Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sirsnurre:

hur gör jag för att få fram db-värden istället för de grafiska "bars" som man normalt har?
Skulle vara kul att se dem värdena för där jag befinner mig just nu med min iPhone 4:a så är mottagningen med Telenor halvtaskig mest hela tiden.
Det verkar dessutom som att ibland reagerar telefonen inte alls lika kraftigt på att jag håller den enligt "death grip"

Det står i artikeln som lilledanne postade länk till.
Anledningen till varför din reagerar ibland och ibland inte står också i artikeln.

Ursprungligen av sirsnurre:

hur gör jag för att få fram db-värden istället för de grafiska "bars" som man normalt har?
Skulle vara kul att se dem värdena för där jag befinner mig just nu med min iPhone 4:a så är mottagningen med Telenor halvtaskig mest hela tiden.
Det verkar dessutom som att ibland reagerar telefonen inte alls lika kraftigt på att jag håller den enligt "death grip"

crap. Såg precis i artikeln att den funktionen att se db-värdena tagits bort :/ någon som hittat någon rolig app som man kan se db-värdena via? enda jag hittat var någon knasapp för att konvertera mellan db och watt eller dylikt...
Apple's iPhone 4: Thoroughly Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News som testaren i den artikeln visade på att man verkligen måste pressa hårt runt telefonen för att få till bästa/värsta? resultat. Kanske därför som jag väldigt sällan fått till det ordentligt då jag ofta inte håller telefoner i ett järngrepp (gäller både i höger och vänster hand)

Gjorde just en seriös test och märker till min glädje att jag aldrig någonsin håller en Iphone på det sätt som beskrivs och visas på bild - som framkallar mottagningsförslappning (nytt ord?:-). Oavsett vilken hand jag använder - oavsett om jag pratar i den eller håller den för manövrering. Jag märker att jag håller en Iphone väldigt "luftigt" - tumme + 2 eller 3 fingertoppar - och jag tror att detta är något jag undermedvetet alltid gjort - automatiskt - eftersom jag vet hur känsligt GSM är. Man undviker ju coskå kladd och svettig handflata. När jag manövrerar den så ligger den på vänster hands fingrar - nu har jag ju .i.o.f.s. stora händer...det är nog annorlunga för dom med små händer (kvinnot t.ex.).

Vad händer om man lackar antennen med t.ex. klarlack? Då borde inte fuktiga händer påverka. (Dvs. bryts kontakten då?)

//Stefan

Konduktion passerar ju även material, men man kan nog åtminstone reducera problemet en aning med lack. Det gör tydligen Apple - dom lackar ju skarvarna enligt rykten - och man kan nog bygga på och framför allt underhålla denna hinna - ty allt lack försvinner/löses upp av förorenad stadsluft (=syra)/nöts bort/ förintas av UV/etc.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Vad händer om man lackar antennen med t.ex. klarlack? Då borde inte fuktiga händer påverka. (Dvs. bryts kontakten då?)

//Stefan

Som ni ser nedan så visar iOS fem staplar i ett ganska stort intervall. Så om man har bra mottagning så märker man inte dämpningen som sker vid kortslutning eller övertäckning av antennen. Man måste som sagt kolla dBm-värdena.

Nu har jag testat att hålla ytterligare lite med min telefon. Har tyvärr inte hittat någon lösning på att se db-värdena istället för staplarna, så observationen är väll rätt kass men ändå kanske lite intressant.
När jag befinner mig på platser med bra mottagning så verkar inte telefonen påverkas alls utav att man nu "kortsluter" antennen med "deathgrip". Men om jag befinner mig på ställen med redan dålig mottagning tex på jobbet så ser man hur de sista staplarna på telefonen försvinner ganska snabbt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 10:21

Någon tipsade om att försiktigt stryka metallramen med vinäger. Enligt honom så oxiderar metallen och skapar en naturlig hinna. Jag är ingen kemist så jag har ingen aning om det stämmer. Man får endast stryka metallen eftersom plasten mår inte bra av vinäger.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Någon tipsade om att försiktigt stryka metallramen med vinäger. Enligt honom så oxiderar metallen och skapar en naturlig hinna. Jag är ingen kemist så jag har ingen aning om det stämmer. Man får endast stryka metallen eftersom plasten mår inte bra av vinäger.

