Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill vi se i Mac OS X 10.4 Tiger?

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle vilja att man på ett smidigt sätt kunde välj in -och utgång för ljud. t ex via äpplet på samma sätt som du kan välja nätverksplats etc. Det kan man vad jag sett endast göra i systeminställningarna idag. Rätta mig ifall jag har fel.

/John

Håller delvis med om att Finder slösar med utrymme, men här är det nog väl genomtänkta personliga inställningar som vore bäst. Det är ju en fråga om skärmyta, och jag kan tänka mig att de flesta som tänker ut hur det ska vara på Macen har mycket av sådan.

Tror nog att de resonerar kring en behaglig upplevelse, men då har den modernaste utrustningen i åtanke, dvs många pixlar att leka med. Några steg på vägen mellan den typ av fönster Enar visar, och det nedan, skulle inte vara så dumt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 16:38
Ursprungligen av johnnie2times:

Jag skulle vilja att man på ett smidigt sätt kunde välj in -och utgång för ljud. t ex via äpplet på samma sätt som du kan välja nätverksplats etc. Det kan man vad jag sett endast göra i systeminställningarna idag. Rätta mig ifall jag har fel.

/John

Det stämmer, men det finns program som t.ex. Sound Source som gör jobbet: http://www.rogueamoeba.com/freebies/
Och så kan man ju alldid skriva Apple Script. Jag kan välja ljudutgång med Salling Clicker t.ex.

  • Medlem
  • 2004-05-07 16:45

Jag skulle vilja ha ett Finder-alternativ som gör det möjligt att döpa om en mängd filer genom att välja ett huvudnamn + egen nummerserie i valfri ordning.

Själv kör jag Fruitmenu och skulle gärna se en motsvarighet från Apple.

Docken tycker jag är obekväm och har den alltid gömd.

Tre grejor:

1. Hylla för mellanlagring av filer (som många andra skrivit) - vore lysande!
2. Återinför visning av antalet filer i finderns infofönster. Om jag tex markerar tre mappar vill jag få fram totalt antal filer och mappar i markeringen.
3. Göm/visa dock med en knapp (t ex en F-knapp). Som det är nu är dockan ivägen ibland om man har den framme, men med auto-hide tar det för lång tid att få fram den, och det är lätt att den av misstag glider iväg igen...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-07 17:35

Ett pro-theme som har samma stuk, färger och storlek på widgetar som Apple's Pro Apps (FCP, DVDSP, etc). Hade varit helnice att ha hela OS X med det utseendet, stramt och pixeleffektivt...

Möjlighet att ange fast storlek på ikonerna i Favorit-kolumnen. Jag gillar inte att de skalar om själva beroende på hur högt fönstret är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-07 18:06

När jag tömmer papperskorgen vill jag att det i varningsrutan ska stå hur många filer det är och hur stor plats dom tar. Som på gamla hederliga OS9-tiden

Någonting jag saknar VÄLDIGT mycket från Mac OS 9 är hur texten i List-vy trycks ihop då det blir knapert med utrymme. Som det är nu i Mac OS X så konverterar den bara texten till ... vilket är rätt jobbigt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-05-07 18:33

- Möjlighet att få _allt_ som inte är från apple att installeras i sin home mapp, jag vill inte ha massa skräp liggandes i /Library och /Applications.
- Inställningar för efter exakt hur lång tid av inaktivitet en specifik disk skall gå i vila.
- Nytt filsystem(?) rättigheter ska inte kunna "gå sönder" så lätt som dom gör nu, se bara hur mycket fel det är efter en 10.3 install + alla uppdateringar. för att inte tala om 10.2.
- Tar man visa info på ett stort antal filer ska man kunna se hur mycket plats dom tar, det skall inte stanna vid "Calculating Size" som den oftast gör.
- Detaljerade installationsalternativ som nämts innan.
- Möjlighet att stänga av allt skit i finderfönstrena så dom blir slimmade.
- Snabbare terminal, den "laggar" ibland.
- cmd+w buggen måste bort, NU
- Inställningar av default browsers skall inte skötas från safari utan från system preffs
- Inställningar för vilka program som skall hantera vilka protokoll. Som det är nu måste man använda 3e parts program för att slippa få Finder att öppna ftp:// länkar.

