Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 20:08

Det verkar vara samma sak för mig, i Firebird funkar back/forward hur bra som helst. Firebird verkar för övrigt riktigt lovande..

IE och Safari (har ej kört N) har en tendens att säga att den inte hittar webservern/sidan när man ansluter sig utan först vid en upprepad tangenttryckning på Retur så laddas sidan ner. Någon mer som har märkt det?

Surfar nästan alltid trådlöst...

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
IE och Safari (har ej kört N) har en tendens att säga att den inte hittar webservern/sidan när man ansluter sig utan först vid en upprepad tangenttryckning på Retur så laddas sidan ner. Någon mer som har märkt det?

Jag har upplevt det nyligt, men bara några ytterst få gånger.

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
när man ansluter sig utan först vid en upprepad tangenttryckning på Retur så laddas sidan ner. Någon mer som har märkt det?

Känner igen syndromet även jag...

m

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Puussst,, flämt..
Nu känns det som det mesta fungerar igen,,,,,,,,,

,,,, men jag får inte den där animerade övergången från en användare till nästa att rulla på min iBook... är det nått man måste kryssa för eller??

Ja, du måste aktivera funktionen i Systeminställninger->Konton. Kolla in "Växla mellan användarkonton" i hjälpfilen.

m

  • Medlem
  • Malung
  • 2003-11-04 10:28

MCELWEE
Har haft precis samma problem som du. Safari och Mail ville inte starta, problem med systeminställningar och badboll när man skulle köra Skivverktyg. Jag tror det har att göra med Typsnittsboken. Jag började med ta bort alla duplikat(Lös duplikat i redigeramenyn) och då fungerade allt. När jag sedan avslutat Safari, Mail och Typsnittsboken och skulle starta om Safari var det samma strul igen. Startade Typsnittsboken och försökte med Safari igen och då funkade det igen. Vet inte om det här är den riktiga lösningen, men hoppas på det.
Kjell

  • Medlem
  • 2003-11-04 23:02

Råkade ut för två mer eller mindre kända buggar efter uppgradering från 10.2.8 till 10.3

1. Upptäckte efter uppgraderingen att jag inte längre kunde köra vare sig JJedit (En Java Editor skriven i Java) eller JDeveloper (Oracle Java utvecklingsverktyg) eller för den ingen annan Java Application med GUI som inte var en Applet.

När jag testade att köra java -version från terminalen fick jag följande skumma fel.

HotSpot not at correct virtual address. Sharing disabled. 
java version "1.4.1_01" 

Lösningen på detta problem återfann jag på Apples egna disskusions forum. Det finns tydligen något problem i vissa fall om man tidigare uppgraderat java motorn
under Jaguar så uppdateras den inte korrekt vid Panther installationen.

Sättet att lösa detta problem på var enkelt men tar lite tid.

Från terminalen.

mv /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework.org

Kör sedan en installation från Skiva 1 från Panther men välj att endast installera bassystemet (avmarkera allt annat) detta installerar om Java från scratch.

När installationen är klar (den sabbar inget annat) så kan man testa från terminalen med

java -version som då ska svara

java version "1.4.1_01"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.1_01-99)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.1_01-27, mixed mode)

rm /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework.org

Klart!

Det andra problemet jag råkade ut för var att Help Viewern krashade hela tiden oavsett varifrån jag startade den ifrån.

Det löste sig för mig genom att radera
DataDirect Help i /Library/Documentation/Help

Förutom dessa två problem har det varit
frid & fröjd.

Mvh
/Ulf

Är det någon mer än jag som råkat ut för att USB anslutna skrivare inte går att komma åt i Classicläget?

Startar men i OS9 fungerar allt som vanligt, så det är inte i kommunikationen mellan datorn och skrivaren som felet ligger. Men om man försöker skriva ut från precis samma program fast har startat datorn som vanligt i OSX 1.3 så dyker det bara upp en ruta med meddelandet att det inte finns någon inkjetskrivare vald. Och försöker man sedan välja en med "väljaren" händer ingenting. Skrivaren kommer inte upp i den ruta till höger där alternativen annars finns.

Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för det här strulet?

mvh Crister

  • Medlem
  • 2003-11-05 07:21

Någon annan som har problem med att nedanstående eller har några tips på vad som kan vara fel?

- volyminställningarna återställs till
mellanläget så fort manstartar om?

- numlock inte fungerar längre

Sitter på en iMac G4, har inga haxies eller skumma tilläggsprogram installerade...

