Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Merinfo

Merinfo

Medlem
  • Namn Christian Nilsson
  • Registrerad 2013-07-10
  • Senast aktiv 2019-04-28
  • Antal inlägg 39

Foruminlägg

De senaste inläggen Merinfo har skrivit i forumet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåväl, GDPR gäller väl även er?

Brasklapp: Jag har inte läst vad som står i tråden så jag vet inte huruvida önskemålen uppfylls i GDPR eller inte.

Nya förordningen gäller inte även grundlagarna så nej, det gäller inte oss.

Ursprungligen av privata:

@merinfo:

Har läst hela den här tråden, samt det ni skriver på er sida.

Visst att info är offentlig, men skulle du (som gömmer dig bakom användarnamnet merinfo) förklara varför du/ni inte gör som alla andra som hitta.se m.m. ger privatpersoner en möjlighet att bara ta bort sig från er DB? Eller gör det åt oss. Ja du/ni tjatar om yttrandefrihet, och offentiga uppgifter. Men ren sjysst respekt gentemot individen, vart är den?

Vi har valt att vara en komplett databas för alla våra använder. De uppgifte vi visar är redan tillgängliga via telefon, sms, e-post, web eller på annat sätt så att vi döljer dem gör ingen skillnad mer än att våra användare för söka på flera ställen för att hitta dem.

I ett samhälle som vi lever i nu, så borde komunikationen vara enkel, och respekt för individen stor. Till och med google är ju sjyssta det räcker med att man skickar dom ett medelande sen poof är det borta. Tar man kontakt med hitta.se så enkelt som bankid. Bara för att man kan samla ihop uppgifter hälla ut dem som du/ni gör, så borde det finnas respekt gentemot individen. Till o med Google som är ett företag verkligen samlar in information, har ju gjort det ännu enklare att som individ kunna ta bort den information.

Det är inte riktigt sant, Google tar endast bort en bråkdel av de som vill bli glömda via Google. Vi har valt att inte censurera offentliga uppgifter.

Oavsett hur du/ni får er info (som är väldigt iffy när du/ni inte änns genom tråden inte vill vara transparanta) så borde ju det finnas en repsekt och heder som ägare av siten och som företag gentemot sig själv men även individen som ni/du samlar in information.

Med transparens förmodar jag att du menar vart informationen kommer ifrån. Vi är transparent med att källan är myndigheterna samt teleoperatörerna. Om t ex ett telefonnummer markeras som dolt för nummerupplysning hos en operatör försvinner det från Merinfo.se efter någon/några dagar. Dock så är det inte alltid detta fungerar i den exportfil som operatörerna skickar till Eniro och Bisnode och som de sedan delar med sig av och då krävs en felanmälan till operatören.

Du/ni skrev ngt i ngn post i tråden om att få tips om förbättring, för att du/ni vill vara så bra som möjligt, här är ngr:
1 Se till att ge individen ett enklet verktyg att ta bort sin information
2 se ovanstående punkt
3 Ha respekt för individen, oavsätt om informationen är offentlig
4 Va själva lika transparanta som du/ni tycker att det är ok att göra med invidien
5 se punkt 1

Vi uppskattar all feedback vi får men det är enormt många fler som vill ha en komplett databas än de som vill att man skall kunna ta bort sina uppgifter. Idag förlitar sig över 1 miljon besökare varje vecka på att vår tjänst är komplett och de väljer oss före någon annan söktjänst. Eftersom det finns många söktjänster på nätet gäller det att vara unik eller bättre än de övriga för att fånga besökarna. I slutändan handlar det om att driva ett företag som går med vinst, annars funkar det inte. Det gäller oss, det gäller de övriga aktörerna också.

