Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Mail (gmail/Google Apps) och spam-filter

Tråden skapades och har fått 230 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av klarabara:

åh? vad är då skillnaden mellan ett premier account och ett standard? Bara kostnaden?

Kom igen, några enkla klick på Google Apps sida skulle ha givit dig svaret direkt:

Google Apps for business – edition comparison

terribly sorry...

Jag har en frågan angående Mail i osx och imap med gmail. Hämtad epost fungerar klockrent och synkas mellan Gmail och Mail. Men när jag skickar från Mail i osx så skickar den alltid från min gmail-adress. I min gmail hämtar jag hem mejl från två andra POP-emailkonto och kan även skicka från dessa. Jag skulle vilja kunna skicka från dom även i Mail. Går det? Hoppas det inte blev för rörigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-03 17:54
Ursprungligen av ragnark:

Men när jag skickar från Mail i osx så skickar den alltid från min gmail-adress. I min gmail hämtar jag hem mejl från två andra POP-emailkonto och kan även skicka från dessa. Jag skulle vilja kunna skicka från dom även i Mail. Går det? Hoppas det inte blev för rörigt.

Lite Off-topic kanske men detta verkar vara lösningen på ditt problem:
Multiple identities in one account with Apple Mail.app : Jonathan.inspect

Förutsatt att du har ställt in din GMail enligt det här:
Adding a custom 'From' address - Help Center
GMail SMTP server kollar nämligen att din avsändaradress finns registrerad i ditt GMail konto...

Ursprungligen av flojon:

Lite Off-topic kanske men detta verkar vara lösningen på ditt problem:
Multiple identities in one account with Apple Mail.app : Jonathan.inspect

Förutsatt att du har ställt in din GMail enligt det här:
Adding a custom 'From' address - Help Center
GMail SMTP server kollar nämligen att din avsändaradress finns registrerad i ditt GMail konto...

TACK TACK! precis vad jag hoppades finna. 99.se är skiten!

Det öppnades ett nytt "gmail"konto för min domän, som StevenD sa, men det är ändå bra bättre för mig än ett b-one eller mail-konto.. Ville bara tipsa om mailchecker-widgeten, där skriver man in hela sin adress inte bara användarnamnet, så den kan kolla även mitt google-apps-konto. Tack för det bra tipset om gmail till domänen!

Apple - Downloads - Dashboard Widgets - Mail Checker

För den som saknat funktionerna som finns under "Labs" i vanliga Gmail (framförallt möjligheten att dölja All mail vid IMAP) så finns det lite mer att läsa om det här:

Hivelogic - No Labs Love for Google Apps

Ursprungligen av Adrian B:

För den som saknat funktionerna som finns under "Labs" i vanliga Gmail (framförallt möjligheten att dölja All mail vid IMAP) så finns det lite mer att läsa om det här:

Hivelogic - No Labs Love for Google Apps

Och nu finns Labs äntligen i Google Apps!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-05 11:24

Underbart, nu har jag inte längre "All Mail" och "Starred" i Mail.app och slipper därmed specialfilter på min "To Do" mapp som innehåller mina flaggade mail. Dessutom mindre för Mail att hålla reda på

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2008-12-03 05:09

Hej alla!

Nu har jag läst igenom den här tråden och blivit både klokare och än mer förvirrad.. Men men, jag tror jag förstått det mesta men här kommer lite följdfrågor..

Jag använder idag hotmail (jag vet, buhu för mig... Men det är därför jag skriver detta ) och har hittat sidor som förklarar hur man för över kontakter och gamla mail enkelt till gmail (vilket även fungerar till google apps tar jag för givet, eller?).. So far so good..

Det jag nu vill ha är en ny mail med en egen domän. Tänkte använda Loopia och goggle apps för detta..
1. Första frågan är om jag kan lägga till den mailadressen jag då får (nånting@egendomän.se) i Mac OSX's Mail?
2. Hur kommer jag åt den adressens mail om jag är på resande fot? Internetkafé mm..
3. Kommer jag åt den nya mailen i iPhone 3G's Mailprogram?
4. Kort sagt, fungerar Google Apps mailen på precis samma sätt som vanlig gmail?

