Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson P1i-tråden

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-06 21:24
Ursprungligen av Charles Xavier:

Hur fick du det att funka - med en extern plugin?

Ja, alltså den tidigare versionen 1.07

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 01:00

Inte alls enligt min erfarenhet
Jag har läst åtskilliga kommentarer från folk som påstår att allt fungerar perfekt nu - tom heldagar i kalendern och uppgifter med lite hack.

Men för mig har det bara blivit värre och värre. I 10.4 synkroniserades kontakter och påminnelser, men sedan jag installerat 10.5 blir det bara "synkroniseringen misslyckades" hela tiden. När jag testade att lägga till telefonen igen blev det ytterligare värre – nu kan iSync inte ens ansluta till telefonen, utan ber mig kontrollera om den är på.

Ja, alla strömsparlägen är avstängda.

Försöker räta ut lite frågetecken innan jag beställer en MacBook från Applestore...

Nån som använder sin P1i-lur som 3G-modem till sin Mac? SE:s drivrutiner verkar ju bara finnas för Windows, vad behövs för att P1:an ska lira med en MacBook?

(ja, jag har sökt bland trådarna om P1:an innan jag frågar! )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 13:28
Ursprungligen av franzman:

Försöker räta ut lite frågetecken innan jag beställer en MacBook från Applestore...

Nån som använder sin P1i-lur som 3G-modem till sin Mac? SE:s drivrutiner verkar ju bara finnas för Windows, vad behövs för att P1:an ska lira med en MacBook?

(ja, jag har sökt bland trådarna om P1:an innan jag frågar! )

Ja det fungerar utmärkt.
Jag tror att jag använde modemscript från denna sida http://www.taniwha.org.uk/
Valde "Annan" som leverantör och "Sony Ericsson 3G CID2" som modell, skrev in "internet.tele2.se" som telefonnummer och lämnade resten blankt.

Det är förvånansvärt vad lätt det är att använda nästan vilken telefon som helst som modem, när det är så stora problem med synkronisering.
Ännu mer intressant blir det då att man inte alls kan använda iPhone som modem ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 22:21

Aha, firmwaren måste vara problemet. Hur uppdaterade du den? Är man tvungen att installera Windows, VMWare och ett speciellt uppdateringsprogram som raderar allt på telefonen och sedan uppdaterar? Och isf - finns det någon fara att förora data även om man använder backupfunktionen i uppdateringsprogrammet?
Eftersom jag inte har kunnat synkronisera, finns det ingen backup och jag har massor av viktig information i kalendern.

Måste man ha PC för att uppdatera? Jag har aldrig syncat min P1i med PC nämligen...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-03 14:56

Vad jag vet, måste man det, då du behöver Sonys programvara för att göra uppdateringen och den verkar bara vara till Windows än så länge.

En sidfråga, vad kan man använda för att tvätta skärmen på P1i?

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2007-12-18 07:52

En kompis har en SE 500 någonting tror jag. Den har en liknande meny som P1:an, men där finns något som kallas hjälpredor och en funktion där man kan gömma pin koder till alla kort och annat man har. Är det någon som vet om man kan få in den funktionen i P1:an? Och i så fall hur?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2007-12-20 08:28

Hur gör man?

En dum fråga, kanske, men hur gör jag om jag vill installera ett tema jag laddat ner från nätet på min P1i? Filen i fråga har suffixet .utz.zip och som jag förstått är det en packad fil och jag kan packa upp den på datorn, men hur gör jag sedan:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 05:26
Ursprungligen av Janoz:

En dum fråga, kanske, men hur gör jag om jag vill installera ett tema jag laddat ner från nätet på min P1i? Filen i fråga har suffixet .utz.zip och som jag förstått är det en packad fil och jag kan packa upp den på datorn, men hur gör jag sedan:confused:

Det är antagligen bara att lägga in UTZ-filen på telefonen och öppna den där.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2007-12-31 09:44
Ursprungligen av Rajje:

Det är antagligen bara att lägga in UTZ-filen på telefonen och öppna den där.

Det trodde jag med, men det fungerar inte. Jag laddade ned temat "Aqua", som nämns tidigare i denna tråd och försökte installera det. När jag kopierar över filen till telefonen händer ingenting.

