Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 16:01
Ursprungligen av Kenneth M:

Vilka speeds får man med 3st raidade i 0 internt? i "dagens" macpro?

Nu kör jag bara 3st vanliga HDD's i min MacPro 2008 men där får jag c:a 400 MB/s läs och skriv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 16:08

HighPoint RocktCache for Mac Pro

Du kan få bra drag vad gäller diskar med PCI-kort. Men, det blir aningen omständligt vad gäller montering / sladd-dragning. Just därför hade det varit fenomenalt med 4-6 SATA-3 platser out of the box i MacPro. Det hade varit som natt och dag för lagringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-12 16:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Nu kör jag bara 3st vanliga HDD's i min MacPro 2008 men där får jag c:a 400 MB/s läs och skriv.

Ursprungligen av Erik.dv:

Att köra ett PCI-kort med SATA3 / USB3 är förstås möjligt. Om man inte som jag behöver alla PCI-platser till annat…

Hmm... 400 är inte så häftigt...
Frågan är om CalDigits kort och en 2 ssd enclosure skulle ge en stabil 600mb/s (strax under det). Skulle kosta samma som en R6'a och man skulle få betydligt mindre utrymme att leka med, men just nu verkar det vara det enda alternativet... Om man inte är villig att gå FC.

3,2 gigabit per sek tycker jag är alldeles utmärkt :-D. Det räcker för tung videoproduktion t.ex.

Ursprungligen av Kenneth M:

Hmm... 400 är inte så häftigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-12 13:55

Upptäckte nu att det faktist finns företag som erbjuder pci-e kort för sata3 och usb3 som fungerar på macpro

Ursprungligen av Kenneth M:

Upptäckte nu att det faktist finns företag som erbjuder pci-e kort för sata3 och usb3 som fungerar på macpro

Länkar?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-12 14:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Länkar?

CalDigit FASTA-6GU3 6G eSATA & USB 3.0 Card Card - är enda märket jag kände igen, men en google sökning gav flera träffar. Dock märken som jag aldrig hört om tidigare

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-12 15:19

Intel kan fortfarande inte leverera tillräckligt med processorer och fungerande chipset (t.ex. inbyggda SATA-kontrollern är trasig). Så det finns ju en anledning till att Apple inte släpper någon ny MP. Men tråkigt är det. Jag tror att många hade blivit nöjda om det presenterats nya maskiner men med en leveranstid några månader framåt.

  • Avstängd
  • 2012-06-12 15:25
Ursprungligen av Mija:

Intel kan fortfarande inte leverera tillräckligt med processorer och fungerande chipset (t.ex. inbyggda SATA-kontrollern är trasig). Så det finns ju en anledning till att Apple inte släpper någon ny MP. Men tråkigt är det. Jag tror att många hade blivit nöjda om det presenterats nya maskiner men med en leveranstid några månader framåt.

Hade jag hellre velat än att nästan gå på det där om nya MP, vilket det iofs är men utan allt det som iaf dom nya MBP/MBA redan fått som TB etc

Senast redigerat 2012-06-13 07:35

...senare nästa år

  • Avstängd
  • 2012-06-12 15:28
Ursprungligen av pmarriott:

...senare nästa år

...ordagrant ja, men vad betyder då senare?
Petites... men 1.5 år eller 1.4 eller 1.3 år är väl skit vilket som, för oss som ville ha den NU!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 15:31
Ursprungligen av LaHe:

...ordagrant ja, men vad betyder då senare?
Petites... men 1.5 år eller 1.4 eller 1.3 år är väl skit vilket som, för oss som ville ha den NU!

Inom 6 månader är nog mer troligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-12 15:32
Ursprungligen av Gordy:

Inom 6 månader är nog mer troligt.

Jag hoppas du har rätt...

  • Avstängd
  • 2012-06-12 15:35
Ursprungligen av Gordy:

Inom 6 månader är nog mer troligt.

Har hoppats förut.. nu senast igår

OT... inget nytt iWorks med iCloud-stöd heller, fast iOS-versionerna haft det ett tag nu :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 16:03

Att köra ett PCI-kort med SATA3 / USB3 är förstås möjligt. Om man inte som jag behöver alla PCI-platser till annat…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 21:29

Heh..nu har det tagit bort badgen som sa new på Mac Pro. Apple ångrade sig.

:-D. Dom lyssnar helt uppenbart.

