Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Bättre får du nog komma med.

Nej, här är det nog du som får komma med nåt bättre.

Jag förstår inte ens hur du menar att ditt inlägg skulle kunna förklara vad som är fel med piratkopiering om du inte syftar på nåt annat inlägg än det Jag har läst igenom inlägg 471 ett par gånger och kan inte ens hitta ett försök till förklaring av någon form.

Många hävdar ju att problemet med just piratkopiering som gör att det inte är ok, men kasettbandsinspelningar och dylikt är ok, har att göra med att det just är så enkelt.
Det är med andra ord inte jag som hävdar att det är ok för att det är enkelt, det är ni som hävdar att det inte är ok för att det enkelt. Jag menar bara att det inte slutade vara ok när det blev enkelt, så här ligger bevisbördan faktiskt på dig. Varför är det så fel helt plötsligt?

Ursprungligen av Laseranders:

Många hävdar ju att problemet med just piratkopiering som gör att det inte är ok, men kasettbandsinspelningar och dylikt är ok, har att göra med att det just är så enkelt.
Det är med andra ord inte jag som hävdar att det är ok för att det är enkelt, det är ni som hävdar att det inte är ok för att det enkelt. Jag menar bara att det inte slutade vara ok när det blev enkelt, så här ligger bevisbördan faktiskt på dig. Varför är det så fel helt plötsligt?

Det är väl inte ok att spela in en kasett och sedan sprida vidare den gratis till hela världen? Vem har sagt att det är ok?

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Det är väl inte ok att spela in en kasett och sedan sprida vidare den gratis till hela världen? Vem har sagt att det är ok?

Hur hade du tänkt göra det?

Jag snackar naturligtvis om att spela av kompisars skivor på kasettband eller spela av sina egna skivor på band och ge bort till folk, vilket man ägnade sig åt innan Internet blev stort. Det kan tänkas att du inte tycker det är ok, men det är fullt lagligt (trots att skivbranschen ville få stopp på det) och de flesta tycker att det är helt ok.

Jag menade skillnaden mellan att sprida den mellan dina vänner och hela världen, att det är fysiskt omlöjligt är jag medveten om. Klart man kan vara emot det, men det är absolut inte ett lika stort problem eftersom det inte har samma följder, annars skulle vi inte ens diskutera det här om allt var som förut. Om vi snackar vad som är rätt eller fel, kan jag förstå din poäng. Men i praktiken så påverkar det mer att Olle sprider ut musiken över ett globalt nätverk, än att låta Lars lyssna på den.

Precis, just därför att det är lättare. Det är ju faktiskt möjligt att sprida musik över hela världen genom kasettband eller brännskivor som man delar ut till sina vänner om de sen spelar av kasettbanden och ger till sina vänner osv (visserligen med ett naturligt bonusskydd i att kvaliteten kommer gå ner i stadig takt), men när det blir för lätt då är det plötsligt fel.
Poängen är enbart att jag inte påstått att det är ok för att det är enkelt, det är ni som tycker att det inte är ok för att det är enkelt. Jag tycker bara att det inte slutade vara ok för att det blev enkelt. Det är snarare en rolig utveckling.
Många verkar missa att lagarna är inte som de alltid har varit. De har snarare på senare år i stadig takt blivit hårdare, just för att man plötsligt kommit på att är det för lätt ska det vara förbjudet. Det verkar vara ganska svårt att motivera.

