Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-08-05 11:58

CEK,

Ok. Hur funkar det om man går in i butik. Kan man som svensk gå in och köpa den, eller krävs det fortfarande norskt personnummer?

jag har skickat frågan till netcoms kundservice - om man måste ha norsk personnummer.

fredrik

nä - jag har Tele2 företagsabonnemang...så jag sitter i samma båt. om det inte kommer ett upplåsningshack snart. ingen som har hört om det är på g?

Ursprungligen av lybbe:

Jepp. För min egen del är inte Telia intressant då jag har företagsabonnemang med fastpris hos Telenor. Är inte sugen på att sitta med ett Teliaabonnemang sidan om.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-05 14:59

Det behövs ett norskt personnummer oavsett, det är precis som när norskar ska söka ett abonnemang här i Sverige - det fungerar icke för de finns inte i UC:s register och har ingen deklarerad inkomst...

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-08-05 15:30
Ursprungligen av CEk:

Det behövs ett norskt personnummer oavsett, det är precis som när norskar ska söka ett abonnemang här i Sverige - det fungerar icke för de finns inte i UC:s register och har ingen deklarerad inkomst...

Misstänkte det, men vad jag förstått så har det inte varit så noga med detta i Italien. Vet inte om de är hårdare med detta i Norge.

Fler som kan bekräfta att en norsk iPhone fungerar i svenska nät?

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-08-05 15:37

Är som all andra extremt sugen på en iPhone men kan inte köra Telia för jobbet. Däremot fick jag precis en eventuell möjlighet att få hit en från Hong Kong. Är det någon som har köpt sin iPhone i Hong Kong och kan bekräfta att den fungerar med svenska SIM? Vore också intressant att höra ungefär vad de kostar i Hong Kong?

Tack!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-05 15:37

Nä, i Italien kan man ju köpa den med kontantkort vilket medför att ett svenskt pass räckte. I Norge kan du ju som sagt låsa upp den 10 min efter du köpte den men likväl måste du teckna ett abonnemang först...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-05 15:48

Jag lurade lite på om man faktiskt inte borde kunna använda en Hong Kong iPhone låst till Hutchison och använda i Sverige med 3, eller är den landsspärrad? Är det någon som kan och med säkerhet vet svaret?
Snälla om du inte vet, spekulera inte...

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2008-08-05 15:58

Shoo grabbar och tjejer :P...ja beställde iphone från skojjarna på pianoshop(?)...efter att ha läst inlägg här ett tag passar jag helt...har skickat in ett dispute mail via paypal...det är väll det som ska göras för att få pengarna tillbaka?...

och sen tack alla som skrev om iphone från Norge...ja råkar vara på praktik här sommaren ut, har snackat med Netcom och väntar svar på när de kommer in. Glömde dock fråga om garantin, vet ni om den gäller då jag köper från deras butik här?...då kan man väll i värsta fall ta billigt flyg till oslo för att få den lagad Ifall att de skulle hända något eller?

Jag hoppas ja får pengarna från Italien bara, har ni som avbeställt får tillbaka något på kontot?

Är det någon som verkligen köpt en iPhone 3G i Italien eller Norge som fungerar i Sverige med svenskt simkort från 3, Tele2, Telenor?
Vore väldigt intressant att få lite mer information innan man bränner iväg 6 lax. Jag pratade med en kompis i Italien som sa att det är extremt många där som har haft problem med täckning när de köpt en iPhone, låst upp den och använt med en annan operatör, ex. köpt en hos TIM och sen använt den med 3.

Någon som har en Italiensk iPhone och använder den med icke-telia SIM? Testat att åka tunnelbana/snabbtåg? Hur snabb är den på att hitta täckning om den tappar täckning, mellan2 g och 3g-nät osv osv.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-05 17:05

Tidningen Mobil testade en olåst iPhone 3G från Italien med alla svenska operatörer och det fungerade utan problem så jag kan inte tänka mig att det skulle vara nåt problem med de norska heller. Pratade precis med min bror så lägger en beställning så fort Netcom får in den, håller er uppdaterade!

Någon som vet säkert att iPhone 3G är olåsta i Hong Kong?

De är olåsta i Hong Kong och Italien, se apple.com

Ursprungligen av raawmarkus:

De är olåsta i Hong Kong och Italien, se apple.com

Men man måste köpa dem med abonnemang va? Alltså det går inte köpa dem med kontantkort i Hong Kong, som det gör i Italien..

