Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gruppköp Avr-X

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-24 09:32

SMD är inte så svårt att löda.
Programmeringen sker enklast när allt sitter på plats så som jag sett det, rätta mig gärna om jag har fel.. men det sitter ju en ISP-port på kretskortet som man sedan kan dra ut till baksidans panel.
Själva programmeringen kanske jag kan försöka ordna då jag har de prylar för det utom en sockel för att klämma fast den mikrokontrollern. men det går nog att ordna.

ny på tåget

Hej, nu är jag också med på Avr-X-spåret! Jag blev inlurad från SAS-listan.
Därför har jag den hemliga planen att modda burken med diverse analoga gränssnitt.
Analog VCA- och VCF-styrning verkar inte vara så komplicerat medan DCO-styrningen
blir lite mer utmaning då alla A/D-omvandlare redan verkar vara upptagna.

Listan

Saddox: Stryk mig från listan. Jag fick ett ryck och köpte komponenterna på egen hand. Köpte det mesta på Elfa, men en hel del blev billigare hos electrokit.

MVH/micca035

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-24 11:14

Ok.. då gör vi en lista på hur många vi är.
Hur man beställer kretskort står ju tidigare i tråden men vi måste ordna upp det här med komponenterna, display och låda.

AVRX-lista:

Saddox
Dx200
Sid.64
MatteusNova
Frebrik
micca035
Aminozyra
ZackZick

Har jag missat någon eller inte-missat någon?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-24 14:20

VCO: Bygg sequencern.. Du kan stänka in mackie control eller MB 64 programet om du skulle behöva en controler.. Och den har en lätt jobbad midi-mixermap funktion. MB seq föddes ju ur MB64:an!! Börja med de två displayerna i gruppköpet här!!!

OK... Alla på listan får vi ihop till tio displayer oxå då så blir nog alla glada!!

  • Medlem
  • 2008-01-24 23:37
Ursprungligen av sid.64:

VCO: Bygg sequencern.. Du kan stänka in mackie control eller MB 64 programet om du skulle behöva en controler.. Och den har en lätt jobbad midi-mixermap funktion. MB seq föddes ju ur MB64:an!! Börja med de två displayerna i gruppköpet här!!!

Jo, de blir nog sequencern, den verkar maffig. Displayerna får jag nog billigare genom elfa iofs

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-24 17:05

Japp, det börjar bli en del.

Men hur ska vi fördela upp arbetet med att plocka ihop komponenter?

Displayen styr ju utformningen av panelen, som någon ska rita.
Likaså knappvalet.

Komponenterna däremot ska ju ändå dit, och påverkar knappast panelens utformning.

OT: Altemark, jag lägger mig i sent, men vem är den megafantastiska superskurken med en RK-100? omfg, wtf etc

Edit: Han heter Maestro och jobbar för Sovjetunionen. Och visst är det en farlig Keytar han använder för att besegra bl.a. Stålmannen. Verkar dock inte vara en original RK-100 utan något custommodifikation, eller kanske en sovjetisk imitation?

Senast redigerat 2008-01-25 02:24
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-24 17:27

Vi ska givet dela på jobbet. Display brukar det vara standard mått på så det ordnar sig nog. Är det klart med att vi ska plocka grejorna från elfa då? Jag hjälper till med så mycket jag bara kan.

Rattar kanske går att fixa. Modelen som waldorf har på Q.. Inte encoder utan plast, gummi pluppen (ratt). D spår till axeln är det på den. Om någon har andra ideer så kollar vi upp det.. Mycket beror ju på vilken känsla man vill ha Aluminium rattar går oxå tycker jag. Tänk på att det blir snyggast om de inte har markering eller spår.

  • Medlem
  • 2008-01-24 17:57

Här finns fler rattar, under products

http://www.knobs.com.tw/

Jag skulle vilja ha min i Electric blue eller nått fräsigt.

Eller typ den där blå som PPG har, det vore najs.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-25 08:44

Ja, komponenterna kan vi ju plocka från elfa.
En kundkorg finns ju skapad redan:
http://www.sbyh.se/martin/ELFA.tsv
Den borde dock dubbelkollas + antalet komponenter stämmer för EN avrx.
Och i den är allt med.. så vissa poster ska raderas.

Ratthuvuden och knappar kan vi däremot kolla efter på andra ställen.
Det där Knobs.com.tw hade ju en del intressanta.
Och mycket riktigt så ser det ju snyggast ut utan index i det här fallet.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-25 11:01

Vi har ju oxå sett hur snyggt det kan bli med lasertransfer!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-25 12:38

Sant, det var inte helt fel!
Mer om den tekniken finns på lazertran.com. Vet någon var man kan köpa något litet ark och testa?

hör ofta om att tema elektronik i nordostpassagen göteborg i bland kan vara hälften så dyrt som elfa. man kanske kan skicka dom en lista på allt o se vad dom kan skaka fram o pris............

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-25 16:07

Aminozyra: Ja, det är bara att skicka dem listan.. det finns ju en BOM tidigare i tråden med all data i. Kan du ordna det?

