Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-16 14:54

... jag med Firechild! Apple Store fungerar alltjämt oförskämt bra o klockan är 14:54

jaja vilken tid brukar affären stänga på tisdagar när uppdateringar görs?

Ursprungligen av guanabana:

jaja vilken tid brukar affären stänga på tisdagar när uppdateringar görs?

Oftast runt kl 14.

Bidde inget idag heller......

snart har man fått nog å köper dagens MBP, men jävlar vad sur man blir när dom sen 1 vecka senare släpper ny.......

Ursprungligen av iTemudjin:

snart har man fått nog å köper dagens MBP, men jävlar vad sur man blir när dom sen 1 vecka senare släpper ny.......

Kan vara det vanligaste inlägget i den här tråden?

  • Medlem
  • 2010-03-17 15:29
Ursprungligen av iTemudjin:

snart har man fått nog å köper dagens MBP, men jävlar vad sur man blir när dom sen 1 vecka senare släpper ny.......

jag har helt enkelt valt att köpa dator efter behov. Kan man vänta är det förmodligen värt att så göra - annars är det bara att slå till.

För två år sedan hade jag behov av att inhandla min första MBP. Då gick ryktena om att en ny mbp var på väg. Jag våndades och våndades. Till slut slog jag till. Ett par veckor senare kom uppdateringen, vilken var en speedbump i marginalerna.

Dessvärre drabbades den mbp av ett logikkortsfel, och jag var tvungen att köpa en ny. Jag spanade åter in macrumors och denna tråd. En uppdatering kommer, vänta bara lite, lite till. Det var för en månad sedan. Denna gång hade jag bestämt mig: behovet går först. Jag hade ingen dator i hemmet. Jag slog till på direkten. En månad senare är det fortfarande rykten om att en ny kommer "när som helst".

Mitt tips för er som våndas nu: kan ni vänta, för all del gör så. Kan ni inte: oroa er inte. Gå och handla er burk. Det är inte så att den blir obsolete för att det kommer en marginellt snabbare burk inom kort. Och vet ni vad? Även om ni köper den nya på releasedagen kommer en ännu snabbare och mer putsad variant inom ca åtta månader.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-17 15:51

Macworld har gjort en grej av det nu me: Rykten om prishöjningar på kommande Macar - MacWorld

Man kan ju vända på det och hoppas på att dom lagt dit något riktigt smaskigt som motiverar det höga priset.

  • Medlem
  • 2010-03-17 16:00
Ursprungligen av Hallon:

Macworld har gjort en grej av det nu me: Rykten om prishöjningar på kommande Macar - MacWorld

Man kan ju vända på det och hoppas på att dom lagt dit något riktigt smaskigt som motiverar det höga priset.

Bluray?

Här är annars intressanta benchmarks på i7 i laptops kontra C2D. Jag tycker inte att det är ett givet byte idagsläget, i synnerhet inte om man är intresserad av batteritid. Länk. Värt att fundera på för er som dras med beslutsångesten kanske?

Ursprungligen av Hallon:

Macworld har gjort en grej av det nu me: Rykten om prishöjningar på kommande Macar - MacWorld

Och nu säger MacRumors att det inte är nya priser, utan det verkar vara gamla priser (före de prissänkningar som gjordes under 2009) som Apple Australien har råkat publicera.

Apple Advertising Snafu in Australia and New Zealand Leads to Confusion Over Possible Price Increases, Updated Models - Mac Rumors

Ursprungligen av FrrH:

Det är inte så att den blir obsolete för att det kommer en marginellt snabbare burk inom kort. Och vet ni vad? Även om ni köper den nya på releasedagen kommer en ännu snabbare och mer putsad variant inom ca åtta månader.

spelar ingen roll om det kommer en ny senare, det viktiga är att man får det man betalar för när nya släpps, datorn kostar precis lika mycket som i somras och det är inte längre ett rimligt pris.

  • Medlem
  • 2010-03-17 19:51

om de nya macbook pro-arna kommer på tisdag, hur länge får man vänta tills man har den framför sig här i Sverige? (skrev just detta i fel tråd och försöker igen här i stället)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-18 08:32
Ursprungligen av aniah:

om de nya macbook pro-arna kommer på tisdag, hur länge får man vänta tills man har den framför sig här i Sverige?

Adrian, denna fråga återkommer några gånger i tråden, men blir aldrig bemött. Har du ngn erfarenhet av detta från tidigare släpp?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-18 09:01
Ursprungligen av Ricard:

Adrian, denna fråga återkommer några gånger i tråden, men blir aldrig bemött. Har du ngn erfarenhet av detta från tidigare släpp?

Jag skulle räkna med 3-4 veckor.

//Rob

Ursprungligen av Ricard:

Adrian, denna fråga återkommer några gånger i tråden, men blir aldrig bemött. Har du ngn erfarenhet av detta från tidigare släpp?

Faktum är att jag har skrivit om det i tråden

Vid mindre uppdateringar har Apple ibland haft produkterna färdiga för leverans mer eller mindre omedelbart, eller i alla fall inom 1-2 veckor. Andra gånger har det varit lite längre tid, kanske 2-4 veckor.

Men det är jättesvårt att sia om det den här gången. Om det t.ex. är så att det är komponentbrist som ställer till det, eller att det är kvalitétsproblem så kanske det också påverkar de leveranstiderna framöver. Den här gången verkar trycket vara hårt, många väntar med köp, så det blir säkert svårt att möta efterfrågan alldeles i början.