Plexmar - Det vet jag faktiskt inte. Har läst lite på 3 HK's websida och det finns inte något som tyder på att de är sugna på att sälja kontant direkt. Det verkar ju som att en del folk fått tag på HK-lurar så det kanske går på nåt sätt?

Om man ska spekulera lite så lär det väl öppna sig ganska mycket med operatörernas vilja att sälja kontant i t ex Italien (där vissa nekats för att de inte varit italienare osv) i takt med att tillgången på iPhone 3G-enheter ökar.

Jag är så sjukt missnöjd med att jag köpte en iPhone från Telia och hoppades på att en upplåsning skulle komma snabbt. Även om det gör det snart så är jag inte sugen på att behöva oroa mig och bry mig om problem när Apple släpper uppdateringar osv. Funderar på att sälja min vita 16GB på Blocket eller nåt och invänta en bra möjlighet att köpa från Italien.

Har ett bra abonnemang med 3 och är SJUKT missnöjd med täckningen, hastigheten för data och att det är väldigt mycket "E" och väldigt lite "3G" i displayen på min iPhone 3G med telia-simkort.

Argh!

Ursprungligen av raawmarkus:

Plexmar - Det vet jag faktiskt inte. Har läst lite på 3 HK's websida och det finns inte något som tyder på att de är sugna på att sälja kontant direkt. Det verkar ju som att en del folk fått tag på HK-lurar så det kanske går på nåt sätt?

Om man ska spekulera lite så lär det väl öppna sig ganska mycket med operatörernas vilja att sälja kontant i t ex Italien (där vissa nekats för att de inte varit italienare osv) i takt med att tillgången på iPhone 3G-enheter ökar.

Jag är så sjukt missnöjd med att jag köpte en iPhone från Telia och hoppades på att en upplåsning skulle komma snabbt. Även om det gör det snart så är jag inte sugen på att behöva oroa mig och bry mig om problem när Apple släpper uppdateringar osv. Funderar på att sälja min vita 16GB på Blocket eller nåt och invänta en bra möjlighet att köpa från Italien.

Har ett bra abonnemang med 3 och är SJUKT missnöjd med täckningen, hastigheten för data och att det är väldigt mycket "E" och väldigt lite "3G" i displayen på min iPhone 3G med telia-simkort.

Argh!

Förstår dig!

Kommer du på något sätt att få tag från Italien så är jag med

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-06 09:49
Ursprungligen av Plexmar:

Förstår dig!

Kommer du på något sätt att få tag från Italien så är jag med

Jag har inga källor eller fakta men var det inte så att 3 hade någon annan version av 3G än övriga operatörer? Om du får dålig täckning med 3 på en iPhone tror jag inte du får bättre täckning med en annan, antingen är telefonen låst för kortet eller inte, jag tror knappast det finns någon "låt var 5:e samtal fungera" logik inbyggd någonstans.

Dvs har du en iPhone där du kan använda 3-simkort så är min gissning att du kommer vänta förgäves för att en upplåsning skall lösa eventuella problem med täckningen. Om någon kan (be)visa motsatsen med t.ex. en norsk/italiensk iPhone vore det ganska spektakulärt.

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-08-05 20:58
Ursprungligen av raawmarkus:

Plexmar - Det vet jag faktiskt inte. Har läst lite på 3 HK's websida och det finns inte något som tyder på att de är sugna på att sälja kontant direkt. Det verkar ju som att en del folk fått tag på HK-lurar så det kanske går på nåt sätt?

Rotade också lite på 3HK: iPhone och där står det ju inget om kontantkort eller liknande utan tvärt om: "Customers are required to subscribe to iPhone Tariff Plan and one of the specified VAS package, namely, $15 "Hello" Ring, $18 SMS Pack, $28 Easyplus Data Package or $28 Multimedia Content Package, during contract period and are required to settle monthly payment by credit card autopay."

Är det nå'n som verkligen har köpt en iPhone från Hong Kong utan abonnemang?

Olåst eller inte, spelar ju ingen roll om man inte kan köpa den löst. Det är ju satan att Telias är operatörslåst, annars hade jag kunnat leva med att skänka lite stålar till Telia under 18 månader...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-05 20:15

Den som hittar en lösning som fungerar får gärna meddela detta här, har någon tex testat Vodafone Italien? 499euro, det var det jag hade tänkt beställa från början sedan hittade jag Pianetashop som jag än så länge inte vill dra tillbaka pengarna ifrån men visar det sig finnas en optimal lösning så är jag kanske på, tex någon kanske får för sig att dra ner till Italien och köpa med sig ett par hem och sälja..

