Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det värt att köpa en iPhone 5?

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-11 19:15
Ursprungligen av Massabrassan:

Det var inte jag som började med täckningskartor men ska man hävda att LTE-täckningen är dåligt utifrån dem så får man väl ändå välja rätt alternativ?

Du själv anser inte dom vara tillförlitliga men ändå använder du dom som fakta.
Men bara för att det inte var du som började med dom så är det ok.

Ursprungligen av lappen71:

Du själv anser inte dom vara tillförlitliga men ändå använder du dom som fakta.
Men bara för att det inte var du som började med dom så är det ok.

Var har jag skrivit att de är fakta? Det var Greenhall som länkade till dem som fakta. Det är rätt snett till att börja med, men blir än värre när man väljer fel karta...

För övrigt har väl inte LTE-täckningen så mycket med tråden att göra? Jag tycker det är korkat att köpa en mobil för 6000 Kr utan LTE. Ingen hindrar dig från att tycka annorlunda. TS skapade tråden för att få råd och då måste man väl få skriva sin åsikt?

Ursprungligen av Massabrassan:

Var har jag skrivit att de är fakta? Det var Greenhall som länkade till dem som fakta. Det är rätt snett till att börja med, men blir än värre när man väljer fel karta...

För övrigt har väl inte LTE-täckningen så mycket med tråden att göra? Jag tycker det är korkat att köpa en mobil för 6000 Kr utan LTE. Ingen hindrar dig från att tycka annorlunda. TS skapade tråden för att få råd och då måste man väl få skriva sin åsikt?

Var skrev jag att det var fakta? Jag bara postade skärmdumparna, en av dom lite för snabbt uppenbarligen. Alla som vet vad bilderna föreställer vet nog mycket väl om att täckningskartor mer är en fin halvt ifylld sverigekarta än ett faktauppslag.

Hur svårt ska det för övrigt vara att skriva mitt efternamn rätt? Det är andra gången medlemmar här skriver fel. Det står ju bredvid mitt inlägg. För guds skull.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-11 20:05
Ursprungligen av Massabrassan:

Var har jag skrivit att de är fakta? Det var Greenhall som länkade till dem som fakta. Det är rätt snett till att börja med, men blir än värre när man väljer fel karta...

Du använde det som fakta när du ansåg att han inte valt rätt och du postade en bild för att poängtera den rätta täckningen.

Ursprungligen av Massabrassan:

För övrigt har väl inte LTE-täckningen så mycket med tråden att göra? Jag tycker det är korkat att köpa en mobil för 6000 Kr utan LTE. Ingen hindrar dig från att tycka annorlunda. TS skapade tråden för att få råd och då måste man väl få skriva sin åsikt?

Det var DU som drog upp LTE som argument att inte köpa och täckningen spelar absolut roll.
Skulle du ge samma råd till en person som bor i Lubbträsk i Storuman?

  • Medlem
  • 2012-12-12 10:56
Ursprungligen av lappen71:

... Det var DU som drog upp LTE som argument att inte köpa och täckningen spelar absolut roll.
Skulle du ge samma råd till en person som bor i Lubbträsk i Storuman?

Tele2 anger på sin täckningskarta, se dump nedan, att det finns 4G i Lubbträsk i Storuman. Undrar om det stämmer?

Ursprungligen av alix:

Tele2 anger på sin täckningskarta, se dump nedan, att det finns 4G i Lubbträsk i Storuman. Undrar om det stämmer?

Jag tror inte ett skvatt på täckningskartor. De där är högst teoretiska. Operatörerna ritar en ring med passare runt masten som motsvarar mastens teoretiska räckvidd. När turbo-3G kom för ett antal år sedan skulle vi ha full pinne hemma i huset, men man fick vara glad om man fick smaka lite i kanten på GPRS. Jag kan åka ut i Lubbträsk och mäta på riktigt om någon betalar resan.

  • Medlem
  • 2012-12-12 11:25
Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror inte ett skvatt på täckningskartor. De där är högst teoretiska. Operatörerna ritar en ring med passare runt masten som motsvarar mastens teoretiska räckvidd. När turbo-3G kom för ett antal år sedan skulle vi ha full pinne hemma i huset, men man fick vara glad om man fick smaka lite i kanten på GPRS. Jag kan åka ut i Lubbträsk och mäta på riktigt om någon betalar resan.

Konstig passare i så fall... Jag antar att de ändå försöker få med de topografiska begränsningarna med tanke på det rosa områdets ojämna form. Hur det är i verkligheten vet man mycket riktigt på plats. Dock består nog även Lubbträsk av flera platser, så att säga.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-12 19:15
Ursprungligen av alix:

Tele2 anger på sin täckningskarta, se dump nedan, att det finns 4G i Lubbträsk i Storuman. Undrar om det stämmer?

