Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla sköna saker jag saknar i OS X

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-11-27 19:33
Ursprungligen av star-affinity:

Kolla in HoudahSpot: Download HoudahSpot for Mac - File search tool based on Apple Spotlight technology. MacUpdate Mac File Management Software Downloads

Kostar dock 20 dollar...

Edit:
Man kan visst fixa gratis på något vis här: TrialPay Error
Om man orkar...

Snygg automatöversättning...

Ursprungligen av Baron:

Snygg automatöversättning...

Ha ha!
Ett regelbundet pris. Hmmm...

Ursprungligen av star-affinity:

Alltid lite fundersam vid så enkla get-something-for-nothing grejer...

Det finns även
Synthesis Studios - FileSpot

samt

Spotless
Spotless information page

Spotless is a simple utility designed to disable and enable Spotlight's auto indexing with the click of a button.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

För att ta något som verkligen blivit jättefel i OSX: Filkopiering. Det är hemskt. Så länge det funkar så är ju allting bra, men när det blir fel så blir det onödigt jobbigt. Kopierar man 1000 filer, och en blir fel, då bara meddelar den det och stannar, och där sitter jag med en delvis kopierad mapp och det finns ingenting som hjälper mig att veta vad som faktiskt kopierades! Vansinne! Jag minns knappt hur OS9 gör som default, men de smarta filkopieringstilläggen (CopyDoubler och SpeedCopy) gav kopiering som var enormt mycket bättre. Bland annat kunde man glatt kopiera om hela mappen om man var osäker, och bara det som fattades kopierades.

Finns det någon OSX-version av CopyDoubler eller Speed Copy? Det behövs!

Fil- och katalogkopiering är ju annars ett perfekt exempel på vad som har blivit otroligt mycket bättre i OS X. Man skriver bara "cp källa destination". Med flaggor kan man skriva ut precis vilka filer som kopierats, vart de kopierats och man kan använda inkrementell kopiering så att bara filer som inte redan finns på destinationen kopieras.

Ursprungligen av Marcus K:

Fil- och katalogkopiering är ju annars ett perfekt exempel på vad som har blivit otroligt mycket bättre i OS X. Man skriver bara "cp källa destination". Med flaggor kan man skriva ut precis vilka filer som kopierats, vart de kopierats och man kan använda inkrementell kopiering så att bara filer som inte redan finns på destinationen kopieras.

Något man kunde i M$-DO$ på 80-talet...

Ursprungligen av Marcus K:

Fil- och katalogkopiering är ju annars ett perfekt exempel på vad som har blivit otroligt mycket bättre i OS X. Man skriver bara "cp källa destination". Med flaggor kan man skriva ut precis vilka filer som kopierats, vart de kopierats och man kan använda inkrementell kopiering så att bara filer som inte redan finns på destinationen kopieras.

Och varför kan man inte det på ett vettigt sätt som inte är uråldrigt primitivt, användarovänligt och utfasat sedan 30 år? "cp" är 70-tal.

jag saknar en OSX variant av spelet "bloodbath" det var det första spelet som använde video teknik på ett senare förbjudet sätt. Ett roligt spel (sergeantrock) någon?

här en länk men den verkar inte fungera...dock är det ett par intressanta kommentarer att läsa.

Blood Bath 1.95 software download - Mac OS - VersionTracker

Jag saknar även hur enkelt livet var på internet med mac på den tiden. nu upptäcks ju luckor och konstigheter varje dag

jag saknar att den djupaste nivå man kunde gå in på var det man kunde se... I osx finns ju massor av unix saker som jag inte begriper, men jag behöver ju inte gå djupt om jag inte vill, men jag kände att jag hade mer "kontroll" på en OS9 maskin än vad jag har på min osx maskin. OSX är inte ett "mac" operativ och kommer aldrig att bli, den tiden är förbi. Men jag gillar de övervägande fördelar som det nya ger mig.

  • Medlem
  • 2008-11-25 09:15

Ja, kopiering är idiotiskt i alla operativsystem. MacOS förstår ju i alla fall om det inte finns tillräckligt med utrymme i målmappen, till skillnad mot vissa andra.

Man borde ha en extra knapp där man får välja att filer får ett tillägg om det redan finns en fil med samma namn, och filer som inte gick att kopiera bör märkas på något sätt. Rött kanske?

Eftersom folk som vant sig vid det från Windows irriterar sig på att det inte finns, borde de införa "klipp ut" också.

Ursprungligen av stfm:

Eftersom folk som vant sig vid det från Windows irriterar sig på att det inte finns, borde de införa "klipp ut" också.

Frågan är bara, av säkerhetsskäl, när tas filerna bort ? Efteråt eller medan de klistras in ?

Om man flyttar 1000 filer och får ett problem efter 500, hur många ligger kvar ? (jag har använt Windows en hel del men då jag inte litar på Windows (alls) så kopierar och rderar jag istället.