Ursprungligen av Kalbert:

Kan webbsidor publicerar gamla och felaktiga uppgifter som t ex telefonnummer från databaser med hänvisning till att det är grundlagsskyddade? Hur vet vi att de databaser som de webbsidor med utgivningsbevis. I princip skulle jag kunna köpa ett utgivningsbevis av er och börja samla gamla och felaktiga uppgifter om alla och börja publicera detta och hävda att uppgifterna kommer från någon förlegad databas som någon teleoperatör eller liknande upprättat. Det går inte att ta bort uppgifterna. Det går inte att polisanmäla och det går framförallt inte att kontakta ansvarig utgivaren och be dem ändra dessa uppgifter eller ta bort det.
När merinfo.se, Ratsit och alla andra mer eller mindre hederliga webbsidor publicerar 2 st telefonnummer jag aldrig har använt och som stammar från ett nerlagt bolag och inte har uppdaterats sedan 2011. Det ställer till ett helvetes mycket problem när människor inte kan hitta rätt nummer. De här företagen som NI har gett rätt att hålla på med denna verksamhet och skyddar dem så den kan mer eller mindre utpressa vanliga människor. Hur skulle det vara om ni tog LITE ansvar för vad ni ställt till med.

Med vänlig hälsning
Ordning och reda (jag kan inte göra något åt att uppgifterna publiceras men det kan ju för f-n vara RÄTT uppgifter det publiceras)

Tack för ert mail,
Vid frågor kring information som publiceras på Merinfo.se, se vår guide: http://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-m...
Vid övriga frågor eller funderingar svarar vi alltid inom 24 timmar.
Med vänlig hälsning / Regards
Kundtjänst / Customer service
Merinfo Sverige AB
[email protected]

Det finns alltid ett sätt att rätta uppgifter. Detta förklarar vi väldigt noga i vår guide, för den har du väl läst?

Kortfattat så funkar det såhär:

Vi på merinfo.se får dagligen data från olika leverantörer. När det gäller telefonnummer har datan sitt ursprung hos operatörerna. Varje dag ersätter vi den tidigare databasen med en helt ny. Varje dag får vi alltså ett nytt register.

Om något är fel måste detta därför rättas hos operatören, skulle vi ändra i vårt register kommer felet tillbaks dagen efter då informationen kommer till oss i hela databasdumpar.

Kontakta din operatör, be dem rätta informationen och några dagar senare är det korrekt hos Merinfo.se. Om operatören hävdar att informationen hos dem är korrekt, be dem se till att rättning sker även hos de återförsäljare de har.

Om informationen är korrekt hos operatören samt återförsäljarna är det omöjligt att det inte är korrekt även på merinfo.se.

Att vända dig till sista ledet i kedjan löser inte ditt problem. Om du rättar hos källan rättas det överallt.

Ursprungligen av mavericks:

varför har man ingen möjlighet att ha sin information tas bort? Man borde kunna välja liksom Eniro och Hitta.

Nu står information på Google sökmotorn och all information bl.a. personnummer, adress avslöjas! Fy fan!!

Hej Mavericks,

Uppgifterna vi publicerar är alltid publika. Syftet med Merinfo.se är att alla personer med offentliga uppgifter skall finnas med och att tjänsten skall vara så komplett som möjligt. Just därför väljer vi att visa uppgifter från kreditupplysningsbolagen och komplettera med uppgifter från teleoperatörerna.

Om du känner obehag eller anser att dina uppgifter inte bör vara offentliga rekommenderar vi dig och andra att se över möjligheterna till skyddad adress. Merinfo.se har inte för avsikt att avsikt att avgöra vilka uppgifter som skall vara offentliga eller ej utan speglar det register som finns hos myndigheterna. Precis om många andra tjänster online.

Mvh

Merinfo.se

Hej pmarriot och Mija,

Svaren reflekterar de frågor och funderingar ni användare skriver till oss. Jag håller med om att det blivit repetition i frågor och svar i denna tråden. Kanske är vi dåliga på att förklara på ett enkelt sätt?

Telefonnummer, fasta och mobila, är alltid teleoperatören källa till. Teleoperatörerna säljer denna information vidare till diverse olika leverantörer. En av dessa leverantörer skickar data till oss på Merinfo.se.

