Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sodemus:

Man befäster alltså USB 3:s ställning redan idag på grunder som egentligen inte finns förrän i morgon.

Två saker angående detta:

1) Jag tror inte det spelar någon som helst roll vad Apple gör i frågan då övriga PC-industrin redan tagit till sig USB3 (se länkar nedan).

2) Grunderna finns redan idag: Snabbare externa hårddiskar.

Här är ett test från förra året av USB3 hos Tom's Hardware (min markering):

While we have yet to see any device capable of defining the performance limits of USB 3.0, benchmarks prove it’s a huge step up from USB 2.0, even when using a average desktop hard drive. USB 3.0 is able to match the eSATA controller against which it initially competes, and its 5.0 Gb/s limit will continue to remain competitive, even after 6.0 Gb/s transfers are applied to eSATA.

Offering around 50% more amperage over the same power wires as the USB 2.0 interface it shares, USB 3.0 looks to become the de-facto standard for high-speed portable devices. The marketing power of the USB name, along with its shared connector and compatibility with non-ATA devices, will likely relegate the competing eSATA standard to stationary backup devices.

Ursprungligen av sodemus:

I morgon, när valet finns mellan USB 3 och Light Peak kan göras, finns alltså argumentet för USB3 eftersom alla tillbehör som sålts den senaste tiden är USB3.

Men vet vi ens att LP är lämpligt för alla typer av tillbehör? Är det billigt och enkelt nog att sättas in i nyckelringsminnen, möss, tangentbord, kortläsare, plojgrejer osv? Är det en standard som är tänkt att helt omfatta samma marknad som USB gör idag? För det är vad LP måste göra om det skulle kunna ersätta USB så som du vill.

Ursprungligen av sodemus:

Och ja, vad jag är ute efter är på sikt en utfasning av USB (om t.ex. LP visar sig vara en rimlig ersättare). Det är inget jag vill hymla om. Ett naturligt steg i utfasningsprocesser är att man fortsätter stödja äldre produkter (genom USB 2 portar i det här fallet) men utan att uppgradera.

Det hade kanske varit det om det fanns ett konsensus inom industrin att göra detta innan USB3 kom. Men USB3 är redan en boll satt i rullning och det finns inget stöd inom industrin för att aktivt fasa ut USB så vitt jag vet. Så slutresultatet blir bara att Apple-användarna får lida till ingen nytta av en sådan process om Apple skulle välja den vägen.

Ursprungligen av sodemus:

Eftersom användaren "inte vet bättre" (idag kan man dock inte säga vad som är bäst) måste man alltså hålla USB3 borta från masslansering för att inte befästa en sämre standard även i nästa generations datorer och produkter.

För sent. Se nedan.

Ursprungligen av sodemus:

Det möjligt att Apple är för litet för att åstadkomma en sån ändring men nu är det ju så att lilla Intel också skjutit USB 3 på framtiden, rykten säger väl någon gång 2011 om jag inte misstar mig.

Apple är för litet, det tror jag definitivt. Intel är förstås mycket större när det gäller hela datorindustrin, men som jag förstår det har Intels agerande inte hindrat USB3 från att börja användas.

Låt oss titta på hur världens tre största datortillverkare ser på USB3: HP har redan lanserat bärbara med USB3, Acer har bärbara med USB3 på gång och Dell har redan lanserat bärbara med USB3. Jag skulle nog påstå att USB3 redan är här.

Så även om LP borde ersätta USB3 (vilket jag inte håller med om fullt ut) är det redan för sent. Det skulle bara straffa Apples kunder, det vill säga oss, om Apple avstår USB3.

LP är en framtida oprövad teknologi som lovar mycket gott och antagligen dödar Firewire, eSATA och annan teknik om lanseringen blir lyckad, men som kommer att leva parallellt med USB under en lång tid framöver.

Hade hellre föredragit eSata framför USB dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-04 14:41
Ursprungligen av @ndreas:

Hade hellre föredragit eSata framför USB dock.

Hade inte jag, slipper gärna extern strömförsörjning.

Ursprungligen av @ndreas:

Hade hellre föredragit eSata framför USB dock.

Så du menar på allvar att du hellre att sett att Apple tar bort USB-porten och istället har eSATA? Du har inte ett enda tillbehör som kräver USB?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-03-04 15:00

Den stora fördelen med USB3 är ju också som redan konstaterats att kontakten ser likadan ut som för befintliga USB-portar. Det är alltså inte fråga om att lägga till en ny port till förmån för någon annan, utan att modernisera de portar som ändå kommer finnas kvar länge till. Ett givet steg tycker jag, och ju längre MBP-uppgraderingen dröjer, desto troligare är det att Apple implementerar detta i nästa uppgradering.