5. Hur ser gränssnittet ut i Google apps? Som vanliga Gmail eller..

6. Lite OT jag vet men vi chansar, kan Loopia fixa allt med MX-nånting åt mig så det bara är att köra igång med mailen eller måste man pilla själv?

EDIT: Tack för ett grymt forum!

//Kim

Ursprungligen av kim_sv:

Hej alla!

Nu har jag läst igenom den här tråden och blivit både klokare och än mer förvirrad.. Men men, jag tror jag förstått det mesta men här kommer lite följdfrågor..

Jag använder idag hotmail (jag vet, buhu för mig... Men det är därför jag skriver detta ) och har hittat sidor som förklarar hur man för över kontakter och gamla mail enkelt till gmail (vilket även fungerar till google apps tar jag för givet, eller?).. So far so good..

Det jag nu vill ha är en ny mail med en egen domän. Tänkte använda Loopia och goggle apps för detta..
1. Första frågan är om jag kan lägga till den mailadressen jag då får (nånting@egendomän.se) i Mac OSX's Mail?
2. Hur kommer jag åt den adressens mail om jag är på resande fot? Internetkafé mm..
3. Kommer jag åt den nya mailen i iPhone 3G's Mailprogram?
4. Kort sagt, fungerar Google Apps mailen på precis samma sätt som vanlig gmail?

5. Hur ser gränssnittet ut i Google apps? Som vanliga Gmail eller..

6. Lite OT jag vet men vi chansar, kan Loopia fixa allt med MX-nånting åt mig så det bara är att köra igång med mailen eller måste man pilla själv?

EDIT: Tack för ett grymt forum!

//Kim

1. Japp det kan du, imap!
2. google.com/a/dindomän
3. Japp det kan du, imap!
4. japp!
5. Japp!
6. Det kan de nog göra om du mailar och frågar. Annars borde det vara rätt lätt att ställa in själv. Nu har jag inte gjort det där eftersom jag fick göra det på mitt webbhotell men det borde vara:

logga in -> välj redigera e-postinställningar -> välj "fliken" Avancerade inställningar ->
Här finns fältet "Lägg till ny DNS-post" där du för varje post (sju st) som google anger i sin guide väljer: subdomän: "@", TTL: "3600", typ: "MX", data: "prioritet mellanslag adress"

(någon som gjort detta kan rätta mig om jag har fel?)

Men du kan nog fråga dem snällt om anger vilka poster osv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 09:54
Ursprungligen av kim_sv:

2. Hur kommer jag åt den adressens mail om jag är på resande fot? Internetkafé mm..

Det går alldeles utmärkt att redirecta mail.din-domän.se till ditt google apps login sida,
instruktioner hittar du under "manage your domain".

Jag har pekat om både webmailen och webkalendern på sådant sätt, vilket är väldigt smidig.
Om du känner dig kreativ så kan du även passa på att byta ut Google loggan till något eget
och ändra färgsättningen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-18 19:27

Genväg att klicka sig fram till e-kontot på Google apps?

Hej,

Jag har efter många timmars knepande fått upp e-mail från det egna domännamnet att att peka mot goolge apps. Och det fungerar!

Tänkte introducera resten av familjen till sina adresser som jag skapat med familjen efternamn som domännamn men hittar ingen enkel väg att klicka sig in till rätt ställe. Antagligen har jag missat något. Jag vet att man kan skriva "google.com/a/dindomän" men det känns lite 80-tals dos att hålla på med backslash mm när det är så enkelt att logga in på gmail. Det är också svårt att komma ihåg de få gånger man ska kolla sin mail på en främmande dator. Att klicka sig fram är lättare. Att klicka på "Gmail" eller "Logga in" högs upp på första sidan fungera inte. Den accepterar "rena" gmail-adresser men inte min domänadress.

Någon som känner till klickvägen till samma ställe som:
google.com/a/dindomän
?

Ursprungligen av KenMac:

Någon som känner till klickvägen till samma ställe som:
google.com/a/dindomän
?

