Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Just nu funkar det som normalt igen. Men blir det problem igen så köper jag nog Diskwarior.

Har du kunnat utesluta att inget av dina extra minnen är dåliga ??? OM detta skulle vara fallet så är det bortkastade pengar med allehanda skivverktyg. Lita inte heller på att den CD som du har för att kolla hårdvaran skulle kunna upptäcka sådana fel. ( Till MDD och AppleCare föjde TechTool Deluxe med ).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Har du kunnat utesluta att inget av dina extra minnen är dåliga ??? OM detta skulle vara fallet så är det bortkastade pengar med allehanda skivverktyg. Lita inte heller på att den CD som du har för att kolla hårdvaran skulle kunna upptäcka sådana fel. ( Till MDD och AppleCare föjde TechTool Deluxe med ).

Du har en poäng i det du säger. Det sitter 6st 265mb ram-minnen i min G5:a. Alltså de två från Apple plus 4st extra som jag köpt på macoteket. Att hålla på att plocka runt dem och testa dem skulle ju ta evigheter. Och hur länge ska man köra datorn för att komma fram till att en minnesmodul är okej eller skadad? Nä jag struntar nog i det!
Nu har burken fungerat smärtfritt hela dagen. Jag kör på nu och hoppas att problemen är borta, och Diskwarior är nog bra att ha i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 23:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Klockan uppe i högra hörnet visar 15.20, men i tidsinställningar stämmer allt (även tidszon)... Skumt!

Det har börjat drabba mig också - högra delen av klockmenyn hänger sig och klockan "stannar", för man muspekaren över den så visas badbollen. Inga haxies, utöver en Proteus-statusmeny. Jag tror att problemet dök upp iom 10.3.2. Det inträffar då och då men jag har inte funnit något mönster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-31 01:33

Nu kraschar även Word då och då. Kass fildelning, tappar den hela tiden. Vad är det för knas det här??????

- 30th December 2003 - 01:17
Mail programmet kraschar hela tiden när jag ger spam mail statusen "skräp". Någon som vet varför det blir så. Har inte många mail alls i programmet, fullt med RAM och 1gz PB 12" splitter ny! Det blev så sedan jag uppdaterade systemet typ förrigår eller nåt.. Jobbiggggt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-31 01:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av formica
Nu kraschar även Word då och då. Kass fildelning, tappar den hela tiden. Vad är det för knas det här??????

Din hårddisk är inte full?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-31 11:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Jo jag startade upp från installations-CD:n och kontrollerade mina två hårddiskar med skivkontroll. Inga fel hittades. Jag tror att det är 10.3.2 som ställer till det för mig. Har läst på annat ställe här på forumet om folk med liknande problem efter uppgradering till 10.3.2.
Just nu funkar det som normalt igen. Men blir det problem igen så köper jag nog Diskwarior.

Jag tror inte Diskwarior löser problemmet med en kass "mellanversion" av operativsystem såsom 10.3.2.
Det är Apple som måste fixa det.
10.3 funkade klockrent fram till uppgraderingen till 10.3.2 - då började det hända saker såsom kernel panic vid 3 uppstarter på 4.
Jag tror att sedan den första/olyckliga 10.2.8 uppgraderingen vilar en förbannelse över Apples uppgraderingar.

Det sägs att man ska inte uppgradera till exempelvis 10.3 från tidigare förran det finns flera decimaler efter versionsnummer men egentligen så är det precis tvärtom. Man ska uppgradera till 10.3 och sedan låta bli alla uppgraderingar tills det är dags för 10.4
Om jag tänker tillbaka så visar det sig att just de mest stabilla var 10.1, 10.2, 10.3.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Du har en poäng i det du säger. Det sitter 6st 265mb ram-minnen i min G5:a. Alltså de två från Apple plus 4st extra som jag köpt på macoteket. Att hålla på att plocka runt dem och testa dem skulle ju ta evigheter. Och hur länge ska man köra datorn för att komma fram till att en minnesmodul är okej eller skadad? Nä jag struntar nog i det!
Nu har burken fungerat smärtfritt hela dagen. Jag kör på nu och hoppas att problemen är borta, och Diskwarior är nog bra att ha i vilket fall som helst.

Vill bara säga att jag är ganska säker på att den CD man får med den nuvarande versionen av DiskWarrior inte kan starta en G5:a.

  • Medlem
  • 2003-12-31 15:54

Första gången jag kör program efter uppdateringen krånglar allt lite, har de haft tillgång till nyckelknippan, så har de tappat kontakten med den och uppstarten tar ibland flera minuter. Har de dock gått igenom den ekluten, d.v.s. när man startar dem andra gången, så funkar allt bättre än nånsin förr. Något ställs till med och något rättas till, gud vet vad. Helnöjd numera.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 19:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av jalvander
Program som jag försöker installera stänger ner sig själva efter ett tag mitt under installationen. Det kommer upp ett meddelande på skärmen "Programmet Installer har oväntat avslutats". Detta har jag varit med om tre gånger. Kan detta bero på Panther? Jag kör version 10.3.2...

