Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kom på något nytt att vara sura över, eller skapa en ny tråd om fotboll här.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-14 05:15

Är på besök hos den siste i familjen som ännu inte har konverterat till Iphone. Klarvaken då jag tvingats lyssna på en kakafoni av oljud medans hen löst gåtor för att tysta alarmet. Som inte lyder under system ljudsinställningen "den går inte att stänga av".

Det är nu jag förstår varför Apple inte tillåter väckarklocksappar - av hänsyn till omgivningen.

  • Medlem
  • 2016-08-14 10:29

Reinfeldt tyckte under sina år vid makten att a-kassa var att betrakta som bidrag. Trots det har han själv kvitterat ut sin motsvarighet från staten sedan han slutade som statsminister. Mellan oktober 2014 till oktober 2015 plockade han ut 156 000:- i månaden i bidrag ifrån staten trots att hans bolag hade en omsättning på 12,8 miljoner och ca 7,5 miljoner i vinst.
Förutom kungafamiljen bör han vara en av Sveriges enskilt största bidragstagare! (Men kungafamiljen "jobbar" iaf för sitt bidrag)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2333...

Ursprungligen av Dalle:

Reinfeldt tyckte under sina år vid makten att a-kassa var att betrakta som bidrag. Trots det har han själv kvitterat ut sin motsvarighet från staten sedan han slutade som statsminister. Mellan oktober 2014 till oktober 2015 plockade han ut 156 000:- i månaden i bidrag ifrån staten trots att hans bolag hade en omsättning på 12,8 miljoner och ca 7,5 miljoner i vinst.
Förutom kungafamiljen bör han vara en av Sveriges enskilt största bidragstagare! (Men kungafamiljen "jobbar" iaf för sitt bidrag)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2333...

Att plocka ut ersättning/bidrag/a-kassa, vad man nu vill kalla det, enligt ingånga avtal är väl inget att uppröras över. Allt enligt öppet fastslagna regler. Annat är det när helt absurda summor avtalas bakom stängda dörrar på företag där man samtidigt gör enorma vinster och säger upp folk på löpande band.
Dessutom är det inte alls så att pengarna i ett bolag som man helt eller delvis äger är ens privata egendom. Med tanke på att det inte finns något fackförbund eller a-kassa för förtroendevalda och väljarna bestämmer om du ska ha jobb de kommande 4 åren så tycker jag inte att det är orimligt att en heltidspolitiker skulle få en tryggad inkomst under en period efter att man blivit avskedad av väljarna. Reinfeldt kan ju inte kvalificera sig för 300 nya dagar genom en flummig kurs i stresshantering.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-14 12:02

Jag blir så sur på dessa politiker, och de system de ingår i. Är man rätt person för uppgiften ska det inte behöva finnas fallskärmar. Själv gör jag mitt bästa och ser till att sköta mig - annars riskerar jag arbetslöshet och 0kr/mån. Samma, om inte större morot/piska borde gälla för de som fått förtroendet att styra landet!

http://omni.se/aida-hadzialic-s-avgar-har-kor...

Ursprungligen av reboot81:

Jag blir så sur på dessa politiker, och de system de ingår i. Är man rätt person för uppgiften ska det inte behöva finnas fallskärmar. Själv gör jag mitt bästa och ser till att sköta mig - annars riskerar jag arbetslöshet och 0kr/mån. Samma, om inte större morot/piska borde gälla för de som fått förtroendet att styra landet!
http://omni.se/aida-hadzialic-s-avgar-har-kor...

Skillnaden är att ditt arbete skyddas av en arbetsrättslagstiftning, och du har möjlighet att få en relativ inkomsttrygghet genom arbetslöshetskassan. Som förtroendevald kan du ena dagen ha ett uppdrag, och andra dagen är du helt avsatt. Och då måste regelverket formas utifrån det, och kan inte lägga ett "om" inför varenda situation. Jag tycker nog att det är rätt att Aida Hadzialic nu har ett års ersättning medan hon ställer om till något annat.

