Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XBMC nu på Apple TV 2

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 20:16

Ja om du orkar! Jag har g nätverk just nu, därav flaskhalsen mot 720p är min farhåga

Missade helt hur man hämtar undertexter till filmer/serier, delar med mig om någon annan gjort det. Håll in selectknappen i ett par sekunder så kommer en meny upp där man kan antingen välja en redan nedladdad undertext eller ladda ner från t.ex. undertexter.se.

Vackert!

//Stefan

jag hittade det där av en slump på xbmcforumet och jag tycker att det är mer än vackert... Det är underbart!

Men glöm inte bort att du måste in i inställningarna och aktivera den där funktionen (om jag inte missminner mig)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 20:02

Peeman, hur går det med wlan testningen?

Ursprungligen av arne123:

Peeman, hur går det med wlan testningen?

Skrev väl till dig privat igår om jag inte minns fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-25 15:39

Detta var en ganska trevlig tråd att snubbla över. Köpte en ATV2 precis runt nyår men har varit på semester till igår så den är fortfarande i förpackning. Tänkte kolla om man skulle bemöda sig med jailbreaking och det verkar ju onekligen som jag kan slippa lite kabeldragande från iMac:en

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-01-26 22:45

@PeeMan: Dela gärna med dig kortfattat hur det gick då jag också sitter på ett .11g-nätverk.

Tack för en bra tråd, ska ge mig på min ATV2 imorgon när jag hämtat den från posten.

Ursprungligen av kim_sv:

@PeeMan: Dela gärna med dig kortfattat hur det gick då jag också sitter på ett .11g-nätverk.

Tack för en bra tråd, ska ge mig på min ATV2 imorgon när jag hämtat den från posten.

Here goes, är mer eller mindre en copy-paste av mitt privata till arne:

Jag kör ju egentligen kablat, men körde nu från Macmini g-wlan <-->airport extreme n-wlan<-->ATV n-wlan
Det verkar fungerar fint i Plex, visst buffrar det kanske 15-30 sekunder innan det går igång, lite längre om man ska "söka" i en film eller ett avsnitt, men inga "hack" eller buffringar mitt i under testet som var på kanske 2-3 minuter.

Dessvärre kunde jag inte testa XBMC. Den säger att det är något med min Samba-delning. Förmodligen någon inställning i XBMC eller på macminin som måste pillas rätt. Jag är inte så insatt i att dela mappar över nätverk med Samba. Brukar köra AFP när jag ska dela saker över nätverket och det fungerar som det ska, så det är säkerligen något som går att peta på så det fungerar.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-01-26 22:56

Tack för infon!

Hur är prestandan i interfacet med XBMC och ATV2, flyter allt på bra?

Ursprungligen av keptang:

Hur är prestandan i interfacet med XBMC och ATV2, flyter allt på bra?

Av någon anledning känns interfacet snabbare i Plex. Jag tror det har att göra med kodningen mot media-servern. Som om den på något sätt buffrar in cover-art och sånt i bakgrunden. Jag vet inte riktigt vad de kör för protokoll för själva streamingen, men det är väl det som gör den kvickare på något sätt, att den inte behöver gå över Samba-delning. Plex har däremot sina svagheter under spelning. Antingen finns det inte, eller så är det jag som inte hittat, inställningar för subs, audio och så vidare. Något som finns lätt tillgängligt med ett längre tryck på mittknappen i XBMC. XBMC har även en funktion som (jag visserligen inte testat) där man på något sätt ska kunna ladda hem undertexter direkt i programmet.

Sen är väl den stora saken att XBMC med lite trixande i en film faktiskt kan göra passthrough på DTS och DD 5.1.