Haha nä det stämmer absolut inte för det finns knappt 3G ens utan farsan får ställa sig i ett hörn i köket för att kunna ringa och då är det EDGE.

Ursprungligen av lappen71:

Haha nä det stämmer absolut inte för det finns knappt 3G ens utan farsan får ställa sig i ett hörn i köket för att kunna ringa och då är det EDGE.

Att det knappt finns 3G innebär inte att det inte finns 4G.

  • Medlem
  • 2012-12-12 20:36
Ursprungligen av Massabrassan:

Att det knappt finns 3G innebär inte att det inte finns 4G.

Nej, så kan det kanske vara, men visst använder de väl samma master ändå, operatörerna?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-12 22:30
Ursprungligen av Massabrassan:

Att det knappt finns 3G innebär inte att det inte finns 4G.

Bor du där? Har du varit upp och testat?
Fick för mig att din värld sträcker sig mellan Uppsala och Stockholm.

Nu är det som så att min far bor där och jag har själv varit upp och hjälpt honom med att fixa dels tv och mobil.
Så för en gång skull lyssna och tro på vad folk säger för jag har förstahands information i denna fråga.

  • Medlem
  • 2012-12-12 20:35
Ursprungligen av lappen71:

Haha nä det stämmer absolut inte för det finns knappt 3G ens utan farsan får ställa sig i ett hörn i köket för att kunna ringa och då är det EDGE.

Har han Tele2? Det är visst väldigt olika mellan operatörerna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-12 22:32
Ursprungligen av alix:

Har han Tele2? Det är visst väldigt olika mellan operatörerna.

Vi har betat av ALLA operatörer och vi har reklamerat alla utom Telia som fungerar hjälpligt.

  • Medlem
  • 2012-12-11 14:40
Ursprungligen av pmarriott:

Fattar egentligen inte grejen med trådlös laddning när man måste ha en platta liggande framme att lägga telefonen på när den ska laddas. Kom igen när man har ett heltäckande "laddningsfält" hemma, i bilen och på kontoret så att mobilen laddas i fickan när man är på plats. Helst utan att göra aladåb av hjärnan.

Det låter rätt smidigt att slippa pilla i och ur sladdar tycker jag. Eller? Fast viktigt är det knappast. Inte för mig i alla fall.

Ursprungligen av alix:

Det låter rätt smidigt att slippa pilla i och ur sladdar tycker jag. Eller? Fast viktigt är det knappast. Inte för mig i alla fall.

Om man alltid laddar på samma plats, ja. Vet inte vad en sån däringa laddningsplatta kan kosta, men jag skulle behöva ett halvdussin.

Har ett 4G-modem från Telia. Bara för det slängde jag in det i datorn nu. Den har harvat runt i en kvart och inte hittat något bättre än Edge. Befinner mig mitt i ett industriområde i Lund. Telias mast står på andra sidan gatan. Åååååååååh, så bra det funkar med LTE.

Edit: Jag ger Telia lite frist här. Det visar sig att de har driftstörningar över hela Sverige på mobildata. Min iPad får heller inte kontakt med nätet.

Senast redigerat 2012-12-11 15:25
  • Medlem
  • 2012-12-11 15:30
Ursprungligen av pmarriott:

Har ett 4G-modem från Telia. Bara för det slängde jag in det i datorn nu. Den har harvat runt i en kvart och inte hittat något bättre än Edge. Befinner mig mitt i ett industriområde i Lund. Telias mast står på andra sidan gatan. Åååååååååh, så bra det funkar med LTE.

Jag har Tele2 4G sedan i somras. Bor i en liten ort strax sydväst om Borås. Masten står några hundra meter bort, men min fönstervägg vetter inte mot den. Jag har tre pinnar av fem i signalstyrka. Normalt har jag fyra till sex Mbit/s. I alla fall lite bättre än när det var 3G. En del jag känner har extern antenn till sina 4G-modem. Då blir det betydligt bättre.

Känns som tråden spårat ur en del... Har moderatorerna tagit jullov?

On-topic:
Det känns som TS har koll på läget redan... iPhone 5 är ju i princip samma telefon som iPhone 3GS förutom snabbare, lite lättare och bättre kamera. Han har testat de båda världarna redan? Vad vill han ha hjälp med egentligen?

Avslutningsvis måste jag bara få inflika att TS har en ganska störd relation till sin telefon, andra användare och tillverkarna. Grabben... du är inte din telefon!

Nu har jag gasat upp mitt 4G-modem både hemma och på jobbet. Hyfsat imponerande.

