Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XBMC nu på Apple TV 2

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av b0bben:

Det var menat som ett svar till BlackSmp.
Men du har rätt, ska hålla mig borta...

mvh
b0bben

Inte tycker jag att du behöver hålla dig borta:)
Vi har ju jämfört Plex och XBMC i tråden så det var i högsta grad en relevant kommentar från dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-29 00:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte tycker jag att du behöver hålla dig borta:)
Vi har ju jämfört Plex och XBMC i tråden så det var i högsta grad en relevant kommentar från dig.

Och sådana eventuella jämförelser är ju inte trådens poäng, hence rubriken - "XBMC nu på Apple TV 2".

Det finns en tråd för Plex för ATV2.

Jätteintressant att höra era erfarenheter, tack!

Så som jag förstår det så har det ännu en bit kvar jämfört med en Popcorn Hour/Tvix och liknande enheter, för att vara riktigt Plug'n'Play gällande filformat/video/ljud/undertexter.

Fortsätt gärna!

Tänkte just ställa samma fråga, för inte får jag det där att fungera på AppleTV. Där fungerar inte ens undertexterna (i Plex) även om textfilen ligger på samma ställe och med samma filnamn som filmen.

Däremot så kanske jag skulle uppdatera min OsXPlex om den numera klarar av att få hem undertexter automatisk:)

Sedan så tycker jag inte att det är fel att även dra in AppleTV-Plex erfarenheter i denna tråd. Tvärtom - det vore bara bra så samlar vi allt i samma tråd.

Nä nog borde vi kunna ha dem i samma tråd? Huvudprodukten (AppleTV 2G) är ju den samma. Såg att Plex är uppe i 0.6.7 nu.

//Stefan

BTW: Hur uppdaterar man dessa appar? Jag har inte koll...

Du kan använda NitoTV för det, under inställningar har du en "upgrade all".

Eller via SSH:

echo "deb Index of / stable main" > /etc/apt/sources.list.d/awkwardtv.list
apt-get update
apt-get upgrade

//Stefan

Det har kommit en ny version av XBMC nu, en beta som ser riktigt lovande ut. Installerade den tidigare idag och är riktigt imponerad över den.

//Stefan

Spännande! Typsiskt att jag är på tjänsteresa i Stockholm idag och kommer hem sent... Vill prova:)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-01-28 13:39

Är den nån som har några bilder på hur de senaste versionerna av xbmc och plex ser ut i ATV2? Eller kanske någon fin länk där man kan jämföra båda programmens användargränsnitt?

Har just beställt en ATV2, så jag funderar nu på om jag ska gå på apples originalprogramvara, plex eller xbmc när jag ska komma åt mina tv-serier och filmer på iMac:en.

Grymt! Ser fram emot det, ni gör ett fantastiskt jobb!

//Stefan

Jag håller med Stefan...

Då tycker jag att vi byter namn på tråden, i och med att vi redan jämför Plex och XBMC en hel del i den här tråden. Vi har ju redan diskuterat att använda den här tråden för just det..

Tycker att det är superkul att en av utvecklarna till Plex vill svara på frågor här på 99.se!

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Då tycker jag att vi byter namn på tråden, i och med att vi redan jämför Plex och XBMC en hel del i den här tråden. Vi har ju redan diskuterat att använda den här tråden för just det..

Jag tycker inte att man behöver döpa om tråden.

Som Zinned mycket riktigt påpekar så finns det redan en tråd för Plex på Apple TV 2:
http://www.99.se/apple-tv/284261-plex-klient-appletv-gen2.html

Direkta frågor om Plex kan ni ta i den tråden.

Men självklart är det ok att göra jämförelser mellan XBMC och Plex i den här tråden, utan att vi behöver döpa om tråden för det.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tycker att det är superkul att en av utvecklarna till Plex vill svara på frågor här på 99.se!

Ja, det är bra. Men det betyder inte att de frågorna måste ställas och besvaras i just den här tråden.

De kan besvaras i den andra, mer renodlade Plex-tråden. Eller kanske i en ny tråd.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Lovar att rapportera nästa gång

Vad hände med det löftet?

Den här typen av inlägg - där man framför önskemål t.ex om att döpa om tråden - hör inte hemma i själva tråden. Använd Rapporteringsfunktionen i stället.

Och svara nu inte på den frågan här inne i tråden, för det hör inte heller till ämnet.

/Mod

La in den senaste nightly build från XBMC nu, känns fortfarande stabil men inga riktiga nyheter. Kul dock att de lägger ut dem så man kan testa..

//Stefan

Jag hittar inget val för ta hem undertexter när jag trycker på select, bara info om tv serien eller filmen. Eller är det jag som inte hittar?
Kör Xbmc på svenska och det finns inte undertexter på svenska ännu till de nyare seriena, fast jag borde då inte få valet att ta hem en engelsk sub?

Har du aktiverat XMBC Subtext tillägget? Om inte så måste du göra det under Systeminställningarna för XBMC.

Sedan så måste du köra Confluence Skinnet.

När du har aktiverat tillägget så kan du ställa in vilka språk som du ska söka på.

