Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS problem diskussion

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-02 23:39

Jahapp jag var väldigt glad för min iPhone, men har börjat märka att saker och ting inte riktigt stämmer. För mig är det 4 saker.

1. Skärmen - Alltså skärmen har en gul nyans, vitt är inte riktigt vitt, min kompis har en iPhone 3G och hans skärm är mer korrekt där är vitt vitt så att säga, man kan säga att färgerna känns mer korrekt på hans, och inte på min.

2. Högtalaren - Herregud vilket skränigt ljud!! de skär sig verkligen. Jämförde med min polares 3G här med.. med hans iPhone spelas musik bra fint klart ljud. På min skär de sig totalt de svider att höra ljudet, låter förjävligt rent ut sagt.

3. När jag kopplar in iPhone 3GS till datorn så måste den ligga helt still de glappar i intaget så om man rör sladden minsta lilla tappar iPhone kontakten med datorn, det är inte heller sladden som är fel då jag testat med en annan.

4. Sim-kortintaget, den sticker upp lite, så att de inte är slätt ser rätt fult ut

har ni något liknande problem? eller annat med er 3GS

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-03 00:13

Du verkar ha fått ett måndagsex. Jag har inga av de problem du nämner.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-03 05:58

Jag håller med Jeppe_E, jag har inte heller märkt av de problem du nämner.
Det faktum att det verkar vara så många problem på en gång stödjer Jeppe_E's teori om ett möjligt måndagsex är jag rädd.

Pratat med stället där du köpte den? Troligen får du byta mot en ny.

Kan nog bara hålla med...ser inte de problem som du beskriver. Färgerna känns iofs annorlunda på min 3GS jämfört med 3G:n men de känns klarare på något diffust:) sätt

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-03 07:00

Om jag inte missminner mig (rätta mig om jag har fel, varit uppe sedan 04:30 och inte fått i mig tillräckligt med kaffe än) så är det en ny(are) typ av skärm på 3GS. Toligen är det den oleophobic-iska (vad blir det på svenska :s) delen som gör sig till synes.
Även jag tycker att den skiljer sig en hel del, dock har jag bara en 2G att jämnföra med

Ursprungligen av BlackSmp:

Kan nog bara hålla med...ser inte de problem som du beskriver. Färgerna känns iofs annorlunda på min 3GS jämfört med 3G:n men de känns klarare på något diffust:) sätt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-03 16:44

alltså de med sim kort intaget och skärmen är inte så jobbigt de kan jag leva med... men högtalaren, samt att när man synkar så tappar den iPhonen hela tiden så man blir tokig ..

går till Telia när jag vet att dem har iPhones så man kan få en direkt orkar inte vänta

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-03 21:05
Ursprungligen av Esa:

alltså de med sim kort intaget och skärmen är inte så jobbigt de kan jag leva med... men högtalaren, samt att när man synkar så tappar den iPhonen hela tiden så man blir tokig ..

går till Telia när jag vet att dem har iPhones så man kan få en direkt orkar inte vänta

Du får inte en ny direkt. Du får lämna in den på lagning och så tar det 10 arbetsdagar.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-03 16:57

Har du kollat så din kompis inte har någon EQ på som gör att ljudet låter bättre?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-03 17:10

nej de har han inte, alltså jag hade en 3G innan och de lät inte så då... alltså lyssnar inte på musik via högtalaren, de är mer när man spelar, och de skär sig, de känns som de e något som sitter lite löst i telefonen , eller ni vet hur en sprängd högtalare låter när man spelar i den va ? så typ

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-04 01:22

Apple lagar inget, du får den på en gång! (Så fort servicesnubbarna har kollat på den vill säga)

Ursprungligen av Sajmoon:

Apple lagar inget, du får den på en gång! (Så fort servicesnubbarna har kollat på den vill säga)

Nja, det uttalandet skulle jag vilja syna... Vad menar du och vad innebär på en gång för dig?

Min sons telefon med en spräckt skärm byttes mot en utbytestelefon... det tog fyra veckor... iofs så tog det en extra vecka pga att de först skickade fel färg på utbytestelefonen men inte får du den på en gång...

Senast redigerat 2009-08-05 10:29

Den har en gulare nyans stämmer!
När jag sätter den i ljudlös så är knappen lite halvlös och skramlar dock inte när man slår tillbaka den, inget problem då jag kan få större problem med en ny
Annars funkar min prima!

