Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XBMC nu på Apple TV 2

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-01-21 17:49

Install XBMC on ATV2 - XBMC

Nu börjar det bli intressant att skaffa en ATV2 (om den nu fanns i Sverige) och sälja sin dyra Mac mini

Vi kanske ska samla alla diskussioner om XBMC här? Nu är de ganska utspridda i olika trådar.. Fixar de bara cover-art så blir det här bra, upplever också att det är bättre bild på det Apples trailers (som man strömmar till ATV2) än materialet man ser via XBMC. Men helt klart lovande!

(Ps. rubriken är felstavad)

//Stefan

  • Oregistrerad
  • 2011-01-21 18:25

Det låter väl klokt att samma alla inlägg relaterade till vilka som faktiskt installerat XBMC i denna eller någon liknande tråd

Jag tycker än att Plex erbjuder helt klart världsklass i deras metatag-server - där får man coverart helt automagiskt och sättet som Plex är uppbyggt tilltalar mig.

Ojdå, om någon admin kan ändra rubriken vore det trevligt - sånt kan man ju som vanlig knegare här inte göra tror jag?

Ursprungligen av studiox:

Jag tycker än att Plex erbjuder helt klart världsklass i deras metatag-server - där får man coverart helt automagiskt och sättet som Plex är uppbyggt tilltalar mig.

Det ska man få i XBMC också, men jag får det inte att fungera i AppleTV versionen. Ska försöka hitta tråden där det diskuterades XBMCs forum. Det finns en hel del plug-ins att ladda ner till XBMC t.ex. IMDB, YouTube och annat trevligt.

//Stefan

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2011-01-21 22:16

Äntligen. Jag har kört XBMC på min första generationens Apple TV ett tag och tycker att det fungerar kanon. Den hanterar dock inte 1080p-filmer vilket den nya ska kunna göra.

Det blir helt klart ett köp inom kort.

Ursprungligen av 2mkr:

Äntligen. Jag har kört XBMC på min första generationens Apple TV ett tag och tycker att det fungerar kanon. Den hanterar dock inte 1080p-filmer vilket den nya ska kunna göra.

Det blir helt klart ett köp inom kort.

Den klarar 1080P men skickar bara ut 720P till TV:n.

//Stefan

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-01-21 22:19
Ursprungligen av studiox:

(om den nu fanns i Sverige)

Bara att beställa på NetOnNet (Art.nr: 145279). Jag ska testa XBMC på min strax.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 22:32

Jag lyckas dock inte jailbreaka med SeasonPass, inte hur jag än gör...förstår inte alls vad som felar.

Ni som har jailbreakat, hade ni strömkabel i under tiden ni körde SeasonPass? Hade ni det någon gång eller hela tiden? Finns det något annat jag har missat?

Jag lyckas iaf aldrig få den i DFU-läge om jag inte har strömkabeln i...men det kanske man ska ha. Sedan när den väl är i DFU-läge och skickar saker till enheter så skiter det sig när den ska starta iTunes och köra in den nya uppdateringsfilen, det står att skriptet misslyckades att göra något...gah!

Ursprungligen av zinned:

Jag lyckas dock inte jailbreaka med SeasonPass, inte hur jag än gör...förstår inte alls vad som felar.

Ni som har jailbreakat, hade ni strömkabel i under tiden ni körde SeasonPass? Hade ni det någon gång eller hela tiden? Finns det något annat jag har missat?

Jag lyckas iaf aldrig få den i DFU-läge om jag inte har strömkabeln i...men det kanske man ska ha. Sedan när den väl är i DFU-läge och skickar saker till enheter så skiter det sig när den ska starta iTunes och köra in den nya uppdateringsfilen, det står att skriptet misslyckades att göra något...gah!

Vi är två... exakt samma problem som jag har...

Besvikelsen är total. Inget AAC eller DD5.1 i XBMC heller! SUCK! Hur svårt kan det vara att implementera detta?

Ursprungligen av PeeMaN:

Besvikelsen är total. Inget AAC eller DD5.1 i XBMC heller! SUCK! Hur svårt kan det vara att implementera detta?

Har du ändrat till 5.1 ljud i XBMC? Jag har gjort det men inte hunnit testa.. Kanske inte fungerar ändå.

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Har du ändrat till 5.1 ljud i XBMC? Jag har gjort det men inte hunnit testa.. Kanske inte fungerar ändå.

//Stefan

Givetvis. inget 5.1 över varken Optiskt eller HDMI

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 13:09
Ursprungligen av PeeMaN:

Besvikelsen är total. Inget AAC eller DD5.1 i XBMC heller! SUCK! Hur svårt kan det vara att implementera detta?

Du kanske glömmer att AT2 har custom chip för nästan allt, dessutom har du inte OSX CoreAudio och allt mums utan iOS egna implementeringar + att DD är komprimerat så ska man låta CPUn hantera detta kan det bli tajt. Sluta gnäll

Ursprungligen av studiox:

Du kanske glömmer att AT2 har custom chip för nästan allt, dessutom har du inte OSX CoreAudio och allt mums utan iOS egna implementeringar + att DD är komprimerat så ska man låta CPUn hantera detta kan det bli tajt. Sluta gnäll

Jag håller med... Det är inte liksom att Apple har dukat bordet för XBMC direkt...