//Rob

Oxid = reagerat med syre

Öh? Aluminiumoxid bildas som en skyddande hinna över aluminium.

Oxid på rostfritt stål torde innebära att Järnet i Stålet oxiderar = Rost...

Wikipedia:

Citat:

Rostfritt stål är en järnlegering som har god motståndskraft mot korrosion (rost) och andra kemiska angrepp.
...
Vanligt rostfritt stål innehåller minst 13 % krom och används till stålföremål som skall användas i miljöer med måttligt stora kemiska påfrestningar, ofta i sötvatten eller material som ofta blötläggs, till exempel matbestick, rakblad och knivar. Rostfritt stål som innehåller mellan 13-18 % krom och ingen nickel kallas även kromstål.
...
En allmänt förekommande missuppfattning om rostfritt stål är att det inte rostar överhuvudtaget. Faktum är dock att allt stål kan rosta under rätta betingelser, men rostfritt stål har en betydligt högre motståndskraft mot rostangrepp och annan korrosion än andra stål. Den rekommenderade benämningen är därför rosttrögt stål.

Rostfritt stål - Wikipedia

Om Vinäger:

Citat:

Vinäger, från fr. Vin aigre ("surt vin"), är en ättika som framställts ur vin, cider eller öl. Det är en sur vätska som uppstår då etanolen i dessa alkoholhaltiga drycker oxiderar till ättiksyra. Vin blir till vinäger på 2-4 veckor. Vinäger används i matlagning exempelvis till salladsdressing eller vid inläggning. Vinäger är även en ingrediens i t.ex ketchup, majonnäs och vid framställning av ost. Medan ättika enbart består av ättiksyra och vatten, har vinäger även smak av det som den är framställd av, och det finns därför vinäger av olika smak och kvallitet. Även olika former av kryddade och smaksatta vinägersorter förekommer. (Latin : Acetum)

Betvivlar att det här funkar alltså...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 22:08
Ursprungligen av Goflorp:

Betvivlar att det här funkar alltså...

Jag skrev att jag är tveksam.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag skrev att jag är tveksam.

//Rob

Lika tveksam jag... fast kan det skada prova?
Tja, fräter vinägern kan det ju bli ett fult märke.

Jag har en kompis som inte tål krom, han lackar sin rostfria klockas boett med transparent nagellack. det kunde ju vara ngt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 19:36

Senaste från herr Jobs.

"You may be working from bad data. Not your fault. Stay tuned. We are working on it.
Sent from my iPhone"

Exclusive: Conversation with Steve Jobs on the iPhone 4 antenna problems Boy Genius Report

Ursprungligen av zappee:

Senaste från herr Jobs.

"You may be working from bad data. Not your fault. Stay tuned. We are working on it.
Sent from my iPhone"

Exclusive: Conversation with Steve Jobs on the iPhone 4 antenna problems Boy Genius Report

Arrogant är han, precis som vanligt.

Ursprungligen av Alter Ego:

Arrogant är han, precis som vanligt.

Öh.... vad då arrogant...?

Det där var väl inte arrogant, tänk om Jobs kanske har rätt? Att killen inte har rätt fakta i saken...?

Är det inte istället helt fantastiskt att en superduperhöjdarchef på ett megastort företag över huvud taget har sin email tillgänglig för kreti och pleti, och dessutom bryr sig om att svara kreti o pleti när de skickar email. Hur många andra högsta chefer på stora företag i denna klass gör det?

Det finns ju samtidigt flera som rapporterar att nya iP4 har mycket bättre mottagning än någon tidigare iPhone och bättre än flera andra mobiler med. Att det sen kanske kan bli sämre mottagning om man håller iP4 på ett visst sätt är ju tråkigt men inte så jäkla märkligt eller svårt att undvika egentligen.