  • Medlem
  • 2008-11-25 09:25
Ursprungligen av SkrotNisse:

Frågan är bara, av säkerhetsskäl, när tas filerna bort ? Efteråt eller medan de klistras in ?

Om man flyttar 1000 filer och får ett problem efter 500, hur många ligger kvar ? (jag har använt Windows en hel del men då jag inte litar på Windows (alls) så kopierar och rderar jag istället.

Jag tror att det är tekniskt omöjligt att radera något innan man har kopierat det, så om det fungerar så raderas det nog efter avslutad kopiering. Man kan ju flytta till minnet, radera, och sedan kopiera. Men det låter onödigt komplicerat. Jag vet inte hur det fungerar vid avbruten kopiering. Windows är ju lika korkat som OS X där.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2008-11-25 10:03

* Dubbelklicka för att krympa ner ett fönster, så att bara listen syntes
* Dra fönster till sidan för att de skall hamna i flikläge

Annars får jag mest känslan av alla funktioner man saknar i OS9 när man drar igång det på gamla Powerbooken. T ex en fungerande webbläsare, terminalen, dockan, VLC, SSH mm...

Ursprungligen av oskich:

* Dubbelklicka för att krympa ner ett fönster, så att bara listen syntes
* Dra fönster till sidan för att de skall hamna i flikläge

Bra exempel, dem hade jag glömt. Dubbelklick till list är nog det jag mest saknar.

En annan mer eller mindre relaterad sak som saknas eller inte nödvändigtvis är bättre nu är äppelmeny (där man kan lägga in program själv, hierarkiskt, dockan är hyfsad ersättning först i Leopard, men menyn tar fortfarande mindre plats) och tillämpningsmeny (tar mindre plats, rymmer mycket mer).

Citat:

Annars får jag mest känslan av alla funktioner man saknar i OS9 när man drar igång det på gamla Powerbooken. T ex en fungerande webbläsare, terminalen, dockan, VLC, SSH mm...

Fungerande webläsare fanns ju ... i alla fall någorlunda. Men idag går de knackigt, helt klart. SSH fanns ju, men bara SSH 1, 2'an kom aldrig.

Terminal fanns för de få som verkligen behövde det, och att det inte var med som standard anser jag var en fördel. Terminalen är en nackdel med OSX, som gör att viktiga funktioner inte alltid finns i GUI-verktyg. Det är en uråldrig stenyxa från textterminalernas dagar.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Dubbelklick till list är nog det jag mest saknar.

Har för mej att det finns WindowShade för OS X, eller fanns det i början med Puma och så...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2008-11-26 10:38
Ursprungligen av SkrotNisse:

Har för mej att det finns WindowShade för OS X, eller fanns det i början med Puma och så...

[unsanity] WindowShade X - Collapse, Minimize-In-Place your windows and more!

WindowShade X currently does work on Mac OS X 10.5.x.

Jag saknar System 7, innan internet (för vanligt folk) för då fick man
en massa annat gjort istället för att sitta här och snacka...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag saknar System 7, innan internet (för vanligt folk) för då fick man
en massa annat gjort istället för att sitta här och snacka...

hahaha produktiviteten sjönk med 100% procent efter internets intåg det ligger något i det du säger, rent nätverk är en sak men internet tillgängligt 24/7 har nog haft både för och nackdelar. OS 7 var verkligen ett system jag körde länge också. i stort sett allt flög fram på min Powermac 7600 med xtra allt och 604e 200 mhz.. det var tider det:) låt oss hoppas att snowleopard levererar hastighet som man upplevde den förr, en gång för alla.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

hahaha produktiviteten sjönk med 100% procent efter internets intåg det ligger något i det du säger, rent nätverk är en sak men internet tillgängligt 24/7 har nog haft både för och nackdelar. OS 7 var verkligen ett system jag körde länge också. i stort sett allt flög fram på min Powermac 7600 med xtra allt och 604e 200 mhz.. det var tider det:) låt oss hoppas att snowleopard levererar hastighet som man upplevde den förr, en gång för alla.

Jag köpte en splitter ny LCIII som min första dator 1993 och
jag var in och grävde i allt direkt. Jag började på universitetet
det året och det var därför jag köpte den, och snacka om att
man kunde fokusera på det man gjorde, DET ENDA man
skulle göra.

Allt snack idag om multitasking och en massa annat är egentligen
ointressant för effiktiviteten då den sabbas totalt av att man ofta
sitter och kollar mailen (alltför ofta) samt blädrar bland en massa
annat.

Då gjorde jag suveräna (enligt lärarna) projekt om en massa olika
engineering saker med grafik på en 4MB RAM, 80MB HD och floppy.

Sedan har min effiktivitet gått ner desto snabbare datorer jag köpt.

System 7 rules!

