Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta en bild av ditt skrivbord

Tråden skapades och har fått 3113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-13 23:52

Ajaj, låter inte bra.

Ingen som har fått in en ny iMac att skryta med?

Ingen ny iMac men en MacPro 2x3Ghz med mucho RAM och en Eizo ColorEdge 25" widescreen

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-14 13:36
Ursprungligen av Artrithr:

Ingen ny iMac men en MacPro 2x3Ghz med mucho RAM och en Eizo ColorEdge 25" widescreen

snittsigt golv och tapet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-14 15:13
Ursprungligen av Artrithr:

Ingen ny iMac men en MacPro 2x3Ghz med mucho RAM och en Eizo ColorEdge 25" widescreen

Najs uppsättning! Står bra där bredvid din PowerMac G5. Om du vill berätta om din Mac Pro:s spec. så kan du göra det i en av mina trådar: Show Off: Vad har du i din Mac Pro?

Min plats här i världen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-08-26 16:27

jag ser här att många av er ställer upp laptopen så att den lutar emot er (~45 grader). Men min fråga är om det verkligen är ergonomiskt att arbeta så? Tänkte mest på handlederna, men rätta mig gärna om jag har fel, vilket jag säkert har då många har så här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-26 18:31
Ursprungligen av High|ander:

jag ser här att många av er ställer upp laptopen så att den lutar emot er (~45 grader). Men min fråga är om det verkligen är ergonomiskt att arbeta så? Tänkte mest på handlederna, men rätta mig gärna om jag har fel, vilket jag säkert har då många har så här.

Mjaä... De flesta som har ett laptop-ställ använder inte laptopens tangentbord, utan har ett externt tangentbord och mus kopplat. Ställets prioriterade funktioner är att höja skärmen till samma höjd som en platt stationär skärm och även gynna fläktar/kylning av datorn.

Givetvis går det att använda ett ställ till laptopen och sedan använda laptopens tangentbord, men det är som du anar, mindre ergonomiskt. Kan fungera om man har ett lågt skrivbord och en kontorsstol som man kan höja.

Ursprungligen av grefven:

Har man tur har man även en sådan här till hands som talar om för en när det är dags att byta skiva eller resa på sig o göra nåt annat.

Hehe, everyones a critic...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-27 00:12

Smart att ha baslådan under skärmen för att få upp den i en vettig höjd. Är just det där högtalarpaketet något du kan rekomendera?

Ursprungligen av Spiken:

Smart att ha baslådan under skärmen för att få upp den i en vettig höjd. Är just det där högtalarpaketet något du kan rekomendera?

Faktum är att det där är centerhögtalaren som jag stoppat in lite halvdant i en gammal låda. Baslådan står under bordet.

Systemet jag har är ett x-530 från Logitech och jag tycker det spelar över förväntan för pengen man får ge för det. Så nog kan jag rekommendera det alltid. Vill du bara ha ett 2.1-system så finns lillebror x-230, inget jag själv provat, men om de håller samma standard så kan det nog vara värt pengarna de också.

Lite priser o länkar till x-530 på Pricerunner

Vill dock minnas att jag köpte mitt för dryga 500-lappen, o de va nog ett år sedan, hemskt märkligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-28 00:34
Ursprungligen av grefven:

Vill dock minnas att jag köpte mitt för dryga 500-lappen, o de va nog ett år sedan, hemskt märkligt.

Det verkar stämma ganska bra (prisutveckling på prisjakt). Tack för ditt utförliga svar, har blivit lite klokare nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-02 22:56

Här e lite bilder från brorsans och min studielägenhet:

Vårt lilla Tv rum med Mac mini

Mitt skrivbord

Brorsans skrivbord

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-03 07:06
Ursprungligen av Rasmus86:

Här e lite bilder från brorsans och min studielägenhet:

Vårt lilla Tv rum med Mac mini

Mitt skrivbord

Brorsans skrivbord

Mycket snyggt!

Fy va avis jag blir på er !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-27 14:38

[QUOTE="grefven;1335260"]Chippar in med en bild på mitt skrivbord, som förhoppningsvis byts ut inom en snar framtid.

När jag hade laptop så gjorde jag ungefär som du, satte den på en kartong. Ser ut som du har lagt något under laptopen så att den lutar lite, eller är det jag som ser i syne? Bra för kylningen om där är utrymme under laptopen. Jag la kartongen från där tangentbordet låg i och placera laptopen på den. Kartongen var långsmal, så jag lät framdelen sticka ut. Den kom upp i lagom höjd.

[QUOTE="Reisan;1335870"]

Ursprungligen av grefven:

Chippar in med en bild på mitt skrivbord, som förhoppningsvis byts ut inom en snar framtid.