Personligen så tror jag att detta kommer visa sig vara en sak som blivit upplåst till vansinniga proportioner, fast det kanske inte ens är mycket till "problem" att tala om i grunden.

Folk sitter ju nu och tokkramar sina iPhones för att se om de kan se någon skillnad på signalstaplarna, och ser de minsta ändring så "har de samma problem" minsann. Att de kanske inte håller mobilen så annars verkar inte många tänka på, eller de kanske inte ens tänkt på att signalstaplarna kan bete sig lite halvkufigt även på en helt felfri mobil, bara det att de inte ens tänkt på det, men nu när de sitter och örnstirrar och klämmer så ser de plötsligt all världens problem och allt är Jobs fel....

Jag törs nästan sätta en femma på att inom 6 månader så har alla glömt detta "problem" oavsett om Apple släppt en programfix för det eller inte ens behövt det. Vi får väl se hur det går med tiden.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Öh.... vad då arrogant...?

Kund: "Min iPhone 4 tappar signalstyrka när jag håller i den."

Steve Jobs: "Du håller den fel."

Arrogans på högsta nivå. Sedan har du kanske inte läst om hur han beter sig på möten etc?

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Är det inte istället helt fantastiskt att en superduperhöjdarchef på ett megastort företag över huvud taget har sin email tillgänglig för kreti och pleti, och dessutom bryr sig om att svara kreti o pleti när de skickar email.

Hade han bara svarat utan att vara arrogant så...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 20:56
Ursprungligen av Alter Ego:

Kund: "Min iPhone 4 tappar signalstyrka när jag håller i den."

Steve Jobs: "Du håller den fel."
Arrogans på högsta nivå. Sedan har du kanske inte läst om hur han beter sig på möten etc?

Hade han bara svarat utan att vara arrogant så...

Du får gärna berätta.

Alltid skönt att höra från en Insider som sitter med på Apples VDs möten.

Ursprungligen av zappee:

Du får gärna berätta.

Alltid skönt att höra från en Insider som sitter med på Apples VDs möten.

Läs och begrunda hur du ser honom efter detta. Finns mycket mer att läsa om Steve Jobs groteska stil.

Det bästa för Apple vore enligt min mening att någon som inte är arrogant tar över. Det kommer att ske förr eller senare för han kommer inte att leva för evigt, men jag ser helst att det sker förr än senare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 21:06
Ursprungligen av Alter Ego;1908297[B:

]Läs och begrunda hur du ser honom efter detta. Finns mycket mer att läsa om Steve Jobs groteska stil.[/B]

Det bästa för Apple vore enligt min mening att någon som inte är arrogant tar över. Det kommer att ske förr eller senare för han kommer inte att leva för evigt, men jag ser helst att det sker förr än senare.

Helt taget ur sitt sammanhang...

Ursprungligen av zappee:

Helt taget ur sitt sammanhang...

Nej, det är det inte men fortsätt du dyrka honom om du vill. Vi som inte är rabiata fanboys ser honom för vad han verkligen är, en arrogant skitstövel som leder genom att vara otrevlig, elak och hotfull.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 21:22
Ursprungligen av Alter Ego:

Nej, det är det inte men fortsätt du dyrka honom om du vill. Vi som inte är rabiata fanboys ser honom för vad han verkligen är, en arrogant skitstövel som leder genom att vara otrevlig, elak och hotfull.

Gäsp, så fort man säger något positivt om Apple är man fanboy.

Vad gör du ens här?

Dags att gå on topic kanske?
Nu när folk börjat få lite telefoner i Sverige, många som upplever detta problem?

Ursprungligen av Alter Ego:

Nej, det är det inte men fortsätt du dyrka honom om du vill. Vi som inte är rabiata fanboys ser honom för vad han verkligen är, en arrogant skitstövel som leder genom att vara otrevlig, elak och hotfull.

Varför är du så negativ till precis allt?

