Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förekommer det mobbing av "oliktänkande" på 99mac?

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av olofdahlbom:

Skall ni ta bort all diskusion om olagligheter skall ni ju ta bort allt om Jailbrakning också från forummet...

Det handlar inte om vad som är olagligt eller inte.

Det handlar om vad som är brott mot forumreglerna.

Har forumledningen bestämt att Jailbreak-diskussioner är tillåtna och OSx86-diskussioner inte är tillåtna, så gäller detta tills man fattar ett annat beslut.

Som användare (och även som moderator) kan man tycka illa om detta, men det är forumledningens rätt att sätta upp vilka regler de vill.

Ursprungligen av olofdahlbom:

Det är de jag menar.
Skall ni ta bort all diskusion om olagligheter skall ni ju ta bort allt om Jailbrakning också från forummet...

Idag finns det datorer som säljs med osx86 förinstallerat.
Målet osx86 har ej provats Juridiskt

Skall ni då gå in och göra en JURIDISK bedömning om vad som är fel eller inte?
Den dagen osx86 får en dom är det en sak, men fram till det är väl inget bevisat om osx86 bryter mot användaravtalet eller ej?

Eller kan ni avgöra det??
Skulle inte tro det va??

Och för att diskutera mobbning så KASTADE ni ut mig från forumet då jag ansåg att osx86 var ett viktigt ämne att diskutera här... det är väl mobbning om något.

Mängden versaler i inlägget talar ett tydligt språk.

Se där har vi den där atityden igen ju!
"Mängden versaler i inlägget talar ett tydligt språk."

Vad talar detta för språk?
Vill ni ha något sorts Kultur/mac/elit forum eller är detta ett forum för simpla datoranvändare?

och det här:
"Har forumledningen bestämt att Jailbreak-diskussioner är tillåtna och OSx86-diskussioner inte är tillåtna, så gäller detta tills man fattar ett annat beslut."

Varför inte ta en diskussion med användarna om vad dom tycker?
Eller skall ni avgöra vad som är okej eller inte?

I detta fall, osx86 mot Jailbreak är båda fallen Juridiskt oprövade.
Men ni avgör, eftersom ni tycker att osx86 har med vanlig PC hårdvara att göra och inte ert favoritföretag Apple så skall det förbjudas??

eller vadå?

I tråden om mobbning ger ni själva klara exempel på vad vi vanliga användare irreterar oss på hos 99.se

Ni har ett kanonbra forum i många fall, men er attityd måste bara förändras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 19:04
Ursprungligen av olofdahlbom:

Se där har vi den där atityden igen ju!
"Mängden versaler i inlägget talar ett tydligt språk."

Vad talar detta för språk?
Vill ni ha något sorts Kultur/mac/elit forum eller är detta ett forum för simpla datoranvändare?

och det här:
"Har forumledningen bestämt att Jailbreak-diskussioner är tillåtna och OSx86-diskussioner inte är tillåtna, så gäller detta tills man fattar ett annat beslut."

Varför inte ta en diskussion med användarna om vad dom tycker?
Eller skall ni avgöra vad som är okej eller inte?

I detta fall, osx86 mot Jailbreak är båda fallen Juridiskt oprövade.
Men ni avgör, eftersom ni tycker att osx86 har med vanlig PC hårdvara att göra och inte ert favoritföretag Apple så skall det förbjudas??

eller vadå?

I tråden om mobbning ger ni själva klara exempel på vad vi vanliga användare irreterar oss på hos 99.se

Ni har ett kanonbra forum i många fall, men er attityd måste bara förändras.

När jag läser detta inlägg så fastnar jag på några saker.
Först att du tidigt i inlägget skapar en egen sanning att utgå ifrån. 99.se är på väg att bli ett elitställe och inget för the average joe. Smart att börja så, man får alltid med sig några automatiskt genom detta enkla grepp och plötsligt måste 99.se-folket börja med att försvara sig. Smart.