Ville bara tala om att det fungerade att installera när jag körde 10.3.1. Jag upptäckte det idag när jag installerade om Panther och körde en installation innan uppdateringen. Nu efter fungerar det inte igen. Även iChat har slutat att fungera efter uppdateringen!

Ville bara dela med mig av detta, om det nu är någonting nytt

Varför kan man inte använda kommatecknet på den numreriska delen på tangentbordet i Kalkylatorn?

Helt värdelöst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Varför kan man inte använda kommatecknet på den numreriska delen på tangentbordet i Kalkylatorn?

Funkar fint hos mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Funkar fint hos mig.

OK.
Vad har du för tangentbordsuppsättning och språk i ditt system?

Ville bara berätta att min iChat slutat att fungera för mig med OS10.3.2. Skönt att läsa att det inte bara är jag som drabbats.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 22:49

Markera en massa JPG bilder på skrivbordet och försök att dra dem till en mapp. Det som då händer iaf för mig är att findern får fnatt och startar om.

Jag stör mig mycket på detta, så rapportera gärna om ni har samma problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-15 00:20

Varför kan man inte använda kommatecknet på den numreriska delen på tangentbordet i Kalkylatorn?
Detta har funkat till och från för mig. Jag hittade PRECIS hur man gör så det funkar.

1. Gå in i system prefs -> internationall
2. Välj här fliken Format
3. På "Region" välj "Show all regions"
4. I pop-uppen väljer du "Sweden (Swedish)"

Då skall det funka om du har SWEDISH PRO som tangentbord i varje fall.

Som du ser ovan så kör jag ENGELSKT språk i OSX 10.3.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-15 19:35

Lite sent kanske, men för att "kuben" ska synas får du inte ha mer än tusentals färger på på en 12"PB. Sen måste alla användare ha exakt samma skärmupplösning och uppdateringsfrekvens. För mig fungerar det bara om alla användare har rättigheter att ändra skärmupplösningen och aktivt ställer den till samma upplösning.

Jag har en PB12" som jag kör mot en extern 19" HP CRT-skräm av sämre snitt och kub-effekten syns på den externa skärmen

Citat:

Skrevs ursprungligen av jsalo
Den tuffa 3d-effekten vid fast user switching verkar inte funka på min PB12" 867 när extern skärm används (testat olika upplösningar) funkar dock fint på den inbyggda skärmen.

Om någon har en lösning vore det fint så jag gärna vill ha tuffa effekter även på min externa skärm som jag använder mest

/Jonas

Exposé-"bugg"
Eller ja, snarare en värdelös funktion... Prova att hålla inne [SHIFT] och aktivera någon av Exposé-funktionerna. Allt går galet sakta.

Ingen bug, snarare en effekt, testa hålla inne shift när du minimerar fönster tex, samma slow-motion där

Citat:

Skrevs ursprungligen av formica
Mail programmet kraschar hela tiden när jag ger spam mail statusen "skräp". Någon som vet varför det blir så. Har inte många mail alls i programmet, fullt med RAM och 1gz PB 12" splitter ny! Det blev så sedan jag uppdaterade systemet typ förrigår eller nåt.. Jobbiggggt!

Det här problemet har jag också. Nu har bokstäverna dessutom flippat ut (se bifogad bild). Den enda jag kan komma på är att göra en clean install

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 21:09

Är det någon som har problem med "frysta" dokumentsymboler på skrivbordet?!
Jag kan varken kopiera eller flytta på dom. Har kollar behörigheter och där är allt som det ska.
Startar jag om maskinen fungerar det somvanligt under några minuter, men sen "fryser" allt fast. Jag kan fortfarande öppna dokumenten och jobba med dom, samt spara om...men alltså inte kopiera eller flytta dom.

Spooky!

I fall någon är intresserad, mitt problem med mail.app löste sig med att jag deletade preferenserna. Fick återinstallera alla konton, vilket var en smärta därbak, men i övrigt var det ju relativt lindrigt att fixa det...

Hmmm... Ibland efter vila slutar kortkommandon fungera i slumpmässigt valda program, t ex Mozilla och BBEdit...

Och jag är aptrött på buggen med fönsterhantering, som innebär att fönstren kukar ur om man alt-tabbar till ett annat program och tillbaka igen för snabbt, d v s innan alla fönster renderats... Följden blir att Mozillas programmeny men BBEdits fönster syns.... Och Mozillafönstren som inte syns är aktiva...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-21 00:50

Jag blir ju livrädd efter att ha läst detta - är Mac OS X ett bra OS? Alla verkar ha massa konstiga buggar. Jag som hade tänkt att köpa en iBook.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 00:56
Ursprungligen av nikce:

Jag blir ju livrädd efter att ha läst detta - är Mac OS X ett bra OS? Alla verkar ha massa konstiga buggar. Jag som hade tänkt att köpa en iBook.

de flesta buggar verkar vara reserverade för en mindre del av macägare... risken är otroligt stor att du aldrig kommer stöta på en enda av dem.

