Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snart dags för World Pentax Day: 4 februari 2012. Alla bilder som är tagna med valfri Pentax (eller klon - läs Samsung) under just denna dag kan vara med och tävla.

World Pentax Day: February 4th, 2012 - Pentax Camera News & Rumors - PentaxForums.com

Ursprungligen av johan_tanying:

Snart dags för World Pentax Day: 4 februari 2012. Alla bilder som är tagna med valfri Pentax (eller klon - läs Samsung) under just denna dag kan vara med och tävla.

World Pentax Day: February 4th, 2012 - Pentax Camera News & Rumors - PentaxForums.com

Snyggt, också min och Alice Coopers födelsedag....

Ursprungligen av johan_tanying:

Snart dags för World Pentax Day: 4 februari 2012. Alla bilder som är tagna med valfri Pentax (eller klon - läs Samsung) under just denna dag kan vara med och tävla.

-13 grader var kanske inte rätt tillfälle att prova min nyinköpta bättre begagnade manuella 50:a, men det var strålande sol, så jag var faktiskt ute och tog ett par bilder. Laddade upp dem, men de har förstås ingen chans mot en del av de osannolikt fina proffsbilder som redan finns där. Men skoj var det - inte varje dag man får springa runt i två par sockor, långkallingar och termobrallor, två skjortor och en tröja, redig vinterjacka, pälsmössa och huva. Lite polar explorer, typ. Någon annan som fick ändan ur?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-05 11:58
Ursprungligen av GustafMA:

-13 grader var kanske inte rätt tillfälle att prova min nyinköpta bättre begagnade manuella 50:a, men det var strålande sol, så jag var faktiskt ute och tog ett par bilder. Laddade upp dem, men de har förstås ingen chans mot en del av de osannolikt fina proffsbilder som redan finns där. Men skoj var det - inte varje dag man får springa runt i två par sockor, långkallingar och termobrallor, två skjortor och en tröja, redig vinterjacka, pälsmössa och huva. Lite polar explorer, typ. Någon annan som fick ändan ur?

Jag var ute och fotograferade under dagen med min nyinköpta K-5. Några vintriga landskapsbilder blev det. Senare på kvällen klädde jag på mig tjockt med kläder då termometern visade -26 och begav mig ut i skogen och fotograferade stjärnhimmlen. Jag har dock inte hunnit med att ladda up mina bilder än.

Och här är Pentax "roadmap" för befintliga och kommande objektiv: Pentax reveals K lens roadmap for 2012 and 2013: Digital Photography Review

Gäsp... Ser inte ut som att jag kommer att ångra inköpet av 12-24an. En 12-28 någon gång 2013? WTF? Men fågelfotografer kanske blir glada för en 550 mm?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-06 10:44
Ursprungligen av johan_tanying:

Och här är Pentax "roadmap" för befintliga och kommande objektiv: Pentax reveals K lens roadmap for 2012 and 2013: Digital Photography Review

Gäsp... Ser inte ut som att jag kommer att ångra inköpet av 12-24an. En 12-28 någon gång 2013? WTF? Men fågelfotografer kanske blir glada för en 550 mm?

Det är kul att det händer någonting hos Pentax. 550mm tele kommer att fylla ett tomrum i Pentax sortiment. Undras vad ett sådant kommer att kosta, 50-60000:-?

Jag hade egentligen inte tänkt köpa någon spegelsystemkamera mer, utan köpa ett spegellöst system. Men eftersom de spegellösa tillverkarna ännu inte lyckats leverera ett system som uppfyller mina minikrav har jag noterat att det är en hisklig massa fina Pentax:ar ute på Sthlms-blocket just nu. Och jag blir lite sugen ändå. Men jag är samtidigt förvirrad: om jag förstår saken rätt är K20D en semiproffskamera medan K-x/r är instegshus. Men samtidigt spöar K-x/r K20D så det står härliga till om man jämför dem på t.ex. snapsort. Priserna tenderar att vara identiska. Vilket hus är egentligen bättre, om vi antar att jag bara vill amatöra mig lite och ta typ familjebilder, naturbilder och kanske lite statsbilder på sommaren? Eller rättare sagt, finns det någon som helst anledning förutom vädertätning att välja K20D?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-30 15:28

Under en längre tid har jag funderat på ny kamera och uppgradera min K20D. Har velat mellan s.k. spegellösa system och dslr. Främst var jag sugen på en NEX-7 som verkar mycket lovande, men tror att jag bangade ur till slut p.g.a brist på optisk sökare och att jag redan sitter på ett Pentax-system med objektiv. Häromdagen slog jag till och beställde en K-5 då de nu ligger i en hyfsad prisklass och idag hämtade jag ut den. Sitter nu som ett barn på julafton och ställer in kameran till mitt personliga tycke.