Du skulle/har lämnat tillbaka din Apple TV för en WD.
Du påpekar problem hela tiden.
Andra säger att iPad funkar med Sv&Amerikansk konto, men du får det inte att funka.
iPhone 4 tar överexponerade bilder
Du säger att jag kastar sten i glashus
Du använder ofta "Rabiata Fanboys" och liknande i dina inlägg.
Antennproblemet är minsann "för jävligt"
Du gillar att Nokia "hånar" Apple och bjussar på den länken.
Du länkar också gärna till en bunte foliehattar som tror att Apple spionerar på dem.
"hype on" och "hype off" ; är allt bara hajp och design eller?
Fråga till iPhoneköpare; "Fick du ett felfritt exemplar eller ett med antenn- och/eller skärmproblem?"

"Du skrev i ditt tidigare inlägg att det är en liten minoritet som vill ha kvar fysisk media. Du kan inte ha mer fel. Majoriteten vill ha den kvar."
(Jag har rätt och du har fel)

Har det alltid vart problem? (inget ljud utan lurar)
Steve Jobs är arrogant (för att han svarar på mail)
Steve Jobs är arrogant på högsta nivå
Steve Jobs har en grotesk stil, vi skall begrunda det.

Jag anar ett mönster i det här i dina 33 inlägg.

Och sedan om Steve Jobs, hans företag tillverkar de goaste grejorna på den här planteten i datorväg. Hur han är som person är inte riktigt lika intressant, jag skall köpa hans datorer inte ligga med honom.

Ursprungligen av Goflorp:

Varför är du så negativ till precis allt?

Du skulle/har lämnat tillbaka din Apple TV för en WD.
Du påpekar problem hela tiden.
Andra säger att iPad funkar med Sv&Amerikansk konto, men du får det inte att funka.
iPhone 4 tar överexponerade bilder
Du säger att jag kastar sten i glashus
Du använder ofta "Rabiata Fanboys" och liknande i dina inlägg.
Antennproblemet är minsann "för jävligt"
Du gillar att Nokia "hånar" Apple och bjussar på den länken.
Du länkar också gärna till en bunte foliehattar som tror att Apple spionerar på dem.
"hype on" och "hype off" ; är allt bara hajp och design eller?
Fråga till iPhoneköpare; "Fick du ett felfritt exemplar eller ett med antenn- och/eller skärmproblem?"

"Du skrev i ditt tidigare inlägg att det är en liten minoritet som vill ha kvar fysisk media. Du kan inte ha mer fel. Majoriteten vill ha den kvar."
(Jag har rätt och du har fel)

Har det alltid vart problem? (inget ljud utan lurar)
Steve Jobs är arrogant (för att han svarar på mail)
Steve Jobs är arrogant på högsta nivå
Steve Jobs har en grotesk stil, vi skall begrunda det.

Jag anar ett mönster i det här i dina 33 inlägg.

Och sedan om Steve Jobs, hans företag tillverkar de goaste grejorna på den här planteten i datorväg. Hur han är som person är inte riktigt lika intressant, jag skall köpa hans datorer inte ligga med honom.

Rabiat fanboy. Sitta och gå igenom någons postningshistorik för att försöka hitta fel eller något att klaga på. Sedan att du är 42 år... wow. Sök hjälp.

Ursprungligen av Alter Ego:

Rabiat fanboy... ...Sök hjälp.

Sluta bråka nu, allihopa, och håll er till ämnet.

Det här är ett Mac-forum, och det faller sig ganska naturligt att det skrivs mer positivt än negativt om Apple. Så snälla, sluta tjata om "rabiata fanboys" nu.

Och sluta med personangreppen. Att uppmana någon att söka hjälp bara för att han har åsikter om ditt beteende här känns väl en aning överdrivet.

Och fundera på en sak - är det inte precis lika illa att vara en rabiat anti-fanboy som att vara en rabiat fanboy?

/Mod

Ursprungligen av Alter Ego;:

Rabiat fanboy. Sitta och gå igenom någons postningshistorik för att försöka hitta fel eller något att klaga på. Sedan att du är 42 år... wow. Sök hjälp.

Steve Jobs behöver då inte lära dig något om arroganta svar

Ursprungligen av Alter Ego:

Läs och begrunda hur du ser honom efter detta. Finns mycket mer att läsa om Steve Jobs groteska stil.

