Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-20 12:54
Ursprungligen av FrrH:

Jag gjorde ett liknande val och är också mycket nöjd! Kul att vi är fler.

En sak som också är värd att påpeka är ju att det är på rätt specifika tasks (renderingar etc) som prestandavinsten gör sig gällande med i5/i7. I everyday use är den väldigt markant.

Jag tror också jag skulle klara mig fint med dagens maskiner. Men eftersom jag kan vänta så blir det intressant att se om det kommer andra nyheter än just processorkraft. Nya/fler portar, billigare SSD, bättre skärm eller några andra finesser som Apple klurat fram.
Om de inte kommer öka i pris (vilket jag inte tror) så känns det också bättre att köpa en kraftigare dator för samma pengar, så klart.

  • Medlem
  • 2010-03-20 15:50
Ursprungligen av Hallon:

Jag tror också jag skulle klara mig fint med dagens maskiner. Men eftersom jag kan vänta så blir det intressant att se om det kommer andra nyheter än just processorkraft. Nya/fler portar, billigare SSD, bättre skärm eller några andra finesser som Apple klurat fram.
Om de inte kommer öka i pris (vilket jag inte tror) så känns det också bättre att köpa en kraftigare dator för samma pengar, så klart.

Du gör helt rätt tycker jag.

Har man inget omedelbart behov är det lika bra att avvakta.

Det jag ville ha sagt är att behovet är det som kommer i första hand - när jag slog till (& funderade på att vänta till "tisdag") hade väntan inneburit ett produktionsbortfall (nåja, du fattar) på fem-sex veckor vid detta laget. Därtill finns det vissa tekniska aspekter som kan tala för C2D i bärbara i detta nu.

Det är lätt hänt att man stirrar sig blind på det senaste, ofta till och med utan att veta vad det senaste ens är. I ett sådant läge kan man tjäna tid och våndor på att stanna upp och fundera över behov istället.

Större prestanda vinst får man om man byter till SSD disk, då har vi prestanda skillnad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-20 12:50
Ursprungligen av iTemudjin:

Större prestanda vinst får man om man byter till SSD disk, då har vi prestanda skillnad!

Precis!

datorn jag har nu är rejält mycket bättre än min gamla stationära och macbook pron jag hade hemma presterade samtidigt något sämre än min stationära, att denna datorn samtidigt är billigare än macen jag köpte tycker jag är sjukt.
sedan kan jag tillägga att med batteriplattan att sätta under datorn ger mig lika lång batteritid som macbook pron. men, den kör inte osx. om apple bara fick tummarna ur röven någon gång, med i5 och något mellan kort från Nvidia eller Ati kan de säkerligen behålla de 7 timmar batteri de har idag, batterier har ju ändå de med ut vecklats sedan i somras.

Min far har nu bytt från PC till Mac för första gången och han köpte en 17" MBP 8GB Ram och SSD disk.. för hutlöst pris men jag tror han kommer bli nöjd, jag påpekade flera ggr att han bör vänta för de kommer nya vilken dag som helst, det har jag nu sagt i 2 månader och det blir ju bara pinsamt när det inte kommer några!
Men efter lite eftertanke så är det ju en riktigt bra dator i vilket fall som helst, själv vet jag hur det är när man köpt ngt precis och 3 veckor senare kommer en bättre
Men så är det väl alltid.
Står själv i valet om jag skall köpa mig en 13" MBP med SSD nu eller vänta, som surfdator och komplement till min iMac I7 kanske man inte behöver invänta de nya heller för prestandan räcker ju och blir över, ändå är det ngt som säger att man vill vänta...
När tror ni att de uppdaterar egentligen ? och vad kan man räkna med i 13" modellen ?