Borde f ö vara ett givit konfigurationsval att kunna välja ssd (helst snabbare än samsungs - kanske x25?) istället för superdrive. Apple har ju förstått att superdriven inte är en absolut nödvändighet redan i MBA och MacMini Server så att erbjuda detta även i MBP-serien vore ett naturligt steg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-04 17:49

Hur tycker ni jag ska göra, vänta på uppdateringen eller köpa en MBP 13" nu? Jag har väntat på den där uppdateringen hur länge som helst nu så jag orkar nog vänta lite till. Samtidigt hade det inte varit fel att skaffa en nu... Ett eventuellt köp kommer resultera i min första Mac

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-04 18:38
Ursprungligen av Anton94:

Hur tycker ni jag ska göra, vänta på uppdateringen eller köpa en MBP 13" nu? Jag har väntat på den där uppdateringen hur länge som helst nu så jag orkar nog vänta lite till. Samtidigt hade det inte varit fel att skaffa en nu... Ett eventuellt köp kommer resultera i min första Mac

Hej Anton!
Du befinner dig i precis det läge jag var i (helt omedveten dock) 2004. Jag köpte min dator under vintern 04/05 och det tog sedan inte många veckor förrän en ny generation lanserades. Fördelen med att köpa de sista av en version är att barnsjukdomar och strul är fixat genom alla OS-uppdateringar och programuppdateringar. Nackdelen är, som jag fick känna på att känna fartvinden av dem som swischar förbi med nya kraftfullare och billigare datorer. Det är jobbigt. Men men. Detta är ett beslut ingen annan kan ta åt dig. Vad jag tycker? Vänta. Du har VERKLIGEN valt rätt när du nu väljer Mac och redan de maskiner som är ute nu är mkt potenta, men om du vill vara framtidssäkrad så vänta.

HA! Jag får mina nya 17" i morgon, skiter i rykten om ny, jag VET att det kommer en ny snart men orkar verkligen inte vänta. Quad core eller inte, bättre grafik kort eller inte, helt enkelt skiter jag i det. Kommer älska min MBP 17", designen kommer inte förändras på 1 år minst i vilket fall...
Som ovanstående skriver, jag är säker på att jag får en dator utan barnsjukdomar...
Så inom 24h skänker jag min MB 13" svart till bror och lever livet med 17"... tjoho!

Ni andra får ha det så kul i väntan på en ny MBP Natti!

Ursprungligen av wilhelmsson:

HA! Jag får mina nya 17" i morgon, skiter i rykten om ny, jag VET att det kommer en ny snart men orkar verkligen inte vänta. Quad core eller inte, bättre grafik kort eller inte, helt enkelt skiter jag i det. Kommer älska min MBP 17", designen kommer inte förändras på 1 år minst i vilket fall...
Som ovanstående skriver, jag är säker på att jag får en dator utan barnsjukdomar...
Så inom 24h skänker jag min MB 13" svart till bror och lever livet med 17"... tjoho!

Ni andra får ha det så kul i väntan på en ny MBP Natti!

Sunt tänkande. Själv köpte jag min nya dator igår o sitter nu här hemma o stoppar in allt. Tyvärr hade de inte de externa hd-kabinett jag skulle ha så jag får förlita mig på en backup som gjordes veckan innan min G5'a dog. Återkommer med bilder o data i andra trådar.

Tjohej!

Ursprungligen av wilhelmsson:

HA! Jag får mina nya 17" i morgon, skiter i rykten om ny, jag VET att det kommer en ny snart men orkar verkligen inte vänta. Quad core eller inte, bättre grafik kort eller inte, helt enkelt skiter jag i det. Kommer älska min MBP 17", designen kommer inte förändras på 1 år minst i vilket fall...
Som ovanstående skriver, jag är säker på att jag får en dator utan barnsjukdomar...
Så inom 24h skänker jag min MB 13" svart till bror och lever livet med 17"... tjoho!

Ni andra får ha det så kul i väntan på en ny MBP Natti!

Modigt.

skutit upp USB3? jag har ju det i min dator nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-06 10:53

Men då har du antagligen inte ett Intel moderkort eller så har du kanske USB3 som ett PCI-E kort?

USB 3 är ju bakåtkompatibel med USB 2 och USB, vad jag förstått. Så alla gamla tillbehören fungerar fortfarande. Det finns ingen anledning att skippa USB 3 om den är mogen för produktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-06 13:12
Ursprungligen av the real viking:

usb 3 är ju bakåtkompatibel med usb 2 och usb, vad jag förstått. Så alla gamla tillbehören fungerar fortfarande. Det finns ingen anledning att skippa usb 3 om den är mogen för produktion.

____
|1 |

Senast redigerat 2010-03-06 14:35
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-06 20:31
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-06 23:58

det där var sköööön läsnning oavsett sanningshallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 08:48

Ja, och tittar man på artiklar om Light Peak hittar man liknande uttalanden, fast om Light Peak. Tanken är att det ska ersätta även USB. Jag tror inte att Intels ingenjörer plötsligt glömde bort hur man löder på ett kretskort, nej, det är ingen slump att Intel avvaktar. Dessutom är Intel inte bara en av många logikkortstillverkare, det är ofta Intel som sätter standarden och är ledande i framtagandet av de komponenter och tekniker som de övriga tillverkarna använder.