Upplever ljudet som betydligt högre än min gamla 3G dock inte som du beskriver att det skär sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-04 15:04
Ursprungligen av @ndreas:

Den har en gulare nyans stämmer!
När jag sätter den i ljudlös så är knappen lite halvlös och skramlar dock inte när man slår tillbaka den, inget problem då jag kan få större problem med en ny
Annars funkar min prima!

Upplever ljudet som betydligt högre än min gamla 3G dock inte som du beskriver att det skär sig.

mmh ,men då vet jag att de inte är något fel på skärmen

kan säga att de lilla hålet under mobilen där högtalaren är, de tär ju ett litet nät där de är intryckt på högtalarsidan, ser ut som någon kört in nått vasst där.. så det e säkert det som spökar... får se när jag orkar lämna in den

en annan sak jag lagt märke till, batteriet tar slut snabbare på denna än 3G är det pga den snabbare processorn eller?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-08-04 08:16

Inga sådana problem med min svarta 32gb..

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-05 09:10

Den gula nyansen är inget fel, Apple har medvetet gjort så för att få mer naturtrogna färger och bättre kontrast.

Ursprungligen av sebsongs:

Den gula nyansen är inget fel, Apple har medvetet gjort så för att få mer naturtrogna färger och bättre kontrast.

Har du källa på detta för 3GS, speciellt angående kontrasten?

Jag köpte min iphone 3G från italien och har en av de bästa displayerna jag sett på en iphone 3G. Det vita är riktigt vitt och det svarta riktigt svart. Kan ha ljusstrykan nästan så lågt som det bara går och ändå ha en skarp bild.

Nu köpte jag en iphone 3GS och det var ett stort skämt. Bilden är så oskarp att den tom va suddig så att det var svårt att läsa texten på ikonerna. Jag och killen i butiken jämförde telefonen med 2 andra 3GS telefoner de hade i butiken. Min var gulast, en var mellan och en såg nästan lika bra ut som min gamla 3G lur.
Jag lämnade genast in den och fick en ny idag efter 10 dagar (De byter ut dem, Anovo får inte laga dem för Apple enligt de själva). Den är bättre men fortfarande alldelles för gul och oskärpa.

Här är länk iPhone 3G Yellow Screen Issue - Mac Forums där det diskuteras om den gamla 3G telefonen när den släpptes.

Om man jämför skärmarna i mörker så är det betydligt lättare att se oskärpa och fel i färgnyanserna. Den nuvarande 3GS telefonen måste vara på 80% ljusstyrka för att vara lika ljusstark som min vanliga 3G på 15% ljusstyrka. Och i och med den höga ljusstyrkan på iphone 3GS så blir det svarta grått och färgerna blir suddiga. Är dock även diffusa i låg ljusstyrka, känns som om man har grus i ögonen.

Här är lite mer läsning kring gula skärmar You Think They've Fixed the Yellow Screen Issue Now? iPhone 3Gs screen updated? [Archive] - Mac Forums .

Jag kan inte leva med den gula skärmen och kommer att lämna in den till jag får en acceptabel bild. Kanske ska man vänta lite så att man får en telefon ur en annan fabrikslinje.

EDIT:
hittade en till länk som är mer aktuell
länk

Är själv övertygad att problemet med gula skärmar är inte modellbundet. Min iphone 3G är vitare än min väns 2G som ser gul ut i jämförelse. Jämför man med vitt papper är den lika vit som pappret.

Har några teorier.
1. Har med skärmens vitbalansinställning att göra som inte går att ändra själv.
2. Att när apple har hög belastning på tillverkningen så försämras kvaliteten på skärmarna.
3. Det är bara helt random hur skärmarna är. Kanske finns det olika fabriker som då är orsaken till att skärmarna inte blir exakt lika.

Jag köper inte Apples förklaringar de haft om den gamla 3G, att de avsiktligt skulle göra skärmarna mer eller mindre gula. Folk var ju nöjda med iphone 2G, varför då göra en massa olika nyanser på senare generationers telefoner?

Senast redigerat 2009-08-13 00:43
Ursprungligen av sebsongs:

Den gula nyansen är inget fel, Apple har medvetet gjort så för att få mer naturtrogna färger och bättre kontrast.

Tror du på det själv...?

Är det bara jag som har problem med kameran? Väldigt ofta går det inte att ta bilder/filma för att när kamera-appen startar så "öppnar sig" slutarbilden inte, dvs man får aldrig börja använda sökaren.

