Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
goteh

goteh

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Registrerad 2003-03-18
  • Senast aktiv 2021-11-09
  • Antal inlägg 60

Foruminlägg

De senaste inläggen goteh har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-23 18:44

Tack Adrian B för att du väckte liv i tråden igen. Missade den i januari, men nu har jag installerat ClickToFlash och min gamla G5:a blev som ny under Safari! Och snyggt blev det också med de diskret gråa rutorna istället för det flash-iga annonserna.

Tack än en gång ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 18:38

Tack "ozone" för länken. Körde verktyget och lyckligtvis var jag ej drabbad av någon trojan. Så i mitt fall är det nog så att AllTeles DNS-servrar i Göteborg är fullchokade för tillfället och att jag får snabbare tillgång på OpenDNS:s servrar som gör att surfningen blir rappare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-30 21:39

Prova gärna OpenDNS, OpenDNS | Providing A Safer And Faster Internet. Kör en G5 2x2GHz, OSX 10.5.5 och den senaste månaden har jag haft problem med långa svarstider, typ 8-10 sek. När jag sökte om segt Safari här på forumet så hittade jag trådar om OpenDNS. Bestämde mig då för att prova och när jag för ett par dagar sedan bytte från AllTeles DNS-nr till OpenDNS så kortades svarstiderna markant. Nu känns svarstiderna rimliga igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-17 19:40

Inga problem på min G5 2x2 GHz. Datorn startade om 2 ggr efter uppdateringen och sedan tuffar allt på som förväntat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 10:26

Blev också “tvingad” att gå över till AllTele när TDC sålde ut ADSL-delen. Bor i Göteborg och uppkopplingen fungerar klockrent. Får för det mesta över 800 KB/sek vid nedladdning på mitt 8 Mbit/s abonnemang.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 20:32

Och Skivverktyg är lika kass som tidigare!

Att reparera Skivbehörighet är lika långsamt som tidigare eller t.o.m värre. Enda skillnaden är att den roterande polkagrisen försvinner direkt och övergår till en stapel, men sedan händer ingenting. Stapeln har nu stått still i 30 minuter när jag sänder iväg detta inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 20:17

Jag bytte ut 2 st 256 MB minnen mot 2 st 1GB i min 2x2GHz G5 nyligen. Eftersom originalminnena i datorn var av märket Samsung så köpte jag nya av samma fabrikat på Inetdata i Göteborg. Pris 630 kr/st i butik. Lätt att byta i G5:an och minnena fungerar alldeles utmärkt.

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/ddr-400-pc3200-184-pin/samsung/

De har även en webbutik och då är priset 608 kr för 1 GB

Senast redigerat 2007-11-06 20:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-28 21:42

Installationen av Leopard på Min G5 2x2GHz från 2005 gick på 35 minuter. När installationen var klar och maskinen skulle starta om så kom "startplonget" som det skulle, men sedan stängdes maskinen av! Blev väldigt fundersam om den verkligen var avstängd eller om den hade hängt sig. Satt och väntade i några minuter och tittade på den svarta skärmen innan jag vågade trycka på startknappen. Nu gick den igång och sedan har allt funkat som det ska.

Edit: Glömde att nämna att jag gjorde en ren installation med formatering av hårdisken.

Senast redigerat 2007-10-28 21:58
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-22 21:32

Funkar finfint på min 2x2GHz G5 från mars 2005.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-20 20:23

Jag kontrollerade hårddisken på min G5 i helgen och fick samma felmeddelande som du. Det var första gången på 2 år som jag startade datorn från en DVD så att jag kunde kolla hela disken. Har tidigare bara kört skivkontroll på den del av disken som går att kolla när man kör skivkontroll från hårddisken. Hade nu även tillgång till TechTool pro och programmet kunde reparera felet.
Eftersom felmeddelandet säger att det behövs en "mindre reparation" och att jag inte haft några som helst problem med datorn på 2 år, så är felet antagligen inte så allvarligt. Du kan ju ha lite is i magen tills OSX 10.5 kommer och då blåsa hårddisken när du nyinstallerar så blir du av med felet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-28 22:04

Jo SCSI-kortet har en drivrutin i OSX men problemet att i OSX så finns inte alla verktygen som fanns tidigare. I system 7 kunde man inte formatera annat än Apple "original" hårddiskar så man fick använda 3:e-partsprogram istället, men mot slutet (OS8-9) så kunde man formattera vilken SCSI-hd som helst. Däremot utvecklade Apple aldrig någon egen programvara för att montera en hd när datorn var igång utan man fick använda SCSI-probe som gjorde detta plus att programmet kunde kolla SCSI-id (nr) och lite till. I OSX verkar det som om Apple inte har lagt ner någon större möda på att kunna underhålla en SCSI-disk, så där saknas många av funktionerna i OS9.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-28 19:51

Nu är det ett tag sedan jag kopplade in en extern SCSI-disk på min gamla G4 med ett Adaptec 20MB/s SCSI-kort, men vad jag kommer ihåg så fick man sköta allt underhåll (formatering och partitionering) i OS9.
OSX kunde ju läsa och skriva till diskarna utan problem, men att montera en disk när datorn var igång gick inte. Disken var tvungen att vara påslagen innan datorn startades annars monterades inte disken. SCSI-probe (där man kunde montera och avmontera diskar mm) kom vad jag vet aldrig till OSX.

Så ta och koppla in diskarna på en OS9 maskin och snygga till dem så som du vill ha dom. Sedan borde de funka i OSX.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-12 19:44

Ja det är skumt att dom är så temperaturkänsliga. När min router krånglade som mest gick jag tillbaka till affären och fick reda på att affärens 1-åriga garanti hade gått ut och att dom inte kunde byta ut den mot en ny. Netgears egen 3-åriga garanti gällde dock fortfarande, men för att byta ut routern mot en ny så skulle jag skicka in den gamla och sedan vänta på att de skulle skicka en ny. Just då tyckte jag det var för krångligt så jag kopplade in den igen (men nu på en plats med bättre ventilation) och faktiskt har den fungerat fefritt sedan dess.
Om din affärsgaranti fortfarande gäller så borde dom kunna hjälpa dig att byta ut routern på ett smidigt sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-11 10:43

Har du möjlighet att ställa routern vid ett fönster där det är lite kallare? Funkar den bättre då så är det helt klart ett värmeproblem den lider av. Då bör du gå tillbaka till affären eller ta kontakt med Netgear direkt för att få den utbytt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-10 21:20

Netgears routrar lider tyvärr av värmeproblem. Har själv en WGR614 v1 som lade av när jag hade den monterad på en träskiva under skrivbordet. Tappade kontakten med nätet ca 1 gång per dag. Medicinen mot detta var att ställa den uppe på skrivbordet så att den fick fritt med kylluft och sedan jag gjorde detta för ca 1 år sedan så har routern gått klockrent.