Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Umeå 1 aug: iPhone i stan - MacPuben du inte kan missa!

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Sant. Vädret ser väl inte ut att bli lysande på onsdag, så grillning kanske inte känns så lockande?

Vi får vänta ut vädret lite till, vädret var väl inte det bästa sist vi grillade?

Ursprungligen av Adrian B:

Ett wlan känns som ett krav ifall vi ska titta närmare på telefonen. Vi behöver kolla upp det.

Fanns det inte ett oskyddat wlan när vi var där i Maj? Dock var signalen alldeles för svag så det fungerade inte speciellt bra. Ingen som kan ställa upp med wlan annars?

Ursprungligen av Adrian B:

Alla fortfarande på? Några nytillkomna?

Jag är fortfarande på.

Ursprungligen av Mikael E:

Vi får vänta ut vädret lite till, vädret var väl inte det bästa sist vi grillade?

Näe, det stämmer, det var precis in i det sista vi bestämde oss, så om bara vädret är ok blir det grillning. Men det är ju bra att ha ett alternativ klart i bakfickan.

Jadu. Vi lyckades ju inte hitta något WLAN att snylta på sist vi var på Rött, så man kan ju anta att det inte finns något nu heller. Jag har märkt att ungefär hälften att WLAN-routrarna i mitt hyreshus varit avstängda den senaste månaden och gissar att det är semestern som spelar in. Det samma kan ju gälla även runt omkring Rött, och då är det ju ännu mindre chans att hitta något att koppla upp sig mot.

Kan man köpa pizza och sitta hemma hos någon kanske? Det kändes lite trist att sitta på Max. Deras WLAN kanske kostar pengar också

Ursprungligen av staed:

Jadu. Vi lyckades ju inte hitta något WLAN att snylta på sist vi var på Rött, så man kan ju anta att det inte finns något nu heller.

Ja, det var vad jag mindes också. Om Posten gör sitt jobb får jag telefonen imorgon och då skulle jag kunna kolla wlan direkt utanför Rött.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-30 23:23
Ursprungligen av staed:

Jadu. Vi lyckades ju inte hitta något WLAN att snylta på sist vi var på Rött, så man kan ju anta att det inte finns något nu heller. Jag har märkt att ungefär hälften att WLAN-routrarna i mitt hyreshus varit avstängda den senaste månaden och gissar att det är semestern som spelar in. Det samma kan ju gälla även runt omkring Rött, och då är det ju ännu mindre chans att hitta något att koppla upp sig mot.

Kan man köpa pizza och sitta hemma hos någon kanske? Det kändes lite trist att sitta på Max. Deras WLAN kanske kostar pengar också

På Max är det gratis WiFi, i hela landet.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-07-30 18:09

Vädret ser ju helt klart grillbart ut, eller?

http://tv4vadret.se/#/lan.vasterbotten/orter.umea

Ursprungligen av Jetwash:

Vädret ser ju helt klart grillbart ut, eller?

http://tv4vadret.se/#/lan.vasterbotten/orter.umea

Det var precis där jag kollade förut för några timmar sedan, men då stod det 16 grader (för 14.00 tror jag) och nu står det 20 grader. Helt klart bättre. Vi håller tummarna.

Om vädret är rätt blir det grillning här på Berghem alltså. Vi har en innergård här med en grillplats så bara ingen annan tar den före oss blir det perfekt. Vi har även lite bord med bänkar där vi kan sitta ute i kvällssolen. Ska kolla så wlan finns också (får väl dra ut routern på balkongen annars).

Enklaste beskrivningen är att helt enkelt gå tvärs över gatan från Rött och in på innergården till höger. På den snygga hemsidan *host, host* finns även en karta:

http://brf.skidbacken.se/om-brf-skidbacken

Nu har Adrian fått min iPhone!

Detta skrivs fran Martins iPhone! Woo-hoo!

Nu har jag synkat in lite musik, bilder och video. Klart kul pryl!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-31 17:57

Så den funkar fint till imorgon?

Ursprungligen av Spiken:

Så den funkar fint till imorgon?

Japp, om jag inte tappar den i golvet innan dess, men det ska väl gå att undvika

Bilden på mig var väl kvar?

Have fun kids!

Ursprungligen av Christian Å:

Bilden på mig var väl kvar?

Näe, Martin gjorde factory reset på den, så jag hoppas du har backup

  • Medlem
  • 2007-07-31 23:22

Jag ska resa bort imorgon och missar tyvärr träffen (det suger faktiskt), men Adrian var snäll nog att ge mig en tjuvtitt/visning.

1. Den är minst lika grym som reklamfilmerna (skojar inte).

2. Feedbacken är det bästa jag varit med om på någon slags touch-pryl.

3. Interaktionen är grymt intuitiv (interaktionsdesign på riktigt hög nivå, kommer bana väg för helt amazing prylar och programvara som är lättanvänt).

4. Skärmen är det skarpaste jag sett.

Hmm, nu muppar telefonen igen, håller på att återställa den igen. Precis samma sympton som beskrivs här. Hoppas den fungerar ikväll...

