Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tele2 operatörs-bundle

Tråden skapades och har fått 228 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-16 15:04

jag tror att dagens uppdatering tog bort möjligheten att ändra inställningarna. jag kan inte heller ringa röstbrevlådan.

Senast redigerat 2010-08-16 15:20
  • Medlem
  • Mark
  • 2010-08-16 17:58

Kopplade in telefonen till iTunes, fick meddelande om nya operatörsinställningar som jag accepterade och nu är allt funkis....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-17 12:44

Hävdar ni att allt är OK nu? Jag har nekat uppdateringar tills vidare, don't fix what's not broken osv

  • Medlem
  • Mark
  • 2010-08-17 15:16

Jag tycker då att allt är OK nu iaf.. Har dock inte testat MMS men "telefonsurf" funkar, internet delning funkar, tele2 operatörslogga finns, telsvar går att ringa. inga irriterande "vidarekoppling aktiverad" rutor.... Dock var ju vägen hit ganska krokig med en total återställnings (som ny telefon)..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-17 16:51

En sak som jag tycker är konstig.
Ifall jag går in med telefonen på Inställningar -> Allmänt -> Om så får jag en fråga om jag vill uppdatera mina operatörsinställningar.. Om jag gör det så får jag GAMLA inställningar, där det t.ex. står Comviq S/Sweden 3G och inte Tele2. Om jag direkt efter det kopplar telefonen till iTunes så säger i sin tur iTunes att man har en uppdaterad version av operatörsinställningarna och frågar ifall jag vill installera den. Gör jag det så får jag vad som verkar vara den senaste bundlen där allting fungerar, inkl. Tele2-loggan och att det inte står vidarekoppling när man ringer.
Men sen ifall jag går in på Inställningar -> Allmänt -> Om igen så vill den återigen "uppdatera" till de gamla inställningarna.

Känns som att Apple har gjort något tokigt i vart den hämtar senaste filen, beroende på ifall man gör det direkt på mobilen eller i iTunes..?

Ursprungligen av josie:

En sak som jag tycker är konstig.
Ifall jag går in med telefonen på Inställningar -> Allmänt -> Om så får jag en fråga om jag vill uppdatera mina operatörsinställningar.. Om jag gör det så får jag GAMLA inställningar, där det t.ex. står Comviq S/Sweden 3G och inte Tele2. Om jag direkt efter det kopplar telefonen till iTunes så säger i sin tur iTunes att man har en uppdaterad version av operatörsinställningarna och frågar ifall jag vill installera den. Gör jag det så får jag vad som verkar vara den senaste bundlen där allting fungerar, inkl. Tele2-loggan och att det inte står vidarekoppling när man ringer.
Men sen ifall jag går in på Inställningar -> Allmänt -> Om igen så vill den återigen "uppdatera" till de gamla inställningarna.

Känns som att Apple har gjort något tokigt i vart den hämtar senaste filen, beroende på ifall man gör det direkt på mobilen eller i iTunes..?

exakt samma situation här. hur faan går man bäst vidare?
ignorerar frågan om den gamla updateringen varje gång?!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-17 00:12
Ursprungligen av blakkheim:

exakt samma situation här. hur faan går man bäst vidare?
ignorerar frågan om den gamla updateringen varje gång?!

Återställ nätverksinställningarna och starta om iphonen.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-02 18:48

Synkade med iTunes idag och fick frågan om operatörsinställningar och valde att uppdatera. Nu är det som om jag inte hade några inställningar alls. Hur får jag tillbaka dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-03 00:03

Fick häromdagen EDGE-uppkoppling på pendeltåget kring Spånga/Sundbyberg station.
Tidigare även i Kista.

Trevligt att Tele2 utökar detta, inte en dag för sent!

Ursprungligen av josie:

Fick häromdagen EDGE-uppkoppling på pendeltåget kring Spånga/Sundbyberg station.
Tidigare även i Kista.

Trevligt att Tele2 utökar detta, inte en dag för sent!

+1!

Blev mäkta förvånad när jag fick EDGE-uppkoppling på pendeln för ett par dagar sedan. Vid Järva Krog i Solna tar EDGE över ifall 3G sviker, mycket trevligt att de äntligen börjat bygga ut.

Way to go, Tele2!

Ursprungligen av Herr Dödén:

+1!

