreport.apple.com/ då apple kommer ta ställning till om det är en bug eller ny feature. Dom är väldigt bra på att läsa där och ta till sig men det kan dröja innan svar kommer tyvärr.

Bättre att fler anmäler samma bugg än att en person anmäler den. Detta då dom kollar om det finns fler av en bugg eller om buggen är väldigt ovanlig. Vanliga buggar löses först.

/glemme

helt rätt! bra att du påpekade det

  • Medlem
  • 2004-05-07 13:45

Jag tycker att docken har spelat ut sin roll. Jag använder den knappt. Jag har en mapp med länkar som jag använder för att starta program, men den funktionen skulle jag hellre ha under äpplet. Switcha program kan man ju redan göra med Exposé och alt-tab.

Findern måste bli multitrådad, så att skrivbordet och enskilda Finder-fönster inte låser sig, om Finder är upptagen i en process.

  • Medlem
  • 2004-05-07 18:27
Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att docken har spelat ut sin roll. Jag använder den knappt. Jag har en mapp med länkar som jag använder för att starta program, men den funktionen skulle jag hellre ha under äpplet. Switcha program kan man ju redan göra med Exposé och alt-tab.

Jaha. Nähä. Då tar jag tillbaka det jag ville ha förändrat ang dockan.

LÄser du mitt inlägg igen ser du att vi är ute efter nästan samma sak: dockan (möjlighet att starta/styra/avsluta program) i en meny, tex äppelmenyn

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-07 13:49

Fullt stöd för NTFS-volymer vore trevligt

Ursprungligen av coach:

Fullt stöd för NTFS-volymer vore trevligt

Skulle vara bra, men Apple har väldigt dåliga möjligheter att ordna det på egen hand. Det kräver nämligen tillgång till information som MS håller hemlig, så det är i första hand MS och inte Apple som måste bjuda till för att OS X ska kunna få fullt NTFS-stöd. Linux har ju ett visst NTFS-stöd som Apple iofs skulle kunna använda sig av, men det är ordnat enbart med "reverse engineering" och har starkt begränsade skrivmöjligheter.

  • Medlem
  • 2004-05-07 15:04
Ursprungligen av Marcus Holmer:

1. Findern

Japp. Det vore kul om Apple kunde ta några stora steg framåt för att göra det möjligt att på något innovativt sätt hantera, flytta och kopiera sina egna filer. Som det är idag måste man ju egentligen ha uppe två fönster för att flytta en fil. Pinsamt och omodernt. Faktum är att macen (liksom windows, men den kan iaf klippa ut en fil) suger som filhanterare. Bara den där lilla hyllan som fanns i någon testversion hade ju hjälpt, men jag är övertygad om att Apple kan bätttre. Om de nu verkligen vill.

På något sätt känns det som om Apple håller på att göra oss till filkonsumenter istället för filhanterare. Macare har i alla tider varit kända för att göra mappar och sortera sian alster och nu är allt det borta (?). (Det är väl iofs inget självändamål att sitta och göra mappar, man kan mycket väl låta datorn sköta det själv, och liksom iTunes/iPhoto bara ha en massa smarta playlsita med sina filer också, men då måste det genomföras konsekventare).

Sen tycker jag givetvis på ett lite laestadianskt sätt att man slösar med utrymmet. när man nu lix måste ha två finderfönster öppna samtidigt är det väl lite konstigt att det är så mycket nonsensutrymme (rödmarkerat nedan) i varje fönster. Detta blev sämre med pantern, för låg ju bokmärkena där uppe iallafall. Och så borde man ju få veta hur stor en fil är i Finder. Faktiskt.

Ursprungligen av Enar:

Sen tycker jag givetvis på ett lite laestadianskt sätt att man slösar med utrymmet. när man nu lix måste ha två finderfönster öppna samtidigt är det väl lite konstigt att det är så mycket nonsensutrymme (rödmarkerat nedan) i varje fönster. Detta blev sämre med pantern, för låg ju bokmärkena där uppe iallafall. Och så borde man ju få veta hur stor en fil är i Finder. Faktiskt.

Det är ju bara att ta bort i view-menyn om du vill.