Jag snabbtog två foton som kanske hjälper (såvida jag inte totalt missuppfattade din fråga:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-11 00:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag snabbtog två foton som kanske hjälper (såvida jag inte totalt missuppfattade din fråga:)

Ypperlig smak på tv-serier hos Herr BlackSmp, ser jag

The Big Bang Theory, en serie där varje avsnitt är ett masterpiece!

Ursprungligen av zinned:

Ypperlig smak på tv-serier hos Herr BlackSmp, ser jag

The Big Bang Theory, en serie där varje avsnitt är ett masterpiece!

Tack!

Och snart blir det senaste avsnittet av Modern Family med nya texter nerladdade

Blacksmp, grymt! Ska testa imorgon fm.

Edit: Det var lösningen, thanks!!!

Senast redigerat 2011-02-11 10:05

Jag fick göra om jailbreak proceduren och tänkte nyinstallera xbmc, nu vägrar iMacen att ansluta då RSA nycklarna har ändrats och den ber mig att uppdatera .ssh/known_hosts .

.ssh/known_hosts är en krypterad fil så jag gissar att jag får gå in med nyckelhanteraren eller liknande fast jag har ingen riktigt koll på hur.

Någon som vet?

Hela meddelandet är (låter dramatiskt )

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@ WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED! @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!
Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)!
It is also possible that the RSA host key has just been changed.
The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Please contact your system administrator.
Add correct host key in /Users/Andreas/.ssh/known_hosts to get rid of this message.
Offending key in /Users/Andreas/.ssh/known_hosts:7
RSA host key for 192.168.1.70 has changed and you have requested strict checking.
Host key verification failed.
andreass-imac:~ Andreas$

  • Oregistrerad
  • 2011-02-11 18:12

known hosts är inte alls en krypterad fil

Om den bara innehåller en rad där det börjar med 192.168.1.70 kan du helt enkelt radera filen så skapas det en ny. Har du fler rader raderar du bara den som innehåller 1.70, använd nano som texteditor när du ändå är i konsollen

Tackar!

Hittade även ett svar, här såklart

http://www.99.se/mac-os-x/41823-hjalp-rsa-key-ar-fel-datorn.html

Kör en NAS med upnp mot xbmc, hittar både mina filmer och tv serier och fungerar fint att spela upp. Fast jag får ingen fix på att ladda hem info om filmerna, xbmc börjar jobba och efter en fil så blir jag utslängd och får starta om xbmc.

Tv serierna som ligger i mappar bryr den sig inte om alls, antar att jag måste bocka för någon stans att den ska gräva i undermappar?

Väljer jag att xbmc ska söka efter mediainnehåll vid varje uppstart så blir det helt obrukbart, krashar och slänger ut mig efter några sekunder.

Någon som har upplevt samma sak, och har en ide?

Edit: Löste det genom att byta från uPnP till SMB. Verkar som uPnP mot min Qnap inte fungerar, antar att det är något som kommer att lösas i framtida versioner av Xbmc.

Senast redigerat 2011-02-13 14:58
  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-13 20:30

Snabb fråga: Den ger alltså inte 1080p ut? Hur funkar den mot en 7.1-reciever då?
Eller egentligen. Jag är ute efter en "grej" av nåt slag som kan spela upp .MKV-filer i 1080p utan lagg. Behöver inte vara nätverksansluten men bör kunna läsa mac-formaterade USB-minnen/Hårddiskar. Funderat på en vanlig BR-spelare, men misstänker att de inte kan läsa mac-formaterade USB-grejor.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-13 20:44
Ursprungligen av c5j:

Jag är ute efter en "grej" av nåt slag som kan spela upp .MKV-filer i 1080p utan lagg. Behöver inte vara nätverksansluten men bör kunna läsa mac-formaterade USB-minnen/Hårddiskar.

Kolla Western Digital TV HD Live Media Player. Den läser HFS+ (Mac-format) i alla fall.

Hela manualen:

www.wdc.com/wdproducts/library/UM/SWE/4779-705035.pdf

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-13 22:53

C5j: AppleTv skickar bara ut 720p.

Testat lite mer nu och tyvärr blir det paus för buffering då och då för 720p rar-arkiverade filmer, löses ju enkelt genom att packa upp men en minor nuisance...

Ursprungligen av d99gnu:

C5j: AppleTv skickar bara ut 720p.

Testat lite mer nu och tyvärr blir det paus för buffering då och då för 720p rar-arkiverade filmer, löses ju enkelt genom att packa upp men en minor nuisance...

Haha, få ska du testa att streama en 1080P med DTS på runt 16gig i en mkv-container. Buffrar var 30e sekund. (även om den givetvis imte skickar 1080P).

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 21:56
Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, få ska du testa att streama en 1080P med DTS på runt 16gig i en mkv-container. Buffrar var 30e sekund. (även om den givetvis imte skickar 1080P).

Lite nyfiken men varför skickar den inte 1080p?

Ursprungligen av studiox:

Lite nyfiken men varför skickar den inte 1080p?

ATV gör helt enkelt inte det. Jag vet inte om det ligger i hård eller mjukvaran...

Bevaka tråden