Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Envis G3:a vägrar OS X!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-08 23:26

Har hållit på under helgen och försökt att installera OS X och Jaggan på en beige G3/266. det ska gå enligt Apple, men jag har banne mig inte lyckats.

Grunddata: Beige G3 266 Desktop med 32+128+256 Mb. Två HD, en 4 Gb (master) och en 17 Gb (slave). Två grafikkort, dels original ATI rage och ett extra ATI Rage Pro (ett annat Apple originalkort). I övrigt nätansluten till Ethernet och Local Talk. Inga konstigheter.

Började med att installation vägrades då Masterdisken inte var formaterad med HFS+. Omformaterade masterdisken la in ett helt fräscht 9.2.2. Gick i alla fall inte. Kollade Apples diskussionsgrp (150 inlägg...), testade minne och det visade sig att den senast anskaffade 256 Mb-dimmen var avvikande (7,5 ns istället för dom andra dimmarna som hade 10 ns). Plockade ur 256:an (rättare sagt provade med den borta alternativt bara 256:an). Okej, nu kunde installation göras av Jaggan, men OS X vägrar boota vid omstart.

har provat med att zappa PRAM, resetta moderkortet och gud vet vad. Vill i alla fall inte funka.

Okej, den kan få gå med 9:an, men av ren personlig envishet så tänker jag fortsätta försöka, frågan är, vad göra? Har någon annan erfarenhet av att installera X på beige G3:or och liknande problem?

[ 08 December 2002, 23:28: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-09 09:49

Ingen som har någon idé, kanske berodde det på att inlägget skrevs 2330 igår och försvann vid dygnsskiftet. Nåväl genom detta inlägg kommer det ju upp idag igen. Konkreta förslag eller användare som har genomfört OS X-installation på beige G3:or efterfrågas!

[ 09 December 2002, 09:50: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-09 10:03

Men testa det här då:

Plocka bort allt som inte är standard på datorn. Installera X och se om det funkar. Peta sedan dit en komponent i taget, installera X osv tills datorn inte vill starta. Verkar det vettigt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-09 10:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men testa det här då:

Plocka bort allt som inte är standard på datorn. Installera X och se om det funkar. Peta sedan dit en komponent i taget, installera X osv tills datorn inte vill starta. Verkar det vettigt?

Jo, visst verkar det vettigt. Men det har jag ju i princip gjort utan att lyckats få den att boota X en endaste gång! Datorn tvekar vid uppstart sen går den över och försöker boota 9:an istället men misslyckas och man får den blinkande diskettsymbolen i fejjan. För att komma ur läget krävs en ombootning från 9:ans installationsdisk och sen välja startdisk. Väljer jag då 9:an rullar den som den ska men väljer jag X vill det sig icke. Och detta med konstiga minnen bortplockat etc. Jag tycker inte de bägge grafikkorten borde vara något problem, bägge är ju Apple originalkort, eller?

Skulle det kunna vara master/slave-installationen på hårdiskarna som X inte gillar?

  • Medlem
  • 2002-12-09 10:25

Har för mig att Macosx ska vara på första 4gb partitionen för beiga G3 (kommer inte helt ihåg) ,.Om du inte har ultra-ata pci-kort i datorn då går det med större partition.

Tillägg: första partitionen fär vara högst 8 gb för macosx. artikel 106235 hos apple.

[ 09 December 2002, 12:39: Meddelandet ändrat av: Per58 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-09 10:29
Citat:

quote: Skulle det kunna vara master/slave-installationen på hårdiskarna som X inte gillar?

Mycket möjligt. Jag har haft liknande problem på pc-sidan. Funkar det inte om du kopplar bort slavhårddisken då?

Alltså, den beigefärgade PM G3 är inte alls byggd för X. Du kan ju däremot använda Mac OS 9 och Yellow Dog Linux på den. Det borde väl funka fint som snus det?

[ 09 December 2002, 10:38: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-09 11:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per58:
Har för mig att Macosx ska vara på första 4gb partitionen för beiga G3 (kommer inte helt ihåg) ,.Om du inte har ultra-ata pci-kort i datorn då går det med större partition.

Tillägg: första partitonen fär vara högst 4 gb stor för macosx.

