Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 12:49

En annan sak man får göra är att skilja på OS buggar och Program buggar. Många buggar jag upplevt har inte varit OS-relaterade, utan Finder och/eller program relaterade. Men Findern är ju en ganska stor del av OS:et kan tyckas och Apple ansvarar för den så visst kan man klaga på OSX då….Å andra sidan kan enskilda program ha stora problem medan OS:et i sig tuffar på hur bra som helst.

  • Medlem
  • 2004-05-31 00:13

Finder är ju ett heltokigt program t ex. Eftersom jag kan se in i framtiden har jag en buggrapport för Tiger: "Bugg #45129: Finder är lika dålig som i Panther".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-04 21:45

Bug g och bugg. Men irriterande att man inte kan exportera flera kontakter i från Adressboken en och en!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-20 13:54
Ursprungligen av acke:

Bug g och bugg. Men irriterande att man inte kan exportera flera kontakter i från Adressboken en och en!

Markera dina kontakter du vill exportera i Adressboken. Klicka och dra dem till skrivbordet och håll ner option (alt) knappen och du har exporterat alla markerade kontakter som enskilda vcard filer.

//Rob

Senast redigerat 2004-06-20 14:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 16:07
Ursprungligen av Robo-X:

Markera dina kontakter du vill exportera i Adressboken. Klicka och dra dem till skrivbordet och håll ner option (alt) knappen och du har exporterat alla markerade kontakter som enskilda vcard filer.

//Rob

Meh! Jag har ju provat detta. Hur har jag kunnat missa detta? Men ett stort tack till dig! Underbart!

jag har märkt en sak som stör mig lite (eller ja, inte så lite)...
den är säkert inte nyheter för er, men den är lite nyhet för mig, som bara kör OS 9 normalt sett...

när jag öppnar ett fönster och det är stort och breder ut sig över halva skärmen, och ALDRIG i lista-format, så måste jag ju ändra det manuellt, dvs klicka på den där lista knappen uppe i fönstret.
ok, inte så mekkigt, den behåller ju den inställningen för lista-läget sedan, men att man inte kan få ställa in den i lista-läge som "default" stör mig så in i bomben...

men den riktigt störande saken är att när jag väl klickat till mig en lista och ändrat storleken på själva fönstret, och sedan flyttar fönstret där jag vill att det ska öppnas nästa gång, så funkar inte det som det ska, liksom...
själva inställningen för fönstret med lista håller i sig, men inte själva platsen på min desktop där jag stängde fönstret sist...

jag måste alltså flytta fönstret först, sen göra storleksändringen och först då kommer den hålla den inställningen om vart fönstret ska öppnas i minnet...
riktigt irriterande "bugg" i mina ögon...

OS X kan ju komma ihåg var fönstret ska hålla sig, men bara om man gör det i en viss ordning...
inte så smidigt tycker jag...

Håller med 12moons.
Fönsterhanteringen i OS X är inte konsekvent.
Windows är mycket bättre på detta!

Det märkliga är att Apple inte ens i denna tredje större OS X-uppgradering (10.3 "Panther") verkar bry sig om dessa "små" men irriterande ting.

Vi får väl fortsätta tjata...

äääsch

Ursprungligen av 12moons:

jag har märkt en sak som stör mig lite (eller ja, inte så lite)...

när jag öppnar ett fönster och det är stort och breder ut sig över halva skärmen, och ALDRIG i lista-format, så måste jag ju ändra det manuellt, dvs klicka på den där lista knappen uppe i fönstret.
ok, inte så mekkigt, den behåller ju den inställningen för lista-läget sedan, men att man inte kan få ställa in den i lista-läge som "default" stör mig så in i bomben...

jag trivs inte heller med det där men snabbkommandot för lista är "cmd+2"

test även cmd+1 resp 3, så har du en komplett bild. då slipper du röra musen för att ändra vy.

men jag håller med....

En annan jobbig sak (för oss med långsammare maccar i alla fall) är när man äppletabbar till ett annat program under lite load på datorn för att omedelbart, innan fönster renderats färdigt (jfr DW MX), äppletabba tillbaka så får man filmenyn till rätt program men fönstren för programmet man snabbt var inne och vände i.

För att få tillbaka sina fönster måste man göra om proceduren, långsamt, inte för snabbt för då kan man hamna i en ond cirkel där man hela tiden har fönster framme som tillhör ett annat program.

Det i kombination med att det enda som kan sänka datorn är om man glömmer avmontera en findermonterad ftp-server eller nätverksserver, stör jag mig på dagligen...

scooterbabe; riktigt!
Nog det störigaste av allt när jag sitter på jobbet och är stressad. Ofta hjälper det att i Dock klicka på det program som man vill ha överst, men det är lika irriterande varje gång det händer!
Som sagt. Ett problem som stör dagligen.

