Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Air Video - strömma all möjlig video till iPad

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Trineo:

Composite kör jag med.

Så du menar att du kan använda TV-ut på din iPad när du ser en film via live conversion med Composite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 13:35
Ursprungligen av Patrik D:

Så du menar att du kan använda TV-ut på din iPad när du ser en film via live conversion med Composite?

Kör iPhone4 men annars ja.
Och programmet skall ju funka lika på iPhone som iPad.

Ursprungligen av Trineo:

Kör iPhone4 men annars ja.
Och programmet skall ju funka lika på iPhone som iPad.

Jag ska prova när jag kommer hem, funkar det på min iPhone 4 men inte på min iPad måste något vara fel.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag ska prova när jag kommer hem, funkar det på min iPhone 4 men inte på min iPad måste något vara fel.

Det funkade helt utmärkt på min iPhone 4, men dessvärre inte med min iPad, provade samma film.

Ursprungligen av poseidon84:

Menar du VGA eller airplay? Jag kan köra airvideo via vga till min tv.

Men VGA skickar inte ljud va? Då måste du ha en extra kabel för ljudet till TV:n.

Ursprungligen av Patrik D:

Men VGA skickar inte ljud va? Då måste du ha en extra kabel för ljudet till TV:n.

Precis, man får antingen köra ipads egna högtalare eller koppla in annan ljud-ut.

Vill bara instämma i hyllningskörerna! Jag har en rätt stor server hemma och installerade Air Video - nu kan vi kolla filmer i våra iPhones & iPads utan bekymmer. Klockrent.

Jag kan bara stämma in med alla andra här inne. Air Video är helt fantastiskt. Har inget enormt "bibliotek" med massa media men det lilla jag har kan jag nu njuta av helt perfekt. Dessutom börjar det bli läge att skaffa...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-24 13:37

Jisses. Funkar ju klockrent. Man får hoppas att appen även kommer till Mac - ty jag har inga planer på att köpa en iPad utan siktar hellre på en Air. Att titta på film i en iPhone är ju absurt :-D. Har man en 32" HD-teve så är ju egentligen allt annat mindre absurt (varför skulle annars folk köpa feta LCD-teves?), men jag tänker mest på ungen som inte har något emot att titta på Disney i en Air. Det är jag säker på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-24 13:48

Jag har mailat dem och de har inga planer på att släppa den för Mac. Varför vet jag inte.... vi kanske ska mailbomba dem?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-24 14:03
Ursprungligen av kenjon:

Jag har mailat dem och de har inga planer på att släppa den för Mac. Varför vet jag inte.... vi kanske ska mailbomba dem?

På vilket sätt behöver man AirVIdeo om man har en Mac?

Det är väl bara att installera Perian och dubbelklicka på filmen?

Vill man strömma är det ju bara att dela ut mappden/disken där de ligger och ställa in port forwarding i sin router.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-25 13:38

Tänkte inte på det Man kan ju köra sitt iTunes också. Frontrow. Anything. Jisses vilket hjärnsläpp. Klart man inte behöver AirVideo på en Mac

Ursprungligen av akesson:

På vilket sätt behöver man AirVIdeo om man har en Mac?

Det är väl bara att installera Perian och dubbelklicka på filmen?

Vill man strömma är det ju bara att dela ut mappden/disken där de ligger och ställa in port forwarding i sin router.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-26 10:21
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Tänkte inte på det Man kan ju köra sitt iTunes också. Frontrow. Anything. Jisses vilket hjärnsläpp. Klart man inte behöver AirVideo på en Mac

Enkelheten. Det är måååånga som inte ens vet vad port forwarding är, än mindre kan sätta upp det.

Har inte greppat detta riktigt.
Kan jag skaffa en Time Capsule, som jag lägger filmer på och via trådlöst nätverk streama dem till ipad?
Har air video idag, och filmerna på datorn, men skulle vilja ha mer utrymme.

Sen kan man väcka datorn med air video, om man nu är bortrest/inte hemma.

Ursprungligen av shrimpii:

Har inte greppat detta riktigt.
Kan jag skaffa en Time Capsule, som jag lägger filmer på och via trådlöst nätverk streama dem till ipad?
Har air video idag, och filmerna på datorn, men skulle vilja ha mer utrymme.

Sen kan man väcka datorn med air video, om man nu är bortrest/inte hemma.

På fråga ett, ja, om datorn med AirVideo Server på är igång.
På fråga två, nej.

Ursprungligen av shrimpii:

Har inte greppat detta riktigt.
Kan jag skaffa en Time Capsule, som jag lägger filmer på och via trådlöst nätverk streama dem till ipad?
Har air video idag, och filmerna på datorn, men skulle vilja ha mer utrymme.

Sen kan man väcka datorn med air video, om man nu är bortrest/inte hemma.

Väckning av datorn är nog tyvärr inte möjligt.
För mer utrymme rekommenderar jag en extern hdd, Streaming direkt från en nas/timecapsule utan en dator imellan funkar ej i dagsläget vad jag vet.