Ursprungligen av acke:

Heh..nu har det tagit bort badgen som sa new på Mac Pro. Apple ångrade sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 22:24

Jag lider med er. Jag kommer aldrig att köpa en Mac Pro för min egen räkning men jag förstår hur trist detta måste kännas. Kanske inte lika illa som om de skulle lägga ned den. NU har ni väl ett hyfsat löfte på att det kommer att komma en rejäl uppdatering nästa år. Alltid något.

"Mac Pro, a high-powered, expandable machine that is used by programmers and developers." Hon vet nog inte riktigt vad hon snackar om. Den tunga majoriteten som kör MacPro har givetvis inget med programmering att göra. Så här ska det stå: "Mac Pro, a high-powered, expandable machine that is often used by media producers.

Eftersom det inte är köpläge för en Mac Pro idag.. Är det någon som har erfarenhet av att laga en trasig Mac Pro? Min har inte gått sönder ÄN.. Men om det skulle ske "tvi tvi" så skulle jag vilja höra med er vart jag ska lämna (bor i göteborg) in och vad det är för kostnader (ca pris) Tex om processorn skulle braka,, eller nått annat i som är svårt att byta ut själv.. grafikkort är ju inga problem att hotta på eBay tex..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-06-13 07:20
Ursprungligen av nevarakka:

Eftersom det inte är köpläge för en Mac Pro idag.. Är det någon som har erfarenhet av att laga en trasig Mac Pro? Min har inte gått sönder ÄN.. Men om det skulle ske "tvi tvi" så skulle jag vilja höra med er vart jag ska lämna (bor i göteborg) in och vad det är för kostnader (ca pris) Tex om processorn skulle braka,, eller nått annat i som är svårt att byta ut själv.. grafikkort är ju inga problem att hotta på eBay tex..

Lättast är väll o ringa en mac reparatör o få exakta priser. Machuset kör reparationer kolla med dom, du har en i Borås.

Låter betryggande. Sitter nu på MBP 17'' 3,1 (2007) och MP 3,1 (2008) och hade byggd upp en formidabel köplust inför WWDC. Men nu känns det rätt att vänta, i alla fall vad gäller MP.

Men en MBP med retinaskärm...

kör privat MP 2006 så ser väldigt mkt fram emot en ny generation MP så 2013 skall bli ett intressant år ..

Mac Pro måste vara den maskin som nu har flest "falska" rykten på sig. Den glider ju ALLTID upp som ett ryktes-wildcard inför varje event typ. Och efter varje så är det "nästa event" eller "nästa år" eller när "Det här eller det där kommer från den här underleverantören".

Det börjar bli lite vargen kommer över det hela

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2012-06-13 19:29

Det är nu bekräftat med Mac Pro 2013! Det kommer att bli något häftgt.

Apple confirms Tim Cook’s 2013 Mac Pro promise - SlashGear

Apple föll för trycket och har alltså nyst lite om en detalj i sin roadmap (MacPro-detaljen). Det har hänt förr, men det är ovanligt - mycket ovanligt.
Jag tror att resultatet kommer att bli fenomenalt - MacPro2013 kommer inte bara att vara sanslöst vacker och smart, den kommer säkert att ha en del nytänk också. Å andra sidan kan man ju inte göra så mycket med ett desktop-monster - för min del kan den se ut som den gör nu - en MacPro har jag ändå aldrig synlig :-D. Kul blir det i alla fall.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple föll för trycket och har alltså nyst lite om en detalj i sin roadmap (MacPro-detaljen). Det har hänt förr, men det är ovanligt - mycket ovanligt.
Jag tror att resultatet kommer att bli fenomenalt - MacPro2013 kommer inte bara att vara sanslöst vacker och smart, den kommer säkert att ha en del nytänk också. Å andra sidan kan man ju inte göra så mycket med ett desktop-monster - för min del kan den se ut som den gör nu - en MacPro har jag ändå aldrig synlig :-D. Kul blir det i alla fall.

Noterbart är att de i stort sett alltid gör så för deras Pro-kunder; en eftergift i deras hemlighetsmakeri de måste göra för att behålla det segmentet, som även om de inte tjänar stora pengar på är prestigemässigt väldigt viktigt.

Jo, det har du rätt i. Dom pyste ut info om FCPX kommande funktioner också för att lugna pro's. :-D.

Ursprungligen av Leftrustle:

Noterbart är att de i stort sett alltid gör så för deras Pro-kunder; en eftergift i deras hemlighetsmakeri de måste göra för att behålla det segmentet, som även om de inte tjänar stora pengar på är prestigemässigt väldigt viktigt.

Bevaka tråden