Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förköp av iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av poseidon84:

Du menar mailet alla fick igår?

Inte alla.. jag fick det idag...:)

Som jag ser det (dvs: för mig) så är erbjudandet ganska lika. 3s 399 pott ger ungerfär samma sak som telias erbjundande. Å andra sidan så är det 70 kronor per månad som skiljer Telias fasta kostnader mot 3s pott så det Telias lägre öppningsavgift och minutkostnad (samt SMS kostnad) ger ungefär samma antal samtalsminuter för mig. Skillanden är att på Telia så kan jag pressa min kostnad genom att ringa mindre. Det går inte på 3.

Till saken hör att alla mina bekanta har Telia abbonemang så jag har ingen nytta av 3 Friends. Men om mina bekanta har Tre abbonemang så har jag å andra sidan ingen nytta av den utskjutande potten heller om jag skulle skaffa 3 Friends.

Så det enda detta gjorde var att putta mig närmare Telias förköpserbjudande. Inte för att 3s erbjudande var jättedåligt utan bara för att det inte ger tillräckligt

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-24 18:04
Ursprungligen av poseidon84:

Du menar mailet alla fick igår?

Nej, jag fick det idag..

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-24 15:51

Synd att Tre inte löpte hela lina ut så att säga och erbjöd 3Gs med 99/199/299 också. Nu blir det lite roliga skillnader med deras 399 abonnemang...
3G 8GB: 0:-
3Gs 16GB: 1176:-
3Gs 32GB: 2071:-

Ska man välja den gamla versionen med 8GB eller den nya snabba med dubbla minnet för 1200 extra?

Det som gör mig ändå lite intresserad av Tre är att man kan lägga till försäkring och 0 kr till fasta nummer utan att det påverkar månadsavgiften. Fuktskada är ju tydligen en vanlig åkomma enl. service

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-24 18:51

känns som att telia satsar på sådana som hackar sin telefon, eftersom deras kostnader är värdelösa om man använder telefonen som en telefon. köpa den hos telia låsa upp den och använda med Tele2 eller glocalnet tjänar man nog på om det är jag. Jag är en 23 årig kille med vänner och tjejer som man snackar med då och då, en rätt vanlig iPhone målgrupp. Skickade i Juni månad ca 45 SMS och ringde i ca 1080 minuter., varav det var ca 55 samtal

vad skulle detta bli med telias/ TRE nya abonnemang? vi skall se

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ok börjar med 3 med abonnemanget pott 399

0.69(1080+45+55) =814.2 i månaden vilket som innebär

24(814,2+49) = 20716,8 kronor totalt för iPhone 3Gs 32 gigabyte och mitt användande i genomsnitt

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3 total!

24(699+49)+0.69x55 = 17990 kronor totalt för iPhone 3Gs 32 gigabyte och mitt användande i genomsnitt

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Telia erbjudandet!

0.29(1080+45) + 0.79x55 =370 i månaden vilket som innebär

24(370+378)+995 = 18947 kronor totalt för iPhone 3Gs 32 gigabyte och mitt användande i genomsnitt

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Glocalnet FRITT+ 5000 kontant för iPhone ( då högsta modellen hos telia kostade detta förra året)

24(99+ 0.99x55) + 5000 = 8683 kronor totalt för iPhone 3Gs 32 gigabyte och mitt användande i genomsnitt

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tele2 snackis 24 mån + 5000 kontant för iPhone ( då högsta modellen hos telia kostade detta förra året)

0.19(1080+45) + 0.69(55) = 251.7 i månaden vilket som innebär

24(39+252) + 5000 = 11984 kronor totalt för iPhone 3Gs 32 gigabyte och mitt användande i genomsnitt

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta kanske får er att få ett litet hum om hur de ser ut om man ringer lite under en 2 års tid. skall tilläggas, att Glocalnet har 6 månader utan fast avgift nu med av de 18 månader det är bindning på. Jag surfar inte med min iPhone så har inte tagit med det i mina beräkningar, är medveten om det. Skall tilläggas också att då iPhone 4G kommer eller vad man skall kalla den så har du bara 600 i bindning kvar totalt med Glocalnet av totalkostnaden där som var på 8683 kronor totalt. Jag kan köpa iPhone kontant eftersom jag har ett Telia abonnemang som de är mer än 3 månader kvar på, alla har inte denna möjlighet kanske men ändå. Bli inte sura nu, detta var till för att hjälpa

Ursprungligen av Esa:

känns som att telia satsar på sådana som hackar sin telefon, eftersom deras kostnader är värdelösa om man använder telefonen som en telefon.