Apple har ju haft stora tekniska problem då och då (nu senast iMac 27 tum), så de kanske vill försäkra sig om att det som släpps ska fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-18 14:48

Brist på i-processorer (+ Nvidia Optimus) anledningen till denna olidliga väntan? Gäller fortfarande Apples specialdeal med Intel om tidig tillgång till processorer? Någon som har koll?

Intel facing shortage of Core i3, i5, i7 notebook chips? | Electronista

Ursprungligen av rk:

Brist på i-processorer (+ Nvidia Optimus) anledningen till denna olidliga väntan? Gäller fortfarande Apples specialdeal med Intel om tidig tillgång till processorer? Någon som har koll?

Intel facing shortage of Core i3, i5, i7 notebook chips? | Electronista

Det är något som inte stämmer med Apple just nu. Det är mycket sällsynt att man fumlar med hårdvarureleaser så här. Tidigare år är det som du nämner brukligt att man har haft exklusiv rätt till vissa nya Intel CPU:er innan de är tillgängliga för övrig tillverkare och konsumenter. Jag är mest fokuserad på MacPro men att man inte fått fram en i7/i5 Macbook Pro ännu är ju helt galet konstigt.

Ursprungligen av rk:

Brist på i-processorer (+ Nvidia Optimus) anledningen till denna olidliga väntan? Gäller fortfarande Apples specialdeal med Intel om tidig tillgång till processorer? Någon som har koll?

Intel facing shortage of Core i3, i5, i7 notebook chips? | Electronista

Det låter ju inte otroligt. Någon form av komponentbrist eller väntan på nya komponenter skulle jag gissa på som troligt skäl till förseningar. Intressant i den artikeln är också en länk till en artikel om att Apple väntat in NVIDIAs Optimus-teknik som jag missat tidigare.

Intressant ur den andra artikeln var också detta om Intel:

Those involved in the leak claim that Intel's supposed obstructionism may have single-handedly been responsible for the relatively conservative updates to the MacBook Pro since the unibody design appeared in October 2008. Although some of the delay has had its root in Intel's decision to ship its mobile Core i5 and i7 in January, Apple has had only one refresh in between with a mild speed update and SD card slots added last June.

Senast redigerat 2010-03-19 15:40
  • Medlem
  • 2010-03-19 13:41
Ursprungligen av Adrian B:

Det låter ju inte otroligt. Någon form av komponentbrist eller väntan på nya komponenter skulle jag gissa på som troligt skäl till förseningar. Intressant i den artikeln är också en länk till en artikel om att Apple väntat in Intels Optimus-teknik som jag missat tidigare.

NVIDIAs optimus-teknik menar du väl?

intressant text. Speciellt tillsammans med detta rykte. Inte alls omöjligt att man arbetar på en bättre lösning för detta - gissningsvis främst kommer att påverka 15" och 17"-modellerna.

joakimo: Det är samma rykte som rk postade tidigare i tråden.

Ursprungligen av FrrH:

NVIDIAs optimus-teknik menar du väl?

Ja, förstås, sorry.

  • Medlem
  • 2010-03-19 12:20
Ursprungligen av Ollebro:

spelar ingen roll om det kommer en ny senare, det viktiga är att man får det man betalar för när nya släpps, datorn kostar precis lika mycket som i somras och det är inte längre ett rimligt pris.

Det är en faktor men söker du enbart mest (hårdvaru)prestanda per krona är nog dessvärre mbp inte rätt val, oavsett tidpunkt på året.

Senast redigerat 2010-03-19 12:31
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-19 12:46

Att Apple är tyst som en mus nu innan släppet är väl en sak, men tror ni att vi efter släppet kommer få info om varför det dröjde med uppdateringen den här gången - eller kommer Apple fortsatt vara hemliga med den infon?

  • Medlem
  • 2010-03-16 19:58

är det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att sammanfatta vad som framkommit i tråden? Jag är på gång att skaffa mig en ny mac book pro, vill ha så liten som möjligt men tycker 2,53 ghz är en fjuttig uppdradering från mina nuvarande 2,2. Orkar jag med ett halvkilo till och kör på 15" i stället, får jag ändå max 2,66.. Vad tror de lärda, är nysläppet värt nog att vänta på? Och hur länge snackar vi, tar det ett par månader för den att komma till sverige efter de väl annonserat ut det i usa? Tack på förhand

Finns det någon möjlighet att Apple utvecklar en egen processor till MBP precis som man gjorde till iPad?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-16 21:55
Ursprungligen av wilhelmhaak:

Finns det någon möjlighet att Apple utvecklar en egen processor till MBP precis som man gjorde till iPad?

Knappast. Och jag hoppas att de aldrig gör det. Det gick åt skogen med PPC processorn så jag tror Apple har lärt sig läxan.

//Rob

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-16 22:02
Ursprungligen av wilhelmhaak:

Finns det någon möjlighet att Apple utvecklar en egen processor till MBP precis som man gjorde till iPad?

Samma processorer kommer kanske till iPhone men inte till datorerna.

Om det nu vore så att Apple bekymrade sig över att uppdateringar av MBP och andra produkter (som Mac Pro) på något sätt skulle ta uppmärksamhet från iPad - vilket jag inte tror de gör - så borde de trycka ut dessa uppdateringar före den 3 april så de får ut grejerna innan och kan koncentrera sig på iPad i april.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-17 11:56

3 april känns som en evighet!! Får inte vara sant.

1800 för den minsta mbp..... känns inte direkt troligt

Bevaka tråden