Har avinstallerat AirVideo på iOS-burkarna nu. Behövs inte längre - kör hemdelning (eller vad det nu heter). AirVideo packar om allt innan stream - det är en tung historia för Macen. Jag har redan allt väl packat i iTunes och streamingen görs utan ompackning. Men vill man lira filformat/codecs som inte iTunes och iOS lirar så behöver man nog t.ex. AirVideo - för mig är dock detta inte nödvändigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-29 22:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Har avinstallerat AirVideo på iOS-burkarna nu. Behövs inte längre - kör hemdelning (eller vad det nu heter). AirVideo packar om allt innan stream - det är en tung historia för Macen. Jag har redan allt väl packat i iTunes och streamingen görs utan ompackning. Men vill man lira filformat/codecs som inte iTunes och iOS lirar så behöver man nog t.ex. AirVideo - för mig är dock detta inte nödvändigt.

Jag skriver under på detta, jag har exakt samma upplägg. Ett minus i protokollet finns dock, bläddringen mellan videofiler via Hemmadelning på iOS-enheterna är ruggigt långsam...det tar en väldig tid för den att "rita upp" alla omslag etc.

Kommer man åt hemmadelning on the road?

Ursprungligen av keptang:

Kommer man åt hemmadelning on the road?

Nej, endast via samma trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-30 18:01
Ursprungligen av keptang:

Kommer man åt hemmadelning on the road?

Ja, om du kan VPN'a in mot ditt eget lokala nät

Jag kör allt via Plex, filmerna ligger på en extern hårddisk.
Med Plexappen kommer jag åt allt material, presenteras snyggt med covers och info (funkar via både 3G och wi-fi)
Börjar titta på t.ex Iphonen, stoppar uppspelningen och kan sen titta vidare på Ipaden eller via ATV2 från det stället jag stoppade filmen.

Har varit sugen på att konvertera allt och lägga in det i Itunes, men innan någon visar på några fördelar med det så fortsätter
jag med Plex som funkar kalasbra.

Ursprungligen av antehill:

Jag kör allt via Plex, filmerna ligger på en extern hårddisk.
Med Plexappen kommer jag åt allt material, presenteras snyggt med covers och info (funkar via både 3G och wi-fi)
Börjar titta på t.ex Iphonen, stoppar uppspelningen och kan sen titta vidare på Ipaden eller via ATV2 från det stället jag stoppade filmen.

Har varit sugen på att konvertera allt och lägga in det i Itunes, men innan någon visar på några fördelar med det så fortsätter
jag med Plex som funkar kalasbra.

Antar att den externa hårddisken är kopplad till en dator då eller?

Ursprungligen av törnros:

Antar att den externa hårddisken är kopplad till en dator då eller?

Absolut, den är kopplad till min Mac mini.
Tycker att det funkar fantastiskt bra.

Vad finns det för fördelar (om några) att köra konverterat via Itunes istället??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-30 11:58

Någon som har tänkt samma tanke som mig att dela med sig av sin stream mot någon annans stream?

Kunde bli ett spännande utbyte och spännande värmeutveckling också iof.

/R

Ursprungligen av zinned:

Ja, om du kan VPN'a in mot ditt eget lokala nät

Tror jag fortsätter med AirVideo.
Blir rätt tungt att streama 720/1080p över 3G/wifi i långtbortistan.

  • Medlem
  • Visby
  • 2012-05-30 19:49

Har precis skaffat Air Video som funkar helt ok, men har 2 mindre problem bara. Det första är att det tar ganska lång tid att starta en film (ca 30sek) och det andra är att buffringen inte hänger med ibland så filmen fryser några sekunder ibland.

Beror det på slö dator? Trött router? Eller slött bredband (8-12mbit).

Sorry för min okunskap

Ursprungligen av Resorb:

Har precis skaffat Air Video som funkar helt ok, men har 2 mindre problem bara. Det första är att det tar ganska lång tid att starta en film (ca 30sek) och det andra är att buffringen inte hänger med ibland så filmen fryser några sekunder ibland.

Beror det på slö dator? Trött router? Eller slött bredband (8-12mbit).

Sorry för min okunskap

Om du streamar en film från din dator via WiFi så är det nog en slö dator eller trött router.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-30 22:19

Eller tittar du på film när du inte är hemma, och kör över mobilt bredband?
Mycket svårt att svara på om det är en slö dator, du skriver ju inte vilken dator/OS du har, vilken uppkoppling du har, hur ditt nätverk är uppbyggt/kopplat osv...

  • Medlem
  • Visby
  • 2012-05-30 22:58
Ursprungligen av kenjon:

Eller tittar du på film när du inte är hemma, och kör över mobilt bredband?
Mycket svårt att svara på om det är en slö dator, du skriver ju inte vilken dator/OS du har, vilken uppkoppling du har, hur ditt nätverk är uppbyggt/kopplat osv...

Sorry för dålig info..
Kör med en gammal core 2 duo med win xp just nu då min dator är på lagning. Har delat bredband med min granne så vad för router det är har jag lite dålig koll på, men det är en n-router iaf. Surfar med adsl 24, med det ligger på ca 10mbit för det mesta.

Testade lite mer ikväll, och det funkade betydligt bättre nu. Inget lagg och ca 10sek start tid på film. Hoppas det håller i sig..

Men då är den största boven datorns eller routerns prestanda om jag förstått det rätt?

Bevaka tråden