Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PwnageTool 2.0 släppt! Fungerar på iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 415 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Tydligen så funkar det bara med Leopard. Kör du Tiger?

Nej, jag kör 10.5.4 och har senaste iTunes. Mysko. Läste på iphone-dev's blog-kommentarer att det är fler som har det här problemet och att det ibland har hjälpt med en omstart (!) men inte här.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Tydligen så funkar det bara med Leopard. Kör du Tiger?

Funkar på tiger för mig!!!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-20 11:18

hej hur uppgraderar jag min iphone till 2.0
jag har windows vista och telefonen är upplåst med ziphone
tacksam för hjälp
christer

wofflan: Ring Telia på 90200 och fråga!
Allvarligt, läs tråden innan du skickar ditt första inlägg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 11:38

Tjena

Försöker uppgradera till 2.0. Skapar ipsw-filen i pwnage utan problem, sätter telefonen i dfu-mode och återställer med custom-filen. Jag får då felmeddelande 1600. Jag har skapat mappen “~/Bibliotek/iTunes/Device Support” och mappen är tom. Funkar ändå inte.

Några tips?

Edit: kan nämna att jag kör 1.1.3. ziphonad.
Edit 2: löste sig, jag körde i fel dfu-mode.

Har uppgraderat min med PwnageTool till 2.0 nu och det funkar ju strålande.
Har testkört nu på morgonen, Men när jag ska synka telefonen med iTunes (andra gången i 2.0 för mig) så dyker det upp en ruta: "Det finns en uppdatering tillgänglig för operatörsinställningarna på din iPhone. Vill du hämta den nu?"

Någon som vet vad det är? Någon som har hämtat den? Vad hände?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-20 10:45
Ursprungligen av southtown:

Har uppgraderat min med PwnageTool till 2.0 nu och det funkar ju strålande.
Har testkört nu på morgonen, Men när jag ska synka telefonen med iTunes (andra gången i 2.0 för mig) så dyker det upp en ruta: "Det finns en uppdatering tillgänglig för operatörsinställningarna på din iPhone. Vill du hämta den nu?"

Någon som vet vad det är? Någon som har hämtat den? Vad hände?

Bara att tanka ner, det står lite om det i denna tråd:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/246845-operat-rsinst-llningar-finns-att-h-mta.html

Hej jag har en iPhone (2G) som jag vill lägga in FW 2.0 på med PwnageTool , men jag vet inte vad den är upplåst med spelar det ngn roll? måste den vara upplåst med PwnageTool från början? om det är så ska jag återställa den låsa upp med PwnageTool lägga in FW 2.0 sen låsa upp igen med PwnageTool? Jag är lite förvirrad!

Verkar funka riktigt bra, jag fick problem med mailen bara, fick felmeddelande i iTunes att den inte kunde synkronisera mailen eftersom iTunes avbrutit synkningen. När jag startade Mail.app på telefon så krashade programmet nästan direkt. Googlade och hittade en ganska lätt lösning.

1. Installera OpenSSH från Cydia (Nya installer)
2. Starta Terminal.app / Terminalen
3. Skriv "ssh root@XXX.XXX.XXX.XX" (X är din IP-adress på telefonen)
4. Skriv in lösenordet, default är det "alpine"
5. Skriv "chown -R mobile:mobile /var/mobile/Library/Mail/"

Antagligen räcker det men annars kan du behöva ändra rättigheterna eller användare på de här också:
"chown -R mobile:mobile /var/mobile/Library/Cookies/"
"chown -R mobile:mobile /var/mobile/Library/Cookies/Cookies.plist"

Senast redigerat 2008-07-20 14:05
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 11:56
Ursprungligen av Shamrock:

Verkar funka riktigt bra, jag fick problem med mailen bara, fick felmeddelande i iTunes att den inte kunde synkronisera mailen eftersom iTunes avbrutit synkningen. När jag startade Mail.app på telefon så krashade programmet nästan direkt. Googlade och hittade en ganska lätt lösning.

1. Installera OpenSSH från Cydia (Nya installer)
2. Logga in med root/alpine.
3. Ändra rättigheterna, chmod 777 på /var/mobile/Library/Mail

Antagligen räcker det men annars kan du behöva ändra rättigheterna eller användare på de här också:
mobile/var/mobile/Library/Cookies/
mobile/var/mobile/Library/Cookies/Cookies.plist

Steg 3 är inte riktigt. Byt ägare från root:mobile till mobile:mobile på alla mail inställningar så fungerar emailet igen.

chown -R mobile:mobile /var/mobile/Library/Mail/

Det gäller förresten för alla inställningar eftersom apple har ändrat användaren och gruppen till mobile i firmware 2.0.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Steg 3 är inte riktigt. Byt ägare från root:mobile till mobile:mobile på alla mail inställningar så fungerar emailet igen.

chown -R mobile:mobile /var/mobile/Library/Mail/

Det gäller förresten för alla inställningar eftersom apple har ändrat användaren och gruppen till mobile i firmware 2.0.

//Rob

Helt riktigt, jag uppdaterade mitt första inlägg så det inte blir några missförstånd. Det funkade ju så som jag skrev först också men det kanske är onödigt/fel att sätta så lösa rättigheter! Tack!

Ursprungligen av Robo-X:

Steg 3 är inte riktigt. Byt ägare från root:mobile till mobile:mobile på alla mail inställningar så fungerar emailet igen.

chown -R mobile:mobile /var/mobile/Library/Mail/

Det gäller förresten för alla inställningar eftersom apple har ändrat användaren och gruppen till mobile i firmware 2.0.

