Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anna:-)):

Inte så långt bort! Till vardags vid Redbergsplatsen i Gbg. På fritiden på sydvästra Orust med Stigfjorden som granne. En vecka kvar till semestern! Tyvärr blir det inget kameraköp före sememetern men jag nördar med bla med att läsa detta:
Pentax K20D Review: 1. Introduction:
Tack för alla bra tips! Jag tror att det ska bli att jag fotar med RAW-format som std som ni föreslog. Men då är det lika bra att köpa minst en extern hårddisk bara för fotona. Har ni tips på säker lagring och back-up?

Öckerö - så underbart att få bo där. Året runt?

Hur gick det, blev fröken en Sann pentaxian ?

Jag hittade, lätt begagnat, ett fint Tamron-objektiv.
24-135. Tyvärr med varierande bländartal, men annars är jag nöjd med omfånget.

Kommer lite längre än med 17-50/2,8:an (som iofs är underbar)

Så med de nya prylarna; Blixten, Objektivet, nya Kameraremmen och Fjärrkontrollen (under beställning) så känner man sig som en "ny" fotograf...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-01 20:33

Vilken kamerarem är det du har köpt?

Ursprungligen av Bjarte:

Vilken kamerarem är det du har köpt?

Den syns lite grand här:
http://goflorp.blogspot.com/2009/02/blixtrande-gladje.html

National geographic's. Den verkar vara lite längre än de flesta andra.
Tål upp till 60kg, ljus och snygg, gummerad, halkar ej av axeln.

Garantier gäller väl varsom. Kvittot gäller.
För säkerhets skull kan man väl skicka in den där fjompiga blanketten som alltid ligger med...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-01 20:42
Ursprungligen av Goflorp:

Garantier gäller väl varsom. Kvittot gäller.
För säkerhets skull kan man väl skicka in den där fjompiga blanketten som alltid ligger med...

Ja, i Sverige ja.

Men jag tänkte handla i Amerikat, eftersom att jag är där i två månader till.

Ursprungligen av Bjarte:

Ja, i Sverige ja.

Men jag tänkte handla i Amerikat, eftersom att jag är där i två månader till.

Men, det är väl Världsgaranti.

Annars rekommenderas ngt stor kedja, kanske B&H Photo i New York - om du skall förbi där.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-01 21:42
Ursprungligen av Goflorp:

Men, det är väl Världsgaranti.

Annars rekommenderas ngt stor kedja, kanske B&H Photo i New York - om du skall förbi där.

Jo, New York blir det om två veckor, men jag har fast postadress så det blir nog postorder i vilket fall, då slipper man skatten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-01 22:07
Ursprungligen av Bjarte:

Jo, New York blir det om två veckor, men jag har fast postadress så det blir nog postorder i vilket fall, då slipper man skatten.

Tänk bara på att ifall postadressen är i en delstat som postorderföretaget har butiksverksamhet i, så måste företaget lägga på momsen. Alltså, om du beställer från B&H till en adress i New York, så är B&H enligt lag skyldiga att lägga på moms.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-02 21:43
Ursprungligen av dala:

Tänk bara på att ifall postadressen är i en delstat som postorderföretaget har butiksverksamhet i, så måste företaget lägga på momsen. Alltså, om du beställer från B&H till en adress i New York, så är B&H enligt lag skyldiga att lägga på moms.

Jo, tack. Jag studerar i West Virginia, och där har inga företag verksamhet för det är en jävla håla.

Ursprungligen av Bjarte:

Jo, tack. Jag studerar i West Virginia, och där har inga företag verksamhet för det är en jävla håla.

Tobaksodlingar och en Volvofabrik har jag för mig va?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-04 21:38
Ursprungligen av Goflorp:

Tobaksodlingar och en Volvofabrik har jag för mig va?

Det tror jag inte, men jag vet inte. Jag tror du tänker på någon annan delstat, Virginia kanske. Här är det rätt kallt med.

Ursprungligen av Bjarte:

Det tror jag inte, men jag vet inte. Jag tror du tänker på någon annan delstat, Virginia kanske. Här är det rätt kallt med.

Rör säkert ihop det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-01 21:14

Jag kan erkänna att jag saknar K20D-kamerahuset och pannkaksobjektiven. Men jag har fått lite fler och större muskler med Nikon-grejorna.

Ursprungligen av Reisan:

Jag kan erkänna att jag saknar K20D-kamerahuset och pannkaksobjektiven. Men jag har fått lite fler och större muskler med Nikon-grejorna.

Bjäbb!

Provade ju D300-huset och kände mig grymt besviken på det.
Men, åt var och en vad var och en vill ha...

jag tycker ju om dig ändå Rei - fastän du kör Nikon .....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-01 21:41
Ursprungligen av Goflorp:

Bjäbb!

Provade ju D300-huset och kände mig grymt besviken på det.
Men, åt var och en vad var och en vill ha...

jag tycker ju om dig ändå Rei - fastän du kör Nikon .....

Haha, tack Goflorp! Det värmer!

Ja, jag är nu "Sann Pentaxvän"

Hej igen!
Jo, sagan slutade eller rättare sagt har börjat i senhöstas. Det blev en Pentax K20 med ett objektiv Sigma 18-50 1:2,8. Jag handlade på Scandinavianphoto. Allt har varit super så här långt. Fick några härliga fotodagar runt nyår på Orust. Men mycket har gått åt att lära mig att hantera kameran. Fota i läge P och testa en och annan raw-bild.

Kameran är underbar ++++++. Lite stor att ta med överallt. En väska att ha hus med objektivet på att inhandlat och funkar bra. När kamran ska vara i ryggsäcken. Men det ska den ju inte vara så länge.