  • Medlem
  • 2004-05-11 00:16
Ursprungligen av iJohannes:

Det är ju bara att ta bort i view-menyn om du vill.

Jo, det går att ta bort (även om det måste göas för varje enskilt fönster, va?), men det går inte att lägga dem (bokmärkena) uppe i den döda outnyttjade ytan där uppe (där de var i jaggan).

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 15:32

Jag håller med om att Findern behöver förbättras. Trådning står överst på min lista - märkligt att den inte är flertrådad faktiskt! Som tvåa håller jag nätverksdelarna - det hade vart riktigt grymt om den kunde snacka ftp, nfs stabilt och gärna även över ssl. Som trea sätter jag slöseri med utrymme såsom Enar påpekade! <-- kan komma att flyttas upp till tredjeplatsen när jag åftt min 12" PB med begränsat antal pixlar...

mvh jensa

  • Medlem
  • 2004-05-07 15:40
Ursprungligen av schmuck:

Jag håller med om att Findern behöver förbättras. Trådning står överst på min lista - märkligt att den inte är flertrådad faktiskt! Som tvåa håller jag nätverksdelarna - det hade vart riktigt grymt om den kunde snacka ftp, nfs stabilt och gärna även över ssl. Som trea sätter jag slöseri med utrymme såsom Enar påpekade! <-- kan komma att flyttas upp till tredjeplatsen när jag åftt min 12" PB med begränsat antal pixlar...

mvh jensa

Jo... fast mitt huvudproblem är att Findern inte går att använda till att hantera filer med. Rätt allvarligt tycker jag. Fast visst är det jobbigt att en massa plats slösas bort också.

Senast redigerat 2004-05-07 16:04

Jag saknar fortfarande att byta namn på föremål under flytt/kopiering on-the-fly.
dvs ifall det redan existerar en fil med namnet johan.jpeg i katalog johan som jag förnärvarande flyttar lite arbetsfiler till så vill jag att den ska ge mig ytterligare ett alternativ; att byta namn på filen.
Ifall jag väljer detta alternativet så ska det finnas ett antal snabbfunktioner av följande slag:
a) lägg till dagens datum i början utav filen
b) lägg till "_" i början utav filen
c) lägg till ett revisionsnummer i början utav filen

Att man sedan på fri spår ska kunna byta namnet helt själv till något totalt annat är en självklarhet.

-J

Bätre filplacering på skrivbordet

Har ett problem som jag gärna ser en lösning på.

Sitter på en Apple 23" med dockan framme permanent. Har även valt "Ordna automatiskt" på Skrivbordet.

När man skapar filer inifrån program eller laddar hem filer från internet och väljer att lägga dem på skrivbordet, så börjar han (G5:an) att lägga fil efter fil under varandra i högerkanten tills det inte finns mer plats (längst ned höger/botten) och lägger filerna på varandra!!! Det kan ju bli hur många filer som helst som ligger på varandra - kan inte vara tänkt att det ska vara så.

Otroligt störande och enligt mig en bugg utan dess like....!!!!

Puh, nu har jag skummat igenom de 13 sidorna som denna tråd är för tillfället. Det finns uppenbarligen många önskemål och åsikter om hur OS X kan förbättras, vilket förstås är väldigt trevligt. Det betyder att trots att vi redan gillar mac mycket ändå kan se kritiskt på systemet och hitta punkter som kan bli ännu bättre.

Många av de önskemål jag har för 10.4 har redan tagits upp här, som t.ex. en äkta realtidsuppdatering av filsystemet så man alltid kan lita på vad man ser i Finder (som det är nu så är det rätt kasst, kan diffa flera gig när det gäller ledigt utrymme t.ex.). En punkt som jag inte sett nämnas (men jag kan ha missat det förstås):

• Multipla urklipp i systemet. Köp upp CopyPaste-X eller bygg en liknande. Slå av det som default så det inte förvirrar nybörjare.

Här kommer lite kommenterar till inlägg i tråden.

Ursprungligen av Enar:

Sen tycker jag givetvis på ett lite laestadianskt sätt att man slösar med utrymmet. när man nu lix måste ha två finderfönster öppna samtidigt är det väl lite konstigt att det är så mycket nonsensutrymme (rödmarkerat nedan) i varje fönster. Detta blev sämre med pantern, för låg ju bokmärkena där uppe iallafall.