Något som är bra jävla märkligt är att när jag hyr saker i HD från iTunes får eftersläpningar i bilden. Jävligt irriterande. Dessa eftersläpningar får jag dock inte när jag kör XBMC/Plex. Möjligvis att jag stött på det någon gång, men det har förmodligen mer med att min Macmini är gammal och grå att göra. Jag fattar inte varför jag får dessa eftersläpningar från itunes. med en 100/10-lina känns det som allt borde flyta, och jag får ju inga eftersläpningar på panelen när jag ser från HD-box. Sen finns det ju inga inställningar att göra i ATV för att optimera eller ändra liksom. Det har lätt till att jag inte hyr något i itunes för tillfället.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-27 12:39

Inte alls meningen att göra om tråden till en Plex-tråd men uppenbara felaktigheter måste jag ju kommentera

Ursprungligen av PeeMaN:

Antingen finns det inte, eller så är det jag som inte hittat, inställningar för subs, audio och så vidare.

Du klickar på menu-knappen en gång på en apple-remote, där du får upp inställningar för spolning etc. navigera till högerikonerna, det en en ljud-ikon. Under denna kan du välja både ljudspår (om flera finns), samt välja språk på subtitles, om det finns.
[/QUOTE]

Ursprungligen av PeeMaN:

XBMC har även en funktion som (jag visserligen inte testat) där man på något sätt ska kunna ladda hem undertexter direkt i programmet.

Plex laddar hem subtitles automatiskt. Jag upplever dock lite varierande funktion med subtitles, vissa filmer får texter som jag inte visste hade texter, andra saknar dom helt. Detta är ett problem med Plex 9, Plex 8 hanterar detta "bättre". Om en film har egna subtitles kan du heller inte välja några andra, exempelvis om en film har engelska och tyska subtitles men du vill ha svenska så går det inte.

Ursprungligen av PeeMaN:

Sen är väl den stora saken att XBMC med lite trixande i en film faktiskt kan göra passthrough på DTS och DD 5.1.

Att ställa in Passthrought på plex är ju väldigt enkelt, även DD 2.0 och PCM. Låter hellre min förstärkare ta han dom decodning än min mac mini.

Ursprungligen av studiox:

Att ställa in Passthrought på plex är ju väldigt enkelt, även DD 2.0 och PCM. Låter hellre min förstärkare ta han dom decodning än min mac mini.

Hur går du igång Passthrough i Plex? Inget jag fått att fungera!
XBMC matar även på DD 2.0 och PCM,...

edit:
Som folk frågar: Menar du verkligen Plex till ATV2?

Senast redigerat 2011-01-27 19:20

[QUOTE="studiox;1965730"]Inte alls meningen att göra om tråden till en Plex-tråd men uppenbara felaktigheter måste jag ju kommentera

Citat:

Du klickar på menu-knappen en gång på en apple-remote, där du får upp inställningar för spolning etc. navigera till högerikonerna, det en en ljud-ikon. Under denna kan du välja både ljudspår (om flera finns), samt välja språk på subtitles, om det finns.

Plex laddar hem subtitles automatiskt. Jag upplever dock lite varierande funktion med subtitles, vissa filmer får texter som jag inte visste hade texter, andra saknar dom helt. Detta är ett problem med Plex 9, Plex 8 hanterar detta "bättre". Om en film har egna subtitles kan du heller inte välja några andra, exempelvis om en film har engelska och tyska subtitles men du vill ha svenska så går det inte.

Att ställa in Passthrought på plex är ju väldigt enkelt, även DD 2.0 och PCM. Låter hellre min förstärkare ta han dom decodning än min mac mini.

Hmm, men visst pratar du om Plex för Mac nu? Inte Plex och XBMC för AppleTV som vi pratar om) (Tänkte i och med att du jämrör med din Mac Mini.)

//Stefan

  • Oregistrerad
  • 2011-01-28 09:58
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Hmm, men visst pratar du om Plex för Mac nu? Inte Plex och XBMC för AppleTV som vi pratar om) (Tänkte i och med att du jämrör med din Mac Mini.)