För mig så blev det helt perfekt (eller tillräckligt bra för att vara väldigt bra). Det är nästan så att jag blev sugen på en ATV till:) Men nu har jag en fungerande lösning för sovrummet! Strålande! Det var värt de timmarna som det tog att få till det för mig

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 14:48
Ursprungligen av BlackSmp:

För mig så blev det helt perfekt (eller tillräckligt bra för att vara väldigt bra).

Jag har alldeles för mycket 1080p material att jag vill se det bli misshandlat till 720p, så jag får nog hållas med min mac mini ett tag till.

Det lät nästan lite för bra för att vara sant, ingen 1080p output och avsaknad av AAC/DD5.1 (och antagligen DTS) gör denna lösning till en besvikelse.

Min Popcorn (som hanterar allt detta) får leva kvar ett tag, hade hoppats på att få lägga ut lite pengar på nya ATV'n.

Har fått cover-art att (nästan) fungera nu, men där är Plex överlägsen. XBMC missar massor av filmer och serier. Vet inte vad som är fel, borde vara en ganska enkel sak att lösa? Plex har hittat ca 95% av mina filmer på IMDB så kanske XBMC har hittat 20%. Trist!

//Stefan

Äntligen kan man skifta från sin gamla xbox till ATV2:an nu som bara samlat damm i en månad!

Underbart!

När den säger att scriptet misslyckas är det bara att göra en alt-klick och välja den IPSW som Seas0nPass gjort. Har lycktas krascha min AppleTV så många gånger nu att jag säkert jailbreakat den 5 -6 gånger senaste veckan.

//Stefan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-22 21:03

PeeMan, jag har för mig att du nämnde att XBMC ännu inte hade stöd för att mappa upp en NAS...jag har inte några problem med det men det blir ju inte via afp eller samba utan UPnP.

Ursprungligen av zinned:

PeeMan, jag har för mig att du nämnde att XBMC ännu inte hade stöd för att mappa upp en NAS...jag har inte några problem med det men det blir ju inte via afp eller samba utan UPnP.

Nje, du missuppfattade mig nog lite. Du kan köra Samba (eller jag iallafall) i xbmc, men inte afp...

Nu går det att få DD och DTS passthrough på XBMC. Det här är från XBMC-forum.

Just tinkered around a bit in /var/mobile/Library/Preferences/XBMC/userdata/guisettings.xml and flipped these two on, hoping it'd work, and it did:

In the <audiooutput> section, change "false" to "true" on the following entries:

<ac3passthrough>false</ac3passthrough>
<dtspassthrough>false</dtspassthrough>

I am now getting AC3 passed through from the SPDIF out to my 7.1 receiver. Overall video playback is also a lot smoother now that it's not downmixing to 2.0 audio it seems.

HTH.

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Nu går det att få DD och DTS passthrough på XBMC. Det här är från XBMC-forum.

Just tinkered around a bit in /var/mobile/Library/Preferences/XBMC/userdata/guisettings.xml and flipped these two on, hoping it'd work, and it did:

In the <audiooutput> section, change "false" to "true" on the following entries:

<ac3passthrough>false</ac3passthrough>
<dtspassthrough>false</dtspassthrough>

I am now getting AC3 passed through from the SPDIF out to my 7.1 receiver. Overall video playback is also a lot smoother now that it's not downmixing to 2.0 audio it seems.

HTH.

//Stefan

NU, precis just NU kom ståndet! hahahaha
Fyfan va gött att det fungerar. ÄNTLIGEN slipper man transcode!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 16:04

Ni som har installerat det, hur funkar det att spela streamade filer, tex framförallt 720p mkv filmer, via wlanet? Hackar det och buffrar mkt? Kör ni g eller n wlan ?

Ursprungligen av arne123:

Ni som har installerat det, hur funkar det att spela streamade filer, tex framförallt 720p mkv filmer, via wlanet? Hackar det och buffrar mkt? Kör ni g eller n wlan ?

Container spelar ingen som helst roll för streaming, bara så du vet. Men ja, det fungerar utan problem att streama H.264 720P. Däremot kör jag kablat eftersom min mini saknar n-wlan. Det buffrar någon sekund eller två i början och sen glider det på.

Ja jag måste säga att det fungerar förvånansvärt bra! Riktigt imponerad med tanke på att det är en första release. Hoppas att de kan fixa cover-art så det fungerar lika bra som på Plex.

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 18:34

Det jag är ute efter är att kunna ha filmerna på min laptop och sen streama dem till appletv via wlan. Jag kör av någon anledning PC men det borde kvitta i nätverksutdelningen.

Ursprungligen av arne123:

Det jag är ute efter är att kunna ha filmerna på min laptop och sen streama dem till appletv via wlan. Jag kör av någon anledning PC men det borde kvitta i nätverksutdelningen.

Korrekt, om du delar ut din film-mapp med Samba så spelar det ingen som helst roll... Då kan du köra vilket operativ du vill från den enhet du ska streama ifrån. Ska ta och testa att streama över W-lan när jag kommer hem ikväll bara för din skull och se hur det går

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 19:01

Vilken pärla du är

Har du g eller n wlan?

Jag har i princip bägge. Kan testa bägge också om du vill

Bevaka tråden