Det var väll det jag kom på direkt.

  • Medlem
  • 2004-05-07 21:13
Ursprungligen av Buckner:

- Inställningar för efter exakt hur lång tid av inaktivitet en specifik disk skall gå i vila.

Jag skulle vilja kunna gå ner i vila efter olika lång tid beroende på vad datorn håller på med. Om man har tex iChat aktivt kan datorn dyka efter ett tag i alla fall (eftersom systemet är ställt på vila efter 15 minuter).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-05-07 21:23
Ursprungligen av Baron:

Jag skulle vilja kunna gå ner i vila efter olika lång tid beroende på vad datorn håller på med. Om man har tex iChat aktivt kan datorn dyka efter ett tag i alla fall (eftersom systemet är ställt på vila efter 15 minuter).

Tror det hade vart svårt att göra på ett vettigt sätt då man byter program hela tiden osv. Bättre med bestämda tider för varje hd tycker jag

  • Medlem
  • 2004-05-08 00:05
Ursprungligen av Buckner:

Tror det hade vart svårt att göra på ett vettigt sätt då man byter program hela tiden osv. Bättre med bestämda tider för varje hd tycker jag

det behöver väl inte bli så krångligt? Om iChat är öppet -> vila inte; om Aquisition är öppet -> vila inte.

eller nåt...

Ursprungligen av Buckner:

- cmd+w buggen måste bort, NU

Jag håller med om det du skriver, men är nog för fredagkvällsokoncentrerad för att komma på vad "cmd+w buggen" är. År det att vissa program avslutas när man stänger fönstret? I så fall är jag på.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-05-08 18:16
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Jag håller med om det du skriver, men är nog för fredagkvällsokoncentrerad för att komma på vad "cmd+w buggen" är. År det att vissa program avslutas när man stänger fönstret? I så fall är jag på.

Nja, snarare att cmd+w inte funkar på finderfönster, man frå stänga det manuellt och sen när man öppnar det igen så funkar det som det ska.. bugg som funnits sen 10.0

Ursprungligen av Buckner:

Nja, snarare att cmd+w inte funkar på finderfönster, man frå stänga det manuellt och sen när man öppnar det igen så funkar det som det ska.. bugg som funnits sen 10.0

Den buggen har jag ALDRIG märkt. Testade nyss och det går utmärkt att stänga vilket fönster som helst med cmd+w. Även som jag inte öppnat på sen senaste omstarten.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 12:58
Ursprungligen av Buckner:

Nja, snarare att cmd+w inte funkar på finderfönster, man frå stänga det manuellt och sen när man öppnar det igen så funkar det som det ska.. bugg som funnits sen 10.0

Funkerar perfekt.. kan stänga av Finder-fönster med CMD+W

Det vore onekligen rätt fräckt med flera skrivbord och en kubeffekt när man växlar...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-05-07 20:05
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det vore onekligen rätt fräckt med flera skrivbord och en kubeffekt när man växlar...

Fy tusan jag hoppas verkligen inte på mer eyecandy i 10.4.. FUNKTION inte massa gulliga kuber som skulle bli jobbigt som fan i längden

Ursprungligen av Buckner:

Fy tusan jag hoppas verkligen inte på mer eyecandy i 10.4.. FUNKTION inte massa gulliga kuber som skulle bli jobbigt som fan i längden

Du får hoppas på en inställning där man väljer bort i så fall. Att Apple skulle införa multipla skrivbord utan en tillhörande eye-candy-grej tror jag är uteslutet. Dels med tanke på OS X historia men även med tanke på all kommande eye-candy som MS kommer att börja visa nu när deras nästa system börjar visas upp.

