Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta en bild av ditt skrivbord

Tråden skapades och har fått 3113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av planB:

Du stör dig inte på reflexerna?

Absolut inte!
En av anledningarna att jag bytte ut mina 23" ALU för att jag vill ha Glossy.
Klart tar man kort med blixt ser de ju väldigt reflexmässiga ut men när man sitter och arbetar så märker jag inte ens att de kan reflektera.

Ursprungligen av @ndreas:

Absolut inte!
En av anledningarna att jag bytte ut mina 23" ALU för att jag vill ha Glossy.
Klart tar man kort med blixt ser de ju väldigt reflexmässiga ut men när man sitter och arbetar så märker jag inte ens att de kan reflektera.

Sagt samma sak till andra flertalet gånger.
En del här på forumet går ju p åoch nästan insuinerar att man är skadad på ngt sätt ftersom man kör med glossy skärm. Pah! Jag märker då inget.
Kul att fler SOM ÄGER en (två) skärmar kommit fram till samma sak.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-26 09:32
Ursprungligen av @ndreas:

Absolut inte!
En av anledningarna att jag bytte ut mina 23" ALU för att jag vill ha Glossy.
Klart tar man kort med blixt ser de ju väldigt reflexmässiga ut men när man sitter och arbetar så märker jag inte ens att de kan reflektera.

Jag ser (antar) att dagsljuset kommer på dina skärmar nästan direkt, ser skuggan på väggen som tyder på det.

Jag har inte heller problem med glossy, bara att jag har dagsljuset komma från sidan och en vägg utan fönster bakom mig. Sedan kan man mecka med placeringen av skrivbordslampan också.

Man märker ju inte av reflektionerna när man väl sitter framifrån och jobbar, klar om man ställer sig och tar ett kort från sidan att man ser, men detta är inget som stör när man jobbar!

Skulle ALDRIG köpa en matt skärm igen.
Min första gång jag kom i kontakt med Glossy var med iMacen och sedan när jag skaffade Mac Pro:n fanns inga alternativ än att köra Cinema Display matta skärmar vilekt jag störde mig på så in i fasiken, förstår inte hur man har kunnat jobba med matta skärmar innan.

När iMac kom med glossy var jag så fruktansvärt emot det, och var så glad att jag hann köpa en matt innan de nya imac'arna kom, men efter att kört lite med olika datorer med glossy (finns det något bra svenskt ord att använda?) så är jag helt såld och är så himla sugen att byta min vita 20" imac mot en sprillans ny 24" med glossy skärm.

Får väl se om man kan skrapa ihop pengarna till en sån...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-26 13:27
Ursprungligen av Gusten68:

När iMac kom med glossy var jag så fruktansvärt emot det, och var så glad att jag hann köpa en matt innan de nya imac'arna kom, men efter att kört lite med olika datorer med glossy (finns det något bra svenskt ord att använda?) så är jag helt såld och är så himla sugen att byta min vita 20" imac mot en sprillans ny 24" med glossy skärm.

Får väl se om man kan skrapa ihop pengarna till en sån...

Glansig?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-28 09:37
Ursprungligen av Gusten68:

/.../ glossy (finns det något bra svenskt ord att använda?) /.../

Glansig enligt Apple, men blank enligt mig.

Ursprungligen av Kalle W:

Glansig enligt Apple, men blank enligt mig.

Finns ju många bra ord, hade väl lite hjärnsläpp ett tag där

Ingen som sett någon som tillverkar en glasskiva man kan eftermontera och göra sina vita imac glansig/blank i stället för att köpa ny dator?

Men nu går jag rejält offtopic...

Ursprungligen av Gusten68:

Finns ju många bra ord, hade väl lite hjärnsläpp ett tag där

Ingen som sett någon som tillverkar en glasskiva man kan eftermontera och göra sina vita imac glansig/blank i stället för att köpa ny dator?

Men nu går jag rejält offtopic...

Jag antar att du snackar om en sk kontrastskiva som finns på vissa tv-apparater (tex NAD).

Citat:

...Kontrastglaset av säkerhetsglas framför skärmen fulländar det eleganta visuella intrycket och ger en väsentlig förbättring av både kontrast och färgåtergivning...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag antar att du snackar om en sk kontrastskiva som finns på vissa tv-apparater (tex NAD).

Ja det låter som något sånt, är det inte en sån som sitter på macar med glansig skärm?
Skulle ju vara trevligt att montera på en dylik anordning på min vita imac, kan man köpa såna i butik?