När jag hade laptop så gjorde jag ungefär som du, satte den på en kartong. Ser ut som du har lagt något under laptopen så att den lutar lite, eller är det jag som ser i syne? Bra för kylningen om där är utrymme under laptopen. Jag la kartongen från där tangentbordet låg i och placera laptopen på den. Kartongen var långsmal, så jag lät framdelen sticka ut. Den kom upp i lagom höjd.

Jodå, nog har jag något under den alltid, så din syn är det inget fel på. För tillfället står den på den kartong som MacBooken kom i, och för att fixa lutning har jag även lagt en Java-bok i lagom storlek under den bakre delen av datorn.

Får nog ta o leta fram en annan bok nu när studierna börjar igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-27 15:37
Ursprungligen av grefven:

Jodå, nog har jag något under den alltid, så din syn är det inget fel på. För tillfället står den på den kartong som MacBooken kom i, och för att fixa lutning har jag även lagt en Java-bok i lagom storlek under den bakre delen av datorn.

Får nog ta o leta fram en annan bok nu när studierna börjar igen.

Aha oki, då såg jag inte fel. Bra lösning det där med lutningen. Om man endast vill skapa mellanrum mellan dator och kartong, så kan man lägga två blyertspennor under, så att luft kan cirkulera undertill.

Ursprungligen av Artrithr:

Ingen ny iMac men en MacPro 2x3Ghz med mucho RAM och en Eizo ColorEdge 25" widescreen

Ditt liv är komplett!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-15 23:25

Schysst uppsättning. Har du en stationär burk under bordet eller har du tangentbord + skärm, plus ett extra tangentbord till din bärbara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 23:31
Ursprungligen av Reisan:

Schysst uppsättning. Har du en stationär burk under bordet eller har du tangentbord + skärm, plus ett extra tangentbord till din bärbara?

Det står en stationär Windows-burk under bordet med Windows Vista. Hoppas att Macoteket ska få in de nya slimmade tangentborden från Apple snart. Då tänker jag byta ut det "gamla" vita.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 00:31
Ursprungligen av vanilj:

Det står en stationär Windows-burk under bordet med Windows Vista. Hoppas att Macoteket ska få in de nya slimmade tangentborden från Apple snart. Då tänker jag byta ut det "gamla" vita.

Ok, så du har en burk under. Var lite nyfiken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-14 20:44

Köpte ju MBP + ACD 23" för snart 2 veckor sedan. Men kopplade inte in displayen förens igår då mitt nya tagentbord anlände

Nu är detta en temporär lösning, så mycket som måste inhandlas; nytt skrivbord, ny stol, ny mus/musmatta, mstand, lacies fw högtalare, och en extern HDD.

Så här ser det iaf ut:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-14 21:32
Ursprungligen av Sissy:

Köpte ju MBP + ACD 23" för snart 2 veckor sedan. Men kopplade inte in displayen förens igår då mitt nya tagentbord anlände

Nu är detta en temporär lösning, så mycket som måste inhandlas; nytt skrivbord, ny stol, ny mus/musmatta, mstand, lacies fw högtalare, och en extern HDD.

Schysst uppsättning med MBP, 23" ACD och nya slimmade tangentbordet! Ja, det blir säkert ännu bättre med nytt skrivbord, högtalare och mus, mm. Ser fram emot bilder på helheten när det är klart. Glöm inte att arrangera sladdarna. Se gärna annan relaterad tråd som handlar om arbetsplats/datorlösning. Kanske kan du få ideer därifrån.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-14 20:52

Nu känner jag mig lite dum men jag måste fråga, är det nödvändigt att ha fw och usb kabeln inkopplad i mbp'n?

Ursprungligen av Sissy:

Nu känner jag mig lite dum men jag måste fråga, är det nödvändigt att ha fw och usb kabeln inkopplad i mbp'n?

Om du menar från skärmen så är det för att hubbarna som sitter på den ska fungera.

Syftar du på något annat får du nog vara lite mer specifik?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-14 21:14
Ursprungligen av hansfilipelo:

Om du menar från skärmen så är det för att hubbarna som sitter på den ska fungera.

Syftar du på något annat får du nog vara lite mer specifik?

Precis, från skärmen var det jag syftade på.

Ok tack, då vet jag det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 01:02

Lite dålig nattbild men ändå nått

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-21 02:12
Ursprungligen av iigloo:

Lite dålig nattbild men ändå nått

iMacen är snygg som bara den. Jag har också haft en sån. Och jag har kvar mina högtalare som är likadana som dina. Det är rätt bra högtalare för det priset. Passar bra med iMacen dessutom.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-21 01:07

Helschysst tapet! Vill ha en liknande..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-21 02:10
Ursprungligen av boris91:

Helschysst tapet! Vill ha en liknande..

Tur att smaken är som tapeten, varierande... Haha!

Bevaka tråden