Att begära ändring hos oss fyller ingen funktion då fel som uppstått alltid måste rättas hos källan.

Vi har därför satt ihop en guide som vägleder användare som anser att information skall döljas eller tas bort. Vi kan aldrig radera eller ta bort information utan kan endast hänvisa till källan.

Om du anser att din företagsinformation är felaktig kontaktar du Bolagsverket. Bolagsverket levererar inte information direkt till oss utan via leverantör. Frågan till Bolagsverket bör då inte vara "Hur tar jag bort min info på merinfo.se?" utan i stil med "Hur gör jag för att ta bort eller rätta mina företagsuppgifter hos er?".

Information om privatpersoner har SPAR som källa men informationen hämtas inte direkt från SPAR utan via leverantör.
För att rätta eller se över möjligheterna till att göra sina uppgifter ej publika behöver alltså SPAR kontaktas. Frågeställningen bör ej vara "Hur gör jag för att ta bort min info från merinfo.se" utan istället "Hur gör jag om jag vill ändra/rätta min information hos er".

Fasta telefonnummer och mobilnummer har teleoperatörerna som källa. Vi hämtar inte information direkt från teleoperatörerna utan via leverantör. Om information skall rättas eller döljas kontaktat man sin teleoperatör. Oavsett om det gäller ett telefonnummer som är avslutat kontaktat man sin operatör man senast hade på det aktuella telefonnumret. Det finns ingen anledning att kontakta oss för att dölja eller ändra/ta bort telefonnummer. Vid kontakt med teleoperatören bör frågan vara "Hur gör jag för att dölja mitt nummer för nummerupplysning?" eller "Hur gör jag för att rätta/ändra information om mig eller mitt nummer".

Vi får en del förfrågningar från användare som vill dölja sin information, ibland adress och ibland telefonnummer. En del förfrågningar kommer också tillbaks till oss då frågan till källan varit felaktigt formulerad, i stil med "Jag vill att ni tar bort min info från merinfo.se" och på detta sätt kan inte källan hjälpa er utan hänvisar tillbaks till oss, därför är det viktigt att man förmedlar rätt budskap när man kontaktar källan.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av pmarriott:

Jag börjar misstänka att merinfo har en automatiserad tjänst som lägger upp goddax-yxskaft-svar på alla inlägg i den här tråden.

Ursprungligen av Mija:

Har ni ändrat nu så att ni får era register från teleoperatörerna istället för dom mystiska leverantörerna? Konstigt då att det fortfarande är fel information ni fortsätter att sprida.

Hej Privacy och Jesper,

Privacy - Merinfo har ett utgivningsbevis för tjänsten. http://www.radioochtv.se/Sok-arende/Tillstand...

Om du önskar mer information om vad som gäller för publicering av personuppgifter m.m. ber vi dig att kontakta Datainspektionen, Skatteverket, Myndigheten för radio och tv samt teleoperatörerna så kan de berätta allt du vill och behöver veta.

Jesper - Precis som du skriver så är inte begränsningen i den tekniska lösningen utan andra bitar som gör att vi inte "kan" ändra i vårt register.

Det register vi publicerar är en spegling av myndigheters register samt teleoperatörerna, att ändra hos källan gör att man indirekt även ändrar hos oss då vi dagligen uppdaterar detta. Finns ingen anledning att begära ändring hos oss, vi har därför satt ihop en guide för att hjälpa till med förståelse samt flöde för hur man hanterar felaktig information.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av Privacy:

Hej,

Enligt myndigheten för radio och tv http://www.radioochtv.se/Tillstand-och-regist...

"Förutsättningar för att få utgivningsbevis: Man kan bara få utgivningsbevis om databasen inte kan ändras av någon annan än redaktionen."

Om ni inte kan ändra eller ta bort uppgifter som publiceras på Merinfo.se, ni kan inte få utgivningsbevis ...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, det argumentet håller inte riktigt, tycker jag.

För de kan nog ändra. Här handlar det väl snarare om att de inte vill ändra.