Samtidigt går det nu rykten om att Pentax släpper en spegellös kamera med k-bajonett, samma fattning som deras dslr-kameror. Detta låter mycket intressant om det utförs rätt. Samtidigt är jag lite vanemänniska och vet vad jag får när jag köpte deras K-5.

Rykte om Pentax K-01:
Mirrorless Rumors | Blog | Hot! Pentax K-01 mirrorless camera coming soon?

Ryktet om ett spegelfritt K-bajonett-hus gör mig glad som ett barn - alla mina glas (och jag har haft tur på blocket på sista tiden, 3 fina fasta för 400 spänn senast förra veckan) passar rakt av, samma fina sensor och sensorelektronik som gör K-5 till en så fantastisk aps-c-kamera. Fast k-bajonettens djup oroar lite - det blir inte mycket till kompakt över det, om jag förstår saken rätt. Undrar om inte rätt tillvägagångssätt hade varit att skapa en ny bajonett och en adapter för gammalt glas, som alla andra (well, Sony) har gjort. Och stämmer ryktena har de ingen EVF heller... Då ska det till att det verkligen är K-5-kvalité för K-r-pris för att jag ska lyckas övertyga mig själv.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-30 21:15

Det ska bli spännande att se vad och om det presenteras på mässan CP + om ett par veckor. I värsta fall ångrar jag mitt köp, men nya kameror brukar vara väldigt dyra i inköp och där passade K-5 bättre in på min ekonomi. Sedan så vill jag ha nya objektiv till kameran men det får komma senare. Den närmaste tiden kommer FA 35mm F2 at sitta på kameran och sättas på prov.

Sitter det ingen EVF på kameran kanske det kommer att finnas att köpa till som tillbehör som med Sony Nex5.

Var i Japan ända fram till just den 4e, men just den dagen var resdag hem så det blev inga (publiceringsvärdiga) bilder tagna.

Däremot så blev det en DA 12-24 på Map Camera i Shinjuku. Den gluggen har ju varit slutsåld och obeställbar över i princip hela världen sen förra årets jordbävning i Japan. Jag fick det sista exet de hade i butiken... drygt 59000JPY efter taxfree-avdrag (=5400SEK enligt bankbeskedet). Hade det funnits beggade i lager hade de kostat ca 49000. Alltså ett helt OK nypris med tanke på att de kostar 11000SEK i Sverige och Japan generellt sett är ett ganska dyrt land att köpa kamerautrustning i. Den som hade vägarna förbi New York nyligen kunde dock komma undan en aning billigare då B&H nyligen fick in en laddning i lager. Nu slutsåld igen då man hade sänkt från normala 900USD till 700USD.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-08 12:44

Och här är ännu fler bilder på ännu fler objektiv: Photos of new Pentax Lenses Revealed - Pentax Camera News & Rumors - PentaxForums.com

Rena ketchupeffekten på pentaxnyheter!

Lämnar snart Pentax-lägret.

Blir Canikon framöver.

Mass olika skäl köpa kamera utan själ....

Spekulanter på K5+BG +50mm, 10-20mm och lite annat skrot kan höra av sig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-12 18:25
Ursprungligen av Goflorp:

Lämnar snart Pentax-lägret.

Blir Canikon framöver.

Mass olika skäl köpa kamera utan själ....

Spekulanter på K5+BG +50mm, 10-20mm och lite annat skrot kan höra av sig.

Mycket fin kamera. Tråkigt att du lämnar Pentax dock, du kommer snart att sakna din K-5 Hade det inte varit för att ekonomin inte är den bästa för stunden hade jag varit spekulant på 10-20mm. Men det får jag vänta med till ett senare tillfälle.

Ursprungligen av Goflorp:

Lämnar snart Pentax-lägret.

Blir Canikon framöver.

Mass olika skäl köpa kamera utan själ....

Spekulanter på K5+BG +50mm, 10-20mm och lite annat skrot kan höra av sig.

Har för mig att jag föreslagit det tidigare: Ha varsin kamera av olika märken. Handen på hjärtat, hur ofta behöver man byta objektiv med varandra? Dyrt blir det ju ändå om man skall sälja gammalt och köpa nytt.

Någon passande Canon-hus med ett kanon-bra (;)) Tokina 11-16/2.8 och en ljusstark 50 mm till att börja med kanske? Borde funka utmärkt för exvis bröllopsfoto. Den combon skulle funka för mig iaf.

Grejerna åker inte förrän om 1-2 månader.. Så hör du av dig om ett tag.