För egen del skulle jag nog inte behöva växla skrivbord så himla ofta att jag skulle tycka att en effekt var störande men fyller man 4 skrivbord och växlar hela tiden så visst... en vanlig fade-out kanske?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Du får hoppas på en inställning där man väljer bort i så fall. Att Apple skulle införa multipla skrivbord utan en tillhörande eye-candy-grej tror jag är uteslutet. Dels med tanke på OS X historia men även med tanke på all kommande eye-candy som MS kommer att börja visa nu när deras nästa system börjar visas upp.

Detta är sant, men släppte inte Microsoft även en hardware requirement spec (icke officiell men ett bedömmande utav aktiva utvecklare inom organisationen) under veckan som påvissade att man behövde en 4-6ghz processor, 2gb ram, 1tb hdd, och ett 3x så snabb GPU för att verklighen kunna känna kraften utav deras revolutionerande och totalt framtids berövat hobbyprojekt ?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 12:54
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Detta är sant, men släppte inte Microsoft även en hardware requirement spec (icke officiell men ett bedömmande utav aktiva utvecklare inom organisationen) under veckan som påvissade att man behövde en 4-6ghz processor, 2gb ram, 1tb hdd, och ett 3x så snabb GPU för att verklighen kunna känna kraften utav deras revolutionerande och totalt framtids berövat hobbyprojekt ?

Nej, det är vad Microsoft spekulerade att PC användare kommer att ha för datorer när Longhorn släpper..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-09 18:05
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det vore onekligen rätt fräckt med flera skrivbord och en kubeffekt när man växlar...

jaa, eller sidscrollning till ytan man vill åt, så att man känner vilken plats på skrivbordet man kikar på. Skrivborden med fönsterinnehåll ska naturligtvis visas som ikoner i docken.

- fixa så att ikonerna är klickbara på HELA ytan (tex 32x32 pixlar). Som det är nu så skulle man missa en ikon som är utformad som en cirkel utan innehåll om man klickar i mitten. (typ ett O)

- möjlighet att visa docken vertikalt inklusive tillhörande namn.

- "always on top" eller pin i menyn i docken.

- en enklare användarcertrerad finder a la OS 9 där skrivbordet är högst i filträdet. Möjliget till avancerad visning a la unix som det är nu, typ.

- möjlighet att ha olika storlekar på ikoner på skrivbordet.

- implementera "piles"?

- papperskorg på skrivbordet! (eller att man kan välja)

- varför är det skillnad på "hide" och "minimize"?

- "hide all" borde finnas

- någon slags markering som visar hur gammalt innehållet i en mapp är, eller hur många filer som finns. Tex: håll ner ett kortkommando, och alla mappar/filer får olika opacitet eller färgnyans beroende på hur gammal filen är. Möjlighet att välja funktion: datum/storlek/musikgenre etc

Ursprungligen av tobot:

- fixa så att ikonerna är klickbara på HELA ytan (tex 32x32 pixlar). Som det är nu så skulle man missa en ikon som är utformad som en cirkel utan innehåll om man klickar i mitten. (typ ett O)

Det fixades i o m Panther.

Ursprungligen av tobot:

- möjlighet att ha olika storlekar på ikoner på skrivbordet.

Det är en bra idé.

Ursprungligen av tobot:

- implementera "piles"?

Usch, nej, döda hellre filsystemet än att arbeta vidare på det. Att göra oss mer vana vid den typ av filhantering vi har idag är bara av ondo ur användbarhetssynvinkel.

Ursprungligen av tobot:

- någon slags markering som visar hur gammalt innehållet i en mapp är, eller hur många filer som finns. Tex: håll ner ett kortkommando, och alla mappar/filer får olika opacitet eller färgnyans beroende på hur gammal filen är. Möjlighet att välja funktion: datum/storlek/musikgenre etc

Det är en bra idé.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 05:38
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det vore onekligen rätt fräckt med flera skrivbord och en kubeffekt när man växlar...