Någon mer som får konstigt formatterade telefonnummer? Nu har även mobilnumret ändrats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 10:03
Ursprungligen av Andersson:

Någon mer som får konstigt formatterade telefonnummer? Nu har även mobilnumret ändrats

Går att fixa till formateringen av tfn-nr under Inställningar/Telefon

Finder måste ju verkligen vara programmet från helvetet vad gäller buggar - förutom att det kraschar hela tiden så är det ju fruktansvärt irriterande att datorn fryser med badboll i ett par minuter om man råkar klicka på en .avi-film när man är i kolumnvy....

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 09:59

Är det egentligen så illa?

Ursprungligen av scooterbabe:

Finder måste ju verkligen vara programmet från helvetet vad gäller buggar - förutom att det kraschar hela tiden så är det ju fruktansvärt irriterande att datorn fryser med badboll i ett par minuter om man råkar klicka på en .avi-film när man är i kolumnvy....

Jag känner inte alls igen mig i det där. Finder är inte perfekt, men att datorn fryser av att klicka på .avi i kolumn... Nej, då öppnas filmen och spelas upp. Kan inte ditt problem bero på programkonfigurationen för .avi-uppspelning?

Jag kan inte komma ifrån känslan av att Finder får mycket spö för buggar som egentligen beror på annat. Eller är jag bara alltför blåögt positiv till X?

/Henrik

Ursprungligen av Henrik Betnér:

Jag känner inte alls igen mig i det där. Finder är inte perfekt, men att datorn fryser av att klicka på .avi i kolumn... Nej, då öppnas filmen och spelas upp. Kan inte ditt problem bero på programkonfigurationen för .avi-uppspelning?

Jag kan inte komma ifrån känslan av att Finder får mycket spö för buggar som egentligen beror på annat. Eller är jag bara alltför blåögt positiv till X?

/Henrik

Jag har alla kodecs installerade, men detta sker fortfarande ofta. Vet inte om det kan vara när sista biten av filen saknas (den där informationen om den ligger) men det spelar ingen roll - det är undermåligt kodat!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-16 21:52
Ursprungligen av scooterbabe:

Finder måste ju verkligen vara programmet från helvetet vad gäller buggar - förutom att det kraschar hela tiden så är det ju fruktansvärt irriterande att datorn fryser med badboll i ett par minuter om man råkar klicka på en .avi-film när man är i kolumnvy....

Det kan jag också skriva under på. Men jag har blivit av med denna effekt (utan att köpa en dubbelt så snabb dator!). Troligen var det för att jag uppdaterade mina DivX/3ivx-avkodare. Jag minns tyvärr inte exakt. Det kan också ha varit för att jag installerade om hela Panther en gång och att jag då använde den stora Combo-uppdateringen istf som tidigare alla små deluppdateringar (i en annan tråd har jag berättat att detta, med Combo, gjorde att min automat-vila började fungera som man förväntar sig).

Tjena, jag har haft det där med telefonnumren vilket är väldigt irriterande, men någonstans i inställningarna kan man ställa in att de ska formatteras automatiskt och hur, eller att de inte ska formatteras alls...

Kanske inte heller en direkt bugg, men...

Jag skulle kopiera större delen av min musiksamling till en extern hårddisk. Använde då list-vy i Finder och markerade alla mappar i fönstret med artister/grupper. Började sen med Apple-tangenten nedtryckt avmarkera de mappar jag inte ville ha med. Plötsligt råkade jag göra ett dubbelklick på en av de markerade mapparna. Vad händer då? Jo, varenda markerad mapp öppnas i ett nytt fönster!
Varje fönster öppnas ju med med en zoom-effekt och det tog fjorton dagar innan alla fönster var öppna i Finder och jag kunde stänga dom. Under tiden som fönstren öppnades visade Finder snurrande regnbågspizzan och svarade inte på kommando.

Mycket drygt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 16:10

Inte en Mac OS X bugg men ett skönhetsfel i iTunes. Om man använder sig av den grymma funktionen att importera in låtar en gång till så får låtarna konstiga namn i Findern. Te x: "01 Highway To Hell.m4a" blir "01 Highway To Hell 1.m4a" Irriterande.

Tillägg: Man får inte upp tiden på en .m4a-sång i Findern när man har "Show item info" ikryssad.

