Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Macus:

Det är fildelarnas fel att vi har fått integritetskränkande lagstiftning.
På samma sätt har vi fått lapplisor p g a felparkerna.

Tråkigt att det ska behövas så mycket övervakning av medborgarna.
Men eftersom många beter sig som barn så blir det nödvändigt.

Barn speglar bara sin omgivnings förväntan. Och utan kuvning fullt kapabla tänkande människor. Ordet barnslig skulle vara förbjudet eller ersättas med vuxlig.

Senast redigerat 2009-04-20 18:54
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-20 19:51

Inte bara musik och film som piratas, även svart-teater kommer nu att kollas extra. Piratat detta från ett annat forum.

"Det är vansinnigt dyrt att spela pjäser. Min barngrupp som går i 6:an skall spela ett stycke Pippi Långstrump för sina föräldrar, detta kostar runt 1000 kr per föreställning. Inte en chans att en barngrupp kan dra in de summorna, och skolorna har inte råd nu i sparandets tider."

Ursprungligen av MatsOlov:

Inte bara musik och film som piratas, även svart-teater kommer nu att kollas extra. Piratat detta från ett annat forum.

"Det är vansinnigt dyrt att spela pjäser. Min barngrupp som går i 6:an skall spela ett stycke Pippi Långstrump för sina föräldrar, detta kostar runt 1000 kr per föreställning. Inte en chans att en barngrupp kan dra in de summorna, och skolorna har inte råd nu i sparandets tider."

Det där låter som ett skämt. Det är ju slutet sällskap, inte offentligt framförande.

Laseranders, MatsOlov m.fl.

Brukar ni gå på bussen utan att betala, smita in på fotbool/hockey matcher
utan att betala, kliva in på konserter/bi/teater utan att betala ?

Eller jag kanske borde fråga: Tycker ni att DET är försvarbart också ?

LCR

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-21 17:19
Ursprungligen av LCR:

Laseranders, MatsOlov m.fl.

Brukar ni gå på bussen utan att betala, smita in på fotbool/hockey matcher
utan att betala, kliva in på konserter/bi/teater utan att betala ?

Eller jag kanske borde fråga: Tycker ni att DET är försvarbart också ?

LCR

Den där frågan gäller ju bara om man anser att en digital kopia av en låt är att betrakta som stöld, och det är just det som är frågan, är det det?

Ursprungligen av MatsOlov:

Den där frågan gäller ju bara om man anser att en digital kopia av en låt är att betrakta som stöld, och det är just det som är frågan, är det det?

Vore intressant att få era vyer på dessa olika "produkter"...

Ursprungligen av LCR:

Vore intressant att få era vyer på dessa olika "produkter"...

Är nånting jag reproducerat själv på min dator nån annans produkt? Smiter man på bussen befinner man sig på någon annans egendom, i någon annans "hem" så att säga, utan inbjudan, men när man piratkopierar nyttjar man enbart sin egen personliga egendom och skapar en kopia som i sig är skild från allt som har med upphovsmannen att göra. Det blir väldigt långsökt att se det som att piratkopiering är jämförbart med tjuvåkning, men det är en bättre jämförelse än stöld, definitivt.
Piratkopiering är att sätta en nål i en voodoo-docka. På nåt sätt kan man tydligen skada folk utan att röra de eller deras egendom. Jag tror varken på voodoo eller på att piratkopiering kan ses som nån form av intrång.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-21 18:10
Ursprungligen av Laseranders:

Piratkopiering är att sätta en nål i en voodoo-docka. På nåt sätt kan man tydligen skada folk utan att röra de eller deras egendom. Jag tror varken på voodoo eller på att piratkopiering kan ses som nån form av intrång.

Ibland tror jag att du medvetet spelar dum

Självklart kan man åsamka någon skada genom att tillskansa sig deras verk utan att betala för sig, men det är inte säkert att så är fallet.

Exempel: Jag är ett fan av AC/DC och har köpt de flesta av deras plattor och således gett dem en inkomst. Den senaste har jag däremot inte köpt, utan laddat ned. De får inte en krona av mig för den trots att jag med all säkerhet skulle köpt den om jag inte kunnat ladda ned den. Den differentierande faktorn är just min handling att piratkopiera skivan.

Exempel två: Jag har photoshop nedladdat hemma. Jag använder det aldrig utan föredrar graphic converter och the gimp. Det skulle aldrig falla mig in att betala flera tusen för photoshop. I detta fall anser jag inte att jag åsamkat Adobe någon skada.