Jepp, fel av mig. Jag tänkte inte på det just då (Fast det var jag som startade tråden om XBMC just för ATV)

Vill någon skriva en installationsguide för idioter (läs:mig). Jag förstår inte instruktionerna i första inlägget. Jag antar att man använder terminalen för att installera XBMC. Men i vilka steg ska man skriva in vad? Funkar det med seasonpass-jailbreak?

Ursprungligen av Lé Contemplator:

Vill någon skriva en installationsguide för idioter (läs:mig). Jag förstår inte instruktionerna i första inlägget. Jag antar att man använder terminalen för att installera XBMC. Men i vilka steg ska man skriva in vad? Funkar det med seasonpass-jailbreak?

Ja, jailbreaka med seas0npass. Öppna en terminal och följ den här guiden:
Install XBMC on ATV2 - XBMC

Jag har nu återställt min ATV2 med seas0npass. Men när jag skriver in ssh root@apple-tv.local eller med ip, så händer ingenting. Jag får upp "port 22: Connection refuse" eller "nodename nor servname provided, or not known".

Vad kan vara fel? Ska strömsladden vara ur när man använder teminalen? Och ska man göra en tethered boot innan man går in i terminalen?

Ursprungligen av Lé Contemplator:

Jag har nu återställt min ATV2 med seas0npass. Men när jag skriver in ssh root@apple-tv.local eller med ip, så händer ingenting. Jag får upp "port 22: Connection refuse" eller "nodename nor servname provided, or not known".

Vad kan vara fel? Ska strömsladden vara ur när man använder teminalen? Och ska man göra en tethered boot innan man går in i terminalen?

Apple TV ska vara igång och uppstartad med tethered boot. Strömsladd ska sitta i.

Tack för hjälpen! Nu funkade det. Hur får man XBMC på ATV2 att hitta mina filmer? Dem ligger i mappen "filmer" i Finder. Har inte använt XBMC tidigare, därav min okunskap.

Tack för tips! Nu blir det snart dags för mig att prova detta med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-06 20:34

Jag får inget ljud i XBMC. Men det fungerar i Apple TV.

Jag har valt HDMI i inställningarna i XBMC. Vad mer behöver man göra?

Ljudet skall alltså gå via HDMI-sladden direkt till TVn och dess högtalare. Eftersom det fungerar i AppleTV så måste det väl vara något fel i XBMC?

Ursprungligen av kia2:

Jag får inget ljud i XBMC. Men det fungerar i Apple TV.

Jag har valt HDMI i inställningarna i XBMC. Vad mer behöver man göra?

Ljudet skall alltså gå via HDMI-sladden direkt till TVn och dess högtalare. Eftersom det fungerar i AppleTV så måste det väl vara något fel i XBMC?

Fungerar med HDMI hos mig utan att jag ändrade något i XBMC.

Dubbelkolla inställningarna i AppleTV. Annars hade jag kört en restore i iTunes på ATV2 och Jailbreakat igen. Aldrig fel att köra en update på NitoTV efteråt via menyn och därefter nyinstallera XBMC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-12 06:52
Ursprungligen av andlin76:

Fungerar med HDMI hos mig utan att jag ändrade något i XBMC.

Dubbelkolla inställningarna i AppleTV. Annars hade jag kört en restore i iTunes på ATV2 och Jailbreakat igen. Aldrig fel att köra en update på NitoTV efteråt via menyn och därefter nyinstallera XBMC.

Tydligen kommer det inte någon ljud när man navigerar runt i XBMC. Kan vara bra att veta. Jag trodde det var något fel. Men så fort jag spelade upp en film så fungerade det!

Tack PeeMaN.

Ni som är uppe och kör får gärna posta era erfarenheter, fungerar filmer plug'n'play från en .mkv osv.
Eller något annat som ni gärna vill dela med er av i era erfarenheter kring detta.

Ursprungligen av keptang:

Tack PeeMaN.