Macken 3.1.3 - Uppdateringar är på gång. Orderstopp för återförsäljare på MBP

Ursprungligen av iTemudjin:

Macken 3.1.3 - Uppdateringar är på gång. Orderstopp för återförsäljare på MBP

Då har vi ännu en tisdag att hoppas på

Ursprungligen av Adrian B:

Då har vi ännu en tisdag att hoppas på

Die Hoffnung ist mein Leben O:-)

Ursprungligen av iTemudjin:

Macken 3.1.3 - Uppdateringar är på gång. Orderstopp för återförsäljare på MBP

Varför reagerar inte fler på det här? Någon mer som sett något liknande? Hur stor är sanningshalten? Är det äntligen dags...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 12:47
Ursprungligen av Mange123:

Varför reagerar inte fler på det här? Någon mer som sett något liknande? Hur stor är sanningshalten? Är det äntligen dags...?

Kan vara för att Macken 3.1.3 inte vet vad han pratar om. ÅF har gott om datorer i lager och får in kontinuerligt. Så haka inte upp er på den nyheten. Tyvärr, måste jag tillägga.

  • Medlem
  • 2010-03-22 15:10

http://macosrumors.com/2010/03/17/major-mac-updates-imminent/

Verkar onekligen som något är på gång nu. Men ni som varit med om de här vakorna tidigare - hur lång tid brukar det ta från att det annonseras till att man kan ha den i sin hand? Börjar bli lite svettig här, skulle verkligen behöva en ny burk inom ett par dar.. Man undrar ju också över priset, det låter som det ska bli ordenliga prishöjningar..

Senast redigerat 2010-03-22 15:24
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-22 17:20
Ursprungligen av Jespair:

Kan vara för att Macken 3.1.3 inte vet vad han pratar om. ÅF har gott om datorer i lager och får in kontinuerligt. Så haka inte upp er på den nyheten. Tyvärr, måste jag tillägga.

Men vad är Macken 3.1.3 för nåt? En bloggare som bara slänger ut allmänt positivt ställda förhoppningar? Om för många sådana citat citeras i en tråd som denna tappar den trovärdighet. Snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 17:27
Ursprungligen av Ricard:

Men vad är Macken 3.1.3 för nåt? En bloggare som bara slänger ut allmänt positivt ställda förhoppningar? Om för många sådana citat citeras i en tråd som denna tappar den trovärdighet. Snabbt.

Ja jag har då inte hört talas om Macken förut. Men han har inte riktigt koll i alla fall.

Ursprungligen av Ricard:

Men vad är Macken 3.1.3 för nåt? En bloggare som bara slänger ut allmänt positivt ställda förhoppningar? Om för många sådana citat citeras i en tråd som denna tappar den trovärdighet. Snabbt.

Det är la dom här som ligger bakom Macken.3.1.3
Winterkvist.com - Om oss

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 11:32

Så mycket prestanda som möjligt men jag vill inte riskera att fläkten går igång titt som tätt så det är en avvägning. Bra batteritid och att den är tystlåten gör att jag är bered att ha lite mindre prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 15:20

* Om uppdaterade MBP offentliggörs, när kan man räkna med att FÅ HEM en till dörren?

* Hur pass stor är risken att Apple släpper igenom flaws? MBA var ju ingen höjdare i första versionen.

Funderar starkt på att köpa nuvarande MBP 17" som man iaf. vet fungerar bra.

Ursprungligen av Adestro:

* Om uppdaterade MBP offentliggörs, när kan man räkna med att FÅ HEM en till dörren?

Omöjligt att svara på. Varierar från gång till gång. Dagar... veckor... t.o.m månader ibland... ingen vet. Läs igenom tråden. Det har diskuterats tidigare.

Ursprungligen av Adestro:

* Hur pass stor är risken att Apple släpper igenom flaws? MBA var ju ingen höjdare i första versionen.

Helt omöjligt att svara på. För det första så måste du definiera vad du menar med "flaws"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 17:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Helt omöjligt att svara på. För det första så måste du definiera vad du menar med "flaws"

Tycker Wiktionary definerar det bra: "A defect, fault, or imperfection, especially one that is hidden". Känns som att det finns en viss risk med Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 16:29
Ursprungligen av Adestro:

* Hur pass stor är risken att Apple släpper igenom flaws? MBA var ju ingen höjdare i första versionen.