Det här problemet verkar välkänt i USA om man googlar lite men är det bara jag i Sverige som har problemet?

Ursprungligen av MungoBBQ:

Är det bara jag som har problem med kameran? Väldigt ofta går det inte att ta bilder/filma för att när kamera-appen startar så "öppnar sig" slutarbilden inte, dvs man får aldrig börja använda sökaren.

Det här problemet verkar välkänt i USA om man googlar lite men är det bara jag i Sverige som har problemet?

Det där felet hade jag på min 3G, så jag lämnade in den och fick en utbyteslur.
Det var inte alls kul när man ville fota och kameran vägrade starta.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Det där felet hade jag på min 3G, så jag lämnade in den och fick en utbyteslur.
Det var inte alls kul när man ville fota och kameran vägrade starta.

Jag var nere på Teliabutiken idag. De skulle i såna fall skicka telefonen till verkstad och det skulle ta 2-6 veckor... Ingen lånelur kunde man få under tiden. Nej tack.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-05 11:59

Jag såg det fenomenet på min 3gs idag med. En omstart löste problemet...

Ursprungligen av Esa:

2. Högtalaren - Herregud vilket skränigt ljud!! de skär sig verkligen. Jämförde med min polares 3G här med.. med hans iPhone spelas musik bra fint klart ljud. På min skär de sig totalt de svider att höra ljudet, låter förjävligt rent ut sagt.

3. När jag kopplar in iPhone 3GS till datorn så måste den ligga helt still de glappar i intaget så om man rör sladden minsta lilla tappar iPhone kontakten med datorn, det är inte heller sladden som är fel då jag testat med en annan.

4. Sim-kortintaget, den sticker upp lite, så att de inte är slätt ser rätt fult ut

har ni något liknande problem? eller annat med er 3GS

Ursprungligen av Esa:

kan säga att de lilla hålet under mobilen där högtalaren är, de tär ju ett litet nät där de är intryckt på högtalarsidan, ser ut som någon kört in nått vasst där.. så det e säkert det som spökar... får se när jag orkar lämna in den

en annan sak jag lagt märke till, batteriet tar slut snabbare på denna än 3G är det pga den snabbare processorn eller?

Min iPhone 3GS är PRECIS som din! luckan sticker upp lite, ansluter inte direkt till datorn, högtalare låter som fan och batteriet dör bra snabbare än min 3G!

Har en vit telefon så att luckan sticker upp syns ganska tydligt. Dock hade jag ett härligt måndags ex till 3G så denna är bra mycket bättre än telefonen jag hade innan. Har också klätt in telefonen i invisibleSHIELD som jag applicerade dagen jag fick telefonen så att luckan sticker upp syns faktiskt inte nu när skyddet är på.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-08-17 18:05

Jag har problem att spela video på min, när kontrollerna försvinner så kan jag inte få tillbaka dom genom att nudda skärmen. Måste antingen klicka på paus på lurarna eller trycka på hem och gå tillbaka till filmen.
Känns mer som ett mjukvaruproblem men väldigt märkligt. Någon som har samma problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-19 02:01

aså jag lämnar in min imorgon återkommer då! jag börjar bli mer och mer irriterad på den nu.

för de första är det alla dem saker jag sa innan... nu har man även börjat märka dessa saker:

1. om du skakar telefonen låter de som något sitter löst i den och rullar runt

2. Den blir enormt VARM! när man ringer 3G samtal, och batteriet rinner ut som en ål i en vattenrutchkana

3. rätt som de är när man laddar den blir skärmen vit, bara sådär, och tar eveigheter att få igång mobilen efter det

4. När jag får sms så får jag ingen sådan skylt längre utan måste gå in i SMS Appen för att se vad det står

När jag e hos telia imorgon skall jag be dem ta fram en annan VIT iPhone 32 gB som jag har så jag kan se om de är skillnad för detta är inte bra hade inget liknande problem med min gamla svarta 16 GB, allt var prima med den..

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-19 18:22

Batteri problemet löser sig efter ett tag. Det har tagit min en månad att stabilisera sig bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-19 20:56

lämnade in den idag! den kommer bytas ut dock så får inte TELIA ge mig en ny, utan de gör Anovo i Nacka.

de med skärmen är inget fel, tydligen är det så det skall vara de sa de i affären att 3Gs har sådan skärm. mer åt de gula aså,, så om ni har det felet, om ni anser de tär ett fel kommer dem inte göra något.