Ursprungligen av LCR:

Vore intressant att få era vyer på dessa olika "produkter"...

Det är inte stöld att planka in på fotbollsmatchen eller tjuvåka på bussen. Det är osolidariskt, oärligt och mot reglerna men stöld är det inte. Och det finns folk som tycker att det är deras rätt att tjuvåka på precis samma grunder; det kostar ju inget extra att köra bussen bara för att jag är med.

Jag tycker de där anarkisterna är otidsenliga. Deras argument känns som hämtade från den tiden då folk fortfarande trodde att en avreglerad ekonomi fungerar. Nu vet vi att den inte gör det, det är därför vi har ekonomisk kris. En viss reglering behövs för att hjulen skall snurra långsiktigt. Upphovsrätt är en sådan reglering.

Är det ok att arbeta svart, att bli en skattesmitare om jag har åsikten att skatt är fel eller åtminstone borde sänkas?

Eller ska man följa den lag som idag gäller och istället skapa opinion bland folket. Möta politiker, prata på torg, skriva insändare. (Ja Laseranders, gör visserligen det här)

Ursprungligen av LCR:

Brukar ni gå på bussen utan att betala, smita in på fotbool/hockey matcher
utan att betala, kliva in på konserter/bi/teater utan att betala ?

hehe en före detta kollega till mig ställde liknande fråga till sina elever, samtliga elever svarade:
-Ja det är väll klart att man gör om det ges en chans till det.

Bussen går ju ändå, matchen går ändå osv, var åsikter som kom.

Däremot skulle ingen råna en tant eller stjäla en mobil osv.

Alla ser tydligen inte lika på stöld och stöld.
Bevisar väll inte minst den här tråden.

Det här var varken ställningstagande eller personlig åsikt från min sida btw...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-21 22:08

på frågan från LCR:
-- svar ja!

-- väljer själv när jag vill betala ;\

Litet sidospår: Någon som vet hur det funkar med upphovsrätt inom dans?

rhesus, nej, handlingen som indirekt skadar de är att du inte köpt deras skiva. Inget annat. Det handlar egentligen inte om att du skadar dem, utan att du undlåter att gynna dem.

Ursprungligen av Laseranders:

rhesus, nej, handlingen som indirekt skadar de är att du inte köpt deras skiva. Inget annat. Det handlar egentligen inte om att du skadar dem, utan att du undlåter att gynna dem.

Som att smita in på bion utan att betala, badhuset, bussen...

Det kostar ju inte bussbolaget eller biografen något att du
sitter där, eller badhuset att du simmar i deras vatten.

Då måste du ju anse att du har samma rätt till det.

Vi är nog båda ense om att ta äpplen från Konsum är något
helt annat, så det ska vi inte blanda in här.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Som att smita in på bion utan att betala, badhuset, bussen...

Det kostar ju inte bussbolaget eller biografen något att du
sitter där, eller badhuset att du simmar i deras vatten.

Då måste du ju anse att du har samma rätt till det.

Vi är nog båda ense om att ta äpplen från Konsum är något
helt annat, så det ska vi inte blanda in här.

LCR

Nej, du missade min förklaring till varför det inte är ok. Det är inte stöld att tjuvåka på bussen, för bussen går ändå, men du beträder bussen utan att vara inbjuden av bussbolaget. Ska jag behöva en inbjudan för att reproducera filer på min egen dator i mitt eget hem?
Du gör ett väldigt enkelt tankefel här: Att ta äpplen på konsum är en sak. Att piratkopiera är en annan. Att tjuvåka på bussen är en tredje sak och är inte jämförbart med vare sig stöld eller fildelning.
Att tjuvåka/smita in är inte ok, men inte för att det kostar bussbolaget/fotbollsstadion/bion pengar, för det gör det inte, utan för att du inte är inbjuden på deras privata område. Det är fortfarande så att det är fullt lagligt att inte gå på bio eller se en fotbollsmatch och jag skiter i anledningen till att folk väljer att inte göra det. Brottet i att smita in på nån annans område är i sig att man smiter in på nåns privata område, inte, som i fallet piratkopiering, att det leder till att man inte köper produkten som erbjuds.

Ursprungligen av Laseranders:

Brottet i att smita in på nån annans område är i sig att man smiter in på nåns privata område, inte, som i fallet piratkopiering, att det leder till att man inte köper produkten som erbjuds.