Och att det finns produkter som mättar USB2 är ingen nyhet. Det är egentligen bara relevant om man förutsätter att USB är vägen att gå och att det är USB som ska användas, då måste USB2 uppgraderas. Men absolut, som jag sa, det är ingen ideal situation. Mycket bättre hade varit om LP varit färdigutvecklad redan nu så man kunde fatta ett informerat beslut och styra utvecklingen redan nu.

Men det är du som hela tiden drar upp vad som är troligt kommer att hända och hur delar av datorindustrin redan gör. Jag sa bara:

"USB3 kunde jag gärna se att man skippade över huvud taget och väntade in Light-Peak istället."
(inte att det vore bra om Apple struntade i det men att resten av industrin fortsatte med det)

och

"Vad jag syftar på är att USB3 förmodligen saknar/kommer att ha en rätt kortvarig nisch (i alla fall en nisch som skiljer sig från den USB 2.0 har just nu)".

Som jag sa, övriga tillverkare implementerar USB för att det är det senaste och att det därför kommer vara (tillfälligt?) kommersiellt gångbart. Köparen står i affären och undrar varför han ska föredra det ena moderkortet över det andra när det bara står 2 på det ena och 3 på det andra. Han kanske inte tänker lika mycket på vad som gagnar utvecklingen av gränssnitt på lite längre sikt. Nä, sätt in en eSATA port under tiden istället, för de applikationer som kräver USB3:s bandbredden men som ändå inte kräver FW.

Den här diskussionen börjar tråka ut mig. Jag respekterar ditt filosoferande och jag hoppas du tar till dig och respekterar mitt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-08 16:48

Tycker att USB3 vs LP inte hör till tråden om "ny MBP-på-gång". Jag vill ju ha feta rykten om MBP inte långa diskussioner om nåt annat.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-08 17:59
Ursprungligen av c5j:

Tycker att USB3 vs LP inte hör till tråden om "ny MBP-på-gång". Jag vill ju ha feta rykten om MBP inte långa diskussioner om nåt annat.

... och jag vill ha en ny MBP nuuuuuu!

Det var länge sedan jag skrev här men nu behöver jag också en ny MBP. Köper absolut ingen som finns nu utan väntar med spänning på en ny modell. Eftersom alla verkar gilla rykten hittade jag ett här:

http://www.rss4gizmos.com/2010/03/intel-core-i5-i7-powered-macbook-pro’s-leaked/

Ursprungligen av c5j:

Tycker att USB3 vs LP inte hör till tråden om "ny MBP-på-gång". Jag vill ju ha feta rykten om MBP inte långa diskussioner om nåt annat.

Sorry, men det kändes som ok utfyllnad i tystnaden mellan tisdagarna med sina hoppfyllda förmiddagar och förtvivlade eftermiddagar.

Diskussionen sprang ur min önskan att få USB3 i nästa MBP (och därefter sodemus önskan att inte få USB3), så det var på sätt och vis halvrelevant. Men jag lovar att inte dra den diskussionen vidare något mer utan bara fortsätter hoppas på att det finns med i nästa MBP.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-08 21:18

Det är ingen som vet. Den kan komma imorgon eller så har Apple problem med att få de nya processorerna. Det är svårt att veta. I vilket fall som helst så ska egentligen nya Macbooks Pro vara där sen början på februari. Personligen så börjar jag tro att Apple har problem med att få de nya processorerna kanske pga problemen med Nvidia och Intel. Eller så är iPad så viktig för Apple att alla avdelningar måste jobba övertid och då blev nya Macbooks Pro uppdateringen lagt på sparlågan.

//Rob

Fast nytt o nytt vet jag inte. Det finns ju hur många PC-laptops som helst med i7 processor så det borde väl inte vara något hårvarutjosan tycker man.

Eller har jag missat nåt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-03-08 23:52

Och så var det snart tisdag igen...

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-03-09 00:52

En snabb fråga bara, Kommer det nya Imac's med eller är det bara macbook pro som kommer i en nyare och bättre variant ?

Johan.I, vet att du är ny här så... Ett tips: det finns trådar om iMac, ta din fråga där istället. Tips 2: Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Som svar på din fråga: nej, det är nog inte dags för nya iMacs än.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-03-09 01:07

Okej, ber om ursäkt än en gång

Tisdag.

Phazers set to stun!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-09 09:41
Ursprungligen av Roberth:

Tisdag.
Phazers set to stun!

Como yo no entiendo lo que me pregunto: ¿qué quiere decir? :">

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-09 09:45
Ursprungligen av Ricard:

Como yo no entiendo lo que me pregunto: ¿qué quiere decir? :">

Apple brukar släppa uppdaterad hw på Tisdagar generellt, samt hans citat kommer från Star Trek

Bevaka tråden