En flyttar ut, en annan flyttar in - bröt ihop och insåg att livet är för kort för att vänta på mitt perfekta spegelfria system, så jag köpte en begagnad K-x idag. Priset var så lågt att jag skäms för att skriva det här, men vi pratar redigare middag på fin restaurang. Skrämmande effektiv AF, jämfört med mitt gamla hus. Det lutar banne mig åt att jag tvingas köpa något bra AF-glas för riktiga pengar isf att fynda i manuellträsket, hur kul det än är...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-14 18:01
Ursprungligen av GustafMA:

En flyttar ut, en annan flyttar in - bröt ihop och insåg att livet är för kort för att vänta på mitt perfekta spegelfria system, så jag köpte en begagnad K-x idag. Priset var så lågt att jag skäms för att skriva det här, men vi pratar redigare middag på fin restaurang. Skrämmande effektiv AF, jämfört med mitt gamla hus. Det lutar banne mig åt att jag tvingas köpa något bra AF-glas för riktiga pengar isf att fynda i manuellträsket, hur kul det än är...

Hur kul det än må vara att fynda billiga manuella M42/K-Mount-objektiv så är ett modernt, ljusstarkt autofokusobjektiv aldrig fel. Sitter själv på några manuella, Helios 44M-4 55mm f2, Pentax-M 50mm f1,7 med flera… Men det är ändå ganska sällan jag använder dem.
Så fort ekonomin tillåter blir det en vidvinkelzoom och ett tele av något slag. Hade ett SMC-DA 55-300mm tidigare som fungerade utmärkt, tills jag tappade det i marken och det gav extremt suddiga bilder. Det fungerar nu som prydnad och bokstöd.

Ursprungligen av joakimo:

Så fort ekonomin tillåter blir det en vidvinkelzoom och ett tele av något slag.

Jag har Vidvinkelzoomen 10-20/3,5

Vidvinkelzoom Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM för Pentax

Himla nöjd med den....

Ursprungligen av GustafMA:

En flyttar ut, en annan flyttar in - bröt ihop och insåg att livet är för kort för att vänta på mitt perfekta spegelfria system, så jag köpte en begagnad K-x idag. Priset var så lågt att jag skäms för att skriva det här, men vi pratar redigare middag på fin restaurang. Skrämmande effektiv AF, jämfört med mitt gamla hus. Det lutar banne mig åt att jag tvingas köpa något bra AF-glas för riktiga pengar isf att fynda i manuellträsket, hur kul det än är...

Pentax egna 50/1,8 är görbra, erkänt ett av de bästa objektiv som existerar.
Nypris 4kkr, kan hittas begagnat om man ser till att ha pengarna i lådan och lite tid - när man ser ett på fotosidans annonser är det bara klappa till...

joakimo & goflorp, tack för tipsen!

Men prisjakt verkar inte känna till någon 50/1,8? Det enda objektiv som dyker upp där är 50/1.4 - iofs för strax under 4kkr, och ett 50/2,8 macro. Och all kunskaps källa google verkar insistera på att det finns ett helt drös med 50/1.7:or (M,A,F,FA) men igen av dem verkar säljas ny heller.

Ursprungligen av GustafMA:

joakimo & goflorp, tack för tipsen!

Men prisjakt verkar inte känna till någon 50/1,8? Det enda objektiv som dyker upp där är 50/1.4 - iofs för strax under 4kkr, och ett 50/2,8 macro. Och all kunskaps källa google verkar insistera på att det finns ett helt drös med 50/1.7:or (M,A,F,FA) men igen av dem verkar säljas ny heller.

Stämmer bra - den som finns ny (än så länge) är den gamla - men naggande goda - fullformatsgluggen 50/1.4. Samt macrooptiken med 2.8 förstås.

För något år sedan kom ju ett nytt, lätt och billigt (men riktigt bra) 35/2.4 som ju motsvarar 50 mm på gamla analoga hus. Och senaste nyheten är ju ett 50/1.8 i samma serie, dvs lätt, billigt och endast passande APS-C-formatet. Ska bli intressant att se hur det preseterar. I synnerhet vad gäller bokeh och skärpa på full öppning.

Gamla manuella 50 mm fanns - som du märkt - i en massa olika utföranden. Det vanligaste kitobjektivet var väl 50/1.7 men även 50/2.0 var vanligt. Själv skaffade jag ett KA 50/1.4 till min Super A. Jag har kvar både hus och objektiv fortfarande. Tror även att Pentax periodvis tillverkade ett 50/1.2, men det kanske var med skruvfattning?.