Så då håller du med om att fildelning leder till minskad försäljning?
Att produkten som du laddt ned gratis inte erbjudits av de som har skapat den bekymrar dig förstås inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-22 09:45
Ursprungligen av Laseranders:

rhesus, nej, handlingen som indirekt skadar de är att du inte köpt deras skiva. .

Om jag inte köpt deras skiva för att jag inte ville är väl en sak men om den enda anledningen till att jag inte gör det är att jag laddat ned den gratis så är det ju den handlingen som indirekt skadat dem.

Med det sagt så tycker jag att skivbolagen mfl bör uppdatera sin affärsmodeller. Den tiden är förbi då man gick i skivaffärer och rotade i backar för att köpa en plastskiva till överpris som innehåller 3 låtar man vill ha.

Ursprungligen av rhesus:

Med det sagt så tycker jag att skivbolagen mfl bör uppdatera sin affärsmodeller. Den tiden är förbi då man gick i skivaffärer och rotade i backar för att köpa en plastskiva till överpris som innehåller 3 låtar man vill ha.

Bara detta inte är på bekostnad av kvalitén av formatet (men detta är en annan diskussion), men likväl viktig, för vad som händer är att folk vill kunna "konsumera" musik enkelt och billigt, sedan är "paketeringen" irrelevant.

Sorgligt!

"Packetering" = hur musiken är packeterad, inte fodralet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

Moral kan förändras beroende av vart man bor och lever. Om man är på en plats där man måste stjäla mat för att överleva, då sjunker moralen, men det är inte lika med att man egentligen har en sämre moral i grunden, man är alltså inte en sämre människa, det är bara omständigheterna som tvingar fram den sämre moralen.

Jag vet däremot inte var på stegen behovet av att kunna tanka kultur gratis skulle platsa.

  • Medlem
  • 2009-04-21 22:06

jag postar det här i två trådar, lika relevant/irrelevant i båda...

det låter ibland som att det skulle vara omöjligt att applicera givna teorier på just musik men deadbeat är inne på ett bra spår. ersättningsvaror till låga eller obefintliga priser påverkar priset som kunden är villig att betala för en given vara eller rättare sagt förändrar den efterfrågan som finns på en vara. det är grundläggande ekonomisk teori som används på det flesta marknader. den som hävdar att priset och efterfrågan på en given vara inte påverkas av substituvaror till låga eller obefintliga priser har ansvaret för att skapa en applicerbar teori som ersätter den rådande.

att fildelning påverkar efterfrågan på traditionella varor inom medieindustrin är nog inget som man ens behöver bevisa. vad man däremot kan ägna sig åt är att fastställa till vilken grad efterfågan kommer att påverkas, men att det påverkar borde inte vara något man behöver vara oense om.

ovanstående resonemang utgår från att musik kan betraktas som en vara vilken somhelst. om musik istället skulle vara en konstform behöver inte resonemanget och de ekonomiska teorierna stämma så där är första vägskälet egentligen. är musik en vara som är underkastad ekonomisk teori (vilket den är för musikindustrin) eller en konstform som kan ha ekonomiskt värde men som också har helt värden under helt andra premisser?

om musik är en vara uppstår andra intressanta frågor som t ex när i produktionen värdet uppstår. en del resonemang tycks utgå ifrån att nedlagt arbete alltid förtjänar en efterfrågan och därmed betingar ett pris men det behöver inte vara den enda sanningen. en marknads efterfrågan är i jämvikt med utbudet när priset är det rätta men utan efterfrågan på varor med ett givet pris måste priserna sänkas alternativt varan slutligen upphöra att produceras. substitutvaror kan ha eliminerat efterfrågan på den givna varan t ex.

några har gett exempel på varor som har haft ett givet pris på en marknad där olika orsaker har lett till att varan inte längre kan betinga samma pris eller till att varuproduktionen till slut har upphört på grund utav att efterfrågan totalt eliminerats.

arbete och en given arbetsinsats har inget bestämt värde utan betingar det pris som marknaden är villig att betala. alltså är resonemaget "klart man skall ha betalt för sitt arbete" inte hållbart i det här fallet. om jag väljer att producera en vara som har en marknad full av substitut varor och en fallande efterfrågan så kommer detta arbete till slut bli lika "värdelöst" som att producera VHS- eller skrivmaskiner. man kan som producent tycka att arbetet man har lagt ner "förtjänar" eller "borde" betinga ett värde men det är som sagt ingen självklarhet.