Senast redigerat 2004-07-25 16:29

Idag skulle jag synka adressboken med telefonen efter att ha gjort lite ändringar, efter det kollade jag för säkerhets skull att det fungerade... Då hade iSync raderat alla utom en kontakt på telefonen, samt alla utom ca 30 i datorn!!! Provade då att synka PowerBooken också, för att få rätt på .Mac-kontot, men då raderades den också! Som tur var synkade jag inte iPoden, så där fanns alla kvar, så jag plockade in dom i datorn och importerade i adressboken (vågade inte synka igen), och nästa gång jag synkade fungerade det förutom att den hade lagt för- och efternamn tillsammans på fältet för efternamn på ca hälften av kontakterna...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-31 16:00

Min Sony Clié

Min Sony Clié frös ner hela systemet, då var jag säker på att det var inget dator har orsakat. För liknande medelande har jag fått när jag inte har fått ProTools LE 6.x till panther. -Med andra ord, hårdvaromisskommunikation. Allt sättes igång, alla 9 fläktar på dual G5:a.
Annat problem har jag också fått och skyllade på systemet, men sen det visade sig att det var bug i Photoshop. Som inte ens nämnts. Man fick en skiva helt enkelt och skälde på att fabriksfel har inträffat. (Programmet installerats, öppnats men inte kunnat öppna någon bild pga fel pkg konfiguration).

Expose buggar en del för mig. Jag går till exempel till ett aktivt hörn och inget händer, samtidigt som dockans zoom-effekt är död. Efter lite klickande här och var funkar det igen. Någon annan som upplever detta?

  • Medlem
  • 2004-10-17 13:25

stoppar jag in en tom skiva i brännare, väljer "öppna i finder" och sedan bränner från tex iTunes, så döps den skivan jag bränner tilldet jag döpt den, men det ligger fortfarande kvar en "Namnlös skiva" som inte försvinner även om jag tar ut den nybrända.

inga buggar

Har inte märkt av några buggar alls i 10.3.5, Os X funkar klockrent, När jag började med 10.3.2 hände lite mysko saker ibland, kraschade program kunde frysa datorn, men inte röken av såna problem i nyare versioner. 10.3.6 är så ny så jag kan inte säga nåt om det, men hitills har det gått bra.

Senast redigerat 2004-11-14 14:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 13:37

10.3.5 funka bra för mig på min PowerBook. Fast de var verkligen en updatering att undvika på vår G4:

1. Det strular till Final Cut så det blir i stort oanvändbart (krashar som tusan)
2. Det strular till SCSI-kort

Vet inte om 10.3.6 rättat till det senare, FCP ska funka "bra" igen i vart fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 18:34

Hos meg er det endel fel.

En fel er at jeg kan trycka på til ex MSN messenger, og den "hoppar" en gång, og det kommer trekanten under den, men ingenting mer skjer, og jeg måste kjøre en "force quit".

Den andra er fra Safari. Den ene saken er at nogon ganger kan jeg ikke trycke på en mappe i bookmarksene som ligger over tabsene og under adressen. Jeg må klikke på en annen mappe for å gå tilbake til den andre. Den blir markert med en mørkere grå, men ingenting skjer før jeg gjør det jeg nevnte til sist.

Den siste er at noen ganger reagerer ikke et program (hvilket som helst) når jeg trykker på X (altså exit-knappen på fønsteret). Den reagerer helt enkelt ikke.

Noen som har hatt de samme feilene?

10.3.6 på MDD ställer om Ljudnivån på line out så att det distar. Inte bra
Jag hoppas på en ny uppdatering snarast

Grafisk bugg i finder :rolleyes:

kan inte starta om

Installerade 10.3.8 på min gamla iMac G3, funkar klockrent. Gjorde samma sak med min Quicksilver, nu vill den inte starta om. Man får antingen använda omstartsknappen på datorn eller stänga av och sätta igång datorn igen, går alltså inte att starta om från Finder.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 20:02

"rostiga" knappfält...

Vet inte om detta beror på eller bara kommit samtidigt som uppdateringen till 10.3.8... men...
En mycket märklig, kanske ofarlig men högst störande sak (när man jobbar med bild) har uppstått på min burk.
Vissa knappar i bla Finder har fått en grönbrun ton i skuggningen(se bif bild). Dettta är en "global" företeelse i OS'et, dvs inte bara mitt konto. Det visar sig på bägge mina skärmar som dessutom sitter på varsitt grafikkort. Det verkar enbart påverka gråtoner eller skuggor. Ex.vis i sv/v bilder i photoshop är gråskalan.. en grönbrun/gråskala? Det är inte konsekvent genom olika prgrm heller, Safari är opåverkat mfl andra. Om jag väljer bort symbolerna i finderfönstrets verktygsfält och sedan återställer - blir skuggningarna i rätt gråskala tills de kommer ur fokus eller klickas på.

Det enda jag minns att jag labbat med är att jag kalibrerat skärmen ett antal ggr, men det som följd av ovanstående - efersom den "solida gråskala" jag använt som skrivbordsbakgrund även den blivit grönbrun istället för grå.

Ngn som kan tipsa om detta är en "feature" eller om det beror på mig/min burk?

/Peije

Bevaka tråden