Fantastiskt. Man går ut och telefonen glider ur handen. Två månader gammal iPhone 6S kvaddad. Hemförsäkring? Ja, om skadebeloppet är över 1 500 kronor, vilket naturligtvis inte ett skärmbyte går på! Och att det är skador på ramen skiter ju försäkringsbolaget i. Hopplöst.

Ursprungligen av oldpeer:

Fantastiskt. Man går ut och telefonen glider ur handen. Två månader gammal iPhone 6S kvaddad. Hemförsäkring? Ja, om skadebeloppet är över 1 500 kronor, vilket naturligtvis inte ett skärmbyte går på! Och att det är skador på ramen skiter ju försäkringsbolaget i. Hopplöst.

Jag förstår ändå försäkringsbolagen i detta fall. Vill man ha ett större skydd - finns oftast specialförsäjringar i samband med köpet av - i detta fall telefon. Traditionella försäkringar och premier är tillräckligt dyra som det är.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag förstår ändå försäkringsbolagen i detta fall. Vill man ha ett större skydd - finns oftast specialförsäjringar i samband med köpet av - i detta fall telefon. Traditionella försäkringar och premier är tillräckligt dyra som det är.

Ptja, det enda som detta leder till är ju att de förlorar en kund och jag går till Folksam som har något bättre villkor

Ursprungligen av oldpeer:

Fantastiskt. Man går ut och telefonen glider ur handen. Två månader gammal iPhone 6S kvaddad. Hemförsäkring? Ja, om skadebeloppet är över 1 500 kronor, vilket naturligtvis inte ett skärmbyte går på! Och att det är skador på ramen skiter ju försäkringsbolaget i. Hopplöst.

Var det inte en 6S Plus?
Har du tappat den två ggr? Eller du kanske använder en 6S och en 6S Plus samtidigt och bytt hemförsäkring sen du tappade din 6S Plus för 1,5 månad sen?
Hur löste du det med din 6S Plus?

Måste vara surt (och dyrt) att tappa telefoner hela tiden.

Ursprungligen av oldpeer:

Ptja, det enda som detta leder till är ju att de förlorar en kund och jag går till Folksam som har något bättre villkor

Så är det ju alltid. Olika bolag - olika villkor. Framförallt olika premier. Vanligaste skälet till att folk byter - är nog att man inte är nöjd med skadeersättningen. Gäller även kunder hos Folksam....... ?

Ursprungligen av oldpeer:

Fantastiskt. Man går ut och telefonen glider ur handen. Två månader gammal iPhone 6S kvaddad. Hemförsäkring? Ja, om skadebeloppet är över 1 500 kronor, vilket naturligtvis inte ett skärmbyte går på! Och att det är skador på ramen skiter ju försäkringsbolaget i. Hopplöst.

När min telefon tyckte att det var kul att inte glida ner i fickan utan istället siktade mot asfalten ville det auktoriserade servicestället inte byta skärmen p.g.a att även chassiet hade skador, utan erbjöd en utbytesenhet för 3.500:-. Enligt dom var det Apples policy som styrde. Det borde ju vara det som ditt försäkringsbolag ska utgå ifrån. Dessutom är det väl så att om man byter skärmen på ett oauktoriserat serviceställe så ryker väl Touch ID?

Ursprungligen av HåkanE:

När min telefon tyckte att det var kul att inte glida ner i fickan utan istället siktade mot asfalten ville det auktoriserade servicestället inte byta skärmen p.g.a att även chassiet hade skador, utan erbjöd en utbytesenhet för 3.500:-. Enligt dom var det Apples policy som styrde. Det borde ju vara det som ditt försäkringsbolag ska utgå ifrån. Dessutom är det väl så att om man byter skärmen på ett oauktoriserat serviceställe så ryker väl Touch ID?

Kan bero på hur ofta man tappar en telefon också.

Något jag är sur över är alla dessa försäkringsbedrägerier och sexualbrott som verkar ske i samband med bilbränder/konserter i Malmö bl.a.

Ursprungligen av HåkanE:

När min telefon tyckte att det var kul att inte glida ner i fickan utan istället siktade mot asfalten ville det auktoriserade servicestället inte byta skärmen p.g.a att även chassiet hade skador, utan erbjöd en utbytesenhet för 3.500:-. Enligt dom var det Apples policy som styrde. Det borde ju vara det som ditt försäkringsbolag ska utgå ifrån. Dessutom är det väl så att om man byter skärmen på ett oauktoriserat serviceställe så ryker väl Touch ID?

