Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skulle du kunna slänga upp någon bild som illustrerar hur det är vidöppet? Vore skoj att se.

Ursprungligen av GustafMA:

Skulle du kunna slänga upp någon bild som illustrerar hur det är vidöppet? Vore skoj att se.

Testade lite men ser då att min 1.4a förfokuserar något grymt vid närgräns. Märks inte så mycket på cypressbilden då det alltid är några barr som hamnar rätt, men vid blomman hamnar hela den gula pistillgruppen _långt_ utanför fokus. Inte ens närmaste kronbladet hamnar alltid rätt, så långt bort (fram) ligger felet. Ser helt perfekt ut i sökaren. Provade att fokusera manuellt och alternerade skärpan lite framför och bakom. Till slut får man ju något som hamnar rätt... Någonstans vid bländare 2.8 försvinner problemet någotsånär, men då är ju inte bokehn "buttery smooth" längre.

Får väl sätta mig in i hur man justerar för detta objektiv inne i K-5an. Vet inte riktigt om jag har tid, ork och motivation just nu dock.

Tillägg: Bilderna är nedskalade till 1600 pixlar och sparade för web till storlek <100kB.

Senast redigerat 2012-06-09 14:00

Bara ett halvår sen sist, men nu är det återigen dags för World Pentax Day:
World Pentax Day: Book and Upcoming 6/23 Event - Pentax Camera News & Rumors - PentaxForums.com

Lördagen den 23 juni närmare bestämt.

Ladies and gentlemen, gör er redo genom att exempelvis se till att senaste firmware är installerat!
Software Downloads : Support & Service | PENTAX RICOH IMAGING

Tack ska du ha! Härlig bakgrundsoskärpa, onekligen... Och på kattbilden ser man att skärpan är helt ok även vidöppen. Frestande.

Köpte vad jag (och säljaren) trodde var en SMC-A 35-70/3.5-4.5 macrozoom idag. Det är precis vad som står på den också (inkl. "ZOOM"). Men... den har, upptäcker jag, bara två ringar. En för fokuseringsavstånd och en för bländare. Såvitt jag kan utröna är den en fast 70mm macro, helt enkelt! Riktigt fin skärpa och riktigt nära och smått, men vilken underlig pryl. För vad jag gav gnäller jag absolut inte, men det är uppenbarligen ännu mer spännande att köpa gammalt glas än vad jag hade trott! Som kompensation satt det både en skylight och ett uv-filter på.

Det går, för den som undrar, alldeles förträffligt att ta macro:n med catch-in-focus också.

Har den fastnat? För det är väl bara att dra den ut (eller in) för att zooma om det nu inte finns någon zoomring.

Det är väl denna antar jag? SMC Pentax-A 35-70mm F3.5-4.5 Reviews - A Zoom Lenses - Pentax Lens Reviews & Lens Database

Jo, det är den.

Och ja... den går att dra ut och därmed zooma. Fast bara om den inte är i macro-läge. Vilket den var när jag provade och bestämde mig för att det var tillräckligt med våld och inte gick.

Riktig tur för mig att Goflop checkat ut till förmån för mainstreammärkesfotografering, annars hade han för evigt använt den här incidenten som bevis för att Windowsanvändare inte direkt utgör den intellektuella spetskompetensen.

Ursprungligen av GustafMA:

Och ja... den går att dra ut och därmed zooma. Fast bara om den inte är i macro-läge. Vilket den var när jag provade och bestämde mig för att det var tillräckligt med våld och inte gick.

Brukar vara så med äldre zoomar som har macroläge. Generellt så brukar det vara en särskild brännvidd där man kan gå in i macroläget, och där man bara kan fokusera på ett intervall några decimeter bort. Bra nödlösning från en tid då 1,5 meter var en ok närgräns

Har inte haft någon tid alls senaste veckorna och det som till äventyrs har funnits har regnat bort. Men... någon som vågar sig på en gissning om vad detta kan vara?

kokande socker....?