...vilket för oss in på diskussion om plats: Vädret är inte helt lysande, mulet och 15 grader just nu. Kanske bäst att ta det inomhus trots allt?

Jag är inte speciellt lockad att vara ute om vädret är så här. Kommer heller inte att grilla, utan kommer för att få se telefonen. Som det ser ut nu så röstar jag på inomhus, så vi inte står med stelfrusna fingrar och tappar telefonen.

Ursprungligen av Mikael E:

Jag är inte speciellt lockad att vara ute om vädret är så här. Kommer heller inte att grilla, utan kommer för att få se telefonen. Som det ser ut nu så röstar jag på inomhus, så vi inte står med stelfrusna fingrar och tappar telefonen.

Mm, håller med.

Det som är synd ifall vi ska va på Rött är ju att vi inte kommer att kunna testa web-funktionerna på telefonen, vilket nästan jag tycker är mest spännande..

Ursprungligen av Johan S:

Det som är synd ifall vi ska va på Rött är ju att vi inte kommer att kunna testa web-funktionerna på telefonen, vilket nästan jag tycker är mest spännande..

Jo, det är ju synd i så fall. Tyvärr fungerar telefonen så dåligt just nu att vi ska vara glada om den alls går att testa öht ikväll

Jag hade tänkt ta telefonen till Rött för att testa utanför bara, för att se om det fanns nät. Annars kan vi förstås välja en plats på stan där det finns öppna nät.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-01 12:08

Finns det inget nät nära Universitetet som vi kan köra på?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-01 12:29

"Hela" universitets området har WLAN, så det är bara att välja en plats att slå sig ner på.

Ursprungligen av Narogh:

"Hela" universitets området har WLAN, så det är bara att välja en plats att slå sig ner på.

Det är ju en möjlighet, gott om utrymme finns det ju, kanske inte det mest sexigaste stället men bättre än inget. Förmodar att det finns någon med möjlighet att logga in på WLAN:et också?

Så till vida ingen har ett vardagsrum att upplåta åt ett gäng Appletokiga.

Jag har en god och en dålig nyhet:

Den goda: Jag hittade ett öppet nät precis utanför Rött så jag tycker vi träffas där. Om nätet inte är öpppet längre promenerar vi iväg till universitetsområdet. (Eller för den delen hem hit om vi bara blir några få personer, jag bor ju alldeles intill.)

Den dåliga: Telefonen muppar sig väldigt mycket. I bästa fall fungerar den i några minuter, sen börjar den slå på knapplåset och starta om sig oavbrutet. Ni kan förstås få leka med den så gott det går, men den behöver egentligen bytas ut tror jag, de andra som rapporterat samma problem har tvingats göra det enligt vad jag läst på nätet.

Det blir alltså inte bättre av att återställa den? Hoppas vi hinner leka ett tag med den i alla fall.

Jag kommer nog inte att äta, men jag dyker upp. 18:30 på Rött då eller?

Ursprungligen av staed:

Det blir alltså inte bättre av att återställa den? Hoppas vi hinner leka ett tag med den i alla fall.

Näe, det gör ingen skillnad. Telefonen beter sig som om någon trycker på knapplås-knappen hela tiden. I vanligt läge innebär det att skärmen släcks och knapplåset slås på. VIlket är rätt enerverade om det händer var femte sekund. I knapplåsläge innebär det att man får en fråga om att stänga av telefonen. I avstängt läge innebär det att den slår på sig (det är alltså fysiskt omöjligt att stänga av telefonen - den slår på sig direkt).

Ursprungligen av staed:

Jag kommer nog inte att äta, men jag dyker upp. 18:30 på Rött då eller?

Japp, 18.30 på Rött. Vi behöver ju inte göra det till en helkväll utan bara träffas för att låta alla leka lite med telefonen så gott det går.

Otroligt tråkigt att den skall vara så rapplig. Nog för att det är en rev 1-produkt, men sådär illa ska det ju inte behöva vara.

Ursprungligen av Adrian B:

Japp, 18.30 på Rött. Vi behöver ju inte göra det till en helkväll utan bara träffas för att låta alla leka lite med telefonen så gott det går.

Nä, jag har jobbat första dagen idag efter en tre månaders sjukskrivning, så jag blir nog inte jättelångvarig.

Ursprungligen av staed:

Nä, jag har jobbat första dagen idag efter en tre månaders sjukskrivning, så jag blir nog inte jättelångvarig.

Vadå, först är du ledig i tre månader och sen jobbar du en enda dag och då blir du slut direkt?

Ursprungligen av Adrian B:

Vadå, först är du ledig i tre månader och sen jobbar du en enda dag och då blir du slut direkt?

Touché.

Ååh vad jag hoppas att telefonen fungerar i alla fall halvbra ikväll. Jag har peppat sjukt mycket och skulle bli väldigt besviken om man inte hinner nosa tillräckligt på den.

Här kan ni se vad som händer med telefonen:

http://www.youtube.com/watch?v=cRPeEgMLKMI

Bevaka tråden