Ja, alltså.. jag ska försöka snacka med Apple om det i morgon eller på söndag och se vad dem säger. Men jag utgår lite ifrån att de kommer lyckas byta eftersom jag inte kan se några skador på ramen som gör att ett skärmbyte inte skulle funka. Det är mer scratches bara. Fast Apple kanske räknar det helt.

Ursprungligen av Anderlind:

Var det inte en 6S Plus?
Har du tappat den två ggr? Eller du kanske använder en 6S och en 6S Plus samtidigt och bytt hemförsäkring sen du tappade din 6S Plus för 1,5 månad sen? Hur löste du det med din 6S Plus? Måste vara surt (och dyrt) att tappa telefoner hela tiden.

Fascinerande att folk orkar sitta och söka och länka gamla inlägg. Du vill nog inte veta hur många telefoner jag köper på ett år, men ja -jag har båda modellerna som det ser ut idag. Sedan senaste 6S lanserades så har jag väl haft 2x6S och 2x6S Plus (16GB). Och lägg till några av de senaste android-modellerna också så ser du var det bär iväg någonstans. Visst, det kostar lite att hålla på att köpa allt hela tiden, men det går plus-minus-noll.

Och ja, det är både surt och dyrt att vara slarvig.

Hur det löste sig med 6S Plus vill jag inte redogöra för öppet i forumet då det kan uppmuntra mindre seriösa användare att försöka använda det i andra syften än garantiärenden.

Ursprungligen av oldpeer:

Fascinerande att folk orkar sitta och söka och länka gamla inlägg. Du vill nog inte veta hur många telefoner jag köper på ett år, men ja -jag har båda modellerna som det ser ut idag. Sedan senaste 6S lanserades så har jag väl haft 2x6S och 2x6S Plus (16GB). Och lägg till några av de senaste android-modellerna också så ser du var det bär iväg någonstans. Visst, det kostar lite att hålla på att köpa allt hela tiden, men det går plus-minus-noll.

Och ja, det är både surt och dyrt att vara slarvig.

Hur det löste sig med 6S Plus vill jag inte redogöra för öppet i forumet då det kan uppmuntra mindre seriösa användare att försöka använda det i andra syften än garantiärenden.

Söka? Det var typ 1,5 månad sen du postade om din 6S Plus, inte speciellt svårt att komma ihåg.
Märkligt då allt betalas av per månad men whatever floats your boat, det är din ekonomi.

Oerhört sur och less på nuvarande regering som är kidnappad av ett 3-procentsparti som MP (och V på en kant). Månne 2018 komma kvickt.

Ursprungligen av Anderlind:

Söka? Det var typ 1,5 månad sen du postade om din 6S Plus, inte speciellt svårt att komma ihåg.Märkligt då allt betalas av per månad men whatever floats your boat, det är din ekonomi.
Oerhört sur och less på nuvarande regering som är kidnappad av ett 3-procentsparti som MP (och V på en kant). Månne 2018 komma kvickt.

Det är så mycket folk tycker är märkligt. Utan att riktigt veta hur det går till.

Ja, är nog beredd att hålla med dig om det senare. Det börjar gå åt helvete över styr.

Ursprungligen av oldpeer:

Ja, alltså.. jag ska försöka snacka med Apple om det i morgon eller på söndag och se vad dem säger. Men jag utgår lite ifrån att de kommer lyckas byta eftersom jag inte kan se några skador på ramen som gör att ett skärmbyte inte skulle funka. Det är mer scratches bara. Fast Apple kanske räknar det helt.

Missade att skriva det tidigare, men skadorna på chassiet var på baksidan(!) och hade alltså inget att göra med att skärmen hade pajat...

Ursprungligen av HåkanE:

Missade att skriva det tidigare, men skadorna på chassiet var på baksidan(!) och hade alltså inget att göra med att skärmen hade pajat...

Okej, då kanske det finns lite hopp ändå då. För hon på kundtjänsten sa ju det med att om Apple bedömer att hela telefonen ska bytas ut så accepterar försäkringsbolaget det.