Sedan är det alltid smart att vara extra känslig och få fram att man minsann tagit illa vid sig. Om det verkligen är något att ens reagera på eller om det en mening om hur han uppfattar ditt tidigare inlägg spelar ingen roll. Du har tagit illa vid dig och då har du rätt. Smart.

En nypa till om "vanliga användare irriterar oss på" så man får intrycket att du pratar för en stor grupp på 99.

Avsluta sedan med att säga att om bara vi ändrar oss så blir allt bra. Inget snack om att mötas halvvägs eller ens fråga vad vi tycker. Det finns det väl inte utrymme för antar jag.

Det bör kanske nämnas att det inte är en RÄTTIGHET att delta i ett internetforum. Alla forum har rätt att ställa upp villkor för sina användare, om vad som är tillåtet att säga, diskutera och göra på forumet. Du får inte bete dig hur som helst på krogen heller.

På vissa forum är det ok att tala om piratkopiering, crack och whatnot, andra inte. Och att då försöka tvinga fram sådana diskussioner genom att starta trådar till höger och vänster för att man tycker forumets regler är "dumma" är bara barnsligt. Visst kan man diskutera reglerna men gör det då sakligt och på rätt ställe. Och var beredd på att acceptera att andra inte håller med dig.

Sen återigen, denna "offret har alltid rätt"-resonemanget är ju rent cirkelresonemang och intellektuellt ohederligt. Jag är kränkt för att jag säger att jag är kränkt, oavsett vad andra sagt eller vilka intentionerna dessa haft, är ett fult grepp i en diskussion och ett sätt att sätta sig över och på andra. Ett knep som ofta tas till av den som känner att han förlorat diskussionen.

Man måste acceptera att andra tycker annorlunda och uttrycker det. Och tycker man avvikande åsikter från ens egna konstituterar kränkning och mobbning ligger problemet hos en själv och inte hos andra.

Dessutom som jag sagt tidigare, kastar man skit får man vara beredd på att det stänker. Upplever man att man får aggressiva svar, kanske man ska fundera på hur man själv framstår.

Ursprungligen av Mattias H:

Sen återigen, denna "offret har alltid rätt"-resonemanget är ju rent cirkelresonemang och intellektuellt ohederligt. Jag är kränkt för att jag säger att jag är kränkt, oavsett vad andra sagt eller vilka intentionerna dessa haft, är ett fult grepp i en diskussion och ett sätt att sätta sig över och på andra. Ett knep som ofta tas till av den som känner att han förlorat diskussionen.

Precis. Just detta med kränkningar är ju något som har fått större betyelse på sista tiden tror jag. Men diverse risiga teckningar mm. Sanningen är ju att vi inte kan anpasa oss till varje enskild person som känner sig kränkt. Nu är det så att vissa insöade muslimer (byt ut mot kristna, skåningar, feminister, macibaner eller 08:or) känner sig kränkta av vår blotta existens så dessa kan vi ju inte tillfredställa till varje pris. Tyvärr.

Läst lite ur tråden som gav upphov till denna och undrar vad det är för forumstroll som bryr sig att diskutera med norrköpingskillen.
"Därefter kommer Jogin, MatsOlov, RedGlitterCoffin och du - och jag själv - gå in och punktera hans resonemang totalt - vilket han inte kommer bry sig om.
Snarare kommer det ny FUD och nya mobbningspåståenden."
Bidrar bara till dålig stämning.

Men jag vill höra en motivering till varför Jailbreak diskusioner är tillåtet när inte OSX86 är det..
Det är de enda.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-15 15:49
Ursprungligen av olofdahlbom:

Men jag vill höra en motivering till varför Jailbreak diskusioner är tillåtet när inte OSX86 är det..
Det är de enda.

Det är off-topic. Skapa en egen tråd om det, i feedback-forumet kanske (sök först, ämnet har säkert avhandlats tidigare).