Fånigt påstående eftersom Telia naturligtvis inte satsar på de som hackar sin iPhone. Jag skulle tro att det är en ytterst liten bråkdel av Telias alla iPhone-kunder som hackar sin telefon.

Ursprungligen av Esa:

köpa den hos telia låsa upp den och använda med Tele2 eller glocalnet tjänar man nog på om det är jag. Jag är en 23 årig kille med vänner och tjejer som man snackar med då och då, en rätt vanlig iPhone målgrupp. Skickade i Juni månad ca 45 SMS och ringde i ca 1080 minuter., varav det var ca 55 samtal

Allt är ju individuellt, för mig skulle Telia passa rätt bra. Nästan alla jag ringer till har Telia, så därför skulle Telia Till vänner för 49 kr/mån passa utmärkt. Sen tar jag Mobilsurf Alltid för 69 kr/mån till det.

Utöver detta blir det då samtalskostnaden, men den blir rätt låg eftersom jag använder mobilen rätt sparsamt, har legat på en månadskostnaden på under 100 kr vissa månader (med ett urgammalt Telia-abonnemang med dyrt dagpris).

Det är som sagt individuellt, men jag menar bara att jag inte alls håller med om ditt påstående om "deras kostnader är värdelösa om man använder telefonen som en telefon".

Högsta modellen (3G 16GB) har väl inte gått att köpa som kontanttelefon hos Telia? 8GB kostar 5395:- som kontanttelefon NU och Telenor tar 7000 för obunden, olåst 3G 16GB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-24 20:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Högsta modellen (3G 16GB) har väl inte gått att köpa som kontanttelefon hos Telia? 8GB kostar 5395:- som kontanttelefon NU och Telenor tar 7000 för obunden, olåst 3G 16GB

nej alltså om man har ett abonnemang hos telia, som är mer än tre månader bindningstid kvar, har man rätt till att köpa iPhone till ett reducerat pris, vet inte vad denna nya 3Gs kommer kosta men när förra iPhone kom kostade den dyraste modellen 5000 för Telia kunder som hade abonnemang redan, som alltså hade bindning kvar, mer än tre månader kan väl hända att denna går på 6000

Är du säker? Telia skriver att "Har du ingen, eller upp till 3 månaders bindningstid kvar kan du beställa iPhone 3GS med Telia Mobil Prata på och Mobilsurf Extra. Du byter då ut ditt nuvarande abonnemang mot Telia Mobil Prata på med Mobilsurf Extra och förlänger ditt avtal med 24 månader. "

Å andra sidan så säger man på bloggen att man ska kunna köpa den till kontantpris, vilket skulle kunna stämma med vad du skriver men också kanske tolkas som att man kan betala hela beloppet vid köpet istället per månad (vilket man kunde göra när man köpte en 3G ifjol)

Nåväl, det närmar sig men vi kommer nog inte få alternativen förän på fredag...

Men nu ska jag titta igenom min senaste räkning så att jag kan göra samma beräkning som du gjorde. Bra idé! Men jag får dra ner på SMS-kostnaden, jag köpte BeejiveIM idag som jag kommer att köra en hel del istället för SMS:)

Edit: Nu har jag gjort ett överslag utifrån min senaste räkning som jag tror är ganska representativ och kommer fram till att om jag jämför månadskostnaden för mitt nuvarande 3G Abb (Mina Vänner) och Prata På samt 3 Pott399 så blir 3 billigare med 100 kronor per månad.

Lite oväntat.

Det är dock inte lika enkelt ur familjens synvinkel eftersom samliga övriga familjemedlemmar har Telia (bundna abb) som kommer att bli dyrare om jag byter...

En ganska rolig övning:)

Senast redigerat 2009-07-24 22:33
Ursprungligen av BlackSmp:

...

Men jag kommer ändå fram till att jag vill ha Mina Vänner med Mobildata. Den största möjligheten till att pressa priset per månad ligger i ett billigare dataabbonemang. Kostnaden för samtalen påverkar mindre.

En ganska rolig övning:)

Du har också kommit fram till att det MINSTA man gör är att ringa och att man kommunicerar på allehanda andra elektroniska sätt ( Twitter/jabber/FB/SMS/MMS/email etc).

Roligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Du har också kommit fram till att det MINSTA man gör är att ringa och att man kommunicerar på allehanda andra elektroniska sätt ( Twitter/jabber/FB/SMS/MMS/email etc).

Roligt.

Nja... jag har kommit fram till att det minsta som jag gör är att ringa:) Och att jag exempelvis köpte BeeJiveIM för att få ner kostnaden för SMS till min grabb (som också har en iPhone) och få bort en del av mina rörliga kostnader.