Det bästa för Apple vore enligt min mening att någon som inte är arrogant tar över. Det kommer att ske förr eller senare för han kommer inte att leva för evigt, men jag ser helst att det sker förr än senare.

Tror du Apple hade varit där de är idag, utan Steve Jobs....?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-02 00:34
Ursprungligen av Alter Ego:

Det bästa för Apple vore enligt min mening att någon som inte är arrogant tar över. Det kommer att ske förr eller senare för han kommer inte att leva för evigt, men jag ser helst att det sker förr än senare.

Jag vill inte, men misstänker att Apple kommer bli som Sony eller något annat random storföretag efter Steve (som senast det gick åt helvete när han var borta).

Du har ju det alternativet redan idag; köp en HP och en Android istället för att gnälla. Vågar man inte vara arrogant när det krävs är man bara en medelmåtta. Steve Jobs försöker inte vara snäll mot dig, eller mig, han skapar produkter han själv vill använda, och har lyckats jävligt väl, vad man än tycker.

Ursprungligen av ibish:

Jag vill inte, men misstänker att Apple kommer bli som Sony eller något annat random storföretag efter Steve (som senast det gick åt helvete när han var borta).

Du har ju det alternativet redan idag; köp en HP och en Android istället för att gnälla. Vågar man inte vara arrogant när det krävs är man bara en medelmåtta. Steve Jobs försöker inte vara snäll mot dig, eller mig, han skapar produkter han själv vill använda, och har lyckats jävligt väl, vad man än tycker.

Här är ett typiskt exempel på att folk glorifierar Steve. Visst är han CEO, men han är inte företaget. Att Apple går så bra beror enligt min mening mycket på bland annat Designteamet med Jonathan Ive i spetsen. För säga vad man vill om Apples mjukvara, men det är MÅNGA som köper Appe på grund av designen. Se bara på alla macbookar som körs med Windows istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-02 09:49
Ursprungligen av PeeMaN:

Här är ett typiskt exempel på att folk glorifierar Steve. Visst är han CEO, men han är inte företaget. Att Apple går så bra beror enligt min mening mycket på bland annat Designteamet med Jonathan Ive i spetsen. För säga vad man vill om Apples mjukvara, men det är MÅNGA som köper Appe på grund av designen. Se bara på alla macbookar som körs med Windows istället.

Jonathan Ive jobbade på Apple innan Steve Jobs kom tillbaka, hur förklarar du de uteblivna framgångarna och den obefintliga designen på den tiden? Ingen menar ju att han gör allt själv på företaget, men han sållar förbannat bra och har satt rätt man på rätt plats.

Och ja, Steve Jobs är Apple.

Ursprungligen av Alter Ego;:

Kund: "Min iPhone 4 tappar signalstyrka när jag håller i den."

Steve Jobs: "Du håller den fel."

Arrogans på högsta nivå. Sedan har du kanske inte läst om hur han beter sig på möten etc?

Hade han bara svarat utan att vara arrogant så...

Vi är många här som känner igen arrogans, så det är lugnt;)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 20:54
Ursprungligen av Alter Ego:

Arrogant är han, precis som vanligt.

Ja, för mailen han får är verkligen "snälla".

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag hade absolut bestämt mig för att köpa en iPhone 4. Men jag håller min iPhone (som man inte ska hålla den) jätte ofta. Jag hoppas verkligen att detta problem går att lösa mjukvaruvägen eller att de ändrar hårdvaran. Alternativt att problemet inte är speciellt stort i Sverige med vår goda täckning.

Börjar faktiskt bli lite orolig…
=/

Tror inte problemet kommer vara så stort i Sverige, vi har mkt bättre mobilnät än USA.
Själv antennen i iPhone 4 är mycket bättre än i 3GS och klarar av att hålla samtal bättre vid sämre täckning. Dock är den känsligare för "skuggning/täckning" än 3GS, dock inte så stor skillnad mot en Nexus One t.ex.

Bevaka tråden