Ursprungligen av oldpeer:

Det är så mycket folk tycker är märkligt. Utan att riktigt veta hur det går till.

Men det är trevligt om folk delar med sig av erfarenheter iallafall tycker jag när något skett om det inte blir en personlig hemlighet.

Ska inte posta annat än musiklänkar när jag mår botten. Jag söker egentligen inte råd utan önskar bara visa att fn råder inte status quo.

Borde egentligen inte må botten(erased: too much personal info)utan detta borde överbryggas över glädjen att jag i oktober flyttar från min trånga etta till en stor tvåa(kommer om detta i glädjetråden så småningom) men det är o har varit en del stress kring lägenhetsaffärerna. Har ägnat nästa vartenda dag denna vecka, helt eller delvis, åt att röja i min lägenhet o dess förråd. Det är en jävla massa skit jag samlat på mig som kan kastas men (tyvärr) än mer jag inte vill skiljas ifrån...

https://youtu.be/oOAkyuwV97Q

Senast redigerat 2016-08-20 13:36
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-24 01:39

SSD i min MBP vill inte ge sig till känna. Fine, har TimeMachinebackup av den, på den interna snurrdisken.
Kan den återställa systemet till TimeMachine disken? Nej.
Suck.
Apple har alltså programmerare som är ättlingar till Kafka.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-08-24 08:37
Ursprungligen av reboot81:

SSD i min MBP vill inte ge sig till känna. Fine, har TimeMachinebackup av den, på den interna snurrdisken.
Kan den återställa systemet till TimeMachine disken? Nej.
Suck.
Apple har alltså programmerare som är ättlingar till Kafka.

Time Machine har jag lagt ner helt. Teoretiskt är det kanon men det fuckar upp ganska ofta. Kör med CCC och då kan man dessutom starta upp datorn från CCC-kopian.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-09 11:21

Telenor är inte samma företag som det var förr.

Äldre familjemedlem låg med dubbla försäkringar samt ett dataabb som låg >10ggr över faktisk förbrukning.
Har nu hjälp hen att byta till Comviq senior.

Fungerar deras hemsida idag? Nej. Man skickas till iPhone7 sidan.
Funkar deras nummer 020-222 222? Nej.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2016-09-15 18:18
Ursprungligen av reboot81:

SSD i min MBP vill inte ge sig till känna. Fine, har TimeMachinebackup av den, på den interna snurrdisken.
Kan den återställa systemet till TimeMachine disken? Nej.
Suck.
Apple har alltså programmerare som är ättlingar till Kafka.

Är det en "fusion drive"?

Ursprungligen av onnyt:

Time Machine har jag lagt ner helt. Teoretiskt är det kanon men det fuckar upp ganska ofta. Kör med CCC och då kan man dessutom starta upp datorn från CCC-kopian.

Har personligen haft stor användning av Time Machine... Havererade interna systemdiskar och vid ett tillfälle en Fusion drive som helt plötsligt tyckte jag inte hade behörighet att montera den.

-edit- bifogar guide för fix av Fusion drive.. http://apple.stackexchange.com/questions/1687...

Senast redigerat 2016-09-15 18:46
  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-09-17 08:47

"Offerera" - vad "#€% är det för ord och vad är det för fel på "erbjuda"? Får man offerera en bulle eller dietar du kanske?

Språket är typ, fett keff, lol. Tiden, ba, fett urledad. Nu ska ja jaga pockamans.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-17 09:53

Offerera brukar användas när man ska göra en offert.

Ursprungligen av flygarn:

"Offerera" - vad "#€% är det för ord och vad är det för fel på "erbjuda"? Får man offerera en bulle eller dietar du kanske?

Språket är typ, fett keff, lol. Tiden, ba, fett urledad. Nu ska ja jaga pockamans.

Ett gammalt ord... från 1600-talet:)

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-09-17 10:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Ett gammalt ord... från 1600-talet:)

Underbart! Då hoppas jag innerligt på en framgångsrik återkomst av af, ehuru, hvila, engel samt klassikern bäfver. Och varda, ej att forglöma.

Bevaka tråden