  • Medlem
  • 2008-04-15 15:50

olofdahlbom: För att Björnström tycker så. Yttersta makten och den som bestämmer.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-15 15:52

Om jag säger att människor med stålbågade glasögon aldrig kör Mac - utan garanterat Windows (eller Linux) - är jag då en mobbare? Och vem mobbar jag isåfall? Och varför är det mobbande? Och vad blir det till lunch? Vem tog kritan? Regn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 15:54

Motiveringen har du ju fått, de som ansvarar för detta forum har bestämt att så är fallet.

Sen orsakerna till det är inget som de behöver rapportera heller, men något jag själv kan tänka mig är för att det finns en viss koppling till Apple och man vill gärna hålla sig på god fot med de... men det är bara något jag tror och inget som läst eller hört från ledningen.

Så det är rumpslickeri detta bottnar i?

Jag vill gärna inte tro att Apple gillar Jailbreak..
Men Björnström har väl köpt en Iphone och tycker det är jättekul med Jailbreak
även fast än det är Möjligtvis olagligt, då skall det få diskuteras fritt...

okej.. då vet jag hur det fungerar.
då behöver ni inte skriva mer i den här tråden:

Anledningen att attityden är hård här på 99.se är för att
vi är ett gäng översittare som besämmer vad som är okej eller inte.
Detta är inte ett forum för användarna utan ett förum för skaparna.
Där vi kan gotta oss i Apple-frieri och känna oss häftiga.

då vet vi

Ursprungligen av olofdahlbom:

Så det är rumpslickeri detta bottnar i?

Var får du det ifrån?

Att det finns en ledningsgrupp som sätter upp regler är väl ingen överraskning?

Det förekommer väl på de flesta ställen - skolor, arbetsplatser, och naturligtvis även på diskussionsforum på internet.

Om man inte gillar de reglerna så har man väl tre alternativ:
1) På ett konstruktivt sätt jobba för att reglerna ska ändras.
2) Svälja förtreten och följa de regler som finns.
3) Lämna forumet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man inte gillar de reglerna så har man väl tre alternativ:
1) På ett konstruktivt sätt jobba för att reglerna ska ändras.
2) Svälja förtreten och följa de regler som finns.
3) Lämna forumet.

1. Hur gör man för att ändra attityder? det går inte med regler.
2. Ändrar regler gör du inte genom att frysa ut folk / oliktänkande.
3. Varför innebär lång meldemstid alltid rätt att göra vissa saker som inte nya kan?
4. Vad vinner 99.se på att medlemmar (för jag antar att jag inte är ensam, bara att jag säger det och andra håller tyst) här känner att det inte är oki att kritsera apple eller dess produkter?
5. Vet 99.se exakt vad alla mdlemmar känner i mötet med andra medlemmar i diskusioner?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 18:25
Ursprungligen av micke_nkpg:

1. Hur gör man för att ändra attityder? det går inte med regler.
2. Ändrar regler gör du inte genom att frysa ut folk / oliktänkande.
3. Varför innebär lång meldemstid alltid rätt att göra vissa saker som inte nya kan?
4. Vad vinner 99.se på att medlemmar (för jag antar att jag inte är ensam, bara att jag säger det och andra håller tyst) här känner att det inte är oki att kritsera apple eller dess produkter?
5. Vet 99.se exakt vad alla mdlemmar känner i mötet med andra medlemmar i diskusioner?

1. Man börjar med sig själv. Därefter kan man förändra andra genom att bemöta dem på ett trevligt och sansat sätt.

3. what!? Ge gärna ett exempel på vad du menar.

4. Det är okej att kritisera apples produkter. Dock behöver väl inte hålla med i kritiken och väljer därför att bemöta den. Vi kan ta exemplet med ditt problem med iSync. Jag anser att det är mobiltillverkarens ansvar att deras telefoner funkar på alla plattformer. Inte apples, inte microsofts och inte open sources gängets. Utan de som tillverkar telefonen.

