Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gruppköp Avr-X

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-03 19:50

Varsågod, prima mörkrostat
Testa att börja bygg nån liten effekt, det piffar alltid upp. RoboVoice på ClasOhlson är en bra start.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-05 17:46

En offert har trillat in.

http://www.sbyh.se/martin/BOM080225_autema.xls

Från Autema. De grå fälten i filen = finns inte på Autema utan får köpas på Elfa.

Dags att skrida till verket snart?
Det kliar i byggfingrarna..

Menar du inte tvärtom? Det står ju bara priser på de gråa komponenerna.

Är det electrokit som gäller eller?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-05 20:05

Ja, jag kanske menade tvärtom.. hmm.. är lite seg efter en sjukt lång dag.

Ja, jag röstar för electrokit. Det verkar absolut smidigast!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-05 20:43

Min röst är oxå på Electrokit....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-05 22:24

Ok.. 3 på Electrokit då!

Vi avvaktar väl till alla sagt sitt?

  • Medlem
  • 2008-03-06 09:30

Har inte hängt med exakt senaste dagarna. Jag röstar på det smidigaste, blir det Electrokit då? Ja jag säger Electrokit

Jag tycker inte vi behöver avvakta mer, det finns ingen som någon gång föreslagit att köpa från någon annan än Electrokit. Jag föreslår att vi istället går vidare och bestämmer hur vi gör rent praktiskt med betalning och distribution, och tar upp beställningar.

Förslagsvis låter vi Saddox beställa hem prylarna och distribuera ut (om det är OK för dig Saddox). Ska vi samla in pengarna i förväg så att inte Saddox behöver tar risken att ligga ute med egna pengar för att betala fakturan? Den lär väl hamna på mer än 10kkr.
Eller finns alternativet att Electrokit levererar individuellt och tar betalt individuellt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-06 16:35

Ja, då välver vi Electrokit.

Jag ska höra med Electrokit hur detta går att ordna.
Enklast är väl att betala direkt till Electrokit, för det är ju dit pengarna ska.
Troligtvis åker jag på att sortera och skicka ut men det är lugnt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-06 22:17

Oj.. electrokit svarar snabbt!

Förslaget är så här:
Pengarna betalas in var för sig till Electrokit(information om hur och med vilket ref-nr, pm:a mig).
När alla pengar trillat in, så skickas alla komponenter till mig(eller om någon annan anmäler sig frivilligt?) och jag sorterar samt skickar ut allt.
På så sätt så hamnar pengarna dit de ska och vi får snabbt komponenterna.
Sortering, utskickning, porto osv bjussar jag gladeligen på.. här ska byggas!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-06 22:29

OK... då är det dax att sy säcken... LCD fixar jag då om det är ok...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-06 23:09

sid.64: japp!

PM:a mig för betalningsuppgifter + så att jag får namn, adress var jag ska skicka.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-07 11:13

sid: är du på att bygga en till migG??

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-09 13:43

enapa: klart du ska ha en AVRX.. kan man ha för många monofoner?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-09 19:23

Ape-man!!

Klart du ska ha en... tror du inte det finns nån närmare som kan hjälpa dig.... annars gör jag det som sagt gärna!

Hur blir det med mjukvaran då?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-10 07:53

Mjukvaran ska jag försöka ta tag i. Jag har en Atmel STK500 och den ska ju kunna användas att programmera kretsen. Mario kanske vet någon smidig lösning?
Tanken är att jag helt enkelt får programmera alla kretsarna direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 10:35
Ursprungligen av saddox:

Mjukvaran ska jag försöka ta tag i. Jag har en Atmel STK500 och den ska ju kunna användas att programmera kretsen. Mario kanske vet någon smidig lösning?
Tanken är att jag helt enkelt får programmera alla kretsarna direkt.

Tänk på att du då behöver en adapter för ytmonterade kretsar. Den måste annars programmeras via headern som finns på Avr-X-kretskortet efter det att den är ditlödd. (Jag har också en STK500, men utan adapter...)