FILDELNING mm

det jag inte förstår är varför är musik,program,filmer mm att dom ska ha royaltys på sina verk
men om du tar arsitekten som ritar huset mm varför får inte han royalty på sina verk
snickarn som bygger hus lägenheter mm varför får inte han % på det han har gjort???
tänk om jag skulle få % på bron som jag har byggt då skulle jag inte behöva jobba så mycket mera utan kan välja vilka jobb jag ska göra och inte vill göra jag tycker hela tanke sättet är fel
m..... f.............. om hon skulle betala mej varje gång hon kom hem och hennes vänner betala mej varje gång någon gick in i hennes lg jag undrar vad världen skulle se ut då
varje gång en popartist flyger skulle han /hon som har byggt planet få pengar annars skulle dom böta 200mille något är sjukt eller vad säjer ni
hur kan vissa människor vara höjd över skyarna och ha pengar för det dom gör i all oänlighet men inte jag jag förstår inte??
sama med resturanger exempel OS då ska man betala extra för man visar OS det spelar ingen roll om man redan har ett abbonemang som dom visar det på utan man ska betala extra för det ???
samma med stim /sami det spelar ingen roll om man köpt cd ,lp mp3 låtarna utan man ska betala extra om man spelar musik på restaurangen allt detta verkar vara hyckleri eller hur???
mvh kim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 07:15

LaserAnders: Du som verkar tycka det är skitskoj att diskutera men inte ha en aning om varför vissa av avgifterna/lagarna finns borde läsa på lite mer. Anledningen till att cd-skivor och kassettband kostar som de gör är för att du har en extra skatt på de just för den musik du kommer spela in på de. Att CD hamnade under den delen också handlar om att folk gick över till att spela in på cd-skivor istället för på band, men hela idén med avgiften var att kompensera för när folk spelar in från Radio där man ansåg att det är försumbart då musiken i radion redan är av så pass dålig kvalité och det du spelar in blir än sämre kvalité och därmed är det inte en riktig kopia.
Nu har branschen försökt komma ikapp problemet med exakta kopior och steg ett var att kassettavgiften lades även på cd-skivor och senare även på hårddiskar och usb-minnen, men detta är inte nog då det nu inte handlar om taffliga kopior på redan dåligt uppspelad musik utan nu är det exakta kopior av orginalalstret och då handlar det inte om en sämre kopia för eget bruk längre.

Att försöka argumentera emot dig är inte lönt då du är så insnöad på att folk inte skulle betala för musiken/filmerna i alla fall så varför skall artisten ha betalt... snarare så tror jag att om det inte fanns fildelning på det vis vi har idag så skulle artisterna få betalt genom att man köpte musiken/filmerna via affärer (fysiska likaväl som internetbaserade).

Kimmens: Skillnaden mellan royalty´s och din lön du fått när du byggt en bro är att du förmodligen fakturerat för den tid det tagit dig att bygga den och du får betalt för varan direkt. Royalty´s är där för att artisten kan inte gå till ett skivbolag och kräva lön för 10månader direkt utan att ha sålt en skiva och där kommer betalningen i efterhand och därmed kommer royalty´s in.

@Trineo, Läs hela tråden och speciellt diskussionen mellan draags och Stinky. Oberoende forskning visar att fildelare betalar mer för kultur än vad icke fildelare gör. Så ditt påstående

Citat:

snarare så tror jag att om det inte fanns fildelning på det vis vi har idag så skulle artisterna få betalt genom att man köpte musiken/filmerna via affärer (fysiska likaväl som internetbaserade).

visar sej icke stämma med verkligheten. Fildelning verkar vara pådrivande för kulturkonsumtion.
Se här:
http://www.som.gu.se/rapporter/nya_rapporter_2008/biovanor.pdf

/ Midmus

Trineo, du kommer inte med nåt nytt eller nåt jag inte visste. Vad jag sagt kvarstår. Det är dessutom lite lustigt att DRM-skydden, enligt en representant för skivbranshen, INTE är till för att stoppa piratkopiering utan för att förhindra privatkopieringen. Alltså, man vill äta kakan och ha den kvar. Kan man försämra sin produkt för hindra folk från en viss typ av fullt laglig kopiering och dessutom få ersättning för den kopieringen, då är det klart man gör det.
Jag tycker i övrigt inte de ska ha nån 'ersättning' för privatkopiering.

En fråga, tjänar medieindustrin pengar på fildelning?

Ursprungligen av draags:

En fråga, tjänar medieindustrin pengar på fildelning?

Hämta hem en torrent för en populär NY skiva som är en månad
gammal, och kolla hur många NEDladdningar just den torrenten
har givit upphov till, ofta mellan 50-100,000.

