Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 19:13
Ursprungligen av hyperfly:

Hoppsan, menade inget illa. Men jag skrev "Däremot skulle det kunna vara så att International Orders importerar telefonerna från t.ex. Italien och sedan skickar de vidare till konsument därifrån. "

Importerar = de kommer till USA. Skickar vidare till konsument därifrån = skickas från USA.

I vilket fall som helst så skickas dem från USA och om telefonen kommer från mongoliet har mindre betydelse då personen som frågade undrade om skatten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-18 21:08
Ursprungligen av hyperfly:

Importerar = de kommer till USA. Skickar vidare till konsument därifrån = skickas från USA.

Det är som ICEP skrev tidigare:

Är det bara jag eller har alla missat att International-Orders telefoner är inte legalt upplåsta utan man skickar med TurboSim.

  • Medlem
  • 2008-08-17 11:31
Ursprungligen av hyperfly:

Nu går det alltså att handla telefonen helt upplåst på International-Orders.com? Har läst igenom och det verkar ju ha fungerat att köpa 2g-gen där.
Nu finns 3g "Guaranteed to work with any GSM Sim".

Står det så om 3G-telefonen? Att den funkar med alla GSM-SIM-kort? GSM? Visserligen finns GSM som fall-back i alla 3G-telefoner, men det låter lite tokigt när man marknadsför det på det sättet.

  • Medlem
  • 2008-08-17 21:02

Är det bara jag eller har alla missat att International-Orders telefoner är inte legalt upplåsta utan man skickar med TurboSim.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-17 21:22

(pris + frakt) + tull + expeditionsavgift 100kr + moms ( 25%).

du skickar din usa-iphone till usa för service, betala själv frakt. Eller servar här på egen bekostnad.

TUllsatsen ja... Tror den är 0% på mobiler kolla tullverkets hemsida eller ring tullverkets upplysning, 0771-520 520

Ursprungligen av spaceas:

(pris + frakt) + tull + expeditionsavgift 100kr + moms ( 25%).

du skickar din usa-iphone till usa för service, betala själv frakt. Eller servar här på egen bekostnad.

TUllsatsen ja... Tror den är 0% på mobiler kolla tullverkets hemsida eller ring tullverkets upplysning, 0771-520 520

Svensk tull tar 25% oavsett innehåll i paketet.. USA har 0% på mobiler, men inte Sverige.. Jag fick betala 25% på min iPhone från Hong Kong..

MOMS, inte tull. USA har ju inte moms, bara försäljningsskatt. MOMS utgår på all import som kommer från länder utanför EU, även från de sk EES-länderna.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 21:38

Ja, Tullavgiften är noll men momsen är 25%

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 21:44

Jag har också noterat att de använder TurboSIM.

Jag har mailat med dem på International-orders, de köper tydligen över disk i USA med abbonemang men säger sedan upp dem.

Jag har mailat och frågat om TurboSIM funkar med 3G-funktionen, det verkar inte helt självklart att 3G funkar av det jag läst.

Såhär skriver de:
Vi aktiverar telefonen här, man behöver endast göra en aktivering!

"Telefonen levereras med ett helt nytt turbo sim, som endast har funnits på
marknaden i 2 dagar.(andra mindre till förlitliga turbo sim har funnits
innan) Använder en helt annan teknik än vad andra turbo sim har gjort. Vigaranterar att det fungerar...
Dessutom när du inte rör mjukvaran behåller du alla garantier osv. på
telefonen, vilket är ett stort plus!"

Jag har inte beställt och är fortfarande inte helt övertygad. Någon som faktiskt beställt och kan berätta?

När jag låste upp min iPhone 2G hade jag betalat cirka 2000kr för den, så det hade inte varit katastrof om den gått sönder. När man köper en iPhone 3G för mer än 5000kr känns det som ett skämt att inte få med garanti. Jag tycker alltså att det är skandal att den inte säljs olåst i Sverige. Oj? Ännu ett sånt inlägg? Nej. Det handlar om Apple och deras intressen. Telia har berättat att de inte har exklusivt avtal med Telia samt att de inte delar några intäkter. Varför säljer de då inte iPhones i Macbutikerna här, olåsta och redo för valfri operatör?

Men för att återgå till topic. Jag är förvånad att det inte kommit upp en smidig Italien-import än. Måste gå att lösa för någon där att kunna köpa in flera utan att lämna uppgifter, för att sedan exportera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-18 13:46
Ursprungligen av hyperfly:

... Det handlar om Apple och deras intressen. Telia har berättat att de inte har exklusivt avtal med Telia samt att de inte delar några intäkter. Varför säljer de då inte iPhones i Macbutikerna här, olåsta och redo för valfri operatör?...