Jo, man kan misstänka såna problem, därför är installationen gjord på den lilla disken som master, den är på 4 Gb. Installationsprogrammet köper den diskens partitionering så det tror jag inte det är.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-09 11:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: Skulle det kunna vara master/slave-installationen på hårdiskarna som X inte gillar?

Mycket möjligt. Jag har haft liknande problem på pc-sidan. Funkar det inte om du kopplar bort slavhårddisken då?

Alltså, den beigefärgade PM G3 är inte alls byggd för X. Du kan ju däremot använda Mac OS 9 och Yellow Dog Linux på den. Det borde väl funka fint som snus det?

Ja, det är ju lite på gränsen, men jag ville testa och se hur den beter sig med X och eftersom Apple säger att den ska vara kompatibel enligt vad jag förstår från bifogad länk så ville jag testa. Det vill däremot inte G3:an

Men jag får väl prova att plocka väck slave-disken så får vi se om det går då. Får bli kvällens pyssel om jag hinner.

Systemkrav för OS X

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 12:26

Harry det skall kunna funka!
Beiga G3 är lite småseg med OS X men klart njutbart
Jag har installerat OS 10.1 och 10.2 på några olika begia G3or. Ibland har det uppstått lite problem på vägen men det har alltid gått att lösa.
Hemma brukade jag köra en G3 Rev B 266 med 10.1 eller 10.2. På jobbet fanns några överblivna G3 Rev A som nu kör 10.1 eller 10.2. På mitt kontor har jag nu en G3 som kör Retrospect och backar upp halva institutionen, en annan som är filarkiv för Mac/Win & mediadatabas och en tredje som är lånedator.

Några problem som uppstått på vägen:
1. 8 GB gränsen för första partitionen. En klassiker, fast jag partitionerar numera helst diskens med de fem första GB till OS X. Inget problem alltså
2. Slave-CD. Funkar inte att boota OS X CDn med CD´n ansluten som slave.
3. Slave-hårddisk. Dessa funkar bara för Rev B-G3 i Mac OS 8-9. OS X verkar strunta i ROM-chipet på moderkortet och tillåter Slave även för Rev A-G3. Kanonbra, men det går inte att CD-boota in i OS 9 och köra verktyg på Rev A G3s Slave-diskar. Ofta en stor nackdel! Slave-diskar har jag därför bara använt till backup eller filarkiv.
4. ATI Rage pro kort gjorda för PC: Dessa gick ibland att använda i beige G3 förr i tiden, iaf om moderkorts-GPUn var den samma som GPUn på PC-PCI-kortet. Detta gick totalt åt pipan med OS X när jag provade.
5. Allt annat än HFS+ gav mig huvudvärk förr eller senare.

Med framgång har jag sedan överklockat, uppgraderat med Rage 128 grafik (från en BW G3), installerat olika ACARD ATA-kort och USB-kort och bytt till snabbare Sonnet G3 processorer. Datorerna bara går och går

Tänk på att knasiga RAM-moduler kan leda till hjärnblödning. Trasiga eller inkompatibla hårddiskar går att isolera, men dåligt RAM är jobbigt.

Slutsats: Jag är helt inne på mondo65s linje "Plocka bort allt som inte är standard på datorn".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-09 12:27

Aj, det var synd att din G3 266 strular.
Just nu i den här dator som jag använder varje dag är en minitower G3 266, master 15 GB och en extra 4 GB HD, men en extra är en scsi HD som ligger i en ledigt plats. Det var inga problem installera Jaguar och få starta den. Kom ihåg att G3 har inget support för ATA slave ! Det kom support för slave ATA för senare serie av blå/vit B3 ! Du kan därför inte ha extra ATA HD ! Men du kan går runt med att skaffa ATA PCI-kort, men OSX kan inte boota om du har installerat OSX på HD som sitter via ATA PCI-kort. Se till att OSX är på master ATA HD och då går det. Och använda extra ATA HD via ATA PCI-kort (upp till 4 st).

Till er som har fått X att funka på grå G3; Hur fungerar diskettenheten under OS X? OM det funkar skulle jag vilja att nån mejlade mig de drivrutinerna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-09 13:47

Tyvärr går det inte att köra diskett under X.
Men starta om till 9:an och gör en Disk Copy av diskett eller disketterna (img fil). Då kan du få upp diskettsymboler under X och öppna innehållet som vanligt.