Testa Desktop Manager

Ursprungligen av ul1984:

Nu har jag testat och den var cool!

Ser ut som utvecklingen går lite tungt. Apple kanske borde köpa prylen sen är ju saken klar.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 18:37

1. Ny Finder, multithreadad och att den kan märka sig alla fönster och position som man vill ha. Hatar när den låser sig för något preview på en film tar lång tid att ladda och man kan inte göra någit i Findern tills den är klar. När man först loggar in är Finder fönstret alltid olika. Man måste stänga fönstret och öppna den igen så kanske är fönstret som man vill ha den.

2. Montera nätverk i Findern. Kan ta lång tid att hitta en server, om servern försvinner kan det ta upp till 5 min inann man kan använda Findern igen. Monterar man en FTP server i Findern kan man inte skriva till den. Uselt.

3. FontBook. Gör om den helt eller skrota den. Den nuvarande versionen är så dålig att jag kan bara varna andra från att använda den. Hoppas Apple skriver om den helt i nästa version och den kan använda typsnitt utan att flytta dom till Library/Font mappen (utan att fråga kan tilläggas), att inte datorn ballar ur när man har fler än 50 typsnitt installerat, och att programm inte kraschar när man deaktiverar vissa typsnitt.

4. Komplett nytt meta data system som inte behöve fil änderlser för att få med rätt data typ.

5. Det ska inte vara möjligt att skriva DS_Store filer på en monterad nätverlsvolym.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-07 20:52

Midnight Commander mode i Findern. Jag ger min njure för den funktionen...räcker inte med njuren, kan jag slänga med lilltån, den e ändå lite skum....

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-08 01:31

Jag vill bland annat ha:

• inbyggt verktyg liknande R-Name
• enkelt ljudinspelningsprogram
• enklare filstruktur i iPhoto
• bättre Bildinsamling
• enkelt sätt att göra generella inställningar för Finder-fönstren

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-08 01:46

Några fler förslag från mig:

Jag vill också att de fixar alla buggar som kom i senaste Safari och som bla gör att det ibland blir badboll i 10 min när man stänger ett fönster eller ännu värre avslutar programmet.

Det skulle också vara bättre med en mer överskådlig Systeminställningar. Det borde vara ett iTunes-liknande gränssnitt med alla paneler ständigt synliga i en lista i sidofältet. Jag tycker det är väldigt omständigt (och ganska ologiskt) nu att behöva klicka på "Visa alla" hela tiden och sen försöka hitta panelen som symbol istf lista (jag vet att man kan se dem i menyraden också, men det är inte lika smidigt)...

Finderfönster ser numera ut som Windows-fönster, dvs onödigt gigantiska ramar och tomma ytor. Bort med det och ta tillbaka 10.2-utseendet tycker jag! Att man kan dra varsomhelst i fönstret kan de säkert fixa utan att ha ett stort och klumpigt metallgränssnitt.

Möjlighet att högerklicka på valfri bild på webbsida eller i Finer och välja alternativet "Använd som skrivbordsbild".

Den smidigaste FTP-servern man kan tänka sig hade varit Finders inbyggda, om den bara kunde SKRIVA också! Tänk att kunna ha FTP-access direkt i Finder, utan massa krångliga programbyten!

Mer logiskt Mail. Nu är funktionerna väldigt ologiskt utplacerade. Tex så byter man namn på en brevlåda genom att gå till menyn Brevlåda -> Byt namn... istf att bara trycka på namnet som vanligt. Det finns även massor med liknande funktioner som av någon anledning har blivit helt annorlunda placerae i Mail än vad motsvarande funktioner är utplacerade i andra program.

  • Medlem
  • 2004-05-08 09:05

Jag vill kunna avbryta en badboll och återgå till det läge programmet var i när badbollen dök upp. Så att man inte behöver döda programmet och förlora data.

Bevaka tråden