Off topic.. men aluminium-pennorna från Muji är oslagbara.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-06 07:52

Behövde mer skrivbordsyta igår när jag grejade med mitt UF-företags bokföring

EDIT: Mitt 400e inlägg!

Ursprungligen av ledin:

Behövde mer skrivbordsyta igår när jag grejade med mitt UF-företags bokföring

EDIT: Mitt 400e inlägg!

Fan va proffsigt

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-06 08:41
Ursprungligen av Theraphy:

Fan va proffsigt

O ja! Visst är alla kablar snyggt ordnade?

Ursprungligen av ledin:

O ja! Visst är alla kablar snyggt ordnade?

Jajjamen, alltid vettu

Ursprungligen av ledin:

Behövde mer skrivbordsyta igår när jag grejade med mitt UF-företags bokföring

EDIT: Mitt 400e inlägg!

Kan inte bestämma mig för vilket som är vackrast i din bild, din Mac eller J-35:orna på väggen... (J-35 = 8,25 ton kärlek )

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-06 09:38
Ursprungligen av Gusten68:

Kan inte bestämma mig för vilket som är vackrast i din bild, din Mac eller J-35:orna på väggen... (J-35 = 8,25 ton kärlek )

Hehe Äntligen någon mer med smak! Men jag tycker nog J-39an är snyggare, men fick inte med den i bilden riktigt

Dax för mig igen då. Har sedan sist målat om skrivbordshurtsen till vitt och bytt handtag. I hörnet syns en modifierad Ikea Lack Zickzack-hylla (som snart publiceras på Ikea-hacker)

Senast redigerat 2009-05-06 10:25
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Dax för mig igen då. Har sedan sist målat om skrivbordshurtsen till vitt och bytt handtag. I hörnet syns en modifierad Ikea Lack Zickzack-hylla (som snart publiceras på Ikea-hacker)

Målande beskrivning, hoppas vi får se en bild på underverket snart

  • Medlem
  • 2009-05-06 11:46
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

I hörnet syns en modifierad Ikea Lack Zickzack-hylla (som snart publiceras på Ikea-hacker)

Yeah!

Ursprungligen av Dalle:

Yeah!

Publiceringen på Ikea-hacker verka dröja. Antingen har de mycket att göra eller också har de glömt bort mig. Postar därför här en närbild på min modifierade Lack zikzak-hylla:

Update: Fredag den 29:e ska hela mitt hack dyka upp på Ikea-hacker

Senast redigerat 2009-05-25 18:03
Ursprungligen av ledin:

Hehe Äntligen någon mer med smak! Men jag tycker nog J-39an är snyggare, men fick inte med den i bilden riktigt

Jag är ju så gammal så jag kommer ihåg när luften var full av Drakar på sommaren, 37:an var det som gällde under min tid i Flygvapnet, och en 39:a tja har faktiskt inte sett någon i verkligheten ännu, så sällan ser man flygvapnet över södermanland numera...

Men nu håller jag på att göra om denna eminenta tråd till en tråd om försvarspolitik och flygnörderi, och det ska jag genast sluta med

Ursprungligen av ledin:

Hehe Äntligen någon mer med smak! Men jag tycker nog J-39an är snyggare, men fick inte med den i bilden riktigt

Haha

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-11-08 11:33
Ursprungligen av ledin:

Behövde mer skrivbordsyta igår när jag grejade med mitt UF-företags bokföring

EDIT: Mitt 400e inlägg!

Haha klockren

Mitt Skrivbord

iMac i5 (27-inch, Late 2009)
Harman Kardon SoundSticks II
Logitech Extreme™ 3D Pro
Razer DeathAdder
QPAD®|CT™
Viewsonic Optiquest Q22wb
Western Digital My Book Studio Edition

...hade lite problem med bildorienteringen men nu ligger den där. Tyvärr blev inte kvalitén den bästa...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-24 14:16

Är väl här man sitter mest.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-05-24 17:46
Ursprungligen av daviden:

Är väl här man sitter mest.

Riktigt fint!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-24 19:47
Ursprungligen av daviden:

Är väl här man sitter mest.

Ursprungligen av dayweed:

Riktigt fint!

Gillar det också. Ser kalasmysigt ut! Vad är det för soffa? Bryssel från EM Möbler?

  • Oregistrerad
  • 2009-05-27 15:49
Ursprungligen av daviden:

Är väl här man sitter mest.

Ja det låter som din rygg mår bra av det

Bevaka tråden