Skönt att se någon som vågar gissa.

Nä, det är den här mjuka, porösa syntetiska mattan som sitter uppspänd på de flesta högtalare - den som fjädrar lite när man pressar den med fingret. Ser rätt annorlunda ut i makrostorlek...

Nu verkar K-3 vara på ingång då priserna på K-5 går ner till runt 900 USD. Åtminstone hos de stora (B&H etc) i USA.

Pentax K-5 Price Dive - Pentax Camera News & Rumors - PentaxForums.com

Men jag tror nog inte att det blir en fullformatare.

Annars så verkar jänkarna mest diskutera - och vara upprörda över - den senaste tidens prishöjningar som gjort att de amerikanska priserna närmat sig de internationella...

Senast redigerat 2012-06-21 07:25

Intressant att "räddningen" inte alls är like bra som att lyfta skuggorna i en bild som är korrekt exponerad för att bevara högdagrarna. Nå, en exponeringsmiss av denna dignitet har väl antagligen käkat upp en massa EV som man inte kan få tillbaka vad man än gör. Men skoj är det ju onekligen att något går att rädda.

Det börjar dyka upp lite k-30-bilder här och var på nätet. Fina, men jag har svårt att se någon egentlig förbättring i webstorlekar (vilket iofs gäller alla kameror sedan *ist DS...) Vi får väl i vanlig ordning vänta på att någon som är bättre på att fotografera än att skriva utvärderingar postar på dpreview.

Självklart är det inte lika bra som en korrekt exponerad bild... Men med tanke på att "förr i tiden" (inkl min K10D) hade det inte funnits något öht att rädda ur skuggorna. Det går inte att se ett smack på vare sig min MBP eller iMac i den svarta bilden innan PS får gå in och lyfta. Imponerande att det finns några EV kvar _alls_ där nere i mörkret!

Sen skall vi inte ens börja prata dia. En så präktigt underexponerad bild hade kunnat användas för att beskåda en solförmörkelse.

Hur är det med K-30 egentligen - har den en ny "bildmotor" jämfört med K-5an? Om inte lär det inte vara så stor skillnad på dem, eller hur?

Något jag gärna skulle se förbättrat är "färgjämnheten", eller vad man skall kalla det, i djupt underexponerade partier. Vissa bilder (åtminstone jpeg) får fläcktyfus i grönt och magenta på annars jämna ytor (allt från väggar till hud) när man (extrem-) lyfter mörka bilder. Ett exempel är när man fotar med jpeg i energisparlampebelysning och sedan vill lyfta skuggor och justera färgtemperaturen i efterhand (jo jag vet att man kan fota RAW men det är inte alltid man har lust med det). Men det gäller alltså _väldigt_ underexponerade partier, nästan i klass med ovanstående.

Vet inte. Jag tycker nog att bildkvalitén K-01 i vissa avseenden verkar ännu bättre än K-5, men det är det intryck jag fått efter att ha sett en del fantastiska fotografer publicera bilder på dpreview. Förhoppningsvis har K-30 fått vilka små förbättringar i det avseendet som det nu kan vara frågan om. Har svårt att se stora förbättringar på samma sensor - det finns ju liksom en fast botten för läsbruset i den och det dynamiska omfånget är vad det är. Men som både Nikon och Pentax bevisat jmfrt med Sony går det ju alldeles utmärkt att höja bildkvalitén med bättre kringelektronik om man vet vad man gör. Skulle dock spontant tro att lejonparten av de vinsterna redan är tagna med K-5:an.

Och låt mig säga som så: efter vad som skämtsamt benämnts som sommar hittills har min uppskattning av värdet av vädertätning stigit markant...