Hej Suddgummi,

Givetvis följer vi de lagar och regler som finns kring publicering på internet av person och företagsuppgifter. Hela processen och flödet är noggrant genomgången av juridiska ombud och kunniga personer.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av suddgummi:

Har ni läst den PDF:en ni länkar till? Där står det ju klart och tydligt att informationen ska sparas i sex månader efter det att information tas bort eller läggs till. Ni har alltså en ganska stor backup?
Dessutom står det att vissa uppgifter skall ingå typ databasens namn och utgivarens namn. Där är min lekmannamässiga tolkning att, eftersom ni inte själva sammanställer databasen (enligt tidigare inlägg), är skyldiga att göra detta. Det är kanske läge att ni pratar med en jurist, eftersom ni verkar vara lika stora lekmän som oss? Kanske även låta denne skriva ett utdrag ur lagtexterna så ni slipper skriva av Wikipedia?

Hej Kenjon,

Källan är myndigheternas register samt teleoperatörerna.

Läs gärna igenom vår guide vi sammanställt med flöde vart informationen kommer ifrån samt vad det finns för möjligheter att ändra eller ta bort information.

http://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-m...

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av kenjon:

Det är ju där problemet ligger! Vi vet ju inte vilken som är er källa. Och att ringa alla som ni hänvisar till från Datainspektionens sida är inte praktiskt. Ni har inte svarat på vilken/vilka källor ni använder. Är det enbart dem i den listan, eller har ni fler?
Har ni fel information, och en kund påpekar det, tycker jag det ligger i ert ansvar att fixa detta. Ni vet vilka leverantörer ni anlitar (vilket vi inte vet). Alltså har ni en väg för att ordna så uppgifterna blir rätt.

Hej Reboot81,

Vår målsättning är att vara så komplett som möjligt för att vara den bästa söktjänsten. Vi berättar för de som kontaktar oss vad det finns för möjligheter att ändra eller ta bort information via vår guide.

Det är inte upp till oss att avgöra om informationen är felaktig utan vi litar på våra leverantörer och källor att detta skall vara korrekt.

Självklart händer det att fel information smyger sig in på vår tjänst men då är det alltid via operatören eller källan direkt man skall gå.

En lista på kreditupplysningsföretag som levererar bl a information som vi använder oss utav finns här: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regl...

Leverantörer av telefonnummer finns det en uppsjö av, flera av kreditupplysningsföretagen säljer även telefon och mobilnummer.

Angående en sökning på kungen af nepal, detta nummer har en titel knuten till sig, du får samma/liknande träff om du söker på kungen af nepal på övriga nummerupplysningstjänster som Hitta.se, Eniro och 118100.se.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av reboot81:

@Merinfo: Ja just det, utgivningsbevis... Det fria ordets inte alltid så roliga baksida.
Eniro har en bra sammanställning på vad som gäller och inte gäller.
Där har man även möjligheten att ändra och ta bort uppgifter, antingen online eller via ett samtal till 020-88 12 00 (för att ta bort sig från Eniro).

Hitta.se låter användaren redigera sin info, eller ta bort allt via ett samtal till 020-252020. De säger även att: ”Uppgifterna nedan är hämtade från folkbokföringsregistret. Som återförsäljare till kreditupplysningsföretaget Bisnode Kredit AB (tidigare Business Check) får hitta.se tillgång till folkbokföringsuppgifter. Vill du ta bort uppgiften, fyll i dina kontaktuppgifter i detta formulär.”

Merinfo får alltså lägga ut valfri (nästan) info sålänge det inte strider mot Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen.
Har man utgivningsbevis så har man även s.k. meddelarfrihet. Dvs att ingen kan kräva att Merinfo röjer sin informationskälla.

Men lite smidiga bör man vara. Gör det möjligt att opta-out från sidan likt Eniro/Hitta.se gör. Ge Jesper och andra som frågar en lista på möjliga leverantörer. Bisnode, Telia, SPAR etc.