  • Medlem
  • 2002-12-09 15:34

Jag har 5-6 Beige G3:or, alla kör de OS X eller OS X Server. Installation är inte alltid problemfritt oavsett originalmedia och isatta komponenter. Faktum är att jag tröttnat på att strula så numera installerar jag alltid diskarna jag tänker använda på en G4 (glöm dock inte 8Gb regeln). OS X installerar inte "olika" komponenter beroende på hårdvara så det är bara att tuta och köra. OS X Server 10.1.3 Orignal skivor kernel tuggar t.e.x på alla G3 MT jag testat på men väl installerat fungerar det bra.

  • Medlem
  • 2002-12-09 15:50

Vad det gäller disketter är det så underligt att en USB-diskettenhet funkar helt OK under X. Däremot fungerar inte de inbyggda i Beige G3:or under X åtminstone inte under 10.1.x Server som är vad jag råkade ha lokalt. Har faktiskt aldrig funderat över det tidigare men tycker det är lite underligt. Ska luska.

128k Bild av diskett mountad via USB

Citat:

quote: Vad det gäller disketter är det så underligt att en USB-diskettenhet funkar helt OK under X. Däremot fungerar inte de inbyggda i Beige G3:or under X åtminstone inte under 10.1.x Server som är vad jag råkade ha lokalt. Har faktiskt aldrig funderat över det tidigare men tycker det är lite underligt. Ska luska.

Det är väl inte så underligt? Det finns ingen drivrutin för gamla inbyggda diskettstationer i OS X, men en USB-ansluten sådan fungerar tack vare att drivrutin finns, antingen med i OS X från början, eller att installeras separat.

->Lukas
Apropå din bild av ditt skrivbord:
Hur får du upp datamängdens innehåll under varje enhet i namnet på varje enhet?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:

Citat:

quote: Vad det gäller disketter är det så underligt att en USB-diskettenhet funkar helt OK under X. Däremot fungerar inte de inbyggda i Beige G3:or under X åtminstone inte under 10.1.x Server som är vad jag råkade ha lokalt. Har faktiskt aldrig funderat över det tidigare men tycker det är lite underligt. Ska luska.

Det är väl inte så underligt? Det finns ingen drivrutin för gamla inbyggda diskettstationer i OS X, men en USB-ansluten sådan fungerar tack vare att drivrutin finns, antingen med i OS X från början, eller att installeras separat.

"Underligt" i detta sammanhang skulle kunna innebära att det är dåligt att Apple inte gör en drivis för en enhet som sitter originalmonterad i en dator som de säger ska fungera med OS X.

  • Medlem
  • 2002-12-09 17:04

Jo jag tycker det är underligt för om man stödjer access metoden visserligen "bakom" USB för den typen av enheter så torde de finnnas väldigt få hinder för att stödja den inbyggda hårdvaran. Det hade varit en annan femma om enheten hade en "egen" drivrutin skapad av tillverkaren. Det är ganska sällan som Apple utelämnar saker för att de inte orkar™ så jag är lite fundersam om vad det finns för skäl till att göra så i detta fall.

Det som är extra intressant är att YE-Flashbustern använder samma mekanism som satt i de sista floppyenheterna i G3 MT, åtminstone vill jag minnas det så "enheten" har stöd men inte interface metoden. Som sagt lite underligt.

Alphonze: View Options (cmd-J) Show item info.

Tack!

  • Medlem
  • 2002-12-09 17:25

Drivrutin till intern diskettstation:
http://www.darwin-development.org/floppy/

Jag vet, jag har installerat, men det fungerar ju inte!
Nån som fått det att funka?

  • Medlem
  • 2002-12-09 17:40

Fick den att fungera i 10.1 på 7500 med sonnet kort, men den var hemskt slö.

Jag har en 7600 med Sonnet-kort och 10.1.5. Rätt så slö, men det funkar. UTOM diskettinstallationen. Hur gjorde du?

  • Medlem
  • 2002-12-09 17:56

Ja hur gjorde jag nu? har inte den maskinen kvar med Macos10.1 eller floppydrivrutinen. installerade med Sonnet PCI X Installer, men lade på XPostFacto drivrutiner för att köra extern CDRW som inte fungerade utan dessa. Kanske gjorde sitt till för funktionen, men drivrutinen var ganska buggig vid formatering av disketter. Det var nog en tidigare än vad som finns nu.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 18:41

Det finns stöd för ATA-slave i beige G3!
Jag har kört min G3/266 med master + slave disk länge.