Tillbaka efter två veckor i Spanien. Skoj med sol och värme på sommaren, typ. En sak som var uppenbar är att det pågående Eurosammanbrottet gjort kronan till hårdvaluta - mycket var riktig billigt jämfört med här hemma. Jag föll till föga och köpte ett DA 35/2.4 för att komplettera mitt reseobjektiv på 18-200 för det facila priset av 850 kr. Jag vet att det inte mäter sig med 31:an och annat första klassens godis, men för den som tvekar kan jag bara rekommendera det: blixtsnabb AF, utmärkt bildkvalité i mitten redan vid f2.4 och gnistrande skärpa ända ut i hörnen vid f4. Har massor av lyckade, rättfokuserade bilder på mina ungar när de spelar beachvolley på stranden - det gick den slöa fokusen på långszoomen bet på. 35mm är en alldeles utmärkt längd för statsfotografi också, och mot slutet av resan åkte zoomen i princip bara på när jag ville ha arkitekturbilder och behövde 18mm eller för en och annan avståndsbild på 200mm.

F.ö: kommer hem och kollar blocket. Klockan är 23.30. Två timmar tidigare har någon lagt upp fyra manuella SMC på Sthlmsblocket för en tusenlapp. Bjuder. I morse får jag läsa att tjugosex (ja, 26!) personer hört av sig, så gumman som säljer har auktion. Den skippar jag - orkar inte med sådant - men visst är det fascinerande att det finns ett sådant sug efter gammalt Pentax K-glas? Canon FD, Konika-Minolta AR/MD/MC, Nikon pre-AI och sådant kan ligga ute i veckor till motsvarande priser utan att gå, men P-K-glas går direkt...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-15 23:59

Jag måste säga att K-5 är en skönhet!

K-30 är snyggare.

Bra glas du har tagit bilden med, f.ö. Mjuk och fin bokeh.

Ok. Jag tar tillbaka. K-30 är banne mig inte snyggare.

Var inne på japanfoto igår och fingrade på den K-30:a de fått in. Det är säkert väldigt ytligt av mig, men den ser faktiskt rätt hemsk ut. Den avhuggna nosen ovan fattningen ser ut som om plasten flödat och inte riktigt lyckats fylla ut formen, eller blivit avbruten senare. I övrigt är den ju fin - ligger fint i handen och så, knapparna bra mycket bättre placerade än min K-x... men Pentax har verkligen inte gjort något som tål att ses på sedan Q.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-06 19:15

Ryktena går heta om nya produkter från Pentax nu i dagarna lagom till Photokina. Vad som verka vara sant är att 9 stycken nya produkter ska presenteras, bl.a. nya DSLRs. Inte för att jag kommer handla något kamerarelaterat den närmsta tiden (troligtvis…) men nyheter från Pentax är alltid roliga att följa.

The 9 Things that Pentax is to be Announced (Updated!) - PentaxForums.com

Verkar vara lite väl mycket på en gång för att vara sant till 100%? Men kul om det visar sig stämma.

Även om jag inte har råd (eller behov) av en 645D verkar det intressant med en större sensor så att cropfaktorn närmar sig filmversionen (1,1x). Kunde dom göra samma sak på småbildsformatet och närma sig FF blir säkert många glada, men det händer nog inte i år. Knappast nästa år heller om man skall tro "roadmappen" för objektivsläpp.

Om Nikon gör allvar av den D600 som det går ihärdiga rykten om kan jag inte se annat än att det blir svårt att inte skaffa sig en modell i småbildsformatet. En riktigt billig småbildskamera är, på gott och ont, en game changer. Även vi glada amatörer vill gärna se en väg framför oss som leder till småbild, låt vara att vi kanske väntar tills ungarna flugit ut. En mellanformatskamera vore ju förstås ännu roligare, men jag tror rätt få som inte är fullblodsproffs är villiga att lägga motsvarande en bil.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-07 17:02

En FF-kamera från Pentax kommer säkerligen men det kommer nog inte att den närmaste tiden. Själv har jag ingen brådska att köpa FF då min K-5 inte är mer än 6 månade gammal. Däremot finns det många som älskar Pentax kameror men går över till Canon och Nikon i brist på FF. Jag hade gärna sett att dessa personer fick en sådan modell från Pentax.