Som en sidoutvikelse. Om man är intresserad av IM till iPhone så är BeeJiveIM ljusår före Fring, Nimbuzz och andra gratisversioner som jag har provat. BeeJive är riktigt användbar.

Men jag tror, tillskillnad från Esa, att iPhone ändrar kommunikationsmönstret till andra som har iPhones (förutom min kompis som jag envist försöker få in till Twitter och IM delen:). SMS/MMS delen finns redan hos många ungdomar och email är ovanligare men trenden är mer "Twitter" även om de flesta idag "twittrar" via SMS istället. Många föräldrar kan nog vittna om att deras ungdomar vräker ut SMS därför att de har gratis SMS...

Vill man ringa så finns det bättre och enklare telefoner:)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-24 22:45

Jag är en sån där person som kommer att använda iPhone i första hand till allt annat än telefon

April: 7 samtal, 16 minuter. Data 584kB!
Maj: 12 samtal, 27 minuter. Data 115kB
Juni: 6 samtal, 28 minuter. Data 55kB

Tilläggas skall att jag inte har varken dataabonnemang eller en mobil som funkar bra att surfa med. Därför vill jag ha ett pottabonnemang på 99 kr + surf... Hur svårt ska det vara? Om jag skulle ta 399 kr / mån med tre så skulle jag betala minst 349 kr i månaden för telefonen, eftersom jag inte nyttjar ett sådant abonnemang. Således 9300 kr för luren...

Telenor tar nu 5300 kr för 3G 16GB med 299 pottabonnemang med fri surf, eller 4320 kr med 399 pott. Jämfört med Tre är det ju rena rånet, eftersom de tar 2071 kr med 399 pott och "fri" surf. Så kommer inte Telenor med andra priser så byter jag operatör på studs.

Jag ligger på ca 50 samtal per månad och 260 minuter samt över 100 SMS:)

Sedan så ligger jag på omkring 800 MB data...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-24 22:58

kan tillägga att jag använder iPhone som vanlig telefon iPod och Gameboy på toan på jobbet hatade att gå med en mobil och en iPod, att ta ur lurarna stänga av iPoden leta upp mobilen och svara, sen lägga ner den igen, och sedan sätta in hörlurarna igen nu trycker man på en knapp bara för o svara, sen kommer musiken igång direkt

Sedan de med telefon, om ni SMSat mycket med tjejer eller annat vet ni hur lätt missförstånd sker och man får ett helvete, så ringa är viktigt om man vill bli förstådd av de andra könet

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-07-30 16:22

alltså går de att förbeställa iphone på alla ställen utom halebop nu, där de dessutom bara är möjligt att beställa från nätet inte ens några priser ser jag ännu!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-07-30 16:38
Ursprungligen av ibanez:

alltså går de att förbeställa iphone på alla ställen utom halebop nu, där de dessutom bara är möjligt att beställa från nätet inte ens några priser ser jag ännu!

Om det var en fråga så stämmer det vad gäller förbeställning. Här hittar du priserna:

iPhone 3GS hos Halebop - nu presenterar vi priserna

Nu finns Telias alla abonnemang och priser på hemsidan.

fast betala den rakt upp och ner GÅR INTE (som diskuteras i granntrådarna).
Enbart massa abb-val med 24 mån bindning etc.

Känner mig fullständigt pissad på av Telia just nu.

Ursprungligen av Goflorp:

fast betala den rakt upp och ner GÅR INTE (som diskuteras i granntrådarna).
Enbart massa abb-val med 24 mån bindning etc.

Njae, det går att välja 12 månader också på flera abonnemang. Men ja, det går inte att ta den rakt av utan abonnemang. Kontantkort verkar dröja. Folk som vill ha det kanske ska välja Halebop istället.

Ursprungligen av theplague:

Det är jag nästan säker på, att de blir dyrare alltså, men om det sedan ligger i en högre telefonkostnad eller "påtvingat" abonnemangstillval ska bli intressant att se.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Samma mobil med prata på + mobilsurf alltid kommer förmodligen att bli 2000-2500 kronor dyrare.

Nu vet vi facit:

iPhone 3GS 16 GB med Telia Mobil Prata på med Mobilsurf Extra (paketet):
1 kr + 378 kr/månad.
Totalt 9073 kr.

iPhone 3GS 16 GB med Telia Mobil Prata på + Mobilsurf Alltid:
195 kr + 298 kr/månad (200 kr + 29 kr + 69 kr).
Totalt 7347 kr.

iPhone 3GS 16 GB med Telia Mobil Prata på + Mobilsurf Extra:
195 kr + 428 kr/månad 200 kr + 29 kr + 199 kr).
Totalt 10467 kr.

