Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-05-17 17:49

I slutet på 80-talet kom sökare som var rätt mycket ljusare än tidigare. Minolta hade en mattskiva som var i framkant och som Hasselblad senare satte i sina sökare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-17 19:44

Skoj att det kommer lite nytt från Pentax. Funktionsmässigt känns den ganska snarlik K-5 och är fortfarande nöjd att jag köpt en sådan för några månader sedan. Det ska även bli intressant att se vad som ersätter just K-5 senare i år(?)

Ursprungligen av joakimo:

Det ska även bli intressant att se vad som ersätter just K-5 senare i år(?)

Blir lite ketchupeffekt - K30, K-01, lens roadmap osv. Och som sagt D800-dödaren som kommer ungefär samtidigt som Goflorp får sin restade Nikon någon gång i början av hösten.

En Pentax-FF? Det vore skoj. Inte för att jag är intresserad om den är större än en Leica M9, men ändå.

Och K-01? Please. Jag, som sitter på så mycket K-glas, låt vara av den gamla manuella varianten, borde ha varit den förste på det tåget. Focus peaking är verkligen ett genombrott i fokusering som jag numera har på min dealbreaker-lista över saker en kamera helt enkelt inte får sakna. Men Pentax lyckades med bedriften att både göra den nästa lika stor som en K-5:a, ge den en form som är lika lätthållen som en tegelsten - all den volymen och inte ens ett vettigt handgrepp!? - och dessutom underlåta att ge den en sökare eller ens en utvikbar skärm. Jag kan helt enkelt inte begripa varför någon skulle välja den leksaken över en K-5:a. De kunde lika gärna ha gett den en Q-sensor också, det hade inte gjort den mindre seriös.

K30 (när har Pentax eg. ett bindestreck efter k:t i sina modellbeteckningar?) förefaller vara en trevlig instegskamera med en del fina mellanklassegenskaper. Ingenting revolutionerande, men till rätt pris så...

Om Leica M9 vet jag inte så mycket, men en FF i samma storlek som min Super A vore mumsfilibaba!

Beträffande fokus-ljuset i sökaren: det kanske är bättre på större kameror, men på min K-x och min GX-1L är det oanvändbart i solljus. Själva sökarbilden överväldigar lätt den svaga infopanelen. Ingenting där nere syns öht. Ska gå till Schönherrs på Upplandsgatan och se om de eventuellt kan montera på en sådan där snittbildsmanick - får leva med att den är svår att använda med f-högt, men det är ok. Enligt google påverkar det inte autofokus alls, och manuellt fokus kan ju inte gärna bli sämre än vad det är när man bara tittar på bilden.

Vad heter mojängen på engelska, förresten? Skulle vilja se om youtube kan visa mig hur det hela ser ut och funkar med långsamt glas.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-05-18 20:37

Split focus screen

Tror inte det finns lösa skivor med snittbild som passar nya kameror. focusing screen pentax

Förresten: Vad efterföljaren till K-5 kommer att heta är ju inte speciellt svårt att gissa: K-3!

Idag - efter en långhelg där jag spenderat mer tid åt att skruva på och av 18-55 och 50-200 för att försöka hinna med att plåta ungarna när de sprang runt och hade sig - kröp jag till korset. Det bidde en 18-200 från Japanphoto. Jag ber redan nu om ursäkt för detta, eftersom jag inser att det i ett svep relegerar mig till ohjälplig amatör, men det är smällar man får ta. Det var kul att se hur personalen ansträngde sig för att inte tala om för mig att det inte direkt var stjärnobjektiv. Uppsidan är att jag äntligen har ett objektiv med originalkartong, vilket av för mig outgrundliga anledningar verkar vara jätteviktigt på andrahandsmarknaden.

Det är f.ö. lite märkligt att det enda stället i stan jag har sett K-01:or IRL på hittills är Mediamarkt. I de renodlade fotoaffärerna lyser den med sin frånvaro.

Några bilder från 500:an - alla tagna på åtminstone 50 meters håll. För det priset får man vara nöjd. Nedskalade, men annars helt obearbetade. IBIS gör all gammal optik roligare, men är naturligtvis extra användbart på längre objektiv.