Väntar med spänning på vad som ska presenteras den närmsta tiden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-07 18:29

Samyang har släppt ett nytt objektiv som passar bl.a. Pentax. Tilt-shift är inte det som tilltalar den stora massan av fotografer men Samyangs objektiv har alltid hållit hög kvalitet till ett bra pris.

Samyang Tilt-Shift 24mm f/3.5 ED AS UMC Lens

Kan inte säga att jag är upphetsad över de nya Pentaxsläppen. K5-II och K5-IIs är väl iofs fina kameror, men känns lite som Canons ständiga pliktskyldiga uppdateringar av sina xxxD-hus. Helt obegripligt för mig de inte verkar ha med mycket av det godis som kom med K-30 (ffa fokustoppning och bättre filmläge). Ingen som sitter på en K5:a idag behöver känna sig manad att uppgradera. Och glasen är inte heller så upphetsande. 560/5,6 för sju tusen dollar som bara tecknar ASP-C? Lycka till med att sälja dem... 18-270 Tamron-klon, utan OIS fast dyrare? Som hittat.

Nåväl, då slipper jag dåligt samvete för min knackiga gamla K-x ett tag till. Och kan fortsätta köpa obskyrt gammalt glas.

F.ö.: Sedelärande historia om hur äktenskaplig ärlighet alltid straffar sig. Hade lyckats komma över ett SuperTakumar 50/1,4 för en billig penning. M42 och helt manuell, men vilken bokeh och vilken känsla i bilden! Sedan läste jag på nätet att den var radioaktiv, vilket jag mätte upp - och mycket riktigt, den var ungefär i klass med en brandvarnare, fast lite mer och i huvudsak gamma. Nåväl, eftersom jag inte sover med objektiv i kalsongerna tänkte jag inte mer på det. Sedan råkade jag nämna det för gumman. Då blev det hemskt, må ni tro. Ungarna skulle växa upp till mutanter, jag skulle tappa håret och hon skulle dö i svåra plågor. Det var inte bättre än att jag fick avyttra den igen för husfridens skull - med en skaplig förtjänst, förvisso, men jag sörjer inte desto mindre. Lärdom: det fruar inte vet om mår de inte dåligt av.

Här är förresten en sammanfattning av pentaxnyheterna: Pentax Announces 8 New Products and Lens Coating - Pentax Camera News & Rumors - PentaxForums.com

Och här kan man se hur K-01an egentligen skulle kunna vara: En FF spegellös (fast med objektivfattning för K-bajonett förstås): Sony RX1 Hands-on Preview: Digital Photography Review Kom igen nu Pentax - sensorn finns ju, och ett bamsestort spegellöst hus (K-01) finns ju också!

Och en K-3 skulle väl kunna byggas runt sensorn som sitter i nya A99an? Återigen - kom igen nu... Det är väl trots allt Sonys sensorer som används av Pentax? Eller måste de vänta några månader så att Sonys egna prylar hinner först ut på marknaden?

Senast redigerat 2012-09-16 06:56

Har ni någon gammal väckarklocka eller eller armbandsur med självlysande siffror? De är också präktigt radioaktiva! Fast när man sätter det i sitt sammanhang är det ju lika försumbart som ovan nämnda brandvarnare och pentaxglugg...

För att citera mig själv för vilken gång i ordningen:

Ursprungligen av jag själv:

Saknar en präktigt vidvinklig fast optik (max 12 mm), [...] Är den bara hyfsat raktecknande så - Bring it on!

Och vad skådar mitt norra idag på dpr? En fast, raktecknande 10/2.8 för APS-C: Samyang to show 10mm F2.8 wideangle prime for APS-C at Photokina: Digital Photography Review

Vågar vi tro på pentaxfattning? Visserligen köpte jag nyligen en Pentax 12-24 men dregla kan man väl få göra?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-21 07:59
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag såg att detta objektiv kommer till Pentax och jag är minst sagt sugen på att köpa detta om priset är det rätta. Ett ljusstarkt 10mm

Bevaka tråden