Ursprungligen av micke_nkpg:

1. Hur gör man för att ändra attityder? det går inte med regler.
2. Ändrar regler gör du inte genom att frysa ut folk / oliktänkande.
3. Varför innebär lång meldemstid alltid rätt att göra vissa saker som inte nya kan?
4. Vad vinner 99.se på att medlemmar (för jag antar att jag inte är ensam, bara att jag säger det och andra håller tyst) här känner att det inte är oki att kritsera apple eller dess produkter?
5. Vet 99.se exakt vad alla mdlemmar känner i mötet med andra medlemmar i diskusioner?

1) Som ngn sa, man börjar med sig själv.
2) Nej, det beslutet tar ledningen för 99.se
3) Lång medlemstid innebär bara att man vart med länge.
4) Ingenting, de har inget att förlora heller. Alla får säga vad de vill och uttrycka vad de vill så länge de inte bryter mot lagen. Dock får man ju vara beredd att stå för konsekvenserna. Jag har t ex inte sagt ngt till dig som jag inte skulle kunna säga om vi satt i samma rum.
5) 99.se kan inte läsa tankar eller prata med dammsugare etc... så... Nej. Kan du?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-15 19:53
Ursprungligen av micke_nkpg:

1. Hur gör man för att ändra attityder? det går inte med regler.

Börja med din egen.

Ursprungligen av Jogin:

Börja med din egen.

Goflorp har kallat mig psykfall och uteliggare, varför belv hn inte kickad för det? har han varit med tillräcklit länge för att kunna få göra det?

Jag är en produkt av den attityd som finns här.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 20:08
Ursprungligen av micke_nkpg:

Goflorp har kallat mig psykfall och uteliggare, varför belv hn inte kickad för det? har han varit med tillräcklit länge för att kunna få göra det?

Jag är en produkt av den attityd som finns här.

Hur förklarar du då att du blev bannad på macworld? Då detta hände innan det här snacket på 99.se.

Ursprungligen av Carlisle_united:
Ursprungligen av micke_nkpg:

Reglerna finns nu, jag blev spärrad i 5veckor för att jag ville ha regler.

Då har du inte letat efter forum reglerna ordentligt, för dom har alltid funnits.

Och micke_nkgp du blev inte avstängd för att du efterfrågade regler, du blev avstängd för Att du betädde dig som ett svin och förolämpade folk till höger och vänster. Så försök inte att vara så martyrig.

http://www.99.se/community/36930-forum-macworld-nere.html#post1423015

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 20:10
Ursprungligen av micke_nkpg:

Goflorp har kallat mig psykfall och uteliggare, varför belv hn inte kickad för det? har han varit med tillräcklit länge för att kunna få göra det?

Jag är en produkt av den attityd som finns här.

Om du betraktar dig själv som en produkt så råder jag dig att kontakta en duktig och erfaren läkare.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Goflorp har kallat mig psykfall och uteliggare, varför belv hn inte kickad för det? har han varit med tillräcklit länge för att kunna få göra det?

Jag är en produkt av den attityd som finns här.

Du gör mig galen! Han har inte kallat dig varken psykfall eller uteliggare. Det han har sagt är att det är så som du beter dig! Är det så verkligen så svårt att se skillnaden!?

Och sedan så det spelar inte någon roll hur länge man har varit medlem här. Förstår verkligen inte var du har fått det ifrån.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-15 20:15
Ursprungligen av micke_nkpg:

Goflorp har kallat mig psykfall och uteliggare, varför belv hn inte kickad för det? har han varit med tillräcklit länge för att kunna få göra det?

Jag är en produkt av den attityd som finns här.