Ursprungligen av BoS:

En kompis har en SE 500 någonting tror jag. Den har en liknande meny som P1:an, men där finns något som kallas hjälpredor och en funktion där man kan gömma pin koder till alla kort och annat man har. Är det någon som vet om man kan få in den funktionen i P1:an? Och i så fall hur?

Jag har haft det på mina senaste SE-telefoner och jag saknade det.
Jag hittade ingen annan lösning än att köpa "Handy safe". Finns på SE-hemsida.

//

Är lite småsugen på en P1. Men jag vet inte om den här tråden avskräcker eller uppmuntrar mig.

Kör Leopard 10.5.1.

Såg att SonyEricsson har en officiell plugin för att få synkningen att fungera med iSync. Fungerar det bra eller? Vilka brister finns, vad fungerar inte?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-01-08 21:02
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Är lite småsugen på en P1. Men jag vet inte om den här tråden avskräcker eller uppmuntrar mig.

Kör Leopard 10.5.1.

Såg att SonyEricsson har en officiell plugin för att få synkningen att fungera med iSync. Fungerar det bra eller? Vilka brister finns, vad fungerar inte?

Jag köpte en med förhoppning om smärtfri syncning men sålde telefonen efter 2 veckor..Den syncar inte poster inlagda på telefonen..Pratade med SE support och de sa att de skulle bli bättre med Leopard men det tror jag inte det blivit. Har alltid varit SE faan men sedan några år sätter jag Nokias smartphones förre SE, hade jag varit dig så skulle jag titta på Nokia N95 eller N82 om du nu inte väntar på iPhone som jag gör;) Jag kör med en Nokia 6120 tillsvidare och den fungerar riktigt bra, lite mindre skärm men fortfarande en symbian lur, tyvärr inte wlan men dock hdspa.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-01-09 11:45

Det här är ju inte direkt en lösning på problemet med att synka P1<->iCal, men jag upplevde samma problem som flertalet andra. Jag valde i stället lösningen Google Calendar och GooSync. Måste säga att jag tycker det fungerar mycket bra. Förutom att allt synkas som det ska, heldagar mm, så kan jag även synka kalendrar jag prenumererar på...dock ej i gratisversionen av GooSync. Ändrar jag något i telefonen och därefter synkar den, kommer ändringen upp i Google Calendar exakt som jag skrev in den i telefonen.
Om man är villig att släppa iCal kan detta vara ett alternativ.

En till fråga från mig:
Kan man få telefonen att synca automatiskt när man kopplar in den med USB?

P1i som USB?

Har en P1i som syncar i iSync utan något som helst problem både kontakter och kalender efter jag lade in SE patch för mac.

Men det här med filöverföring fungerar inte speciellt bra, syncningen även om telefonen står i dockan inkopplad och allt sker via bluetooth. Det går också bra att skicka över filer och bläddra på telefonen via bluetooth men om man villskicka över något större filer är ju sombekant detta lite trevligare att göra som USB.

Till problemet hur kan man få telefonen att funka som ett USB minne på macen?

Ursprungligen av Cristoffer:

Har en P1i som syncar i iSync utan något som helst problem både kontakter och kalender efter jag lade in SE patch för mac.

Men det här med filöverföring fungerar inte speciellt bra, syncningen även om telefonen står i dockan inkopplad och allt sker via bluetooth. Det går också bra att skicka över filer och bläddra på telefonen via bluetooth men om man villskicka över något större filer är ju sombekant detta lite trevligare att göra som USB.

Till problemet hur kan man få telefonen att funka som ett USB minne på macen?

Synkar den verkligen åt båda hållen?
Angående filöverföring via USB: Läs #74 i denna tråd.

Nu är isync grejen borta igen från sonyericssons sida...
Har just skaffat p1 å måste ha alla jobb grejer i luren.
Snälla hjälp !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 19:23
Ursprungligen av jofjell:

Nu är isync grejen borta igen från sonyericssons sida...
Har just skaffat p1 å måste ha alla jobb grejer i luren.
Snälla hjälp !

