Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Klippt ur Magnus Frödebergs blogg, se länk ovan:
"– Mark II:an känns klart snabbare än gamla 5D, både när det gäller serietagning och fokusering.

Att autofokusen är snabbare beror på att kameran har en snabbare processor och fått en omräknade av algoritmerna för skärpeinställningen. Det är nämligen samma autofokusmodul som i den föregående modellen. "

Det bådar ju gott! Det har ju funnits en del frågetecken kring just autofokusen. Nu tycker jag inte den är dålig på 5D heller, men snabbare är alltid bättre.

Frågetecken kring autofokus och Canon har inte med snabbhet att göra utan skiten inte fungerar på ett tillfredsställande sätt.

Rob Galbraith DPI: An analysis of EOS-1D Mark III autofocus performance

Hörde från en handlare som pratat med Canon idag och att dom anser sig ha hållit sitt löfte om att börja leverera under november. Det gjorde dom, men endast 4 st i hela Sverige och dom kommer företrädesvis i fortsättningen att leverera till de som har beställt med kit-objektivet 24-105. Och tyvärr inget besked om när det kommer mera. Handlaren vågade inte gissa på december. Det låter lite jobbigt tycker jag.:(

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-12-04 15:50

WTF, fyra i hela landet låter helt sjukt. Och varför prioriteras kitet? Surt.

Läste faktiskt någonstans att det var paket med 24-105 som skulle prioriteras, förklaringen är nog ganska enkel.
De som beställt detta kan vara nya Canon kunder, eller kunder som byter upp sig till en dyrare modell samt att det drar in bra mycket mer pengar åt Canon.
De som valt att köpa bara hus har antagligen Canon prylar från förr så de kan vänta.
Sen kan jag tycka att om Canon leverar fyra stycken och gå ut och säga att man hållit sitt löfte är bara löjligt. Verkar vara lite dåligt ställt med logistik hos Canon inte första gången som de strular. Får jag inte min innan jul så avbeställer jag och Canon kan ta sitt snack om CPS prioriteringar och köra upp någonstans

Senast redigerat 2008-12-04 17:37
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-12-04 16:09

Att prioritera nya kunder innebär ju också att man prioriterar ner trogna stamkunder. Verkar bakvänt.

Själv har jag kört Canon i 20 år (och har redan 24-70/2.8L så kit-objektivet var aldrig något alternativ). Trist om det stämmer att jag blir "straffad" för det.

Also Canon told German dealers that the kit with the 24-105 lens is shipped preferentially (Canon sets the dealer prices high enough that they can't really sell under 2400 Euros. )

In the UK Calumet are delivering cameras on Monday, and splitting kits, since that's all they got (look for various 'no box' offers if you want a 24-105).

Källa: Professional commercial photography

Den här handlaren lär få ganska många 24-105 zoomar att sälja utan låda Så tyvärr verkar ryktet stämma att kitten gäller, och då återstår frågan vad var det för mening med Canon Sverige att ta in info från ÅF om vilka som hade beställt?

Synd bara att nya Nikon D3x inte var ca. 30000:- billigare då tror jag inte Canon hade kunnat pissa på sina trogna kunder.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-05 00:21


Här är något att bli avis på, en som haft kameran i två månader och nu säljer den för 12.000: Nästan ny canon finnes i topppskick med lin

  • Medlem
  • 2008-12-05 00:24

Men visst är det en gammal 5D, inte mark 2?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-05 00:27

Jo på bilden, men texten handlar om Mark 2, fast ändå är det fel.... och inte alls skumt!

  • Medlem
  • 2008-12-05 00:29

Lurigt.

Föresten, varje gång jag läser ditt namn på forumet tänker jag på L-optik.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-05 00:32
Ursprungligen av CKOTG:

Lurigt.

Föresten, varje gång jag läser ditt namn på forumet tänker jag på L-optik.

Hahaha! Det var riktigt roligt, nu kommer jag också göra det.

  • Medlem
  • 2008-12-05 00:33
Ursprungligen av Mattias L:

Hahaha! Det var riktigt roligt, nu kommer jag också göra det.

Ja, visst är det!

"Vänta, skall byta objektiv."
"Vad är det där för en?"
"Det är det nya Mattias L 1:1,2. Mycket fint glas!"

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-05 00:35
Ursprungligen av CKOTG:

Ja, visst är det!

"Vänta, skall byta objektiv."
"Vad är det där för en?"
"Det är det nya Mattias L 1:1,2. Mycket fint glas!"

Jag skall ta fram ett rött gummiband och spänna runt huvudet för att göra min natt komplett!