Revision B kom med inbyggd ATAPI-Zip, ATAPI-CD och ATA-hårddisk. Totalt 3 ATA/ATAPI enheter alltså. Det finns *inte* 3 ATA-kanaler utan bara två. En av de tre enheterna (zip) är alltså konfigurerad som slave redan från fabriken.

Rev A av beige G3 kan uppgraderas med ett rev B ROM-kort för att ge stöd för slave. Min lokala kontakt hos Apple kunde tyvärr inte skaffa fram lösa rev b ROM-kort.

Under OS X fungerar slave-mode trots rev A ROM-kort. Däremot har jag inte lyckats boota från en slave-CD, varken på rev A eller B.

Vidare, det går alldeles utmärkt att boota både OSX och OS9 från ACARDs (och flera andra) ATA-kort. Det finns inget behov av att ha någon hårddisk ansluten till den inbyggda ATA-kontrollern i beige G3.

Vad sitter REP och röker egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 20:40

Till er som har märkt att OSX-installationen är mer än sladdrig på G3 Desktop och Minitower:

- Plocka ur hårddisken ur G3:an och montera in i en nyare maskin (G3 BW, G4) som huvuddisk/master. Tänk på 8GB-partionen.
- Installera OSX helt färdigt och stäng av temporärmaskinen
- Plocka tillbaka disken i G3 DT/MT och starta upp.
- Ställ i nätverksportarna
Klart!

Så enkelt är det faktiskt. Vi har gjort det på ett antal maskiner och det inte bråkat någon gång. Däremot är CD-driven fortfarande lika kass i många av maskinerna.
Jag har en DT revB där kollegan av "misstag" formaterade en hel 20GB-partition och sedan körde ovanstående "knep". Det funkade ändå. Jag undrar just varför? Max 8GB är ju ett krav för G3DT/MT...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 20:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
[snip]
Jag har en DT revB där kollegan av "misstag" formaterade en hel 20GB-partition och sedan körde ovanstående "knep". Det funkade ändå. Jag undrar just varför? Max 8GB är ju ett krav för G3DT/MT...

Om de kritiska filerna i OSX råkar hamna på diskens första 8 GB fungerar det. Risken är stor att det slutar fungera efter en systemuppdatering. I fall detta händer kan Norton Speed Disk med lämplig profil göra disken bootbar igen genom att flytta OSX-filerna till början av disken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-10 21:06

Till Zink:
Just därför det är bra att ha 99mac forum som man får tips från olika håll eller ger tips. Alla kan bidra med någonting. I mitt fall fungerade inte Miglia Alchemy ATA PCI kort just då i våras, se min inlägg tidigare ovan. Då fanns det inte firmware som kunde fixa buggar då. Firmware får man alltid vänta på ! Det var intressant att veta att ACARD fungerade under X (boota), tack för tipset. Jag ser att du har jobbat med flera grå G3 och installerat OSX på dessa. Ju mer man fördjupar med dessa grå G3, desto mer förstår man hur man ska gå tillväga o.s.v. Jag har kollat upp du nämnde rev B och det stämmer alltså. Min datorn har rev A.
Nu kan jag forsätta röka

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-04-01 01:14

Har osX 10.2 installet på en Beige G3 233. 256MB Ram (nånting)
tog bort diskettstationen, och stoppade in i 4st HDs. De ni

  • Oregistrerad
  • 2003-04-02 16:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Har osX 10.2 installet på en Beige G3 233. 256MB Ram (nånting)
tog bort diskettstationen, och stoppade in i 4st HDs. De ni

Jag som bara hade två HD och en CD-RW...
Innan moderkortet blev "knas"
(körde det lite över spisplattan och nu verkar det okey igen - amatöromlödning )

Dock:
OSX måste ligga på en "master" och InstallCD måste ju vara "master" (för att boota)
Om det knasar och inte vill hoppa igång starta med "äpple-f-o" nertryckta och skriv enligt förslag i firmwarerutan som dyker upp

Fråga?
Går det boota från interna SCSI-kanalen??? Då kunde man ju ha fyra diskar och CD-RW...
(eller mer om man hittar plats - men min desktop är lite fullknökad ...)

Senast redigerat 2003-04-02 16:11
Bevaka tråden