På datorn med 4G-modem. Telia:

Med min iPhone 5 med 3G. Telenor:

Tycker inte det är så dramatisk skillnad (dramatisk i bemärkelsen surfupplevelse) och dessutom gissar jag att en del av skillnaden ligger i att 4G-modemet har plats för lite bättre antenn etc jämfört med telefonen, snarare än dramatisk skillnad i nätet.

Ursprungligen av pmarriott:

Nu har jag gasat upp mitt 4G-modem både hemma och på jobbet. Hyfsat imponerande.

På datorn med 4G-modem. Telia:
[ATTACH="CONFIG"]36947[/ATTACH]

Med min iPhone 5 med 3G. Telenor:
[ATTACH="CONFIG"]36948[/ATTACH]

Tycker inte det är så dramatisk skillnad (dramatisk i bemärkelsen surfupplevelse) och dessutom gissar jag att en del av skillnaden ligger i att 4G-modemet har plats för lite bättre antenn etc jämfört med telefonen, snarare än dramatisk skillnad i nätet.

Det som är mest intressant är att du har en responstid på 33ms respektive 48ms. Klart godkänt för mobilen men apdåligt för datorn i jämförelse med fast lina.

Ursprungligen av grenhall:

Det som är mest intressant är att du har en responstid på 33ms respektive 48ms. Klart godkänt för mobilen men apdåligt för datorn i jämförelse med fast lina.

Så här ser det ut när jag mäter på firmans ADSL-lina:

Klart lägre hastighet men en helt annan responstid.

Ursprungligen av grenhall:

Det som är mest intressant är att du har en responstid på 33ms respektive 48ms. Klart godkänt för mobilen men apdåligt för datorn i jämförelse med fast lina.

Upplänken är ju också riktigt kass i jämförelse med LTE. Men den största skillnaden är att dessa 3G-hastigheter han du bara erhålla under perfekta förhållanden. Utanför tätorter få du vara glad om det finns 3G alls. LTE ger lätt den prestandan med halvtaskig signal på 800/900-bandet.

Tack vare de låga frekvenserna så kan man få en täckning överlägsen 3G till en bråkdel av kostnaderna.

Ja det är värt det.

BBB 4G wifirouter, 2 av 3 wifi mottagning på IP5 ca 5meter från routern 2 dörrar.
ta emot: 4-5mbit/s
skicka: 6-7mbit/s
svarstid 136ms

(Andra testet med BBB)
ta emot: 16-18mbit/s
skicka: 5-6mbit/s
respons 36ms.

Halebop/Telia IP5 4 av 5 3G , mitt i ett betonglägenhetshus
ta emot 14mbit/s
skicka 1,3mbit/s
respons 76mbit/s

Bor i Jönköping. Får nog flytta routern lite, tycker dock att hastigheten i IP5 specifikt när det gäller surf är MYCKET snabbare, stabilare internetdelning.

Senast redigerat 2012-12-12 11:47

Om vi nu ska prata täckningskartor så kan vi ju begrunda Telias täckningskarta för 4G, och sen kan vi prata om vilken glädje man kan tänkas ha av LTE i telefonen om man ska röra sig utanför storstadsregionerna.

Ursprungligen av pmarriott:

Om vi nu ska prata täckningskartor så kan vi ju begrunda Telias täckningskarta för 4G, och sen kan vi prata om vilken glädje man kan tänkas ha av LTE i telefonen om man ska röra sig utanför storstadsregionerna.

Sala, Borlänge, Östersund, Bollnäs, Ludvika, Boden och Kiruna är inga särskilt stora städer vad jag vet.

Visst är täckningen begränsad idag, men Telia bygger ut som tokiga just nu. Kolla deras utbyggnadsplan Täckning och hastighet - Mer om - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

Sedan har Telenor/Tele2 kommit betydligt längre i dagsläget.

Så de som bor i de städerna räknas inte? Det är nämligen så som din argumentation låter

För övrigt så borde LTEs fördelar eller nackdelar diskuteras i en annan tråd för det är off-topic för denna tråd

De vill gärna göra det men det är ingenting som man kan garantera

Jag och många med mig förstår att ni har vitt skilda åsikter i fråga om 4G, vad som ger tillräcklig täckning och huruvida operatörernas kartor är rätt eller inte, men nu är det dags att släppa det spåret.

Låt oss slippa gripa in och göra en omfattande rensning av denna tråd. Tillbaka till ämnet nu!

Tack!

/ Mod

Jag är iPhoneägare sedan augusti 2012 och är kanonnöjd. Kanonnöjd var jag även när jag hade min HTC-lur med Android. Same same. Det blir en iPhone 5 64GB svart om några veckor. Varför? För jag gillar den mer än de övriga mobiltelefonerna på marknaden. Varför? Ingen aning

Bevaka tråden