det enorma utbud som präglar musikindustrins marknad och nutidens billiga produktionsmetoder har också tvingat ner det pris som varan musik kan betinga eftersom fler aktörer skall dela på en efterfråganskaka som inte jäser i takt med utbudet.

ser man däremot musik som konst har musiken möjlighet att frigöra sig från en varufiering. den behöver inte underkastas ekonomiska teorier, värdesättas med pengar i form av ett pris eller kopplas till specifika medium. kopplingen till det medium på vilket musiken har lagrats är också en del i den varumodell som undergrävt musikens värde i min mening, musik är ju inte mediet den lagrats på men det är mediet i sig som har kopplats till det pris som den egentliga "varan", musiken, har betingat.

med synen på musik som konst och inte som en ekonomisk vara förflyttas också problematiken till dess verkliga ägare, producenten, vilket jag tror är en del i den skräck som hindrar nytänkande i frågan. som tidigare varuproducent på väg in i en avvarufierad "marknad" för musik finns inte längre möjligheten att tjäna pengar på det sätt som skett tidigare. det är ett hot dels för producenterna men också för den industri som växt upp kring producenterna för att generera de mervärden som ingen längre vill betala för.

själv tror jag inte att en modell där man tvingar folk att agera på ett visst sätt kommer att fungera, möjligtvis under en mycket kort period. till slut kommer dock de mervärden som industrin erbjuder att te sig så värdelösa att efterfrågan kommer att mättas med substituvaror istället.

jag tror inte heller på att fånga musiken i en varuform som den inte passar i, varuformen är alldeles för trång för att kunna husera alla de värden utöver de ekonomiska som musik har (iallafall i min värld). musiken vill vara fri men vi producenter vill gärna tjäna pengar på att paketera den i form av en vara. förmodligen kommer inte den modellen att hålla speciellt länge till.

så man kan se det som att vi står inför en möjlighet att avvarufiera musiken som konstform vilket kan skapa enorma fördelar för hela vår civilisation (kreativt, kulturellt, miljömässigt mm). eller så ser man det som att vi står inför ett hot om bristande brödföda både för producerande individer och industrier vilket kan skapa nackdelar (förlorade arbetstillfällen, ekonomiska förluster mm). oavsett vilken syn på saken man har så kan vi kanske vara överens om att ingenting har påverkat vår syn på musik så mycket som pirat/fildelning/digitaliseringen har gjort.

med mike banks ord i bakgrunden "find your strength in the sound. and make that transition" så kanske det slutliga resultatet ändå kan komma att bli "revolution for change".

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-21 22:15

ta väl hand om gråZonerna -- utan dessa kommer man ingen vart!
- som en del av pöbeln, hatar jag att smekas medhårs

Såg idag att Ica hyr ut filmer för 10:-/dygn.

Det är verkligen inte dyrt.

Är det så att dom kan tjäna på det eller är det så att dom tjänar in pengarna på att konsumenterna köper läsk, godis och chips? Någon som vet?

Om så är fallet har jag en viss förståelse för att en film hos Telias digital tv kostar 39:-/dygn. Om det inte är fallet kan jag tycka att deras pris borde sänkas eller att andra alternativ borde komma med ett pris runt 20:-/ dygn.

Om det fanns en tjänst för att hyra film för 10-20:-/dygn - Då skulle jag bli nöjd. Fast det då dessutom en Spotify tjänst med ett fast pris/ mån samt ett gratis alternativ med reklam. Då jublar jag.

Ursprungligen av draags:

Såg idag att Ica hyr ut filmer för 10:-/dygn.

Det är verkligen inte dyrt.

Är det så att dom kan tjäna på det eller är det så att dom tjänar in pengarna på att konsumenterna köper läsk, godis och chips? Någon som vet?

Med allra största säkerhet tjänar inte ICA på det (direkt) nej,
men om kunderna tänker "hyra film... = ICA, då kan jag även
köpa x, y och z".

Det finns många andra exempel på specialerbjudanden där
butiker kör löjligt billiga priser på vissa saker där de t.o.m.
går i förlust för att få in folk.

Men detta är lite OT...