Jag tror inte de har ett dugg att göra med hur länge han har varit här utan mer på att ditt sätt att provocera och vägra att ta till dig av vad andra skriver sågs som en förmindlande omständighet i detta fall. För övrigt vill jag minnas att de han skrev var du beter dig som ett psykfall inte du ÄR ett psykfall stor skillnad!

Ursprungligen av micke_nkpg:

Goflorp har kallat mig psykfall och uteliggare, varför belv hn inte kickad för det? har han varit med tillräcklit länge för att kunna få göra det?

Jag är en produkt av den attityd som finns här.

Nja, lelle plutt... Jag har sagt att du "bär dig lika illa åt som en uteliggare som man stjäl en flaska sprit ifrån" (det är inte alls snällt att göra så, det VET jag).

Inte att du är en uteliggare

Däremot har jag på fullaste allvar sagt:

"Ibland undrar jag om du har diagnos av något slag."

Jag undrar fortfarande, då du alltid vägrar svara på väl valda bitar i alla dina inlägg.

Ordvalet "psykfall" är ditt eget (så vitt jag hittat i systemet).

Jag tycker det är märkligt att du lyckats bli avstängd på MW's Forum, för att återvända med ett nytt nickname och fortsätta.

Har de stängt av dig helt nu eller är du välkommen där?

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-15 20:10
Ursprungligen av micke_nkpg:

1. Hur gör man för att ändra attityder? det går inte med regler.
2. Ändrar regler gör du inte genom att frysa ut folk / oliktänkande.
3. Varför innebär lång meldemstid alltid rätt att göra vissa saker som inte nya kan?
4. Vad vinner 99.se på att medlemmar (för jag antar att jag inte är ensam, bara att jag säger det och andra håller tyst) här känner att det inte är oki att kritsera apple eller dess produkter?
5. Vet 99.se exakt vad alla mdlemmar känner i mötet med andra medlemmar i diskusioner?

Jag förstår inte punkten 2 i din lista, vad pratar du om där egentligen? Det är väl ganska så självklart att du inte ändrar regler genom att frysa ut folk / oliktänkande. Du citerade jespers inlägg och de han sa var att man på ett konstruktivt sätt får verka för att ändra reglerna på forumet. Vem är det som har påstått att man ändrar reglerna genom att frysa ut någon?

Lika med punkten 3, vad är det jag inte kan göra eftersom jag inte har sådan lång medlemstid som tex Goflorp mfl kan?

Punkten 4 iden andra tråden som du var högst delaktig till att den helt spårade ur fick du ett flertal exempel på att det är okej att kritisera apple, däremot kan ju varken du eller jag om vi kritiserar apple räkna med att hela 99.se kommer att hålla med!

Punkten 5 hur ska forumet kunna veta vad alla besökare här känner det är ju helt omöjligt! Vet du vad alla dina arbetskamrater känner när dom går till jobbet? tror du att alla chefer i landet vet precis vad deras anställda känner? Det är ju helt orimligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 16:04

olofdahlbom: Är det inte lite väl billigt att skapa din egen sanning?
Jag sa helt klart och tydligt att det var något som jag själv som "simpel" användare kunde tänka mig... och att det INTE var något jag läst från ledningen.

Rolig och sorglig läsning.

Det var bara en fråga.

Men min riktiga fråga är:
Jag vill höra en motivering till varför Jailbreak diskusioner är tillåtet när inte OSX86 är det..

Detta har bidragit till att väldigt många inte gillar 99.se och anser att ni verkligen kört över oss användare. Ge oss en föklaring istället

Varför är Jailbreak tillåtet här och inte osx86?

Ursprungligen av olofdahlbom:

Men min riktiga fråga är:
Jag vill höra en motivering till varför Jailbreak diskusioner är tillåtet när inte OSX86 är det.

Du har redan ställt den frågan tidigare, och du har redan fått svar av ett par användare här:
Skapa en ny tråd under Feedback, så kan vi diskutera den frågan där. Den hör inte hemma i den här tråden.

Bevaka tråden