Någon som fått problem med Panther och Firewirehårddiskar?
Se www.wired.com/news/mac/0,2125,61031,00.html

Saxat från http://forums.xlr8yourmac.com

Q:__Will there ever be a 10.3 compatible version of patchburn? Why can't I use my 10.2.x modified drive plugin with 10.3?

A:__As most of you know, OS X 10.2.x and 10.1.x used individual "brand"CDR.device-plugin files which could be modified for different drive models to add burn support for many models of drives that were not supported by Apple's standard file installs. (Many modified files in the FAQ here since 2001, articles on editing the files, etc.) -- but 10.3/Panther doesn't use that scheme as noted in this Panther burn support article here from late June. The PatchBurn utility was a great way to automate this process in 10.2.x, but doesn't work with 10.3 of course due to the changes in the file structure. Many of us were hoping there would be workaround to allow a 10.3 compatible Patchburn utility, but that may never happen. Gary Minato wrote the author of PatchBurn (Chris Moeller) about the likelihood of a 10.3/Panther compatible version and he replied:

"...PatchBurn doesn't support 10.3 (Panther) and it probably never will.
Why? Because in 10.3 Apple has changed the way CD/DVD writers are recognized. There aren't special drivers any more, now there is an XML file instead. Unfortunately Apple has implemented some kind of security mechanism, preventing this XML file from being patched. Any patch will render the file to be corrupt and not loaded by the burning framework.

Currently there is no known way to get around this. Please direct your complaints to Apple. (Apple's OS X feedback page ishttp://www.apple.com/macosx/feedback/-Mike) Maybe they will change it in 10.3.1 then.
Sorry again.
Chris"

Computer Sweden verkar ha fått problem med sin rubriksättning efter Panther.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Claes Löfgren
Någon som fått problem med Panther och Firewirehårddiskar?
Se www.wired.com/news/mac/0,2125,61031,00.html

Här är en tråd att diskutera detta i:
Apple varnar för problem med FW800-hårddiskar

Citat:

Skrevs ursprungligen av Claes Löfgren
Någon som fått problem med Panther och Firewirehårddiskar?
Se www.wired.com/news/mac/0,2125,61031,00.html

Vad jag förstår efter att ha läst ovanstående länk så drabbas FW-diskarna bara om man har dem kopplade till datorn under installationen av Panther. Har jag fattat rätt?
Det är vad jag förstår ingen som förlorat data bara av att koppla FW-disken till en mac där Panther redan är installerat?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-06 12:09

Nu har jag fått mitt Geforce 4MX att fungera med Jaguarens Geforce.kext.

Tack till Pär för tipset.

Istället så har nu DVD Player upphört att fungera.

Och vi upphör aldrig att förvånas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Vad jag förstår efter att ha läst ovanstående länk så drabbas FW-diskarna bara om man har dem kopplade till datorn under installationen av Panther. Har jag fattat rätt?
Det är vad jag förstår ingen som förlorat data bara av att koppla FW-disken till en mac där Panther redan är installerat?

Näe, du har inte fattat det rätt.

Problemen som uppstått har uppkommit i samband med omstart av datorer med Panther och FW800-disk inkopplad. Alltså det sker INTE endast under installationen. För att läsa mer om problemen, kolla in MaxFixit som skrivit väldigt mycket om det.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 13:56

hej har just installerat PANTHER
samt hämtat 2 nya säkerhetsuppgraderingar
verkar fungera utom att menylisten uppe till höger beter sig lite underligt
den kommer o går klockan samt bildskärm etc
jag hör att datorn surrar till o så kommer klockan mm dansande
vad är detta undar
peter09
kör för övrigt en PB G4 titanium 15" 550mhz

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 15:35

När man läser om alla problem och buggar slår det mig att det faktiskt är väldigt orättvist att vi har betalat (för det har ni väl..?) för .0-versionen. Det måste vara många som är smartare än oss och väntar med att installera "svarta katten" tills apple fixat till alla buggar vi upptäcker.

Nja... kanske inte så allvarligt menat. Men erkänn att det ligger en hel del sanning i det.

Har förresten fortfarande inte lyckats få bukt med problemet att min PB12" inte vaknar upp efter viloläge... Så om någon har någon aning så..?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 16:08

Proffen, jag fick problem med uppstart efter sleepmode efter uppgradering till 10.2.8. Med 10.3 är det inga problem längre. Har du testat att göra en helt ny/ren installation av Panther?