Hur skulle mediaindustrin (artist, skivbolag, försäljare) tjäna pengar ?

EN person har köpt/fått skivan, rippat den och lagt upp den, sedan
har 50-100,000 personer laddat ner den skivan. Glöm sedan inte
att det läggs upp mer än en torrent för en ny populär skiva...

Här snackar vi inte en som köper LPn och låter tre polare spela in...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Hämta hem en torrent för en populär NY skiva som är en månad
gammal, och kolla hur många NEDladdningar just den torrenten
har givit upphov till, ofta mellan 50-100,000.

Hur skulle mediaindustrin (artist, skivbolag, försäljare) tjäna pengar ?

EN person har köpt/fått skivan, rippat den och lagt upp den, sedan
har 50-100,000 personer laddat ner den skivan. Glöm sedan inte
att det läggs upp mer än en torrent för en ny populär skiva...

Här snackar vi inte en som köper LPn och låter tre polare spela in...

Frågar igen och denna gång vill jag att förespråkarna för fildelning uttalar sig.

Tex Laseranders.
Tjänar medieindustrin pengar på fildelning

Även om det är intressant att läsa ditt svar Skrotnisse.

Ursprungligen av draags:

Frågar igen och denna gång vill jag att förespråkarna för fildelning uttalar sig.

Tex Laseranders.
Tjänar medieindustrin pengar på fildelning

Även om det är intressant att läsa ditt svar Skrotnisse.

Ingen aning. Bryr mig inte.

Ursprungligen av Laseranders:

Ingen aning. Bryr mig inte.

Du har precis summerat varför det inte är någon mening med att
diskutera med dej överhuvudtaget.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Du har precis summerat varför det inte är någon mening med att
diskutera med dej överhuvudtaget.

Då har du totalt missat en stor del av vad det är vi diskuterar, nämligen varför jag ska bry mig om hur medieindustrin tjänar pengar.

Ursprungligen av Laseranders:

Då har du totalt missat en stor del av vad det är vi diskuterar, nämligen varför jag ska bry mig om hur medieindustrin tjänar pengar.

Om du skiter i hur industrin fungerar så kan du inte vänta dej att folk
tar dina inlägg på allvar.

Om alla vore som dej skulle det inte finnas någon kultur värd namnet!

Du behöver inte svara på inlägget, jag orkar inte mer, önskar att jag
aldrig skapat dessa två förbannade trådar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-11 19:49
Ursprungligen av SkrotNisse:

Om du skiter i hur industrin fungerar så kan du inte vänta dej att folk
tar dina inlägg på allvar.

Om alla vore som dej skulle det inte finnas någon kultur värd namnet!

Du behöver inte svara på inlägget, jag orkar inte mer, önskar att jag
aldrig skapat dessa två förbannade trådar...

Finns det kultur värd namnet i detta avlånga land lol dagens bästa skämt.

Vad snackar vi om då ?

SF eller Persbrandt eller Guillou - hahahahahahaha

Nej gå och häng upp era skenheliga tankar om fildelning och era kära kultur benämningar på nått avlägset fika ställe .

Finns ingen kultur värd nått namn kvar i detta land. Det var länge sedan den försvann. det var inte fildelningens fel, utan de "röda" tomtarnas fel O:-)

Ursprungligen av CUBEIS:

Finns det kultur värd namnet i detta avlånga land lol dagens bästa skämt.

Vad snackar vi om då ?

SF eller Persbrandt eller Guillou - hahahahahahaha

Nej gå och häng upp era skenheliga tankar om fildelning och era kära kultur benämningar på nått avlägset fika ställe .

Finns ingen kultur värd nått namn kvar i detta land. Det var länge sedan den försvann. det var inte fildelningens fel, utan de "röda" tomtarnas fel O:-)

SF - Det görs bra film även i Sverige, men om man ogillar Svensk film - då lär man väl ändå inte ladda ner dessa, antar jag.

