Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: OS X 10.4 'Tiger' kommer i April

Tråden skapades och har fått 292 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BoP:

Det mest smärtfria sättet att kopiera?

Gör en klon (med Carbon Copy Cloner et al) på din gamla HD och lägg på en extern om du är osäker först.
Kör sen en "arkivera-installera" på den gamla och fläska på.
I 99 fall av 100 funkar allt som det ska eller borde.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-28 23:42
Ursprungligen av Nurell:

Gör en klon (med Carbon Copy Cloner et al) på din gamla HD och lägg på en extern om du är osäker först.
Kör sen en "arkivera-installera" på den gamla och fläska på.
I 99 fall av 100 funkar allt som det ska eller borde.

Tack för det!

Tur att jag ska köpa en extern hållare för min gamla hård disk. Vilket rekommenderas, FW eller USB2?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 23:54
Ursprungligen av BoP:

Tack för det!

Tur att jag ska köpa en extern hållare för min gamla hård disk. Vilket rekommenderas, FW eller USB2?

Firewire. Eller varför inte både Firewire 800 och USB 2?

Ursprungligen av BoP:

Tack för det!

Tur att jag ska köpa en extern hållare för min gamla hård disk. Vilket rekommenderas, FW eller USB2?

Jag tycker Firewire, men säger USB2 eftersom det blir vanligare än Firewire.
Har båda på min iMac G5 och det funkar bra.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-29 00:12
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tycker Firewire, men säger USB2 eftersom det blir vanligare än Firewire.
Har båda på min iMac G5 och det funkar bra.

FW800 tycks inte fått den framgång man förväntade sig? Jag har ännu inte något som använder FW. Jag ska ta och se vad jag kan hitta som är USB2/FW(400).

Jag köper förmodligen Tiger när jag kommer till NY i slutet av april. Jobbar för ett brittiskt företag och får lön i £ (£1= $2)

Ursprungligen av BoP:

FW800 tycks inte fått den framgång man förväntade sig? Jag har ännu inte något som använder FW. Jag ska ta och se vad jag kan hitta som är USB2/FW(400).

Jag köper förmodligen Tiger när jag kommer till NY i slutet av april. Jobbar för ett brittiskt företag och får lön i £ (£1= $2)

Går det bättre om man får lön i pund?
Tiger kommer att finnas överallt samtidigt oavsett om man får sin lön i Sterling eller SEK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 00:38
Ursprungligen av BoP:

FW800 tycks inte fått den framgång man förväntade sig? Jag har ännu inte något som använder FW. Jag ska ta och se vad jag kan hitta som är USB2/FW(400).

Jag köper förmodligen Tiger när jag kommer till NY i slutet av april. Jobbar för ett brittiskt företag och får lön i £ (£1= $2)

Firewire 800 är bakåtkompatibelt med Fw 400. Bara att plugga in och det funkar. Själv har jag två LaCie d2 200 GB och tre FireSmart Alu 120 GB, och alla har två Fw 800- och en USB 2-port vardera. Det är så skönt att ha ordentligt med externa hårddiskar.

Verkar ju som en intressant uppföljare. Någon som har uppdaterat lanseringsdatum?

Släpps tiger 1 april så blir det en ny PB iställer för min krånglande iBook 12". det är en sak som är klar. Nu gäller det bara att hoppas.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-29 01:01

Prisskillnad mellan USA och Sverige inkl lokal moms är ca 510 Kr.
Moms i NY ca 9% och svensk 25%

Pundet är ganska köpstarkt mot dollarn idag om du tänker på för några få år sedan kostade en dollar som värst ca 11 kr och pundet ca 14 kr och idag ligger dollarn på 7.10 kr och pundet 13.20.
och vi har ju olika löne nivåer i Europa....