/Jonas

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 19:51

Åh, det känns som jag försökt alla varianter. Uppgradera jaguaren, installera med alternativet radera gammalt. formaterat om disken... installerat efter att just gjort reset på nvram och pram och ram alla möjliga nollställningar med eller utan knasiga förkortningar... Men inget hjälper.
Det enda som hjälpt var att återinstallera jaguaren och skita i panthern. Men... hur roligt är det egentligen..

Kan bara sucka trött och glädjas åt att inga andra buggar satt in ännu.

Hur klarar ni att få så här mkt buggar? Jag har inte ett problem och har inte sett något på någon av de datorer vi har på kontoret eller hos någon jag känner här i Malmö...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-07 15:51

Fungerar galet bra! Dock får jag inte in mina kalendrar från iCal till iCal i 10.3 ...

Någon som kan hjälpa mig med hur jag får över mina kalendrar? Jag kopierade hela min ~/Library för säkerhetsskull så jag borde ha alla filer som behövs va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-07 15:58

Kalendrarna finns i ~/Library/Calendars

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-07 16:09

piinsamt...

eller lite konstigt egentligen... kollade den mappen på backupdisken... tom.
Nu såg jag ditt inlägg, då kollade jag igen... då låg alla kalendrarna där

Troligen kollade jag den aldrig, utan kollade av misstag den ~/Library/Calenders som var nyinstallerad av Panther..

Tack ialla fall! Nu fungerar det.

Jag har varit intresserad av Panthern för omgående installation, men efter att ha läst denna tråd drar jag i bromsen. Har 10.2.7 nu och det fungerar bra.

Kan vi hoppas att 10.3.1 löser problemen som nämns i denna tråd, eller är det så att jag kanske ska vänta till 10.3.2 eller rent av 10.3.4 innan det lugnar ner sig?

Jaguaren konstrade hos mig i början och det var först med 10.2.4 som det började fungera ordentligt.

Jag väntar med att köpa Panther, kanske skaffar skivan i slutet av månaden, men väntar ett tag med installationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 13:53

Uppstart
Min powerbook pismo startade snabbt som attan första veckan med 10.3. Men numera så kommer badbollen fram precis efter att bakgrundbilden har laddats och när det är dags för dockan att dyka upp kommer istället badbollen fram och snurrar i fem minuter. Sedan kommer dockan fram och datorn kan användas. Que?

Typsnittsboken
Är det någon som upplever denna funktion som "snabb"? För mig tar det flera minuter för den att läsa in typsnitten (har ca 100 extra typsnitt). Badbollen framme igen! Oavsett om förhandsgranskning är påslagen eller inte.

Konstiga tecken i Safari
När jag surfar in på t.ex versiontracker.com är alla namn på nya uppdateringar oläsbara. Istället för bokstäver är det siffror och andra kontstiga tecken. I IE fungerar det fint!

Men annars är det toppen Exposé! Exposé!

/ Oscar

Jag tycker att cd-skivor spel eller programvara så det längre tid för panther att hitta cdn men som någon det bero på att tredjeparts tillverkarna inte har uppdaterat hård till panther.

När jag skulle spela AVP 2 så hittade inte cd spelaren inte AVP 2 cdn men efter att jag tryckte ut cdn ur spelaren och lyfte upp cdn från sin plats och la ner den igen då fungerade det.

rolloq

Vet inte om detta har tagits upp tidigare i tråden, eller om det ens kvalificeras som en bugg i Panther..

Safari 1.1 fick helt plötsligt för sig att återställa alla mina inställningar, tabs försvann, startsida byttes till default osv. Har läst att återställningar i Panther kan ha att göra med File Vault, som jag har igång. En annan gång så försvann alla mina bookmarks från Safari, tur nog hade jag en backup.

Tycker att Apple borde har senarelagt releasen ett par månader och buggtestat systemet mer.

Kan ju vara din hårddisk som går full - brukar resultera i fel som de du nämner.

Vad gäller releasandet anser jag inte att de borde senarelagt releasen - förutom dig är det väl en dussintal till i forumet som har problem men själv har jag installerat Panther på fem macar, mina vänner kör det och inga problem än så länge - flyter helt sinnessjukt bra!

hhhmmmm...

jag har ju testat varje version av OS X sen betan var ute...
och hela tiden tyckt det varit total dynga !

men nu med version 10.3 så verkar det vara lite smidigare, dels tack vare lite tredjeparts mjukvara, men i stort sett verkar det otroligt mycket bättre och snabbare än föregående versioner, tillomed såpass bra att jag för första gången överväger att använda OS X på heltid...

så det kanske är bra betyg...

M

Bevaka tråden