Är man en seriös aktör hjälper man sina kunder. Att reta upp folk har aldrig gagnat mänskligheten.

PS. Vilken skum sökfunktion ni har. Prova "kungen af nepal". DS.

Hej Jesper,

Har skickat dig ett PM.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så bra. Då får du gärna berätta vem som är källan till mitt gamla hemnummer som visas på merinfo.se, så att jag vet vem jag ska kontakta.

För ni kan väl inte begära att jag själv ska försöka ta reda på källan genom att kontakta alla myndigheter eller organisationer som någonsin har haft tillgång till mitt nummer?

Kontakta mig via PM här på forumet så ska du få de uppgifter du behöver.

Hej Reboot81,

Precis som du påpekar så rättas alltid fel hos oss genom att man rättar detta hos källan.

Vi har inga egna register eller databaser utan speglar endast de som återfinns hos myndigheter och leverantörer.

Ett alternativt till att skaffa dolt nummer för att slippa försäljare är att gå med i NIX (www.nix.se). Teleförsäljare får ej ringa dig på mobilen (så vidare du inte är företagskund) och ditt hemnummer kan du enkelt nixa.

Gällande PUL samt andra lagar och regler så följer vi dessa till 100%. Vår ambition är alltid att följa de lagar och regler som gäller.

PUL är inte tillämplig gå vi har ett utgivningsbevis för Merinfo.se.

Mer information från Datainspektionen här: http://www.datainspektionen.se/fragor-och-sva...

Vi tar givetvis ansvar för den information vi publicerar och vi hjälper alltid personer med funderingar kring detta på bästa sätt. Vi har därför valt att sätta ihop en guide som på ett pedagogiskt sätt beskriver och förklarar vad det finns för möjligheter att ändra eller ta bort uppgifter på Merinfo.se samt vart man skall vända sig och hur flödet ser ut.

VI har valt att spegla de register som finns hos leverantörer och myndigheter just för kvaliténs skull och det är väldigt sällsynt med felaktigheter bland den informationen vi publicerar. Vi hänvisar alltid våra användare till att rätta felaktigheter hos källan, detta pga att fler aktörer än oss hämtar och hanterar information med samma källor. Rättar man hos källan så rättar man hos många parter på en gång och detta är den enda och bästa vägen att gå för att komma tillrätta med felaktigheter på Merinfo.se.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av reboot81:

Tidigare i höstas fann jag två fel hos merinfo.se. Båda två uppgifter som gäller folkbokföringen. Dessa rättades på mindre än 10 dagar, då jag påpekat felaktiktighetna hos källan (Skatteverket).

Mitt eget telefonnummer står inte med, för jag har valt tjänsten ”Ej sökbart telefonnummer” hos min operatör Telenor. Gissa hur många försäljare det ringer på mitt nummer.

Ni som inte har ”rätt” uppgifter på merinfo, har ni kontaktat de stora operatörerna? Har ni begärt ut uppgifter om er själva?

@Merinfo: Ni bör ta en stund och fundera över vad som står på Datainspektionens hemsida. De är en myndighet med hyfsad koll på vad som gäller runt personuppgifter.

Eniro/hitta.se etc matas med ny data hela tiden, men de tar ansvar och rättar informationen de lagrar.

När skall merinfo.se göra rätt för sig och ta ansvar?

Hej Nonni123,

Merinfo.se har ingen "egen" databas med telefonnummer, varken fasta eller mobila nummer. Denna information köper vi, precis som övriga katalogtjänster som du nämner, från någon av de leverantörer som av teleoperatörerna köper in nummer.

Varje dag läser vi in på nytt ett komplett register med samtliga telefonnummer som finns hos vår leverantör. Vi har ingen möjlighet att ändra eller ta bort information i detta register utan det läses in utan korrigeringar.

Känns som jag inte behöver repetera mer flödet för hur ett telefonnummer hamnar hos oss utan vi kan istället fokusera på just ditt problem.

Om jag förstått det rätt har ni haft ett abonnemang hos samma eller annan operatör och detta har gjorts om till ett kontantkort.