Ursprungligen av SkrotNisse:

De gör fina saker hos Unsanity. Men man hör ibland att folk får problem med deras APE (Application Enhancer) som man måste ha för att det mesta hos dom ska funka:
[unsanity] Application Enhancer - Enhance the applications by loading modules

Känner att jag hellre skippar, fastän jag köpt en del av deras produkter, bl. a. FruitMenu.

Tycker att Leoparden är tillräckligt smidig med snabb Spotlight och möjlighet att sortera efter typ och lista när man kikar i en mapp via Dock. Har handlat shareware för en del pengar genom åren. Mycket av det som inte används längre...

Haha, kom å tänka på det där tillägget jag drog hem... Som gjorde så att det var någon alkad groda som ploppa upp ur papperskorgen varje gång man tömde det

Även spelet Dubbelmoral är ju en gammal klassiker!

En sak som fanns i OS 9 (och tidigare) var möjligheten att skriva ut
innehållet i en mapp direkt. Nu måste man ta en skärmdump och
skriva ut vilket blir dålig upplösning och man kan bara skriva ut det
man ser, bläddra ner och ta nästa istället för allt i mappen i ett.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-03 16:49
Ursprungligen av SkrotNisse:

En sak som fanns i OS 9 (och tidigare) var möjligheten att skriva ut
innehållet i en mapp direkt. Nu måste man ta en skärmdump och
skriva ut vilket blir dålig upplösning och man kan bara skriva ut det
man ser, bläddra ner och ta nästa istället för allt i mappen i ett.

Ja, det är jäkligt störigt!

Ursprungligen av hugin:

Ja, det är jäkligt störigt!

Tur att vi inte alla har samma behov och tänker precis lika,
skulle bli ganska tråkigt...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-03 16:55
Ursprungligen av SkrotNisse:

Tur att vi inte alla har samma behov och tänker precis lika,
skulle bli ganska tråkigt...

Va? Nu tappade du mig. Vad menar du?

Alltså, det är klart att det skulle vara tråkigt om alla var precis lika. Men jag förstod inte hur det passade nu?

Ursprungligen av hugin:

Va? Nu tappade du mig. Vad menar du?

Alltså, det är klart att det skulle vara tråkigt om alla var precis lika. Men jag förstod inte hur det passade nu?

Jag tog ditt inlägg som smått sarkastiskt eftersom det är en (för de flesta)
sällan stort behov, men för andra så kan det vara mycket användbart.

Det var allt...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-03 17:21
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag tog ditt inlägg som smått sarkastiskt eftersom det är en (för de flesta)
sällan stort behov, men för andra så kan det vara mycket användbart.

Det var allt...

Aha. Då är jag med.
Jag var inte sarkastisk. Jag var fullt allvarlig. Jag tycker det är kasst att en så enkel grej inte är kvar. Det skulle antagligen inte ta mer än en kafferast för Apple att fixa det, om de ville.

Ursprungligen av hugin:

Aha. Då är jag med.
Jag var inte sarkastisk. Jag var fullt allvarlig. Jag tycker det är kasst att en så enkel grej inte är kvar. Det skulle antagligen inte ta mer än en kafferast för Apple att fixa det, om de ville.

Cool Det lät sarkastiskt när jag läste det...

Nu var det ganska länge sedan jag använde OS 9, sorry Mac OS 9
då OS9 är något annat... (minns ni stämningen ?) så jag kan inte
komma ihåg andra saker som säker var bra i Mac OS 9, som man
var sur över ett tag och sedan glömde bort.

En sak som jag alltid gillade med System 1 - Mac OS 9 är fönster-
ramarna, att de alltid varit så smala.

Visserligen så har Mac OS X blivit ännu bättre där, men jag minns
när jag använde System 7 hemma och sedan satt med en Windows 3.1
PC på Universitetet med de där blaffiga ramarna tunt alla fönster,
för att inte tala om hur äckligt det var med paletter i Macromedia
Freehand. Oj oj oj...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 14:55
Ursprungligen av SkrotNisse:

Nu måste man ta en skärmdump och
skriva ut vilket blir dålig upplösning...

På vilket sätt blir det sämre upplösning? Köper jag inte. I dag är det 7 på pricken sedan Mac OS uppdaterades för sista gången.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-10 16:37
Ursprungligen av acke:

På vilket sätt blir det sämre upplösning? Köper jag inte.

Ikoner kan vara upp till 512x512 px, och filnamnen är ju text, inte bild. Men tar du en skärmdump så blir det en 72 ppi bild av hela skiten. En smart utskriftsfunktion skulle således kunna skriva ut med mycket högre kvalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 17:33
Ursprungligen av hugin:

Ikoner kan vara upp till 512x512 px, och filnamnen är ju text, inte bild. Men tar du en skärmdump så blir det en 72 ppi bild av hela skiten. En smart utskriftsfunktion skulle således kunna skriva ut med mycket högre kvalitet.

Jag uppfattade det som att han menade att det blev bättre upplösning när man skrev ut mappen direkt istället för en skärmdump i Mac OS 9.

Bevaka tråden