För mig ligger den kvar på:
http://www.sonyericsson.com/cws/support/products/software/p1i/sonyericssonp1iisyncpluginversion10743608?cc=se&lc=sv

Men gör dina affärer en tjänst och byt lur innan du ens lägger tid på att styra upp allt. Gjorde jag och det var det bästa P1an dög till...

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-01-18 19:27
Ursprungligen av jofjell:

Snälla hjälp !

Här finns en annan plug-in som funkar:

http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=156060

Räkna dock inte med att även synkning av uppgifter kommer fungera.

Ett litet tips om synkningen misslyckas (pga. svag Bluetooth-signal (?)): Välj "Bläddra på enhet..." och gör just det samtidigt som iSync genomför synkningen för att hela tiden upprätthålla en kommunikation mellan enheterna. Det är det enda sättet som jag har fått synkning att fungera i praktiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 19:31

Har inte följt tråden på ett tag, men med tanke på morgan_a´s svar här ovan så kommer en länk jag sprang på häromdagen kring filöverföring P1a <> Mac.

Kan inte kontrollköra då luren är kastad sen en tid tillbaka... Kanske hjälper det någon hursom.

http://berntmansson.se/blog/2007/11/15/hur-man-fr-filverfringen-att-funka-mellan-sonyericsson-p1-och-en-mac/

Tackar så mycket !!
Hittade oxå länken nu. Konstigt..
Herr Sony och fru Ericsson kanske städade hemsidan när jag var inne.

Ska genast prova min första sync .

Ursprungligen av tjompa:

Har inte följt tråden på ett tag, men med tanke på morgan_a´s svar här ovan så kommer en länk jag sprang på häromdagen kring filöverföring P1a <> Mac.

Kan inte kontrollköra då luren är kastad sen en tid tillbaka... Kanske hjälper det någon hursom.

http://berntmansson.se/blog/2007/11/15/hur-man-fr-filverfringen-att-funka-mellan-sonyericsson-p1-och-en-mac/

Supertack! Nu fungerar iSync utan problem, minneskortet i telefonen har blivit ett USB minne och när man sätter in telefonen i syncdockan så öppnas iPhoto för överföring av bilder. Kalas helt enkelt

Är det bara jag som inte kan stänga ner program med "avsluta knappen" ?
Går bara med aktivitetshanteraren eller via mer.

Sen råkade jag slänga huvudmeny genvägen och kan inte få tillbaks den.
Är total återställning ända sättet att få tillbaks den?

Undrar även om någon använder något bra menyprogram som typ silcscreen till Palm?
Skulle gärna ha en snabbmeny för att starta program som man kan nå i alla program.

Samt om det existerar copy cut m.m. kommandon som man kan skriva in med pennan.
(Som på Palmen... älskade palmen....)

Och skriva ut direkt i program som tex quickoffice till en nätverksskrivare.
Kräver det extra mjukvara ?

Många många frågor blev det

Oj råkade jag döda denna tråd

mobil.sr.se funkar riktigt bra.
Vissa hemsidor funkar oxå.
99.se är lite svår.
Synd tycker jag, då det ju är den enda sidan man alltid måste ha med sig

Om man kör senaste mac os. Kan man använda time machine för att backa upp allt i mobilen?
Även inställningar och bookmarks?
Antar att det är minnerskortet och telefonens huvudmapp som dyker upp när man kopplar in via USB...

Jobbig bugg.
Mitt alarm gick inte igång som det skulle.
Däremot började det pipa när jag satte på mobilen och startade klockprogrammet... 1 timma senare:confused:

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-04 17:33

Hjälp innan köp av SE P1i, wlan-funktion? HJÄLP!

I stort behov av lite hjälp innan köp, angående Sony Ericsson P1i

För det första, visst stämmer den att den kör SYMBIAN OS?

Det andra jag undrar över är.. finns det någon som testat att
routa GPRS/EDGE-anslutningen vidare via WiFi, tex. till en Ipod Touch, annan utrustning?

För att på så sätt kunna ansluta till telefonens Wlan, med tex. datorer, Ipods etc!?
Har hört att det ska kunna funka på mobiler med "windows mobile", men med Symbian då?

Alltså.. någon som testat detta, eller har synpunkter och tips? Skriv gärna!

//najkks

Bevaka tråden