Jag tycker det är mycket bättre med verktygsraden än med bokmärkena ovanför, det är mycket mera logiskt att jobba med den strukturen och det hanterar fler favoriter samtidigt. Och det går att göra tajtare än i din bild:

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det vore onekligen rätt fräckt med flera skrivbord och en kubeffekt när man växlar...

Ja, som ul1984 tipsade om (och som jag och många andra tipsat om tidigare) så finns redan idag Desktop Manager som är enkelt, snyggt och inte minst open source. Och där finns en massa fräcka effekter. Som du skriver i ett senare inlägg så verkar dock utvecklingen halta, tyvärr. Men om Apple skulle bygga in en sådan funktion så är det såhär den skulle se ut och fungera.

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Detta är sant, men släppte inte Microsoft även en hardware requirement spec (icke officiell men ett bedömmande utav aktiva utvecklare inom organisationen) under veckan som påvissade att man behövde en 4-6ghz processor, 2gb ram, 1tb hdd, och ett 3x så snabb GPU för att verklighen kunna känna kraften utav deras revolutionerande och totalt framtids berövat hobbyprojekt ?

Det där var ju en stor missuppfattning på nätet från folk som inte läste på ordentligt. Det var inga hårdvarukrav alls, utan en gissning på vad den genomsnittlige användare har när Longhorn släpps. 1 TB hårddisk lär knappast vara ovanligt 2006. Och Longhorn kommer förövrigt att kunna köras i 3 olika lägen, varav det enklaste ser ut som Windows 2000 och går utmärkt på en dator likt dom som finns idag. Krav på GPU handlade om Aero: Glass som är helt 3D-realtidsrenderat om jag förstod det rätt. Men nog om det, det är ju 10.4 som ska diskuteras här...

Ursprungligen av tobot:

- varför är det skillnad på "hide" och "minimize"?

Därför det är två olika funktioner?

Ursprungligen av Chaosstar:

Ta bort skrivbordet helt.

Nej, det går inte alls, var ska min pappa lägga alla sina filer då har du tänkt?

Ursprungligen av wlao:

- Tillbaka med Äpple-N för att skapa nya mappar. Jag skapar nya mappar dagligen, men öppnar nya Finderfönster bara någon gång i månaden och då för det mesta av misstag.

Jag gör också fel på det där fortfarande. Men det handlar lite om en vanesak också, det går att lära om sig även om vanorna sitter djupt rotade.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag vill i första hand ta bort papperskorgen som en "del" av dockan/skrivbordet. Hela grejen att man drar saker man vill slänga till en papperskorg är ju märklig.

Det är väl inge märkligt alls? Det är ju precis så man gör IRL också och så länge man har analogin med dokument, mappar, skrivbord (ja, jag vet att du vill ha bort skrivbordet också) osv så är papperskorgen en lämplig lösning. Att saker hamnar där istället för att raderas direkt är bra, då kan man ångra sig. Att ha någon annan slags temp-lagring som gör samma sak som papperskorgen gör idag känns bara krystat. Är det ett stort problem att du måste tömma den manuellt? Ett enkelt högerklick på papperskorgen i dockan och den är tömd (utan att man behöver bekräfta det).

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag sparar ALLT.

Om du sparar ALLT (jag menar, inte bara allt utan ALLT) så måste det ju betyda att du sparar all spam också? Är inte det lite onödigt ändå?

Dina problem med instabil Panther har jag inte märkt av alls på min iBook. Rock solid. Däremot har vi en PowerMac här som uppför sig lite skumt ibland. Men jag är inte säker att Panther är skurken.

Ursprungligen av Andy R:

Hjälpvisning är ju löjligt långsamt nu... Man skäms. Har visserligen 10.2 men antar att det inte ändrats.

Fel så fel, men det har andra redan hunnit påpeka (och det står i klartext på Apples sida över nyheter i Panther: Improved Help Application and Content - Use the more responsive help system with richer information and Safari HTML rendering for speed.).

Bevaka tråden