50/1.4 (både gamla manuella och nya autofokus) är lite luddiga på full öppning. På den gamla goda (?) tiden med Agfachrome 100 och obefintlig antiskak vägdes det i regel upp av att man slapp skakningsoskärpa. Nuförtiden kanske man skall utnyttja det som en analog softning? 50/1.7 är annars ett redigt skarpt objektiv men lider ju av - som du märkt - att inte erbjuda autofokus.

Det man saknar på det nya 35/2.4 (och med stor sannolikhet på 50/1.8) är möjligheten till manuell "override" (quick shift) av skärpeinställningen även när spaken står i autofokusläge. Men det finns nog inte heller på FA 50/1.4.

Själv är jag väldigt sugen på ett 31/1.8 som normalobjektiv. Men då det är ohemult dyrt jämfört med ovan nämnda 35/2.4 har följden blivit att jag inte skaffat någondera... Men det sägs ju att man gråter bara en gång om man köper kvalitet!

Om du är ute efter en smidig zoom med anständig vidvinkel är 16-45/4 ett hett tips då det bör att gå att få tag på begagnat till bra pris. Den nya 16-50/2.8 är duktigt mycket dyrare och tyngre. Vill du ha supervidvinkel får du väl ligga på Goflorp och vara spekulant på hans Sigma 10-20. Pentax egna 12-24 är ju inte precis lätt att få tag på (och jag tänker inte sälja mitt ex! )

Förresten - Photozone har fler grundligt tyska tester. Det som är värdefullt är att bokeh och distorsion brukar tas upp ordentligt. Skärpebetyg och MTF-resultat tycker jag personligen spelar mindre roll för slutresultatet så länge man inte pixel-peepar...

Ursprungligen av GustafMA:

joakimo & goflorp, tack för tipsen!

Men prisjakt verkar inte känna till någon 50/1,8? Det enda objektiv som dyker upp där är 50/1.4 - iofs för strax under 4kkr, och ett 50/2,8 macro. Och all kunskaps källa google verkar insistera på att det finns ett helt drös med 50/1.7:or (M,A,F,FA) men igen av dem verkar säljas ny heller.

Jag rör till det, 1,4 skall det vara

Är 2k för ett FA-50/1,8 ett schyst begpris? Hittat någon som vill kränga ett för så mycket. Halva nypriset, men jag har ju ingen aning om vad de brukar gå för. Med tanke på att det ska komma ett plastic-fantastic 50/1,8 som gissningsvis kommer att kosta som Canons och Nikons motsvarigheter (dvs. ~1k nya) och att Johan säger att 1,4 ändå är mjuk vid full öppning undrar jag om det är fiffigt att köpa den.

Ursprungligen av GustafMA:

Är 2k för ett FA-50/1,8 ett schyst begpris?

Tydligen, eftersom den snappades upp av någon annan medan jag funderade. Det humoristiska var att säljaren var lika konfunderad som jag - han sade att nypriset på gluggen stigit från 2k till 4k på några år och han tog ingen förlust alls på affären. Vilket naturligtvis är utmärkt för den som har en massa glas, men stämmer till eftertanke för den som vill skaffa sig en kollektion nu.

Den skall gå ur produktion (verkar det som), och ja, den var liksom alla andra gluggar betydligt billigare för några år sen. 12-24 kostade exempelvis ca 7000 i Sverige runt 2008-2009, men jag missade att snappa upp det ex som fanns kvar hos Scandinavian Photo i Gbg. Och medan jag väntade (velade) gick priset raskt upp till de 11000 som det svenska priset är idag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-21 10:38

Jag köpte min FA35mm F2 för drygt 3000, ett bra pris för ett bra objektiv. Nu ligger det på nästan 8000 i svenska webbaffärer, inte längre värt det. Antagligen produceras det inte längre, därav det högre priset.

Igår var jag hemma hela dagen (hantverkarbesök, alltid lika skoj och lättplanerat). Uppsidan var att jag hann med att hänga på Sthlms notoriskt snabba Block, och säkrade 3 separata affärer som alla gick av stapeln idag. Skörd: 50/2, 50/1.7, 24/2.8, 135/2.5 och 75-300 AF. Pris under tusenlappen. Känns humoristiskt - min gode vän, som liksom jag är renodlad amatör men till skillnad från mig inte drar sig för att spendera (inga ungar...) och lagt ut 20k+ bara i år på Canonglas blev svart i blick när vi träffades och jag glatt berättade om mina kap. Tack Pentax för att ni har kvar samma bajonett! Gör onekligen livet lättare för dem av oss som måste försvara sina utlägg för sig själva och sina äkta hälfter...

Bevaka tråden