Det vill säga absolut inga "2000-2500 kronor dyrare".

Det jag hävdade förut var att det inte skulle bli någon skillnad i extrakostnad (varken engångsavgiften eller den ökade månadskostnaden) oavsett om man tog Mobilsurf Alltid eller Mobilsurf Extra. Och det är precis så det blev också.

Vad man däremot kan se är att det är korkat att välja Telia Mobil Prata på + Mobilsurf Extra eftersom förköpspaketet är mycket mera förmånligt. Telia tar nämligen 195 kr + 24 x 200 kr = 4995 kr oavsett vilket surftillägg man väljer, medan bara 1 kr + 24 x 150 kr = 3601 kr om man väljer förköpspaketet.

Så faktum är att Telia inte alls skinnade folk med förköpspaketet utan gav ett förmånligt pris!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-31 00:45
Ursprungligen av Adrian B:

Nu vet vi facit:

iPhone 3GS 16 GB med Telia Mobil Prata på med Mobilsurf Extra (paketet):
1 kr + 378 kr/månad.
Totalt 9073 kr.

iPhone 3GS 16 GB med Telia Mobil Prata på + Mobilsurf Alltid:
195 kr + 298 kr/månad (200 kr + 29 kr + 69 kr).
Totalt 7347 kr.
Det vill säga absolut inga "2000-2500 kronor dyrare".

Det jag hävdade förut var att det inte skulle bli någon skillnad i extrakostnad (varken engångsavgiften eller den ökade månadskostnaden) oavsett om man tog Mobilsurf Alltid eller Mobilsurf Extra. Och det är precis så det blev också.

Så faktum är att Telia inte alls skinnade folk med förköpspaketet utan gav ett förmånligt pris!

Läs nu vad du själv skriver. Jag sa att mobilen blir dyrare. Vad du har räknat ut är att totalpriset blir lägre, men du får samtidigt mindre, eller hur? 500Mb vs 5Gb i Turbo-3G, samt tillgång till surfzoner.

Priset på 16Gb i förköpspaketet var (och är) 1+150x24=3601 kr. Priset på 16Gb i paketet med surf alltid blev och är 4995 kr (200x24+195). Eller hur?

En prisskillnad på telefonen på 1394 kr. Inte 2000-2500 kr som jag sa, men dock 1394 kr. Dessutom blev det inte alls så som du sa om att varken engångs eller månadskostnad blir annorlunda. 1kr vs 195 kr i start och 150kr vs 200kr per månad. Så jag vidhåller att min ståndpunkt är korrekt. Telefonen blev dyrare med ett billigare abonnemang. Det är empiriskt bevisat nu.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Läs nu vad du själv skriver. Jag sa att mobilen blir dyrare. Vad du har räknat ut är att totalpriset blir lägre, men du får samtidigt mindre, eller hur?

Priset på 16Gb i förköpspaketet var (och är) 1+150x24=3601 kr. Priset på 16Gb i paketet med surf alltid blev och är 4995 kr (200x24+195). Eller hur?

En prisskillnad på telefonen på 1394 kr. Inte 2000-2500 kr som jag sa, men dock 1400 kr.

Jo, men du missar vad jag skriver: Det är OAVSETT om du väljer Mobilsurf Extra eller Alltid. Visst, förköpspaketet är billigare, men om du bara väljer abonnemanget och surftillägget separat så blir det 195 kr + 200 kr x 24 månader = 4995 kr.

Min poäng var att valet av surftillägg inte påverkade priset för telefonen. Det gäller för de andra abonnemangen också, t.ex. Prata på eller Max 25. Oavsett vad du väljer för surftillägg är priset detsamma, till och med om du struntar i surftillägg helt och bara kör på maxtaxa så är priset detsamma.

Däremot är förköpspriset ett extra bra paket.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-31 00:59
Ursprungligen av Adrian B:

Min poäng var att valet av surftillägg inte påverkade priset för telefonen.

Men det gör det ju om du jämför förköpspaketet med Mobilsurf alltid. Blanda inte in det anbdra alternativet. Jag hävdade att telefonen blir dyrare med ett billigare abonnemang och så är fallet. Sen om du väljer ett dyrare abonnemang hör inte hit. Jag nämnde bara förköpspaketet vs prata på + mobilsurf alltid.

Telia har ju själv visat med sin lägre månadsavgift och 1 kr att telefonen blir billigare med detta abonnemang.

Men jag håller med om att förköpspaketet är bra jämfört md att snickra ihop paketet själv.

Bevaka tråden