Nu har jag anmält mig till en kurs i Digital naturfotografering (fortsättning) v. 29 på Fridhems folkhögskola. www.fridhem.fhsk.se. Det ska bli så kul!! MEN nu letar jag efter ett telezoom. Vad ska jag välja? Jag har inte råd med ett allt för ljusstarkt så jag får tänka utefotografering i första hand.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-03-02 17:38

Batterigrepp

Goflorp,
Vilket av batterigreppen kör du med? Nöjd?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-02 18:09
Ursprungligen av Le:

Goflorp,
Vilket av batterigreppen kör du med? Nöjd?

Han kör med Pentax D-BG2 batterigrepp. Jag hade ett likadant och jag var väldigt nöjd med det. Det enda jag minns som jag störde mig på lite, men som är en vanesak, är att där är ingen styrpinne för att förflytta fokuspunkten, så det blev lite omständigt att använda kamerahusets styrplatta när man höll kameran på högkant.

Den mindre och billigare varianten, BG3 känner jag inte till. Men rymmer AA-batterier och inte ordinarie batterityp. Övrigt tror jag att den är likadan funktionsmässigt. Dvs med ratt och avtryckare.

Ursprungligen av Le:

Goflorp,
Vilket av batterigreppen kör du med? Nöjd?

Stämmer att det är BG-2 - det finns väl bara ett om man inte köper ngn kineskopia.

Himla nöjd, ger kameran balans, lite "mot-tyngd" gentemot objektiven.
Händerna passar mycket bättre runt kameran.

Att flytta Fokuspunkter är inget jag gör.

Sikta mitt på, tryck på AF (mäter och låser AF) komponera om.
tror den låser exponeringen med.
Var inne i hemskans massa menyer och programmerade om knappen iaf - så jag fick det som jag vill ha det.

Inuti greppet finns plats för reservkortet (ett 4GB) och för fjärrkontrollen!
Så apans smart att man baxnar.

Givetvis kan du ställa inne i kameran vilket batteri som skall gå åt först.
Bra, eftersom det interna batteriet - det måste man lossa batterigreppet för att ladda.
Men vaddå, en gång varannan månad eller nåt...

Gröna knappen finns även på greppet, inte kollat om det går att programmera om den till ngn funktion som rei skulle gilla Det går säkert.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-03-02 18:54
Ursprungligen av Goflorp:

Stämmer att det är BG-2 - det finns väl bara ett om man inte köper ngn kineskopia.

Ja det stämmer ju. Det andra greppet är till K200:an.
Du har övertygat mig om det praktiska i att ha detta hjälpmedel. Tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-02 19:18
Ursprungligen av Goflorp:

Stämmer att det är BG-2 - det finns väl bara ett om man inte köper ngn kineskopia.

Himla nöjd, ger kameran balans, lite "mot-tyngd" gentemot objektiven.
Händerna passar mycket bättre runt kameran.

Att flytta Fokuspunkter är inget jag gör.

Sikta mitt på, tryck på AF (mäter och låser AF) komponera om.
tror den låser exponeringen med.
Var inne i hemskans massa menyer och programmerade om knappen iaf - så jag fick det som jag vill ha det.

Inuti greppet finns plats för reservkortet (ett 4GB) och för fjärrkontrollen!
Så apans smart att man baxnar.

Givetvis kan du ställa inne i kameran vilket batteri som skall gå åt först.
Bra, eftersom det interna batteriet - det måste man lossa batterigreppet för att ladda.
Men vaddå, en gång varannan månad eller nåt...

Gröna knappen finns även på greppet, inte kollat om det går att programmera om den till ngn funktion som rei skulle gilla Det går säkert.

Ah, så BG3 var till K200D. Ja, då är det ju inte mycket att välja på. Haha. Håller med om att utrymme för fjärrkontroll och minneskort var genialt. Jag testade aldrig den gröna knappen då jag hade Pentax. Men om den går att programmera om till någon annan funktion, så vore det praktiskt.

Jag använder styrplatta/pinne för att flytta fokuspunkten rätt ofta, ifall jag hinner i själva situationen. Har annars inställt default på att fokusen ska söka över hela ytan.

Rei vad upplever du vara de största skillnaderna mellan K20D & D300?
(Kastar ur mig den riktade frågan här)

/Johan, som än så länge endast har en K20D med FA 50 1.4

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-08 23:55

Nu har jag uppgraderat objektivgarderoben till min lilla Pentax. Första vändan utomhus gav några halvhyffsade bilder i alla fall.

http://picasaweb.google.com/tiefenmesser/Sigma7020028HSMII#

Alla direkt ur kameran, bara storleksändrade av Picasa's iPhoto-plugin.

Håller på att begära utträde ur The pentaxians om man säger så - har bytt märken och blivit Nikonian...

Skall fota kartonger imorgon och lägga upp bilder på Blocket med annonsen...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-10 01:41
Ursprungligen av Goflorp:

Håller på att begära utträde ur The pentaxians om man säger så - har bytt märken och blivit Nikonian...

Skall fota kartonger imorgon och lägga upp bilder på Blocket med annonsen...

Är du galen? Alla överger kära gamla Pentax. Själv förstår jag inte hur du står ut med Nikon, även om de är trevliga så gör de att jag känner mig vilsen.

Jaha, och macen skall bytas ut mot en Dell också?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-10 04:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Jaha, och macen skall bytas ut mot en Dell också?

:D:cool:

Ursprungligen av johan_tanying:

Jaha, och macen skall bytas ut mot en Dell också?

Aldrig

Goflorp får så mycket pengar tillbaka på skatten att han inte vet vilka hål han skall stoppa dom i. Och då passar ju Nikon bra...

Bevaka tråden