Blev mäkta förvånad när jag fick EDGE-uppkoppling på pendeln för ett par dagar sedan. Vid Järva Krog i Solna tar EDGE över ifall 3G sviker, mycket trevligt att de äntligen börjat bygga ut.

Way to go, Tele2!

Fast samtidigt tycker jag att telefonen tappar 3G-uppkopplingen mkt lättare nu än tidigare med senaste profilen

Hmmm... ok, då vågar man uppdatera operatörsinställningarna nu då? Utan att tappa möjlighet till internetdelning mm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-14 12:06

Jag kör iOS 4.1 med Carrier "Tele2 8.1". Allt fungerar bra men "Grupp-SMS" skickas som MMS vilket är lite irriterande. Det borde inte vara så och borde vara något som Tele2 kan/bör fixa. Någon mer som sett det problemet?

Jag noterade även att jag från att tidigare varit tvungen att köra mot APN internet.tele2.se (dvs. inte den som är standard i iPhone-inställningen) nu kan köra mot surf.tele2.se vilket gör att jag slipper göra förändringar i APN på telefonen. Smidigt. Så jag gjorde "reset Settings" under Cellular Data. Efter det fungerar tethering bra.

Notera att jag inte har ett "iPhone-abbonemang" utan hade ett vanligt ftg-abb sen tidigare som jag stoppat i. På den har jag under alla år kört med APN internet.tele2.se men som sagt, det verkar som Tele2 släppt någon "spärr" för oss under den senaste tiden.

Tack aminoff! Jag har också ett gammalt Tele2 abonnemang som jag bara flyttat med mig sen den första iPhonen så smidigt med APN:n även om det säkert inte gör någon skillnad hastighetsmässigt. Låter irriterande med att gruppsms skickas som MMS, låter rätt ut sagt helt retarderat. Avvaktar med att uppdatera då jag skickar en hel del gruppsms idag, Tele2 gör säkert _allt_ för att fixa det här så snart som möjligt... hahahahaha troooligt

Ursprungligen av aminoff:

Jag kör iOS 4.1 med Carrier "Tele2 8.1". Allt fungerar bra men "Grupp-SMS" skickas som MMS vilket är lite irriterande. Det borde inte vara så och borde vara något som Tele2 kan/bör fixa. Någon mer som sett det problemet?

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag grupp-SMS alltid skickas som MMS, oavsett operatör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-14 13:13
Ursprungligen av Capeman:

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag grupp-SMS alltid skickas som MMS, oavsett operatör.

Enligt den här sidan hos Apple så är det operatörsberoende och något som operatören "styr":
iPhone: About SMS and MMS messaging

Men visst, det kan vara så att de flesta operatörer faktiskt ser till att det skickas som MMS.

Fördelen med MMS är att du när du tar emot ett sådant MMS kan se att det gick till flera (eftersom MMS stöder att ett meddelande är addresserat till flera personer).

Så om alla kör med iPhone och grupp-SMS som MMS så ser alla att det är en "grupp-konversation" som pågår.

Dock för egen del så skulle jag hellre skicka det som SMS till flera. Och då "missar" man poängen att det skulle kunna fortsätta vara en "grupp-chat". Jag använder ändå bara grupp-sms för att nå ut till flera personer med samma budskap, inte för att "chatta".

Ursprungligen av aminoff:

Enligt den här sidan hos Apple så är det operatörsberoende och något som operatören "styr":
iPhone: About SMS and MMS messaging

Där ser man, det visste jag inte. Tack för upplysningen!

Ursprungligen av aminoff:

Jag kör iOS 4.1 med Carrier "Tele2 8.1". Allt fungerar bra men "Grupp-SMS" skickas som MMS vilket är lite irriterande. Det borde inte vara så och borde vara något som Tele2 kan/bör fixa. Någon mer som sett det problemet?

Jag har stängt av MMS-meddelanden under Inställningar/Meddelanden, då blir det grupp-SMS när man skickar till flera kontakter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-13 23:23

Jag har en iphone 3G. Köpt och numera upplåst hos Telia. Använder Tele2. Men när jag kopplar telefonen till iTunes så får jag inte någon operatörsbundle från Teke2. Borde väl gå automatiskt, eller måste jag skriva in manuellt??

Bevaka tråden