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-05 00:30

Bilderna i annonsen är tagna härifrån:
Canon EOS 5D Review - IFA 2005 Report - LetsGoDigital
Hoppas ingen stackare går på det....

  • Medlem
  • 2008-12-05 00:32

Där ser man.

Och jag håller med, det vore sorgligt... Fast å andra sidan så är nog målgruppen för 5D MkII lite medvetna!

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-05 00:33
Citat:

Där ser man.

Och jag håller med, det vore sorgligt... Fast å andra sidan så är nog målgruppen för 5D MkII lite medvetna!

Det får vi hoppas, nu är alla här varnade iallafall!

  • Medlem
  • 2008-12-05 00:45

Haga!

Tatuera gärna in Image Stabiliser eller Ultrasonic runt fotlederna också!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-12-05 08:21

Ha ha, oslagbar annons: "Deta är bara lite kortfattat men som msagt den har komotehns."

Mattias, sover du med motljusskyddet på?

Första testet?
AnandTech: First Look: Canon 5D Mark II

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-05 09:42
Ursprungligen av Snoopy:

Mattias, sover du med motljusskyddet på?

Första testet?
AnandTech: First Look: Canon 5D Mark II

Haha, nu blev det verkligen OT....

Jag vet förresten inte om jag skulle klassa mig själv som en L glugg, USM: nja, IS: nja...

Skulle kanske vara en gammal 80-200 isåfall, tung, långsam och klumpig, men ändå med några bra kvalitéer. om jag har gummibandet på huvudet dvs...

Jag sover inte med motljusskyddet på, jag skruvar på en ND8 filter och kryper ner i min mjuka läderväska.

Nä, nu räcker det, åter till ämnet!

Jag talade med min butik för ett par timmar sedan och nu är det "Slutet av Januari - kanske Februari" för mig som beställt ett EOS 5D mk2 hus. Så jag lade om min order till ett kit med 24-105 4.0L IS för att ha god chans att få den före jul.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-05 12:17
Ursprungligen av Björnström:

Jag talade med min butik för ett par timmar sedan och nu är det "Slutet av Januari - kanske Februari" för mig som beställt ett EOS 5D mk2 hus. Så jag lade om min order till ett kit med 24-105 4.0L IS för att ha god chans att få den före jul.

Ja det verkar som att Canon är riktigt fula nu och skeppar bara hus i kit, tydligen så har handlarna i England börjat bryta lådorna för att få ut hus till sina Pro-kunder. Beg priset på 24-105 kommer nog sjunka framöver...

Jag har inte förbokat alls iom att jag tänkte köpa min via USA (vilket nu inte är lika intressant iom dollarkursen).
Behöver den i mitten av februari. Kanske dags att ställa sig i kö? Hade inte tänkt köpa kittet men kan göra det i värsta fall.

Tror ni att priset går ner då tillgången ökar eller kommer den ligga runt nuvarande ett bra tag?

Ursprungligen av Chaosstar:


Tror ni att priset går ner då tillgången ökar eller kommer den ligga runt nuvarande ett bra tag?

De svenska priset sattes ju när dollarn stod i sex kronor jämt, så med tanke på valutakursen (idag ca 8:30 kr) lär det nog snarast höjas. I och med att efterfrågan är stor och produkten är ny så lär knappast det internationella priset heller sänkas på ett bra tag (1-2 år!?).

  • Medlem
  • 2008-12-05 13:42

Jag köper gärna ett 25-105 för vettigt pris, kan vara värt att nämna. Inte just nu, men det är intressant!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-12-05 14:07

Fick just bekräftat med Cyberphoto att de inte fått ett enda hus än. Med köplats 17 är chansen att få kameran innan jul i princip noll. Skit.

Köplats hos Cyberphoto

Ursprungligen av pierrea:

Fick just bekräftat med Cyberphoto att de inte fått ett enda hus än. Med köplats 17 är chansen att få kameran innan jul i princip noll. Skit.

hej Pierra,

Jag har inte koll på min köplats hos Cyberphoto men jag lade order på ett 5D mark II kamerahus hos dem ett par dagar efter lanseringen den 17 sept.
När lade du din order ?

mvh
Pelle

ett rykte säger att en kvällstidning har fått 16 st. Canon skall tydligen prioritera Pressfotograferna

Det har redan utreds tidigare i tråden vilka Canon prioriterar. Sen är nya 5D i första hand inte en presskamera samt att i dagens ekonomiska klimat har jag svårt att se någon redaktion köpa in 16st. Så jag tar uppgifterna med en stor näve salt.

Bevaka tråden