För att de har avtal om exklusiv lansering eller hur det nu var formulerat i Telias press-release. Min gissning är att när lanseringen är över (Q3-Q4?) kommer andra operatörer kunna sälja och kanske även olåsta. Bara offtopic spekulationer förvisso. Eller tja, intresset för import lär väl sjunka rätt bra då.

Ursprungligen av d99gnu:

... intresset för import lär väl sjunka rätt bra då.

Inte helt säker på det. Om exklusiviteten i alla länder upphör och fler försäljare dyker upp, kommer de vanliga marknadskrafterna att ta vid. Det kommer blixtsnabbt att dyka upp en massa beräkningar på var det är billigast att köpa en upplåst iPhone. Italien kanske - men inte via dodgy business, utan via stora återföraäljare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 10:26

Hyperfly: Jag kan inte annat än hålla med dig! Ska bli spännande att se hur Apple agerar framöver, kommer de hålla fast vid lösningen att bara sälja via operatörerna.

Angående Italien så är min tolkning att efterfrågan än så länge vida överstiger tillgången på telefoner, särskilt med tanke på att Apple just nu leverar massor av telefoner till de länder som ska börja sälja den 22 augusti.

Min gissning är att gråimporten kommer ta ännu några veckor innan den kommer igång "på allvar".

Ursprungligen av aminoff:

Angående Italien så är min tolkning att efterfrågan än så länge vida överstiger tillgången på telefoner, särskilt med tanke på att Apple just nu leverar massor av telefoner till de länder som ska börja sälja den 22 augusti.

Det låter logiskt, så jag köper din tolkning. Det är nog enbart positivt med tanke på att det skulle kunna hända något under de veckorna, kanske en till operatör eller liknande. Frågan är om det finns något land där Apple säljer iPhone via fler än en operatör?

/edit Macfeber - iPhone snart hos Apple-terfrsljare <- lustig tajming vore helt fantastiskt om de såldes dyrare obundna... Oj oj Men det vore lite för bra va?

Om iPhone släpps till fler operatörer så vore det extremt dumt att inte sälja de olåsta i Mac-butikerna. Egentligen så vore det en ganska bra taktik av Apple, först låta Telia introducera den och få ut lanseringen genom alla butiker runtom i landet, och få "gratis" marknadsföring den vägen. Sedan släpper man den själv och utnyttjar Telias jobb med att lansera den (även om det blev extremt stor kritik mot priserna).

  • Medlem
  • 2008-08-18 21:13

DevTeam avråder från "SIM unlock"-lösningar:

blog.iphone-dev.org | Updates!

"We’ve been monitoring the whole “SIM-card unlock” proxy-SIM situation. This involves using a chip that is attached to your SIM card (with a small modification to your SIM) or sometimes a small PCB soldered inside the phone. These sim mods so far seem very very very questionable. Zf has found that they use trickery of the GSM and UMTS network that is considered highly illegal in most countries and they rely on sending bogus IMSIs and various other nasty hacks to obtain service on your iPhone. A couple of our members have worked out how this all “works” and we’ll try to publish our findings soon. DevTeam recommendation: Steer clear, don’t use!"

  • Oregistrerad
  • 2008-08-19 17:05

Morsan bor i belgien och jag tänkte be henne knalla in och köpa en lur åt mig. Är det nån som testad de belgiska varianterna eller är det bara de italienska som testats?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 22:33

Nu har t o m jag hoppat av pianetashop-tåget. Ringde paypal och de bekräftade att väldigt många krävt pengarna tillbaka från dem på sista tiden så jag startade en dispute. 10 min senare stod det "Refunded" på mitt pianetakonto. De verkar vara snabba på DEN manövern åtminstone...

Ursprungligen av pherson:

Nu har t o m jag hoppat av pianetashop-tåget.

Tråkigt att höra. Jag hoppas att ni alla hittar en lur snart. Jag fick gladeligen via en vän som var i Italien för ca 2 veckor sedan. Telefonen fungerar finfint och jag är nöjd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-20 12:28
Ursprungligen av pherson:

Nu har t o m jag hoppat av pianetashop-tåget. Ringde paypal och de bekräftade att väldigt många krävt pengarna tillbaka från dem på sista tiden så jag startade en dispute. 10 min senare stod det "Refunded" på mitt pianetakonto. De verkar vara snabba på DEN manövern åtminstone...