Detta är samma kul diskussion som jag har haft tidigare med en kompis i USA när jag hälsade på för honom var en dollar värd motsvarande 5 kr och för mig med svensk lön då ca 10 kr p.g.a. olika lönenivåer, skatter, levnadsomkostnader osv..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-29 01:05

Jag är den enda som inte längtar till den 1 April för jag har slutprov i Fysik B.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 15:03

håller med,, XP känns så 80-tal..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-29 15:10

Jag hoppas på en förbättrad uppdaterad Finder i Tiger. Men det verkar tyvärr inte bli så?
Annars blir nog Tiger bra

Ursprungligen av Myrslok:

Jag hoppas på en förbättrad uppdaterad Finder i Tiger. Men det verkar tyvärr inte bli så?
Annars blir nog Tiger bra

Det hoppas jag med - har du inte hört något om det är lite fix i den?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-29 15:15

Jag hoppas verkligen att Apple släpper Tiger i början av April som ryktet säger. Jag köpte min PB under mars fösta halva (beställde runt den 7 mars och fick levererat den 17mars) så att jag kan uppgradera för en liten slant...

Annars tycker jag det verkar bli en riktigt trevlig uppdatering. Ser verkligen fram emot de smarta mapparna i mail och att få testa Safari 2.0

//Krypto

Macnytt är på hugget: http://macnytt.se/news/8696

Kanon!!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-29 21:56
Ursprungligen av Leftrustle:

Macnytt är på hugget: http://macnytt.se/news/8696

Kanon!!

Nu börjar det likna något. På fredag blir det fest.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 22:00

Varför är det fest på Fredag? Det är väl den 15/4 alt 24/4 som det lutar åt!?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-29 22:10

for enligt rykterna sa kommer dom avsloja nar Tiger slapps pa fredag. Darfor blir det fest

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 22:13

Oki,, då är jag med,, skulle säker bli fest ändå..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 22:16

Fest?
Det är ju första RC:n ju… (minst två till)
Fast fest kan man ju alltid ha ändå

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 23:39

Jag som precis står i begrepp att köpa (min första) Mac - detta undrar jag:

Så fort Tiger är släppt lär de väl stoppa in det i alla nya Macar de säljer. Kommer det att påverka priset? Är det smartare att köpa sin Mac nu med Panther och sedan uppgradera för en hyfsat billig peng?

Ursprungligen av MfAP:

Jag som precis står i begrepp att köpa (min första) Mac - detta undrar jag:

Så fort Tiger är släppt lär de väl stoppa in det i alla nya Macar de säljer. Kommer det att påverka priset? Är det smartare att köpa sin Mac nu med Panther och sedan uppgradera för en hyfsat billig peng?

Nej, det kommer inte att bli dyrare.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-30 00:18

Hur blir det med Uppgraderingar tror ni? Köpte ju min mac mini den sista januari...alltså inom 90 dagar från den 15 april, möjligt att få uppgradering billigt kanske?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 00:20
Ursprungligen av bogg:

Hur blir det med Uppgraderingar tror ni? Köpte ju min mac mini den sista januari...alltså inom 90 dagar från den 15 april, möjligt att få uppgradering billigt kanske?

keep on dreamin'...

Ursprungligen av DaPhox:

keep on dreamin'...

Ömh, vad menar du?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-30 00:37

Mjo, jag kanske bara drömmer.. men har inte apple haft nå up-to-date program tidigare med 90-dagars period? Men vettefan, kan vara jag som blandat ihop det med nått annat

Det brukar vara så att du har rätt till fri (mot administrativa kostnader) uppgradering om du köpt datorn efter det datum då produktlanseringen tillkännagivits. Alltså, köper du datorn på fredag och de kommer med en lanseringsdag då så kommer du troligtvis omfattas av up-to-date.

Glöm bara inte att de har en bäst före-dag. iLife 05 up-to-date har exempelvis gått ut nu i dagarna, så man ska inte vänta för länge.

Ja se vad lösa rykten kan göra med folk...
hoppas inte alla kräks galla över Apple om det inte kommer första April... för tänk om Tiger kommer i slutet av Juni?
Jag hör redan hur Jobs säger "Because you developers are so important to us, we have decided that you are the guys who should get 10.4 first of all, look under your chairs".

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ja se vad lösa rykten kan göra med folk...
hoppas inte alla kräks galla över Apple om det inte kommer första April... för tänk om Tiger kommer i slutet av Juni?
Jag hör redan hur Jobs säger "Because you developers are so important to us, we have decided that you are the guys who should get 10.4 first of all, look under your chairs".

Känns konstigt, eftersom de flesta av dem redan har Tiger. Skulle vara taskigt av Steve att bara ge dem en dag på sig att utveckla nya program

Bevaka tråden