Du kan ställa in en egen subdomän (via CNAME) som pekar direkt mot din startsida hos Google Apps. T.ex. så att

start.example.com -> http://partnerpage.google.com/example.com
mejl.example.com ->http://mail.google.com/a/example.com
kalender.example.com ->http://www.google.com/calendar/a/example.com

Det är bara att gå in i dina Google Apps-inställningar och ändra URL för respektive tjänst. Det borde inte gå att missa var man ändrar det om man går in under respektive tjänst. När du ska göra det får du instruktioner om hur du ska ställa in ett CNAME i ditt domännamn.

Edit: Såg att fjolon hann före, typiskt, bara för att jag skulle vara så ambitiös i min förklaring...

Trevlig tråd om något som är helt nytt för mig. Något jag inte riktigt helt tydligt finner svar på här är vad och hur man skriver in en CNAME-post för en egen domän vid loopia för att verifiera "gmail for your domain"?

Följande data skall skrivas in:
Subdomän:
TTL:
Data:

Dessutom har jag en vidareläkning av en gammal hemsideadress till min egna domän. Denna inställning ligger under "www-inställningar". När jag försöker lägga till en CNAME-post för gmail under "avancerade inställningar" så vill den ta bort denna vidareläkning?? Måste jag skapa en egen post under "avancerade.." för att vidareläkningen också skall fungera?

MX-posterna lyckades jag fixa till åtminstone:)

Ursprungligen av northernlights:

Något jag inte riktigt helt tydligt finner svar på här är vad och hur man skriver in en CNAME-post för en egen domän vid loopia för att verifiera "gmail for your domain"?

Följande data skall skrivas in:
Subdomän:
TTL:
Data:

Om din domän är exempel.se och du vill att start.exempel.se ska går till Gmail så skriver du:
Subdomän: start
TTL: 3600
Data: ghs.google.com

Ursprungligen av northernlights:

Måste jag skapa en egen post under "avancerade.." för att vidareläkningen också skall fungera?

Det kan jag däremot inte svara på, kanske måste du det.

Ursprungligen av Adrian B:

Om din domän är exempel.se och du vill att start.exempel.se ska går till Gmail så skriver du:
Subdomän: start
TTL: 3600
Data: ghs.google.com

Det kan jag däremot inte svara på, kanske måste du det.

Tack för svaret. Jag tror det fixa sig:)

Ytterligare en fråga. Hur gör man om man vill vidarelänka en "fiktiv" adress till min egna gmail?
Som exempel har jag reggat domänen exempel.com. Till den domänen har jag sen fixat mailadressen jag@exempel.com. Nu skulle jag vilja ha så att om nån skickar mail till du@exempel.com så ska det komma till min mail ([email protected]). Detta går ju att lösa genom att ställa in att den ska ta allt, men hur gör jag om jag specifikt bara vill kunna få mail från folk som faktiskt bara skriver "jag" eller "du"? Vill alltså ha båda mailadresserna till samma konto.

Ursprungligen av northernlights:

Ytterligare en fråga. Hur gör man om man vill vidarelänka en "fiktiv" adress till min egna gmail?
Som exempel har jag reggat domänen exempel.com. Till den domänen har jag sen fixat mailadressen jag@exempel.com. Nu skulle jag vilja ha så att om nån skickar mail till du@exempel.com så ska det komma till min mail ([email protected]). Detta går ju att lösa genom att ställa in att den ska ta allt, men hur gör jag om jag specifikt bara vill kunna få mail från folk som faktiskt bara skriver "jag" eller "du"? Vill alltså ha båda mailadresserna till samma konto.

Om din användare har jag@exempel.com så kan du skapa ett alias (eller "smeknamn" som google kallar det) som gör att du@exempel.com också går till din användare. Det är inte så svårt att hitta, gå in i administrationen för din användare så hittar du det.

Ursprungligen av Adrian B:

Om din användare har jag@exempel.com så kan du skapa ett alias (eller "smeknamn" som google kallar det) som gör att du@exempel.com också går till din användare. Det är inte så svårt att hitta, gå in i administrationen för din användare så hittar du det.

Så klart kunde man fixa det:) Tackar tackar!!!

När jag äntligen hade fått allt att fungera så gick jag och skaffade ett webbhotell hos Loopia i tron om att alla inställningar skulle ligga kvar. Nejnej, kontrollpanelen är helt annorlunda och Googles mail har slutat fungera. Dessutom upptäckte jag att subdomänen "mail" är upptagen av Loopias egna mail. Den vill jag ju ha för att peka mot Google Apps inloggningssida:(

Alltså: var ställer man in MX-poster i loopias kontrollpanel för webbhotell och kan jag ändra var subdomänen "mail" pekar?