Jag hoppade av för 12 dagar sedan och trappade upp min dispyt till ett krav idag, efter totalt ~25 dagars tystnad (två veckor innan dispyten, 12 dagar efter).
Inget spår av några stålars. De har ju varit på semester veckan innan denna, men vi får väl se.
Personligen har jag redan börjat ta farväl av mina 5,248.98 och hoppas de får det bra i Italien. Hör ni det, 5,248.98, ni kommer alltid finnas i mitt hjärta!

(Jag tänkte "Fuck pride" och gick ner till Telia, drog ner byxorna och bad om en telefon med gråten i halsen, så nu har jag en slö, dyr och batterislukande flottmagnet till slut)

Ursprungligen av jonasc:

(Jag tänkte "Fuck pride" och gick ner till Telia, drog ner byxorna och bad om en telefon med gråten i halsen, så nu har jag en slö, dyr och batterislukande flottmagnet till slut)

Får mig att tänka på Robert Gustafssons "Jag är inte bitter..." Nä, har varit tillräckligt OT i den här tråden.

On topic: Är det någon som har tips på hur man kan få reda på om de är slut överallt i Italien? Tänkte skaffa mig därifrån på något sätt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-20 14:40

Tjejen skall till Italien imorgon så hon skall kolla lite.... Typiskt när jag precis köpt en iphone av en kille på blocket i söndags:tveksam:

Men men (man får inte vara bitter)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 14:38
Ursprungligen av jonasc:

Jag hoppade av för 12 dagar sedan och trappade upp min dispyt till ett krav idag, efter totalt ~25 dagars tystnad (två veckor innan dispyten, 12 dagar efter).
Inget spår av några stålars. De har ju varit på semester veckan innan denna, men vi får väl se.

Men det står "Refunded" på ditt pianetokonto eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-23 21:40
Ursprungligen av pherson:

Men det står "Refunded" på ditt pianetokonto eller?

Japp, det gjorde det direkt när jag startade en dispyt på PP, men det tog dem ganska exakt 2v att betala tillbaka. Nu ska det bara trilla in på kontot också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 08:15

Jag får inte ihop de olika texterna kring om iPhone säljs med eller utan operatörslås i Belgien... Tittar man på Apples Support-sida så står det att den är locked men läser man på nätet så ser det ut som att de säljs olåsta för 525 euro / 615 euro.

Någon här som faktiskt har en iPhone 3G från belgien?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-21 10:10

Har fått ett otroligt erbjudande idag. På Blocket hittade jag en annons iPhone 3G för 2300:- Mailade säljaren och fick följande svar:

Hej Alla.

Intresse för denna produkt har varit större än vad jag trodde och när jag mailar alla er så har jag lyckats få in 3 till i lager så det finns 4 st kvar av alla Iphone.
Beställningen skulle ske senast 28/8 men som det ser ut nu så kommer leveransen att gå iväg redan på måndag.
Det är Nya Iphone 3g 8gb minne med gps. Telefonen är svart och telefonen är inte operatörslåst på något sätt. Alla snackar om att man inte kan köpa utan abonemang men det kan man om man går in som företag i USA. Telefonerna har 1 års garanti från butikskedjan i USA vilket också ni kommer få ett kvitto på vid leverans. Tyvärr är tagentborde på engelska men går att ändra till svenska.

Information om hur vi går vidare står i avtalet samt hur vi löser allt.

Så det är först till kvarn.

Säljaren har gjort i ordning ett avtal i Word som man skall skriva under när man träffas. I samband med mötet betalar man. Detta skall fungera som kvitto enligt säljaren. Leveransen sker efter 10 arbetsdagar. I avtalet har han angett sitt personnummer adress och telefon. siffror och adress verkar stämma om man gör en sökning på nätet.

Han påstår att han kan köpa så billigt eftersom han köper som ett exportföretag i USA. Han får ett fördelaktigt pris eftersom han köper 8 telefoner på samma gång. Han påstår vidare att telefonerna inte är operatörslåsta. Hur är det möjligt? Trodde inte det gick att få tag på obundna iPhone 3G i USA?

Är detta bluff?

Senast redigerat 2008-08-21 11:11
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-21 12:52

Det är 100% bullshit.

Ursprungligen av spaceas:

Det är 100% bullshit.

105% faktisktO:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 16:28

"Tyvärr är tangentbordet på Engelska..." roligt! Man behöver en slägga, stjärnmejsel och en svets för att ändra till Svenska men det är hyffsat enkelt att göra själv...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-21 17:47

haha asso patetiska människor det finns. Jag tar mig faktiskt tiden att maila idioterna när man bläddrar lite på blocket och skäller ut idioterna. Jävla skojjare, har mailat och pratat med ett flertal folk som säljer sina iphones på blocket, och ungefär 2/4 är skojjare helt sjukt...

Bevaka tråden