MBA var ju en helt ny dator med ny processor och nytt moderkort och ja, allt var helt nytt i den... fanns ju inte en pinal från andra burkar.

MBP kommer uppdateras men förmodligen inte så drastiskt att den bör komma med barnsjukdomar.

Ursprungligen av Trineo:

MBA var ju en helt ny dator med ny processor och nytt moderkort och ja, allt var helt nytt i den... fanns ju inte en pinal från andra burkar.

MBP kommer uppdateras men förmodligen inte så drastiskt att den bör komma med barnsjukdomar.

De nya processorerna har helt annat chipset (alltså helt ny moderkortsdesign).

Det har funnits några kommentarer om prisläget på kommande MBP i den här tråden.
Finns det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning om detta?
Någon har kommenterat genom att påstå att de blir rejält mycktet dyrare?? Varför undrar jag? Är det inte så att de faktiskt kan bli billigare, med tanke på dollarkursen?

  • Medlem
  • 2010-03-22 23:18
Ursprungligen av Mange123:

Det har funnits några kommentarer om prisläget på kommande MBP i den här tråden.
Finns det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning om detta?
Någon har kommenterat genom att påstå att de blir rejält mycktet dyrare?? Varför undrar jag? Är det inte så att de faktiskt kan bli billigare, med tanke på dollarkursen?

Enligt länken jag postade http://macosrumors.com/2010/03/17/major-mac-updates-imminent/ (som dock ingen verkar ha sett) ska det bli dyrt, de förklarar också varför

Ursprungligen av aniah:

Enligt länken jag postade http://macosrumors.com/2010/03/17/major-mac-updates-imminent/ (som dock ingen verkar ha sett) ska det bli dyrt, de förklarar också varför

Jag tror inte att någon här tar macosrumors på allvar. Må vara den första macryktessajten men det mesta har varit och är bara rena påhitt.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tror inte att någon här tar macosrumors på allvar. Må vara den första macryktessajten men det mesta har varit och är bara rena påhitt.

Ja, jag vill minnas att den blev allt tokigare dessutom, jag tror ordet "pårökt" var vanligt i samma mening som Mac OS Rumors. Man blir nästan nostalgisk när man tänker på den. Hade dock ingen aning om att den var tillbaka innan aniah postade sin länk.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag vill minnas att den blev allt tokigare dessutom, jag tror ordet "pårökt" var vanligt i samma mening som Mac OS Rumors. Man blir nästan nostalgisk när man tänker på den. Hade dock ingen aning om att den var tillbaka innan aniah postade sin länk.

Jo, när man ung och naiv, under en tid då macanvändare helst undvek att diskutera datorprestanda med pc-folk, var jag ofta inne på macosrumors för att övertygas om att framtiden trots allt var ljus. Deras "sources within Apple" kunde tipsa om de mest fantastiska multiprocessor-ppc-macar och liknande. Ofta kul läsning. Men ytterst sällan att de prickade rätt.

Jag tror priset hamnar ungifär på samma sätt som det gör nu. Det brukar bli så, uppdaterad hårdvara till liknande pris...

Är det julafton imorgon ?

  • Medlem
  • 2010-03-22 22:08

Jag hörde av en bekant i januari att det skulle släppas nya PRO först i april

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-22 22:12
Ursprungligen av geeh:

Jag hörde av en bekant i januari att det skulle släppas nya PRO först i april

Jag har hört om en stad ovan molnen ... Vi får hoppas på ännu en tisdag! Tänk om vi om ett dygn har 25 inlägg i klass med: Idag har jag lagt en order på en ny MBP 17" SSD512Gb, i7 med 9h batteritid och det feta grafikkortet eller inte?! O:-)

Bevaka tråden