Ni som är uppe och kör får gärna posta era erfarenheter, fungerar filmer plug'n'play från en .mkv osv.
Eller något annat som ni gärna vill dela med er av i era erfarenheter kring detta.

Med .mkv kan man göra på två sätt. Om man inte är särskilt förtjust i idén med jailbreak kan man köra iFlicks (senaste betan) och enkelt göra byta container till m4p eller vad itunes-formatet heter. Då kan man streama direkt via homesharing i ATV2. Det tar cirkus 20-40 minuter per film för iFlicks, 7-12 minuter för ett avsnitt av en tv-serie på 45mins. Nackdelen är dock att om det är DTS-soundtrack så samplar iFlicks ner det till 2-ch track i nuvarande betan (ändras i nästa beta), samt att subtitles inte stöds (ska också implementeras)DD5.1 däremot följer med rakt av. En fördel är att det blir jävligt snyggt och att iFlicks hittar meta-data och lägger in artwork och hela kittet och det ser ut som du "köpt" filmerna och seriena så att säga.

Annars funkar Matroska rakt av i både XBMC och Plex utan att krångla på något sätt.

Plex känns rappare - det beror nog på att den jobbar mot sin server som ligger på någon av dina datorer medan XBMC väl kör allting lokalt på ATV:n

Men Plex verkar (som PeeMaN) skrev totalt sakna stöd för undertexter - det fungerar inte ens om det ligger en undertextfil vid sidan av filmen. Personligen (jag är hörselskadad) så tycker jag att detta är en irriterande brist och det är synd.

XBMCs stöd för textning är suveränt. Just att kunna hålla inne mittknappen och få upp menyn för att söka efter undertexter på nätet är så skönt. Det verkar dock bara fungera med default skinnet eftersom de lägger till en ikon i högra delen av kontrollpanelen.

Det som är lite synd är att jag kan inte spara undan texterna tillsammans med filmen utan jag måste ladda ner texterna varje gång jag ska se filmen. (Jag vet inte om det beror på att min filmdisk ligger kopplad direkt till min Airport Extreme?)

MKV fungerar utan problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-28 19:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Plex känns rappare - det beror nog på att den jobbar mot sin server som ligger på någon av dina datorer medan XBMC väl kör allting lokalt på ATV:n

Men Plex verkar (som PeeMaN) skrev totalt sakna stöd för undertexter - det fungerar inte ens om det ligger en undertextfil vid sidan av filmen. Personligen (jag är hörselskadad) så tycker jag att detta är en irriterande brist och det är synd.

XBMCs stöd för textning är suveränt. Just att kunna hålla inne mittknappen och få upp menyn för att söka efter undertexter på nätet är så skönt. Det verkar dock bara fungera med default skinnet eftersom de lägger till en ikon i högra delen av kontrollpanelen.

Det som är lite synd är att jag kan inte spara undan texterna tillsammans med filmen utan jag måste ladda ner texterna varje gång jag ska se filmen. (Jag vet inte om det beror på att min filmdisk ligger kopplad direkt till min Airport Extreme?)

MKV fungerar utan problem.

Hej,

Undertexter kommer inom snar framtid till Plex. Vi är beroende av en uppdatering i själva Plex Media Server för att kunna visa texter.
Men det e som sagt på gång.

mvh
b0bben, Plex ATV utvecklare

Senast redigerat 2011-01-28 22:53
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-28 22:06
Ursprungligen av b0bben:

Hej,

Undertexter kommer inom snar framtid till Plex. Vi är beroende av en uppdatering i själva Plex Media Server för att kunna visa texter.
Men det e som sagt på gång.

mvh
b0bben, Plex ATV utvecklare

Och vad har det inlägget i denna tråden att göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-28 22:50
Ursprungligen av zinned:

Och vad har det inlägget i denna tråden att göra?

Det var menat som ett svar till BlackSmp.
Men du har rätt, ska hålla mig borta...

mvh
b0bben

Bevaka tråden