Nu till gårdagens blixtrande insikt. Jag satt på ett annat forum och försökte lista ut hur man byter mattskiva på en K-x när någon förbarmade sig över mig och påpekade att jag ju kan använda "focus trap" eller "catch in focus" eftersom jag har en Pentax. Efter att ha kollat upp det gick jag ut på stan idag efter jobbet och provade. Mein Gott! Rasande snabbt - jag kunde ta manuella bilder på skateboardare i ramper utan problem - och ungefär lika bra som full AF, vilket vill säga att jag lyckas fokusera fel ibland (staketet i förgrunden isf blomman, osv), men inte EN ENDA "nästanträff" av den sort som varit så vanlig med MF för mig. Vilket genialiskt system! Med "catch in focus", IBIS, grönknapp för mätning och nu focus peaking för svåra kompositioner så finns det helt enkelt ingen annan kamera som kommer i närheten av hur användbar Pentax är för manuellt glas - inte ens OM-D har fokusfälla, eller vad man nu ska kalla det på svenska. Och det halkade jag in på av rena turen.

Focus trapping. En anledning så god som någon att använda Pentax över Nikon och Canon. Jag är helt begeistrad. Osannolikt överlägset sätt att använda en optisk sökare för manuell fokusering. Följande bilder är alla tagna med en helmanuell gammal 135/2,5 Takumar. "Snappade" medan jag går på gatan. Ingen förfokusering eller något annat - upp med kameran och skjut. Alla snabba händelser, alla normalt något som jag inte skulle prova på utan EVF med focus peaking eller full autofokus (fågelskrället skuttade runt som besatt i jakten på någon mask). Ingen behandling utom nedskalning. Otroligt.

Hur funkar det där?
talar den om vilket håll du skall vrida eller?

Man håller nere avtryckaren. Man vrider tills skärpan hugger eller fotoobjektet rör sig in i "skarpt läge". Och då tas bilden!

Finns på Pentax (K-5: Menu-knappen->C/Custom-avdelning nr 4 -> Catch in focus = On) och ihop med manuella objektiv och AF-objektiv med av/påknapp för autofokus.

Testade precis med mitt manuella SMC-M 200/4. Maffe.

Undrar om det öht finns på Canon/Nikon...

Lite nörderi om Pentax-normaler genom åren: My Favorite Lens

Tillägg: Missa inte heller hans reflektioner kring 50 mm oavsett fabrikat: http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-09-22.shtml

Senast redigerat 2012-05-27 07:24

Johan har i vanlig ordning redan svarat; det är som att ha AF, fast du får stå för motorn själv, typ. Funkar finemang.

Jag har f.ö. 6 st 50:or nu. De tenderar att ingå när man löper en uppsättning gammalt glas. Jag vet inte riktigt - jag tror jag föredrar antingen vidare eller längre objektiv. 50mm hamnar ofta i någon sorts ingenmansland för mig, men jag tänker hålla på dem ändå eftersom de kommer vara fantastiska den dag någon släpper en CSC-FF, eller Nikon släpper en 1:a som jag vill ha.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-27 20:42

Det är inte ofta jag använder manuella objektiv. Men funktionen med "focus trapping" är riktigt smidig och guld värd vid manuell fotografering.

Jag får en rusch av manuellt som jag inte riktigt upplever vid AF-foto. Känner mig mer som kreatör och mindre som turist, typ.

Det där är ju förstås en idiosynkratisk reaktion som säkert inte omfattas av alla eller ens de flesta. Låt oss inte gå ner oss i någon sorts Leicamystik. Men det är skoj att veta att om man nu vill ha manuellt så är Pentax i allmänhet den bästa dSLR:en och K-30 i synnerhet kanske det bästa fotografiska verktyget öht för det ändamålet. Nu när jag börjat använda focus trapping verkar det vara en så självklar grej.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-27 21:09

Jag provade lite med mitt Pentax-M 50mm 1.7 och det fungerade riktigt bra, nästan lite bättre än vanlig AF. Har i och för sig vetat om funktionen tidigare men inte riktigt tänkt så mycket på den då jag sällan skjuter manuellt.