Ursprungligen av northernlights:

När jag äntligen hade fått allt att fungera så gick jag och skaffade ett webbhotell hos Loopia i tron om att alla inställningar skulle ligga kvar. Nejnej, kontrollpanelen är helt annorlunda och Googles mail har slutat fungera. Dessutom upptäckte jag att subdomänen "mail" är upptagen av Loopias egna mail. Den vill jag ju ha för att peka mot Google Apps inloggningssida:(

Alltså: var ställer man in MX-poster i loopias kontrollpanel för webbhotell och kan jag ändra var subdomänen "mail" pekar?

Detta måste tydligen loopia själva lägga till. Dåligt att man inte kan göra sådana inställningar själv....

Ursprungligen av northernlights:

Detta måste tydligen loopia själva lägga till. Dåligt att man inte kan göra sådana inställningar själv....

Hur menar du? Jag har flera domännamn hos Loopia där jag ställt in MX Records själv, ungefär som Andreas Th beskrev tidigare i tråden.

Eller menar du att detta inte går längre när man använder Loopia som webbhotell också?

Går det att använda någon gmail-notifier eller program som mailplane med denna lösning. Jag har ännu inte hittat något annat sätt än att köra pop/imap till vanlig epost-klient eller vanliga webmailen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-18 21:56

Som swede säger i inlägget ovanför ditt så går det att mappa en subdomän till inloggningssidan.
Kolla under Service settings -> Email överst hittar du en inställning Web address.
Går även att mappa subdomäner till de andra tjänsterna.

Har flyttat över min domän nu, och i det stora hela är jag mycket nöjd. De flesta kanske känner till det sedan tidigare, men man bör se över sina inställningar i Apple Mail för att de ska jobba bra ihop. Finns massa info om det om man googlar.

Jag hade en idé om att jag skulle fimpa mitt gamla google-konto och flytta allt från mitt gamla Google Docs, Google Analytics, Google Webmaster Tools osv till mitt nya konto. Men för det första så stjälptes det av att alla tjänster inte finns tillgängliga via den här typen av konto.
Men sen har jag kommit på att det nog är smartare att köra allt utom Mail, Adressbok och Kalender på mitt vanliga konto om man nu skulle få för sig att flytta från denna google-tjänst i framtiden. Det går alldeles utmärkt att vara inloggad med båda identiteterna samtidigt.

Men verkar nu få betydligt mer spam än jag fick innan jag flyttade till Google. Om man ska se något positivt så är det att spamfiltret fungerar rätt bra.

Ursprungligen av stevenD:

Men verkar nu få betydligt mer spam än jag fick innan jag flyttade till Google. Om man ska se något positivt så är det att spamfiltret fungerar rätt bra.

Har du "catch all" påslaget för ditt domännamn?

Har noll koll på detta

Jag pekade om tidigare o mailade via gmail. Nu har jag bytt webhotell och då funkar inte mailen längre, vad behöver göras? Jag kan fortfarande logga in men inte ta emot eller skicka
Använde tidigare Cliche och har nu bytt till One.com

Ursprungligen av ill_chrill:

Har noll koll på detta

Jag pekade om tidigare o mailade via gmail. Nu har jag bytt webhotell och då funkar inte mailen längre, vad behöver göras? Jag kan fortfarande logga in men inte ta emot eller skicka
Använde tidigare Cliche och har nu bytt till One.com

Förmodar att du även flyttade domänen till One. Då behöver dina DNS-inställningar göras om igen (samma som du tidigare gjort på Cliche). Kika på
One.com - DNS och se om det klarnar.

Ursprungligen av Christofer:

Förmodar att du även flyttade domänen till One. Då behöver dina DNS-inställningar göras om igen (samma som du tidigare gjort på Cliche). Kika på
One.com - DNS och se om det klarnar.

De stämmer med domänen ja.
Verkar lite meckigt trots guiden.
Vet nån va A-record är och vad ska ja skriva där? Detsamma gäller value.

Bevaka tråden