Ursprungligen av draags:

SF - Det görs bra film även i Sverige, men om man ogillar Svensk film - då lär man väl ändå inte ladda ner dessa, antar jag.

Och de får inte mer pengar för det

Ursprungligen av Laseranders:

Och de får inte mer pengar för det

Nej men de får om någon tycker om Svensk film och köper bio biljett eller ser film på Headweb eller andra lagliga platser.

Ursprungligen av CUBEIS:

Finns det kultur värd namnet i detta avlånga land lol dagens bästa skämt.

Vad snackar vi om då ?

SF eller Persbrandt eller Guillou - hahahahahahaha

Nej gå och häng upp era skenheliga tankar om fildelning och era kära kultur benämningar på nått avlägset fika ställe .

Finns ingen kultur värd nått namn kvar i detta land. Det var länge sedan den försvann. det var inte fildelningens fel, utan de "röda" tomtarnas fel O:-)

Cubeis, om du inte tror att det finns så är det nog för att du inte vet var du ska titta. Ett tips, Donken är INTE rätt ställe

Ursprungligen av Laseranders:

Ingen aning. Bryr mig inte.

Där ser man, väntat svar från en som är för fildelning.

Vilka fördelar tycker du det finns med fildelning?

Vad är alla + tycker du.

Ursprungligen av draags:

Där ser man, väntat svar från en som är för fildelning.

Vilka fördelar tycker du det finns med fildelning?

Vad är alla + tycker du.

öööh, har du missat vad fildelning faktiskt är? Man kan få tag på filer från den som har dem snabbt och med väldigt lite ansträngning! Är inte det ett ganska stort plus?
Var är alla minus tycker du? Jag har svårt att hitta ett enda.

Ursprungligen av Laseranders:

öööh, har du missat vad fildelning faktiskt är? Man kan få tag på filer från den som har dem snabbt och med väldigt lite ansträngning! Är inte det ett ganska stort plus?
Var är alla minus tycker du? Jag har svårt att hitta ett enda.

Allvarligt, jag försökte fråga dig en enkel fråga vilka fördelar det finns, och du kan inte svara.

Vad jag tycker är inte relevant.

men om vi tar de plus du tog upp.

Ok enkelt - varför inte använda itms, Headweb och andra alternativ?

Är inte dessa enklare - eller vad använder du för super alternativ?

Är det pluset med enkelheten anledningen tycker du att detta borde vara lagligt?

Ursprungligen av draags:

Allvarligt, jag försökte fråga dig en enkel fråga vilka fördelar det finns, och du kan inte svara.

Vad jag tycker är inte relevant.

men om vi tar de plus du tog upp.

Ok enkelt - varför inte använda itms, Headweb och andra alternativ?

Är inte dessa enklare - eller vad använder du för super alternativ?

Är det pluset med enkelheten anledningen tycker du att detta borde vara lagligt?

du verkar inte ha läst nånting jag har skrivit. Kom tillbaks när du har gjort det.

Ursprungligen av Laseranders:

du verkar inte ha läst nånting jag har skrivit. Kom tillbaks när du har gjort det.

Alltså, nu har jag läst vad du tidigare skrivit men om jag nu ändå skulle missat dettta så kan det väl ändå inte vara svårt eller jobbigt att svara på enkla frågor igen.

Ursprungligen av draags:

Alltså, nu har jag läst vad du tidigare skrivit men om jag nu ändå skulle missat det, kan det väl ändå inte vara svårt eller jobbigt att svara på enkla frågor.

Då har du missat vad jag skrivit eftersom jag svarat på dina enkla frågor.

När ska nån svara på min fråga om var gränsen går för hur enkelt nåt får vara innan det blir fel?

Ursprungligen av Laseranders:

Då har du missat vad jag skrivit eftersom jag svarat på dina enkla frågor.

När ska nån svara på min fråga om var gränsen går för hur enkelt nåt får vara innan det blir fel?

Fast oavsett vad du nu än tycker om fildelning är detta idag en illegal handling.

Bevaka tråden