Kontantkortet innehåller ingen abonnentinformation.

Merinfo.se listar ditt nummer kopplat till person + adress.

Hoppas jag tolkat ditt svar korrekt.

Om ett telefonnummer raderas eller görs om till kontantkort utan personuppgifter kopplade till sig skall följande ske:

Teleoperatören markerar just detta nummer som avregistrerat

Vår, och andra, leverantörer flaggar ditt telefonnummer som avregistrerat

Merinfo.se döljer ditt telefonnummer

Vem skall då åtgärda problemet?

Spontant vill jag påstå att felet finns hos och skall åtgärdas av operatören, i sådana här fall vill vi ha in en felanmälan från din operatör med bekräftelse på att ditt nummer är avregistrerat/dolt eller på annat sätt visas på felaktigt sätt hos oss.

Vi har då underlag att göra en felanmälan till vår leverantör.

Om teleoperatören kan bekräfta med datum från när detta åtgärdades och att felet inte ligger hos dem kan vi ta tag i detta och få det åtgärdat genom vår leverantör MEN vi är tillbaks till att ni måste kontakta operatören på nytt men denna gången för att be dem felanmäla till oss på kundtjanst (at) merinfo.se med rubriken felanmälan.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av nonni123:

Så här svarade Comviq mig

Vi säljer inga sådana listor med nummer till nummerupplysningar
Jag har dubbelkollat med vår produktspecialist.
När ett abonnemang tecknas så hämtas informationen om abonnemanget upp av Eniro/Hitta som automatiskt lägger in det i deras databas.
Men den informationen ska försvinna när man antingen sätter hemligt nummer på sitt abonnemang eller när det går över till ett kontantkort. (eller tas bort )

Så i detta fallet så är det t.ex merinfo.se som måste ta bort informationen eftersom att vi inte har någon information .
Vi har dubbelkollat så att ditt kontantkort är oregistrerat och det är det.
Det finns inget mer vi kan göra.
Den listan som sådana sidor får in är inget som kommer ifrån oss på Comviq

Eniro /hitta .se har inga uppgifter om mig.
Du skriver VÅR leverantör såVEM är ER leverantör som ger er FEL uppgifter ???
Ni betalar pengar för att köpa FEL information.

Hej MIja,

Då kontaktar man helt enkelt den operatören man hade på det aktuella telefonnumret.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av Mija:

Om man inte har någon operatör blir det väldigt svårt.

Hej Lappen71,

Som nämnts tidigare i denna tråd är din operatör den enda aktör som kan lösa detta. Även om de har korrekt information är det de som behöver rätta resterande lede också.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av lappen71:

Jag pratade med dom samma dag som jag startade denna tråd och deras info är korrekt.
Frågan är varifrån ni får er felaktiga info ifrån?
Betalar ni dom så blir ni lurade.

Jesper,

Gör såhär:

Kontakta din operatör

Berätta om problemet

Det är det enda du kan göra för att rätta information som hanteras av oss eller de leverantörer som finns. Oavsett om numret inte är aktivt finns informationen lagrad hos operatören.

Mvh

Merinfo.se

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men herregud. Det är som att prata med en vägg. Läs noga nu:

Jag har inte den operatören längre.
Jag är inte kund där längre.
De är inte min operatör längre.
Det telefonnumret finns inte längre.

Det kan inte vara Telia som skickar ut den uppgiften. Hur ska det då hjälpa att jag kontaktar dem?

Det måste finnas andra källor till ert material. Kanske Skatteverket, Bolagsverket, Patentverket? Men sluta tjata om teleoperatörerna nu.

Ska jag ringa runt till alla företag, organisationer eller myndigheter i Sverige som någonsin har haft mitt gamla hemnummer för att hitta källan?

Kan ni inte bara berätta varifrån er leverantör hämtar uppgifterna?

Eller berätta åtminstone vem som är er leverantör, så kan man kanske kontakta dem, och fråga varifrån de samlar ihop informationen.