//Rob

vart och hur byter du ägare?? tack

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 18:15
Ursprungligen av weei_85:

vart och hur byter du ägare?? tack

Du måste installera ssh på din iphone och logga in från datorn till den med terminalen och sen skriva kommandot som jag skrev tidigare.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 18:27
Ursprungligen av Robo-X:

Du måste installera ssh på din iphone och logga in från datorn till den med terminalen och sen skriva kommandot som jag skrev tidigare.

//Rob

Har samma problem m mail läste precis på modmyiphone att man kan återställa i iTunes och sen synca den som NY iPhone har inte hunnit testa då jag ej är hemma.

Jag följde BigBoss guide för att uppdatera min telefon och det funkade strålande!

Pwnage 2.0 Guide - iPhone News & Review

@play_bass:
Spelar ingen roll. Följ guiden jag postade!

Pwnage 2.0 Guide - iPhone News & Review

Hur stänger man av edge? Min har plösligt börja ladda ner mail genom edge när mitt wlan inte kickar igång, lagom störigt utan dataabb.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-20 12:12
Ursprungligen av mackeswissman:

Hur stänger man av edge? Min har plösligt börja ladda ner mail genom edge när mitt wlan inte kickar igång, lagom störigt utan dataabb.

Jag kan inte heller hitta inställningen för apn (De har tydligen flyttat på den, iPhone: How to view or edit the APN setting)
Någon på macrumors forum har tydligen löst det ändå:
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=5862648&postcount=270
Verkar vara en textfilm som på något sätt ställer in apn-servern till ".". Jag har inte hunnit testat det än.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-20 12:14
Ursprungligen av mackeswissman:

Hur stänger man av edge? Min har plösligt börja ladda ner mail genom edge när mitt wlan inte kickar igång, lagom störigt utan dataabb.

Gå in i Inställningar->Allmänt->Nätverk->EDGE

Där kan du mata in APN uppgifter som felaktiga. Av nån anledning så använde min telefon också EDGE då jag inte hade skrivit in några inställningar där.

själv har jag följande inställningar:

APN: kalle.se
Anv. namn: kalle
Lösen: kalle

Ursprungligen av Kemppe:

Gå in i Inställningar->Allmänt->Nätverk->EDGE

Där kan du mata in APN uppgifter som felaktiga. Av nån anledning så använde min telefon också EDGE då jag inte hade skrivit in några inställningar där.

själv har jag följande inställningar:

APN: kalle.se
Anv. namn: kalle
Lösen: kalle

Så enkelt är det inte. Verkar bara vara vissa SIM-kort som visar de inställningarna. Fixade det genom bolles tips dock. Tackar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-20 12:21
Ursprungligen av mackeswissman:

Så enkelt är det inte. Verkar bara vara vissa SIM-kort som visar de inställningarna. Fixade det genom bolles tips dock. Tackar.

Så det fungerade? Najs, då ska jag med testa

Ursprungligen av Kemppe:

Gå in i Inställningar->Allmänt->Nätverk->EDGE

Där kan du mata in APN uppgifter som felaktiga. Av nån anledning så använde min telefon också EDGE då jag inte hade skrivit in några inställningar där.

själv har jag följande inställningar:

APN: kalle.se
Anv. namn: kalle
Lösen: kalle

Men jag har inte EDGE under nätverk nu med 2.0.. Kan bara avaktivera DATA-roaming.. Same same eller?

Om man har använt Pwnage 1.1 för att låsa upp 1.1.4, behöver man då göra mer än att bara skapa en custom firmware och sen återställa från den i iTunes? Eller måste man gå in i DFU-mode även då? Eller är telefonen redan upplåst även för 2.0 och att jag bara behöver återställa till 2.0?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-07-20 11:56

för alla windows-användare: iPhone4World
guide för att updata till 2.0.

Ursprungligen av generuss:

för alla windows-användare: iPhone4World
guide för att updata till 2.0.

En grej jag inte fattat med det där är - Kommer man kunna synka tillbaka all information man har som backup nu? Kontakter, sms, inställningar osv?

Isåfall är det ju klart man ska våga sig på det men annars väntar jag, försvinner mina kontakter är det väldigt surt.

Ursprungligen av FillilutteN:

En grej jag inte fattat med det där är - Kommer man kunna synka tillbaka all information man har som backup nu? Kontakter, sms, inställningar osv?

Isåfall är det ju klart man ska våga sig på det men annars väntar jag, försvinner mina kontakter är det väldigt surt.

Jag kunde synca tillbaka allt...

Ursprungligen av jurassic579:

Jag kunde synca tillbaka allt...

Okej, du körde bara enligt guiden på Pwnage option for Windows Users - iPhone News & Review eller? Jag ger den en chans, hoppas det fungerar. Känns lite riskabelt men det blir nog bra, förhoppningsvis

Ursprungligen av jurassic579:

Jag kunde synca tillbaka allt...

Typiskt, verkar som jag inte kunde synka tillbaka något mer än musiken. Konstigt, valt att säkerhetskopiera från min gamla men hjälper inte. Borde väl gå att få in kontakter och sms åtminstone? Det är ju de viktiga, jag menar, informationen finns ju fortfarande kvar eftersom jag har säkerhetskopian på hårddisken.

Någon som kan hjälpa :/ ?

Robo-X, har du lust att förklara lite mer ingående hur man gör detta med att byta ägare osv!? Just nu försöker jag göra detta från Cyberduck men jag förstår inte hur?

MVH
G

Bevaka tråden