@syked:
En eminent analys tycker jag.

väl talat syked.
jag är helt med på vad du skriver.
den som lever får se!

jag tror mycket på user generated content.
denna e rätt bra om man orkar titta:
http://www.youtube.com/watch?v=TPAO-lZ4_hU

Laseranders och övriga som tycker att det är ok med "illegal" fildelning och ser det som en naturlig del år 2009. Man kan helt enkelt inse att vi ser på detta på olika sätt. Du/ ni ser inte det som skadligt medan andra, som mig ser det som att man lever som parasiter, om man nu ska dra det till sin spets.

p.g.a av det är det nästan omöjligt att mötas eller enas, vilket man inte heller behöver. Jag tycker det är bra med olika åsikter, och jag vill inte stoppa dessa, trots att jag ärligt nästan kan koka av raseri över en del påståenden eller åsikter. Men vi lever i ett ändå relativt fritt land där allt kan vädras. Vilket är fantastiskt eller hur. Jag satt och pratade häromdan med en turk som hade blivit torterad för att han haft andra åsikter och var med i ett olagligt parti som stod för solidaritet.

Därför uppmanar jag att ni ska skrika och göra er röst hörd trots att jag inte håller med. Däremot tycker jag att man ska följa den lag som vi alla faktiskt kommit överens om. Total anarki är jag nämligen tveksam till. Sedan finns civilolydnad - men då borde man inte försöka förneka att man bryter mot lagen utan faktiskt ta sitt eventuella straff. Att köpa anonyma tjänster för att kunna fortsätta bryta mot lagen och kunna ladda ner gratis är tycker jag fegt.

Gör ni er röst hörd på laglig väg, då kanske det på sikt kan gagna oss alla. Kanske fundera ut alternativa lösningar på dagens upphovsrätt. Det kanske faktiskt inte är klockren. Den kanske måste ses över, men att gömma sig bakom anonymitet och bara fortsätta bryta mot lagen av ren tvång och för att man vill slippa betala lär inte förändra några lagar.

PEACE!

Ursprungligen av draags:

PEACE!

Kunde inte sagt det bättre själv!

Jag är för bättre tjänster men kan inte förstå hur synen på att man skall ha rätten till att äga och få vad man vill gratis.
Idag finns tjänster utan DRM skydd att köpa en låt från iTunes är inga problem, problemen är att det kostar pengar och att tanka olagligt är ju gratis!

Allt handlar ju om inställningen, förstår att man tycker det är rätt att TA det som FINNS.. men hur bövelen lyckas man alltid finna de olagliga torrenttjänster och kunna ladda ner illegalt för att sedan säga att man inte finner några lagliga tjänster är för mig en gåta!

Känner väl också att man kan sänka priserna både för musik och filmer..
Köper till 99% av mina filmer mest Bluray och 250 kr alt 170 kr för en BD/DVD skiva är snuskigt dyrt, men jag får väl betala för alla som fildelar

Sänk priserna till 90 kr för DVD och 120 för BD så kommer fler köpa, men jag tror nog fortfarande att den stora delen kommer tanka ner gratis ändå, för som alla säger är det ju svårt att konkurrera med Gratis!

Senast redigerat 2009-04-22 08:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-22 08:29

Mitt moraliska, eller idéproblem är att alla politiska partier som säger sig vilja gynna upphovsrätten (vilket jag tycker är fullt rimligt, även om jag tycker det är groteskt att förlänga den) inte värderar min personliga integritet ett dugg.

Tror att det finns många som jag, som röstade borgerligt i senaste valet, och som inte fultankar som trots allt kan tänka sig att rösta på piratpartiet i EU-valet. Detta som en protest mot de etablerade partiernas totala förakt för vår personliga integritet. Detta betyder inte att jag vill se en piratpartistyrd regering. Men jag vill visa Reinfeldt och Federley hur mycket de har gjort bort sig.

Är det inte litet pinsamt för den etablerade borgerligheten att vänsterpartiet står för de liberala värderingarna i frågan?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Mitt moraliska, eller idéproblem är att alla politiska partier som säger sig vilja gynna upphovsrätten (vilket jag tycker är fullt rimligt, även om jag tycker det är groteskt att förlänga den) inte värderar min personliga integritet ett dugg.

Tror att det finns många som jag, som röstade borgerligt i senaste valet, och som inte fultankar som trots allt kan tänka sig att rösta på piratpartiet i EU-valet. Detta som en protest mot de etablerade partiernas totala förakt för vår personliga integritet. Detta betyder inte att jag vill se en piratpartistyrd regering. Men jag vill visa Reinfeldt och Federley hur mycket de har gjort bort sig.

Jag håller med helt och hållet, men kan [OT] tillägga att det är på många andra sätt jag känner mej kränkt de borgliga, som inte får min röst i nästa val!

Sättet att gå på folket, oavsett om de fuldelar eller ej, är äckligt!

Bevaka tråden