Japp. Den är härlig. Nu försöker jag lista ut hur jag ska lyckas hålla slutarknappen nedtryckt hela tiden (finns det någon manick på e-bay att köpa?) så jag kan lämna kameran med fokus inställt på ett fågelbord och komma tillbaka på kvällen för att hämta några hundra skarpa närbilder på flygfän. Häger med fisheye, typ. Ballare än Terje.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-28 22:58
Ursprungligen av GustafMA:

Japp. Den är härlig. Nu försöker jag lista ut hur jag ska lyckas hålla slutarknappen nedtryckt hela tiden (finns det någon manick på e-bay att köpa?) så jag kan lämna kameran med fokus inställt på ett fågelbord och komma tillbaka på kvällen för att hämta några hundra skarpa närbilder på flygfän. Häger med fisheye, typ. Ballare än Terje.

Med en trådutlösare som går att låsa i nedtryckt läge och kameran inställt på seriebildtagning borde detta fungera om en fågel flyger i i fokus. Provade lite snabbt i lägenheten med en K20D + Pentax-m 50mm 1.7 + 20kronors trådutlösare från Ebay och det verkade fungera även om det kan vara lite knepigt då fokus måste vara perfekt. I och för sig var det lite småmörkt i min lägenhet och det kan ha gjort det svårare att få fokus…

Gott att höra! Får jaga upp trådutlösaren då. Tänkte att det borde vara lättare med f5,6 eller f8, eftersom fokuszonen blir djupare då, och dessutom får man i de flesta fall bäst objektivskärpa där någonstans. Men då är det förstås ett utomhusprojekt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-29 12:36
Ursprungligen av GustafMA:

Gott att höra! Får jaga upp trådutlösaren då. Tänkte att det borde vara lättare med f5,6 eller f8, eftersom fokuszonen blir djupare då, och dessutom får man i de flesta fall bäst objektivskärpa där någonstans. Men då är det förstås ett utomhusprojekt.

Du kan själv prova hur det fungerar genom att trycka ner avtryckaren. Rent tekniskt borde det fungera i alla fall. Det verkar också som kameran fäller upp spegeln efter att den tagit första bilden. Jag vet inte huruvida det är bra om den står uppfälld en längre tid.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-02 22:09

Självklart kommer Pentax K-30 ett stort utval av färger, om man bor i Japan.
K-30?PENTAX RICOH IMAGING

Förresten; beträffande idén om att sätta upp kameran med C-I-F vid ett fågelbord, hittade följande tråd på dpreview:

FYI: CIF info for K200D (3 imgs): Pentax SLR Talk Forum: Digital Photography Review

Smaskens. Synd att vi inte har kolibrier i Sverige.

Ursprungligen av joakimo:

Självklart kommer Pentax K-30 ett stort utval av färger, om man bor i Japan.
K-30?PENTAX RICOH IMAGING

Inte bara färger (som ju allt fler konkurrenter också så sakteliga börjar med), olika finish också!

Undrar när det kommer en finish som slits snyggt? På gamla kameror kröp det ju fram gul mässingslegering när den svarta lacken skavts bort. På min Super A dök det fram en rödaktig kopparfärg på prismahuset efter tio års användande eller så.

Humor. Undrar om det finns siffror på hur många icke-svarta som säljs egentligen (utanför Japan, då, kanske)?

Gun metal (samma härliga blygrå nyans som i den ursprungliga Audi-TT) ser lockande ut. Men svart är ju lixom svart.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-05 21:03

Tog med mig min K20D idag med ett Pentax-M 50mm 1.7 monterat idag och använde mig av fullt ut av "Catch in focus". Plötsligt sitter jag och spanar efter 1.4-modellen av objektivet. Köpsuget stiger…

Fy! Skäms! Manuellt PK-glas tillhör mig! Catch-in-focus är jättedåligt och funkar inte alls! Köp en Canikon iställt!

Nä, allvarligt talat: vad sägs om en demarkationslinje? Allt begagnat glas söder om Dalälven är mitt så har du första tjing på allting norr om därom?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-05 22:30

Såg även att det fanns en begagnad Pentax-A 50mm f1.2 till salu i en affär inte långt härifrån, tyvärr till ett pris som inte var att leka med…

Jag har ett KA 50/1.4. Det är mitt, bara mitt! Precious...

Bevaka tråden