Givetvis kan man stryka en del saker som display osv då om vi ordnar en del på annat håll.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-25 16:19

Tror kjell&co eller vad de heter har lasertran?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-25 18:45

Nej, hittade inget sådant på hos Kjelle...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-25 20:37
Ursprungligen av saddox:

Nej, hittade inget sådant på hos Kjelle...

Då var det nått liknande eller mitt minne som spelar mig ett spratt!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-25 19:16

Tror man måste beställa det från lazertran.com . £10 tar de för ett paket med 8 ark, tror jag betalade runt 200 inkl frakt och moms för att få det från dem.

Den här killen har labbat lite med laservarianten som kan bakas i ugnen och verkar bli rejält hållbart http://www.strings.ph.qmul.ac.uk/~thomas/synthdiy/frontpanel.htm

Jag har bara kört med bläckstrålevarianten som måste klarlackas när den har torkat för att bli genomskinlig. Jag upptäckte också att det inte funkar med alla spraylacker, men crc propaint som jag köpte på classe o funkar skitbra. Den blir däremot blank så jag fick spraya över det en gång till med en matt lack för att få en matt yta på det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 20:16

Jag är lite intresserad men jag har 0 koll på hur man bränner in koden i AVR-chippet. Är det något man kanske kan få hjälp med ?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-25 20:35

Inte nog med att vi köper i grupp... vi kommer förståss att hjälpas åt med allt. Du kan vara lugn med att du får hjälp med det. Kanske borde vi alla ha brännare? Eller ett separat gruppköp för det?

Jag är så glad att hela DIY grejen "sparkar rumpa" här. Kul att så många vill vara med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-27 12:48

Är det ingen som har tänkt på PLED-displayer?? Jag har mycket hellre en sådan i lådan då den är oerhört mycket ballare. Alltså en display där texten lyser istället för att vara svart. En 2x20 display kostar 229kr på Elfa, något som är värt enligt mig.

  • Medlem
  • 2008-01-27 13:02
Ursprungligen av Helix:

Är det ingen som har tänkt på PLED-displayer?? Jag har mycket hellre en sådan i lådan då den är oerhört mycket ballare. Alltså en display där texten lyser istället för att vara svart. En 2x20 display kostar 229kr på Elfa, något som är värt enligt mig.

De kostar 229kr/st om du köper över 100st...plus att alla elfas PLED-displayer har utgått

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-27 13:03

PLED är ju tufft.. VFD skulle jag inte något emot heller(skulle ju matcha min SQ-80).
Med sådana displayer så blir det lättare att editera i mörkret, som iaf min studio "Berra" brukar befinna sig i.

Det är ju lite därför vi har delat upp gruppköpet i komponenter + display osv..
Det värsta är att hitta en 2X40 tecken.. inte vanliga displayer.. eller är det de?

Iofs...
75-560-95 på Elfa.. inte helt fel.
Men så ska det ju sitta rätt kontrollerkrets på också..

Jo, displayer utan bakgrundsbelysning, typ gråa LCD-displayer med svarta tecken,
går bort tycker jag. De från Fractronics vi tittat på har bakgrundbelysning.

displayer en masse

Jag har surfat lite displayer.

Crystalfontz har blåa fina med vit text. 20 dollar om man beställer 10+. Risk för att tull+moms tillkommer dock plus frakt från UA. Kanske finns nån europeisk/svensk ÅF? Det kan vara dessa som Fractronics säljer.
http://www.crystalfontz.com/products/4002a/index.html#CFAH4002ATMIJP

matrixorbital; 30 dollar om man inte köper 25+.
http://www.matrixorbital.com/product_info.php?pName=mopal402abyfy&cName=lcd-mop-character-lcds

På ebay finns en som säljer sju st gröna med backlight för 9 dollar / st.
http://cgi.ebay.com/OPTREX-40x2-backlit-LCD-Display-HD44780-2x40-NICE_W0QQitemZ290201272983QQihZ019QQcategoryZ26206QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Den här kanske kan va nåt: 12 st gröna med backlight för 104 dollar + 40 dollar frakt. ska vi slå till? Tillkommer distribution i communityn hemma förstås.
http://cgi.ebay.com/Lot-of-12-HD44780-40x2-STN-LCD-w-LED-BL-TEG16610_W0QQitemZ130190247212QQihZ003QQcategoryZ26206QQcmdZViewItem

På ebay kan vi nog hitta det vi behöver.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-27 14:09

Ja, det finns en upsjö displayer. Display + ratthuvud + panel går ju hand i hand designmässigt.. vem håller i panelskissandet?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-27 15:17

PLED eller OLED är de väl på Fractronics?? Jag har en svart med grön text därifrån!!

20 dollar är ju jätte billigt??? även med tull va?

Fractronics listar både LCD och OLED, men jag tolkar websiten att de inte kan ta hem OLED pga tillverkningsproblem. Även Crystal skriver samma sak, och de är nog Fractronics leverantör som sagt.

Bevaka tråden