Ursprungligen av nikce:

Jag blir ju livrädd efter att ha läst detta - är Mac OS X ett bra OS? Alla verkar ha massa konstiga buggar. Jag som hade tänkt att köpa en iBook.

OSX är ett kanon OS om än inte perfekt , visst drabbas nog alla OSX användare av småstrul förr eller senare men sett till alternativen Windows eller Linux så får man ju ett svårslaget stabilt OS som är lättanvänt i kombination med frånvaron av virus och tillgång till program.

OSX är i princip det enda breda OSet som är riktigt genomtänkt och har framtiden för sig , Windows motsvarighet lanseras ju inte förrän 2006 och Linux är ju inte direkt redo för "primetime"

Senast redigerat 2004-04-21 01:22
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-21 01:08
Ursprungligen av jazzper:

OSX är ett kanon OS om än inte perfekt , visst drabbas nog alla OSX användare av småstrul förr eller senare men sett till alternativen Windows eller Linux så får man ju ett svårslaget stabilt OS söm är lättanvänt i kombination med frånvaron av virus och tillgång till program.

OSX är i princip det enda breda OSet som är riktigt genomtänkt och har framtiden för sig , Windows motsvarighet lanseras ju inte förrän 2006 och Linux är ju inte direkt redo för "primetime"

Okej, för sådana småfel som fel pekare, fönster som inte renderas rätt, filer som inte går att ta bort - får mig att tänka på Windows, och det är sådana fel jag vill slippa när jag köper min iBook!

Hur bra är Apple på att fixa sådana fel?

Ursprungligen av nikce:

Okej, för sådana småfel som fel pekare, fönster som inte renderas rätt, filer som inte går att ta bort - får mig att tänka på Windows, och det är sådana fel jag vill slippa när jag köper min iBook!

Hur bra är Apple på att fixa sådana fel?

Apple är bra på att fixa fel , men ännu bättre på att se till att dom inte uppkommer alls , Apple har ju fördelen att kontrollera det mesta av mjukvaran och hårdvaran och det ger dom en jättefördel speciellt vad gäller bärbara.

fel pekarsymbol

Ursprungligen av nikce:

Okej, för sådana småfel som fel pekare, fönster som inte renderas rätt, filer som inte går att ta bort - får mig att tänka på Windows, och det är sådana fel jag vill slippa när jag köper min iBook!

Hur bra är Apple på att fixa sådana fel?

Felet att muspekaren inte alltid har lämplig ikon/symbol beroende på vad som är under händer rätt ofta och är definitivt vanligare i Mac OS än i Windows.
Ett litet men störigt kosmetiskt fel.

  • Medlem
  • 2004-04-21 01:09
Ursprungligen av nikce:

Jag blir ju livrädd efter att ha läst detta - är Mac OS X ett bra OS? Alla verkar ha massa konstiga buggar. Jag som hade tänkt att köpa en iBook.

Jodå, OS X har en massa buggar. Jämfört med andra OS har det skitlite buggar, kanske. Det här beror på de enorma krav vi ställer på OS:et, allt det ska klara av, med ity följande komplexitet. Framsidan av alla de där buggarna är alltså alla coola funktioner som gör maclivet extra värt att leva.

Är f.ö. själv en digital idiot, men har under åren utan stora åthävor lyckats admina en massa macar och är fortfarande en glad typ. Så köp en iBook, du kommer att älska den. Men behåll kontakten med det här forumet, någon dag kan det underlätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 12:47

MacOSX 10.3.3 har rättat till i stort sätt alla problem jag tidigare haft med OSX och Findern. Det är främst koppling till nätverket som varit lite halvdant tidigare - nu funkar det som det borde. Det kan, om man vill kalla det för det, bugga lite precis när man kommit åt nätverket med maskiner som kommer och går. Men det tror jag har att göra med att den "letar sig fram" via SMB, AFP och Rendevouze fram o tillbaka. Annars är det inga större buggar kvar nu tycker jag inte... Ibland har jag varit med om fönster som ballar ur när man preview:ar en MP3:a i Findern ex. Men det är tämligen ovanligt att preview:a en MP3 fil och scrolla runt i ett och samma fönster - samtidigt

Av tidigare OSX erfarenhet är Apple väldigt bra på att fixa småfel. Version 1.0 av alla Apps är lite si å så, likt de Adobe gör….Men version 1.01, 02 eller dyl så är det mesta löst. Vad gäller OSX brukar flera features komma också vilket inte skadar.

Felfritt är dock inte OSX.

Bevaka tråden