Ursprungligen av Esa:

lämnade in den idag! den kommer bytas ut dock så får inte TELIA ge mig en ny, utan de gör Anovo i Nacka.

de med skärmen är inget fel, tydligen är det så det skall vara de sa de i affären att 3Gs har sådan skärm. mer åt de gula aså,, så om ni har det felet, om ni anser de tär ett fel kommer dem inte göra något.

Den gula skärmen är ett fel. Felet ligger i att kvaliten verkar usel i de flesta av telefonerna. Jag har jämfört min nya med min kollega och han har samma dåliga skärm som min. Jämförde med 2 andra i butik där den ena var lika usel och den andra de hade var bra.

Det var som sagt exakt samma problem när 3G telefonerna kom förra året.

länkat denna förut, länkar den igen
Apple - Support - Discussions - iPhone 3G S has yellowish tint ...

Problemet är att kvaliten skiljer sig mycket från telefon till telefon. Jag tror att det är ett fabrikationsproblem som de inte enkelt kan lösa utan att det kostar dem en massa pengar. Apple låter kravet för kvaliten ligga mycket lågt eftersom konsumenterna accepterar det.

Enligt mitt tycke är den så dålig att jag fortfarande använder min gamla 3G telefon och har den andra bara på hyllan till de börjar tillverkas med bättre kvalitet. Då byter jag ut den.

Jag har höga krav om jag köper en mobiltelefon för mer än 10 000 (har ett affärspaket som kostar 850 i månaden i 24 månader som jag teckna med iphonen).

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-20 17:28
Ursprungligen av plasten:

Den gula skärmen är ett fel. Felet ligger i att kvaliten verkar usel i de flesta av telefonerna. Jag har jämfört min nya med min kollega och han har samma dåliga skärm som min. Jämförde med 2 andra i butik där den ena var lika usel och den andra de hade var bra.

Det var som sagt exakt samma problem när 3G telefonerna kom förra året.

länkat denna förut, länkar den igen
Apple - Support - Discussions - iPhone 3G S has yellowish tint ...

Problemet är att kvaliten skiljer sig mycket från telefon till telefon. Jag tror att det är ett fabrikationsproblem som de inte enkelt kan lösa utan att det kostar dem en massa pengar. Apple låter kravet för kvaliten ligga mycket lågt eftersom konsumenterna accepterar det.

Enligt mitt tycke är den så dålig att jag fortfarande använder min gamla 3G telefon och har den andra bara på hyllan till de börjar tillverkas med bättre kvalitet. Då byter jag ut den.

Jag har höga krav om jag köper en mobiltelefon för mer än 10 000 (har ett affärspaket som kostar 850 i månaden i 24 månader som jag teckna med iphonen).

Jag tror som du att den första batchen som dom pressar ut inte har lika bra kvalité som dom som kommer ut när det hela har stabiliserat sig på marknaden. Jag hade turen att köpa en från italien och inte få en med gul skärm vilket jag är glad för.

Betalar du verkligen mer än 10 000 för endast telefonen? Du kan ju inte räkna in abonnemangs kostnad osv i vad du betalar för telefonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-20 18:45
Ursprungligen av Exstaz:

Jag tror som du att den första batchen som dom pressar ut inte har lika bra kvalité som dom som kommer ut när det hela har stabiliserat sig på marknaden. Jag hade turen att köpa en från italien och inte få en med gul skärm vilket jag är glad för.

Betalar du verkligen mer än 10 000 för endast telefonen? Du kan ju inte räkna in abonnemangs kostnad osv i vad du betalar för telefonen.

såklart produkter utvecklas de gör dem hela tiden... se på apples hörlurar tex som har helt annat intag nu än tidigare, vissa har inte problem med dem gamla lurarna medans vissa har det, bara för det ser annorlunda ut betyder det inte att det är sämre.... samma iPhone, om de finner fel ändrar de dem, men om du har en telefon som fungerar, alltså som fyller sina funktioner så anser jag inte att man kan kräva en ny. Och vad jag har förstått det som så får inte TELIA ge dig en ny pga skärmen är lite gul....

sedan kan man ju vänta men då kommer en ny iPhone och då väntar du lite till, sen väntar du igen.. sedan sitter du där

Bevaka tråden