Telia sa senast idag på telefon att man kan låsa upp mobilen mot en kostnad 12 månader efter man köpt den. Det fanns, givetvis, inga sätt att komma runt detta.

Jag är också mycket intresserad av att höra från någon som fått tag på en iPhone 3G från Hong Kong. Har en vän som ska dit om nån vecka eller två...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-05 23:26

Vad säger ni om detta?
Mobistar - iPhone3G
Måste man binda sig 24 månader? Var det inte så att man kunde köpa utan binding där?
Det verkar som att man kan beställa online iaf..

Ursprungligen av broel:

Vad säger ni om detta?
Mobistar - iPhone3G
Måste man binda sig 24 månader? Var det inte så att man kunde köpa utan binding där?
Det verkar som att man kan beställa online iaf..

Det går att beställa utan att binda sig, och telefonen är inte låst.
8 gb för 525 euro.
Jag beställde min telefon i en Mobistar affär den 11:e juli, och väntar fortfarande.
Antalet lurar till Belgien verkar vara väldigt begränsat.
Fick ett mail igår att det fanns telefoner tillgängliga, så jag skrev upp mig på den listan också, men sen har jag inte hört mer om detta.
Ska på semester om ett par dagar, hade varit trevligt att ha luren redan då.
Uppdaterar så snart jag vet mer.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-06 08:41

Håll er till topic! Telias upplåsning efter 12 månader från ni diskutera i en annan tråd.
*Rensade lite inlägg*

Edit: Stavfel

Senast redigerat 2008-08-06 09:55

d99gnu - 3 har inte någon "annan version av 3G" än andra operatörer. det är samma standard hos 3, Telia, Telenor & Comviq. Det som skiljer är att man använder lite olika hårdvara på basstationerna och man har olika väl utbyggt med HSPA ("Turbo 3G").

Operatörerna har ju egna nät så täckningen kan variera kraftigt mellan två operatörer på en och samma plats. Sen finns det rapporter på att mobilen faktiskt har problem med 3G-täckningen, men mobilen är knappast det enda som påverkar täckningen, utbyggnaden av 3G på den plats man befinner sig är givetvis mycket avgörande.

Om man har en iPhone som kan använda ett 3-simkort så ÄR den upplåst eftersom 3 Sverige inte säljer iPhone. Någon annan form av upplåsning kan inte påverka hur bra täckning man får utan det är väl mest upp till utbyggnad av nätet isåfall.

Låst eller inte låst, så funkar det ja

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-06 12:03

Okej, frågan är om man kan beställa till Sverige från hemsidan...?
Någon som vet vad priset är på 16gb-versionen?

Ursprungligen av broel:

Okej, frågan är om man kan beställa till Sverige från hemsidan...?
Någon som vet vad priset är på 16gb-versionen?

16gb för 615 euro.
Osäker på om man kan beställa till Sverige då man bara fyller i en intresseanmälan online, och det är först när det finns lager som man gör beställningen.
Jag får den i Belgien dagen efter en sådan beställning, men känner ingen här som har köpt genom sidan, så jag kan inte säga med säkerhet.

Nu har jag också krävt pengarna tillbaka och fått dem från Pianetashop. Då är man tillbaks på ruta 1. Vad är nu enklast? eBay?

OBSERVERA: Beställ inte från pianetashop.it

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-06 14:39

Beställde precis min från Norge, min bror får hem den inom 5 dagar. Borde väl inte bli några problem att aktivera den i Sverige med det norska sim-kortet tro?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-08-06 14:45
Ursprungligen av CEk:

Beställde precis min från Norge, min bror får hem den inom 5 dagar. Borde väl inte bli några problem att aktivera den i Sverige med det norska sim-kortet tro?

Meddela gärna hur det gått för dig när du fått hem den. Funkar det så beställer jag också från Norge

Förresten. Har din bror norskt personnummer, eller gick det bra ändå? Vad blev totalpriset för mobilen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-06 15:37

lybbe; Ja, min bror jobbar där så han har norskt personnummer och norsk adress som krävs. Jag betalade 2290:- för 16 gb vid köpet, sen säger jag upp abonnemanget direkt och åker på en månadsavgift á 399:- samt en avgift för upplåsning och att jag avslutar abonnemanget på 2400:- för iTalk Small, det billigaste abonnemanget. Total kostnad alltså 5089 Nok = 6005 Sek. Att aktivera den genom iTunes i Sverige med ett norskt SIM-kort borde väl inte bli några problem?

Bevaka tråden