Om utvecklingsverktyg/laddningsverktyg är någorlunda billigt så kanske jag också skaffar ett kit.
Till PIC-processorerna kan man ju hitta väldigt billiga komigånglösningar. Hur ser det ut för AVR?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-10 13:06

Japp, det är lite lurigt att göra en adapter för ytmonterat men jag sonderar mina polares garderober just nu.. någon lär ju ha en lösning.

Att ansluta ett STK500 till en redan ditlödd Atmega128 på AVRX-kortet är ju det absolut enklaste.
Det som behövs då är ju bara en passande kabel emellan STK500 och AVRX-kortet.

En programmer som borde passa detta byggs relativt enkelt, för den som vill leka mer med AVR. Jag ska leta upp en enkel programmer. I värsta fall så får man väl helt enkelt skicka runt ett STK500 alt den AVRX som ska programmeras, värre är det inte.

Senast redigerat 2008-03-10 13:17
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-10 13:43

STK500 ser förresten ut så här:

Man kan köpa det på SWcab(http://www.swcab.nu/) t.ex.

Nu är ju STK500 inte det nyaste kortet men det fungerar bra om man har en com-port tillgänglig(jag kör min över en USB->com-port-adapter).

AVR ISP mkII är väl både nyare och smidigare det är en ren "programmer":
http://www.swcab.nu/cgi-bin/store/commerce.cgi?cart_id=1197644943.23010&product=ATMEL_UTV._KIT&pid=60&log_pid=yes

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-10 13:49

Bara för att göra en hat-trick i inlägg..
Nu bor ju de flesta här som ska bygga utom jag i Sthlm-regionen, och Frebrik har en STK500.. då kan ju Sthlm´s AVRX:arna programmeras över en kopp kaffe där.. så ingen ska väl behöva köpa/bygga sig en programmer, om man inte vill börja med att programmera AVR-kretsar för eget missbruk.

Jaha så det blir AVR-workshop i hufvudstaden då?

Senast redigerat 2008-03-11 14:16
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-10 19:31

Ja, det ska väl gå att anordna.
Jag är i hufvudstaden lite då och då(tjänsteresor osv), och ett STK500(Frebrik) finns på plats så det är nog lugnt. Förutsatt att Frebrik har lust att få lite besök eller om man kan snylta plats någonstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 09:26

Jo, det skall väl gå att ordna, min rigg är portabel så jag kan ta med programmern och datorn till någon workshop om det blir någon, det löser sig nog.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-11 14:52

Samma här, min rigg är också mycket protabel.
En idé är ju att dokumentara hur man byglar/kopplar STK500 för att programmera en AVRX när vi ändå är igång, så kan vi ju bidra med lite till avrx-projektet. STK500 är ju ändå ett vanligt kort.

Dagens STK500-tips:
Koppla in midi? Orkar inte löda ett interface för midi? Använd Yamahas CBX-driver för Win XP och koppla via R232-spare till datorn. Baudrate 34800(enda skillnad mot vanlig midi, följer protokollet annars).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-14 21:56
Ursprungligen av saddox:

Dagens STK500-tips:
Koppla in midi? Orkar inte löda ett interface för midi? Använd Yamahas CBX-driver för Win XP och koppla via R232-spare till datorn. Baudrate 34800(enda skillnad mot vanlig midi, följer protokollet annars).

Det där har jag alltid funderat på, när dom ändå höll på med CBX driv rutinen
varför skruvade de inte upp hastigheten på UARTen? 115kB är ju riktigt skapligt ju!:)

Senast redigerat 2008-03-16 02:21
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-13 02:37

Mario! Töm din PM låda!

  • Medlem
  • 2008-03-13 20:41

Jawohl! Nu finns det plats för 100 nya meddelanden!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-15 12:07

Ja, de skulle ju kunna ha höjt hastigheten men valde att ta den hastighet som ligger närmast över midi och fungerar bra på en com-port. (Midi har 31250 som hastighet men det blir väldigt hög felprocent på de flesta com-portar då.. )

Bevaka tråden